LFP lader: is dit wat?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door 't Busje »

Ik heb me ook wel zitten afvragen hoe die 3Link functioneert. Het oude scheidingrelais (aangestuurd door de D+) blijft zitten en werken. Er staat dus altijd dynamospanning op de hh-accu, ook al is het relais van de 3Link niet bekrachtigd. Het BMS in de accu zelf moet dus zorgen voor het stoppen van de laadstroom.

Aan de technische dienst van de importeur heb je niets. Die konden me niet eens vertellen of er überhaupt een relais in de 3Link zit. Als Hans (hathi) daar zijn informatie vandaan heeft, heb ik daar geen enkel vertrouwen in. RoadPro, de importeur in Engeland, heeft wel redelijke info op zijn website en in goed Engels
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door hathi »

veetee schreef:
wo 04 dec 2019, 6:16
Sorry Hans, lees mijn vorige vraag nog eens en kijk naar het schema. Als aansluiting 2 afgeschakeld wordt, wordt naast de solar lader óók de verbruikers afgeschakeld! Alles zit op het zelfde punt. Wat je zegt kan niet...
Volgens mij zoeken jullie,waar geen problemen zijn,er veranderd bijna niets,alles blijft in tact zoals vroeger,enkel de stroomtoevoer naar de EBL word omgelegd ( schaartje)
Aansluiting 2 word nooit afgeschakeld,er worden stroombronnen (accu,s) geschakeld,of beter gezegd,er word geschakeld tussen stroom bronnen,nagelang waar je op dat moment de spanning vandaan haalt ,dynamo zonnepaneel Of event.230v......als je de 3 Link open maakt zie je het relais ook ..........en Evert je hebt zelf aangegeven dat je het relais hoort schakelen,wat ook juist is,?.het gewoon in tact blijvende D+ relais,moet immers de koelkast aansturen bij rijdende motor !.(verglijk het met een veredelde cyrix ?...of bedoel je dat niet? ...................................... PS trouwens beterschap,ik lag er onlangs ook,alles positief bekijken dat scheelt :hug:
Laatst gewijzigd door hathi op wo 04 dec 2019, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Hans, sorry, je spreekt jezelf tegen.

Ik hou het hier even voor gezien wat dit onderwerp betreft.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door 't Busje »

Je hoort inderdaad het relais van de 3Link omklappen. Dat is alleen de verbinding tussen pen 1 en pen 2. Ook al is dat relais uitgeschakeld, dan nog is er bij draaiende motor een verbinding tussen de dynamo/startaccu en de 3Lion via pen 2 omdat het oorspronkelijke scheidingsrelais blijft werken. Kijk maar op het aansluitschema.
Het relais in de 3Link schakelt alleen die 75 A laadstroom via die 35 qmm kabel vanaf de startaccu. Dat kan je allemaal zo zien als je de 3Link open maakt. 75A loopt echt niet over zo'n printplaatje.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door hathi »

Maakt niet uit VeeTee, in grote lijnen functioneerd het zo (zover ik dat kan controleren,)...vergelijk baar met een doorontwikkelde Cyrix,ook die plaats je er gewoon tussen,en de rest blijft in takt,bij stilstand komt er enkel spanning uit de LFP ,welke eventueel ook nog door de panelen geladen kan worden, en bij rijden worden beide accu’s geladen, het hoe en waarom is voor mij bijzaak,ik hoef niet zonodig alles te kunnen doorgronden/ verklaren de praktijk telt,....
voor mij tenminste!
Hans
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door hathi »

't Busje schreef:
wo 04 dec 2019, 13:00
Je hoort inderdaad het relais van de 3Link omklappen. Dat is alleen de verbinding tussen pen 1 en pen 2. Ook al is dat relais uitgeschakeld, dan nog is er bij draaiende motor een verbinding tussen de dynamo/startaccu en de 3Lion via pen 2 omdat het oorspronkelijke scheidingsrelais blijft werken. Kijk maar op het aansluitschema.
Het relais in de 3Link schakelt alleen die 75 A laadstroom via die 35 qmm kabel vanaf de startaccu. Dat kan je allemaal zo zien als je de 3Link open maakt. 75A loopt echt niet over zo'n printplaatje.
Nee dat klopt Evert niet over zo,n printplaatje,dat stuurt alleen het relais ,en schakelt tussen de accu’s ,een speciale zekering zorgt voor het afregelen v d dynamo ,als de LFP geladen word,..bij stilstand schakelt dit relais de startaccu uit,..maar schakelt ook ,als het zonnepaneel de LFP vol geladen heeft,dan pas word de startaccu geladen door het zonnepaneel,dit alles bij stilstand
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door 't Busje »

Waar zit die "speciale zekering" dan? Die wil ik wel kunnen vervangen, als hij eruit gaat.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Going »

Ik vraag me af waarom nu al het derde draadje vervuild wordt door 3dlink enthousiaste forum leden.
AUB start een apart draadje over dit commerciële product.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door hathi »

In de 3 Link........It works by putting a fuse of the desired limit in the BMS. If you want to limit the alternator to 80 Amps you put in an 80 Amp fuse. As the fuse nears its rated capacity it begins to heat up and its resistance changes. The BMS recognizes that and reduces the current accordingly.
Hans
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door hathi »

Going,dit is niet het LFP info draadje,dat is een ander,maar je hebt gelijk ik word er ook moe van, :hug:
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Kroppie »

waarom dan nog steeds reageren, als je er moe van word.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Leonardus66 »

Toch nog een vraagje over het laden. Als een LPF accu met ingebouwde BMS met een externe lader ( bv. de Sterling) wordt geladen wordt dan bij het volladen de laadstroom afgeschakeld door het BMS of door de lader?
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Kroppie »

zal er aan liggen hoe de diverse dingen afgesteld staan, registreert eerst de lader dat de accu vol is dan zal die afschakelen , registreerd eerst de bms dan zal die het doen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Leonardus66 »

Het leek me logisch dat het laadsysteem zorgt dat de laadstroom wordt afgeschakeld als de accu vol is. Mocht hier iets fout zijn gegaan is er gelukkig nog een veiligheidssysteem (BMS) dat zorgt dat het laden alsnog wordt afgeschakeld. Uit jouw antwoord begrijp ik dat dit toch anders werkt . Het BMS lijkt daarmee meer een onderdeel te zijn van het beheerssysteem te zijn en geen beveiliging of zie ik dat verkeerd? Beveiliging zie ik als een systeem wat in werking treedt als het normale systeem niet meer blijkt te voldoen.
Globecar Campscout 2015
Plaats reactie