Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door Dafluc »

Ik ben het met je eens dat er sprake is van gebruik van een regeling en geen misbruik. Maar om nou te zeggen dat gewicht, motor, grijs of geel kenteken allemaal niet zou moeten uitmaken gaat me dan weer te ver. In principe is het wel eerlijk dat je met een kleine auto minder kwijt bent dan met een grote. Denk niet dat mensen met een kleine beurs dat graag gelijk getrokken zien worden tot ergens in het midden voor iedereen.
Afbeelding
jerrycan
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 17:59

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door jerrycan »

Dank voor jullie meningen, ik merk dat het onderwerp nogal wat losmaakt. Het idee van een 9-persoons camperbus is op zich goed, maar praktisch erg lastig uitvoerbaar. Aangezien het keukenblok aan een aantal eisen moet voldoen zie ik geen andere mogelijkheid dan dat ik hiervoor de 1e rij stoelen/bank verwijder. Dan houd ik er dus nog maar 6-personen over. Tenzij iemand nog een geniaal idee heeft natuurlijk?! Misschien moet ik naar een andere bus kijken, geen Renault maar Mercedes of Volkswagen? Ik hoor het graag van jullie.
HansToo
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 16 aug 2019, 21:10

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door HansToo »

Tijdens het zoeken naar een camper heb ik regelmatig 'campers' (of was het crampers :-B ?) gezien waarbij de lenningen werden neergeklapt, met een plank eroverheen en voilá, het bed is klaar! Vervolgens nog een kook- was combi ergens tussen frommelen (zie foto's) en klaar!
Keuken2.jpg
Keuken2.jpg (16.9 KiB) 856 keer bekeken
keuken1.jpg
keuken1.jpg (11.78 KiB) 856 keer bekeken
Dus wellicht, als je plek hebt tussen 2 stoelen in, tussen stoel en schuifdeur of de stoelen op een rail kunt verschuiven, zijn er toch nog mogelijkheden.
jerrycan
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 17:59

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door jerrycan »

Dit is precies wat ik zoek! Hartelijk dank
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door Dafluc »

Hoewel die uitklapkeuken op de tweede foto helemaal leuk is vraag ik me af of hij voldoet. Het gasstel is zo namelijk niet op een normale manier van binnenuit bereikbaar. Zou dit voor de zekerheid eerst navragen.
Afbeelding
HansToo
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 16 aug 2019, 21:10

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door HansToo »

Boven op zitten ook nog 2 pitjes voor de campereisen; de 2 die jij noemt zijn er om er een 4-ptter van te maken. Luxe!

Het interieur stond op Mp voor een Renault Trafic/Opel Vivaro, maar is wellicht ook los te koop.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door Dafluc »

Die 2 had ik idd gemist. Leuk spul.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door DucatoDolf »

jerrycan schreef:
di 03 dec 2019, 16:31
Dank voor jullie meningen, ik merk dat het onderwerp nogal wat losmaakt. Het idee van een 9-persoons camperbus is op zich goed, maar praktisch erg lastig uitvoerbaar. Aangezien het keukenblok aan een aantal eisen moet voldoen zie ik geen andere mogelijkheid dan dat ik hiervoor de 1e rij stoelen/bank verwijder. Dan houd ik er dus nog maar 6-personen over. Tenzij iemand nog een geniaal idee heeft natuurlijk?! Misschien moet ik naar een andere bus kijken, geen Renault maar Mercedes of Volkswagen? Ik hoor het graag van jullie.
Hoe is het inmiddels vergaan? 9 personen op kenteken kunnen houden? Ik ben hetzelfde van plan met een Ducato L1H1. Snap dat mensen snel denken dat je het doet om te profiteren. Jammer dat het ons niet gegund wordt. Maar ook ik wil graag de 9 plaatsen behouden om af en toe wat mensen te vervoeren (wintersport, vrijwillig ouderenvervoer etc). Verder gebruik ik 'm voornamelijk als kampeerauto. Is dat het zo erg dat ik dan niet een stoel eruit sloop voor een keuken die ik never ga gebruiken?

Ik ben bezig een keukenblok te maken wat permanent naast mijn middelste stoelenrij kan blijven, dmv een uitklapbaar werkblad met gaspit en spoelbak. De eisen zijn vaag, maw vrij te interpreteren. Het werkblad moet vast zijn, maar mag mijn inziens dus ook klappen, want niet uitneembaar. Hoop dat de belastingdienst het goed gaat keuren. Mijn 'echte' mobiele keuken komt namelijk vooral buiten te staan, alleen is dat sowieso niet 'goedgekeurd'.

Ben benieuwd of je een foto van je definitieve toestand hebt.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door de Jonckheer »

Snap dat mensen snel denken dat je het doet om te profiteren.
Goh, hoe zou dat nou toch komen? Misschien omdat het wordt gedaan om in ieder geval van twee walletjes te eten?
Jammer dat het ons niet gegund wordt.
Nou, mij werd anders ook een belastingvrije oldtimer niet gegund door onze fijne regering die juist doordat de regels flink werden opgerekt door lieden die dagelijks woon-werk verkeer deden met hun oldtimer werd veranderd met o.a. ik als slachtoffer.
Die camper regeling is er voor campers en niet voor personenbusjes die (misschien) ook nog af en toe als camper worden gebruikt. Dat noemen ze oneigenlijk gebruik en dat is het dan ook. Komen er daar teveel van gaan ze weer de regels verzwaren met vele slachtoffers tot gevolg, ook onder de mensen die het allemaal wél netjes hebben gedaan. Ga zo door en je kunt er op wachten want den Haag heeft nooit geld genoeg, onthoud dat.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door tonic »

Daarom kan ik je doorverwijzen naar het zelfbouwforum van de www.9persoonsbusjesforum.nl :lol3: :lol3:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door de Jonckheer »

Maar omdat iets is toegestaan door een hiaat in de wet wil nog niet zeggen dat je het ook moet doen. Ook het grijs kenteken busje bij particulieren werd uiteindelijk als oneigenlijk gebruik gezien en aangepakt. Daar waren echt heel veel mensen het slachtoffer van. Onverkoopbare busjes, wat heel veel mensen heel veel geld heeft gekost. Ik zie dit dezelfde kant opgaan, ik heb hier een buurman die met zijn "camper" busje de halve wereld rondrijd zonder er ook maar één keer in geslapen te hebben. Dat kan nooit goed blijven gaan, je zult het zien en beleven, een kwestie van tijd . . Ik gun het iedereen, ik probeer ook altijd zo goedkoop mogelijk uit te zijn en dus: don't shoot the messenger. :-B
Transit 24
Berichten: 28
Lid geworden op: za 04 apr 2020, 23:36

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door Transit 24 »

Heb een t4 gezien had een kastje van 30cm x 30cm en 60cm hoog met rvs bakje +kraantje en 2 1.5 L flessen erin als schoon en vuilwater en aan de zijkant een 1pits opklapbaar gaspitje en was goedkeur RDW. :o
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door EasyBee »

En wat vond de Belastingdienst er van?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Van 9-persoons Renault Trafic naar 9-persoons camperbus



Bericht door marjasjaak »

De Regeling Voertuigen stelt de volgende eisen aan een kampeerwagen:
In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel zijn weg te halen.
Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kunt u eventueel maken met behulp van de zitplaatsen.
Er moet een kookgelegenheid aanwezig zijn.
Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen.
Deze voorzieningen moeten vast in de woonafdeling zijn bevestigd.

Als je aan deze voorwaarden kan voldoen en je kunt ook nog 9 zitplaatsen kwijt
Dan voldoe je aan de regels van de wet.

Let wel, deze inbouweisen moeten altijd aanwezig zijn. Sloop je na een keuring "camperonderdelen" eruit, dan is de naheffing bij controle fors.

Maar kijk ook naar het "belastingvoordeel" je gaat eerst BPM betalen. (afhankelijk van de leeftijd is dit veel of weinig)
Bij een jonge bus kan het best weleens een paar jaar duren voordat je "winst" gaat maken met het lagere kwart tarief MRB belasting.

Ook zijn er parkeerregels voor recreatie voertuigen, in veel gemeentes mag je maximaal 72 uur parkeren op straat.

Als er teveel van dit soort busjes op de weg komen, gaan de regels vanzelf aangepast worden.
Persoonlijk zou ik dan billijk vinden 9 zitplaatsen, dan ook 9 slaapplaatsen. :lol3:
Laatst gewijzigd door marjasjaak op wo 15 jul 2020, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie