Wasstraat en zonnepaneel: een goede combi?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
HansToo
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 16 aug 2019, 21:10

Wasstraat en zonnepaneel: een goede combi?



Bericht door HansToo »

Onze bus (Trafic L1H1) past bij ons in de buurt in een wasstraat. Omdat hij vies was dit dus maar eens gedaan. Thuisgekomen vroeg mijn vrouw zich af of dit wel goed ging met het zonnepaneel op het (hef-)dak. Het is een flexibel zonnepaneel dat rechtstreeks op het hefdak is gelijmd. Ze is met name beducht op krassen door de borstel en daardoor minder opbrengst.
Zonnepaneel op dak- verkleind.jpg
Zonnepaneel op dak- verkleind.jpg (126.97 KiB) 1633 keer bekeken
De wasstraat waar ik het over heb is er zo een van het type met van die grote borstels die met aftasters de lijn van de auto/bus volgen. Max. hoogte van deze wasstraat is 2,6m.

Heeft iemand ervaring over lange termijn opbrengst van het zonnepaneel (positief of negatief) met vaker door zo'n wasstraat gaan met een camper met flexibel zonnepaneel?

Ik heb al gezocht op het forum, maar het enige wat ik heb gevonden gaat over al dan niet door een truck-wasstraat rijden of handmatig schoon maken.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Wasstraat en zonnepaneel: een goede combi?



Bericht door Mickel Moen »

Ik heb een flexibel paneel op een hefdak. Of dat goed gaat in de wasstraat, kan ik niet zeggen, want die van mij komt nooit in de wasstraat.

Op zich moet het paneel wel wat kunnen hebben. Krassen zou ik niet zo gauw bang voor zijn, want de panelen hebben een goede toplaag.

Eerder zou ik mij druk maken over de bekabeling en doorvoeren.

Ik zou het risico in ieder geval niet nemen, maar dat komt ook, omdat ik de lak van de bus niet bloot wil stellen aan de borstels van de wasstraat. Ik schep er plezier in de bus met de hand te wassen en te vertroetelen met mooie producten. Nodig. Niet echt. Mooi resultaat? Zeer zeker!

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12/poetsen.html
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op wo 04 dec 2019, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Wasstraat en zonnepaneel: een goede combi?



Bericht door Charm »

De gebruikte wasmiddelen en met name de was hebben een UV-filter om de lak van het voertuig te beschermen. Die bescherming moet je nou net niet op je zonnepaneel hebben omdat daardoor de opbrengst minder wordt. Het zonnepaneel heeft die UV-stralen (in de vorm van fotonen) namelijk juist nodig.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    ooitmisschien
    Berichten: 208
    Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 22:07

    Re: Wasstraat en zonnepaneel: een goede combi?



    Bericht door ooitmisschien »

    Staat er niets vermeld in de handleiding van de panelen?
    Maar zelfs dan nog: meten is weten.
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51119
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Wasstraat en zonnepaneel: een goede combi?



    Bericht door Kroppie »

    meten ?, hoe wou je dat meten?, opbrengst meten, dan door de wasstraat met wassen en als dat dan een aantal keren gedaan is meten of de opbrengst minder is geworden, is ie minder dan niet meer door de wasstraat??, dan is het kwaad al geschiedt.

    gewoon wassen met een harde waterstraal is meer dan genoeg voor een zonnepaneel, en een dak hoeft niet te glimmen(bij mij tenminste niet :-B )

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    henk en lila
    Berichten: 3874
    Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
    Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
    Contacteer:

    Re: Wasstraat en zonnepaneel: een goede combi?



    Bericht door henk en lila »

    Dat van die uv-filters in de wax is wel een goeie. Maar ik rij mijn bus met twee vaste niet flexibele panelen toch al gauw twee keer per jaar door de wasstraat. Want je wilt niet weten hoe vuil platte panelen worden en dat verminderd zeker ook de opbrengst.
    En vanaf een ladder is het net aan de hoge kant.
    Groet, Henk
    nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51119
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Wasstraat en zonnepaneel: een goede combi?



    Bericht door Kroppie »

    dat glas vaste panelen is veel harder en dus krasvaster dan lak of dat kunststof van flexpanelen,dus die wasstraat zal geen probleem zijn bij vaste(glazen)panelen.

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    ooitmisschien
    Berichten: 208
    Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 22:07

    Re: Wasstraat en zonnepaneel: een goede combi?



    Bericht door ooitmisschien »

    Kroppie schreef:
    wo 04 dec 2019, 12:53
    meten ?, hoe wou je dat meten?, opbrengst meten, dan door de wasstraat met wassen en als dat dan een aantal keren gedaan is meten of de opbrengst minder is geworden, is ie minder dan niet meer door de wasstraat??, dan is het kwaad al geschiedt.

    gewoon wassen met een harde waterstraal is meer dan genoeg voor een zonnepaneel, en een dak hoeft niet te glimmen(bij mij tenminste niet :-B )

    jos
    Oh, ik zou eens door de wasstraat gaan, naar huis rijden, meten, dan de panelen grondig naspoelen met regenwater (zonder kalk) en in hetzelfde zonnetje nog eens naar het meterke kijken. Of niet naspoelen maar wel eens kijken naar de cijfers, na een fikse plensbui. Want dat dak is hoog en mijn rug krom.
    Gebruikersavatar
    Mickel Moen
    Berichten: 5259
    Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
    Locatie: Súdwest Fryslân
    Contacteer:

    Re: Wasstraat en zonnepaneel: een goede combi?



    Bericht door Mickel Moen »

    Met alle respect maar wat hier gezegd wordt over meten is volstrekte onzin.

    Om zulke kleine verschillen te willen meten, moet je zorgen voor laboratorium omstandigheden met een vaste lichtbron, exacte invalshoek e.d.

    Meten met natuurlijk licht is geheel onbetrouwbaar. De omstandigheden fluctueren veel te veel. Alleen al het gegeven, dat de aarde draait ten opzichte van de zon zorgt voor steeds wijzigende omstandigheden. Dan hebben we het nog niet eens over atmosferische fluctuaties.

    Wie een Victron regelaar heeft en kan meten met de Victron app, ziet dat de spanning en opbrengst continu wijzigen, ook al lijken de omstandigheden constant, zoals een egale hemel.
    Groetnis, Geert
    .Afbeelding mickelmoen.nl
    Gebruikersavatar
    Hoofdnoorman
    Berichten: 15352
    Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
    Locatie: Deventer

    Re: Wasstraat en zonnepaneel: een goede combi?



    Bericht door Hoofdnoorman »

    henk en lila schreef:
    wo 04 dec 2019, 14:18
    Dat van die uv-filters in de wax is wel een goeie. Maar ik rij mijn bus met twee vaste niet flexibele panelen toch al gauw twee keer per jaar door de wasstraat. Want je wilt niet weten hoe vuil platte panelen worden en dat verminderd zeker ook de opbrengst.
    En vanaf een ladder is het net aan de hoge kant.
    Oh, dan heb je de ladder zeker op de kop staan. Even omkantelen, je moet omhoog en niet omlaag. :-B
    Vriendelijke campergroet,
    Rudy en Hockey.
    Plaats reactie