Verbruik in Ampere?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Petert
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:31
Locatie: Deventer

Verbruik in Ampere?



Bericht door Petert »

Elektra en omvormers zijn voor mij nog steeds (meestal) geheimzinnige dingen. Daarom schets ik mijn onkunde in verwachting dat hier wel uitleg en antwoorden komen. Laat ik schetsen waarmee ik zit.
De camper heeft 200Ah accu's en een omvormer, 2000Watt met een rendement van 90%.

Ik heb aangeschaft een kacheltje met een verbruik/prestatie van 500, 1000 en 1500 Watt bij 230Volt.
Ik heb gelezen dat Watt gedeeld door Voltage, Ampere als uitkomst heeft. De eerste vraag is dan voor welke tijdsduur geld dat? Is dat per minuut of per uur?

Laten we ons voorbeeld maar op 1000 Watt. Het stroomverbruik is dan 4,34 Ampere. 1000:230= 4.34 per .......?
Nu wil ik dat kacheltje via de omvormer gaan gebruiken. Volgens de eerdere formule is dat 1000:12=83 Ampere per ....? of kan ik uitgaan van het verbruik zoals eerder aangegeven bij 230 Volt?

Ik ben en blijf nieuwsgierig.
PeterT
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Verbruik in Ampere?



Bericht door veetee »

Je sommetje klopt, als je het verlies niet meerekent zit je bij 12 V op 83 Ampere. Per? Continu!!! Dus je 200Ah accu (die je maar voor 50% mag ontladen) is in 100/83 = 1,2 uur leeg. Niet doen dus. Dat kacheltje dus alleen “aan de paal” gebruiken...
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Verbruik in Ampere?



Bericht door 309T16 »

A (ampere) is een eenheid voor elektrische stroom (elektronen die per seconde getransporteerd worden). Of terwijl energie per seconde (vergelijk met Joule/sec). Dus op een bepaalde tijd!

Ah (ampere keer uur) is een eenheid voor elektrische energie. Is stroom keer tijd (Ampere maal uur). Dus een product van energie/sec en tijdsduur (h). Dus over een bepaalde tijdsduur!

Verder altijd in vermogen (Watt) rekenen bij het vergelijken van de situatie aan de 230V kant en de 12V kant van een omvormer.
Anders loop je het risico de hoeveelheid stroom (ampere) aan de andere kant ook te gebruiken.
Laatst gewijzigd door 309T16 op wo 04 dec 2019, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Verbruik in Ampere?



Bericht door TestCase »

En om de vraag te beantwoorden, Watt(W) gaat dus niet per tijdseenheid. Wanneer je 1500W een uur lang verbruikt dan gebruik je 1500Wh, de h van 'heure' (is uur in het Frans) komt erachter.
Kosten worden daarom berekend per (Kilo)Wh, omdat je 1 uur lang dat kacheltje liet branden en niet slechts 1 minuut.

Ah geeft de hoeveelheid opgeslagen energie aan. Je kunt bijv 100A een uur lang uit een accu van 100Ah trekken of 50A maar dan 2 uur lang. Dit laatste is theorie, in de praktijk is je (niet voor LFP) accu na gebruik van 50% bijna stuk.

//Kees.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Petert
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:31
Locatie: Deventer

Re: Verbruik in Ampere?



Bericht door Petert »

Allen bedankt. Ik dacht dat de kachel via de omvormer slechts 4.34 A zou gebruiken. Het moet dus gewoon de 12 Volts formule zijn. Jammer dus altijd aam de paal bij het gebruik van de kachel. De tip om altijd Watt voor de berekening te gebruiken is voor mij een hele goede.
Blijft nog een vraagje over; 90 % rendement van de omvormer. Accu capaciteit minus 10 % verlies?
MVG
Peter T
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verbruik in Ampere?



Bericht door Kroppie »

90% klopt wel aardig bij een kwaliteitsomvormer, heb je een chinees goedkoop ding reken dan met 85%, en om een accu lang heel te houden , niet verder leegtrekken dan 50%, dus reken dat je bij een 100Ah accu maar 50Ah kan gebruiken, als je zo lang mogelijk met je accu wilt doen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Verbruik in Ampere?



Bericht door myway »

Probleem is alleen dat als je een 100ah accu met 50 Amp gaat ontladen hij geen 100 Ah is maar misschien maar 90ah.
Haal je er dan 50 uit zit de accu dus ruim onder de 50%
Hoe hete hij ook alweer ..............Peukert
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verbruik in Ampere?



Bericht door Kroppie »

word er zo niet duidelijker op voor de TS, leg het dan ook wat beter uit, dan begrijpt TS het waarschijnlijk beter., nu is het een loze kreet voor hem

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Verbruik in Ampere?



Bericht door myway »

Dat is al heel duidelijk uitgelegd.
Ff Google op Peukert
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Verbruik in Ampere?



Bericht door myway »

Voor de heel makkelijk uitgevallen lezers
https://www.google.nl/amp/s/akmaritimes ... ffect/amp/
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Verbruik in Ampere?



Bericht door Arie55 »

309T16 schreef:
wo 04 dec 2019, 16:20
...
Ah (ampere keer uur) is een eenheid voor elektrische energie.
...
Nee, dat is het niet
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Verbruik in Ampere?



Bericht door seth_space »

Ah is een gangbare eenheid voor de capaciteit van een accu/batterij.
Weliswaar geen officiele SI eenheid maar vooral in de praktijk in gebruik.
https://nl.wikipedia.org/wiki/SI-stelsel
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Verbruik in Ampere?



Bericht door PaulBng »

Een accu van 100Ah kan (louter theoretisch) honderd uur lang één ampère leveren.
Maar aangezien hij begint bij een spanning hoger dan 12V, en eindigt bij een lagere spanning, en die afbouw van de spanning niet lineair is, kun je de kreet Ah niet als eenheid van energie gebruiken.

Dacht ik begrepen te hebben...
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Verbruik in Ampere?



Bericht door Cee Pee »

We hebben gebruikstaal en vaktaal.
Daar zal echt wel wat verschil in zitten wat voor de gebruiker prima werkt zal bij de vakman net even iets anders uitkomen.
Maar dan zitten we meestal al een stukje achter de komma.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie