BPM aangifteformulier

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Tom_
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 22:35

BPM aangifteformulier



Bericht door Tom_ »

Beste CF-ers,

Vandaag bij de RDW geweest voor keuring van bestelbus naar kampeerauto (VW Crafter uit 2008). Daar werd me verteld dat ik nog een BPM aangifte moet doen.

Er zit inderdaad een kern van waarheid in de slogan van de belastingdienst, want ze zouden het inderdaad makkelijker kunnen maken 8-)

Je kunt kiezen uit 4 opties in het aangifteformulier,
1. aangifte van belasting voor een personenauto of motorrijwiel
2. aangifte van belasting voor een bestelauto
3. aangifte van belasting voor een reeds in het Nederlands kentekenregister ingeschreven bestelauto
4. aangifte van belasting wegens ombouw van het motorrijtuig

Wat nu opvallend is: optie (1) levert een rest-BPM op van 610 euro. Opties (2), (3) en (4), leveren geen rest-BPM op. Maar welke moet ik nu hebben?

Er is ook een toelichtingsdocument (zie onderstaand screenshot). Daaruit lijkt optie (4) het meest logisch (aangifte van belasting wegens ombouw van het motorrijtuig).

Benieuwd naar jullie ervaringen!

Afbeelding
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: BPM aangifte formulier



Bericht door JTG »

Welke keuring heb je nu gedaan bij de RDW?
Het klinkt als een omkeuring van een bestelbus naar personenauto met kampeerinrichting en dat is denk ik het meest logisch maar dat schrijf je niet (volledig). Had de bus een Nederlands grijs kenteken of is het een import bus?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... aal-ik-bpm

U betaalt bpm als u in Nederland rijdt met een bestelauto die tot personenauto is omgebouwd.

--> optie 4

en je zou wel op een te betalen BPM bedrag uit moeten komen
Laatst gewijzigd door JTG op di 03 dec 2019, 0:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Tom_
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 22:35

Re: BPM aangifte formulier



Bericht door Tom_ »

Ik heb vandaag een keuring 'Wijziging(en) aan het voertuig' laten doen, voor type voertuig 'Bedrijfsauto <= 3500' kg (= omkeuren naar personenauto met speciaal doeleind kampeerwagen).

Het is een NL bus met grijs kenteken.
Tom_
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 22:35

Re: BPM aangifte formulier



Bericht door Tom_ »

Ik had bij autotelex een berekening laten maken voor BPM aangifte bij een import situatie. Verschil is dat zij de optie 'aangifte van belasting voor een personenauto of motorrijwiel' selecteren in het formulier. Dat moet voor mij dus 'aangifte van belasting wegens ombouw van het motorrijtuig zijn'.

Wat me alleen nog niet helemaal duidelijk is, is het 'soort motorrijtuig' dat bij vraag 6c ingevuld moet worden. Of dit nu ga om het voertuig zoals het nu is, of zoals ik het opnieuw wens in te schrijven in het kentekenregister (het staat momenteel bij de RDW namelijk nog steeds als bestelauto).

Ik zal morgen eens bellen met de belastingtelefoon.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: BPM aangifte formulier



Bericht door JTG »

Heb het formulier er ook even bijgepakt; 6c 'Personenauto'en dan 'bijzondere personenauto' (bijv. kampeerauto)
Bij vraag 7, als je de netto catalogusprijs invult, komt die ook in bijlage C onderaan te staan (later forfaitaire tabel aankruisen bij vraag 8c)
Tom_
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 22:35

Re: BPM aangifte formulier



Bericht door Tom_ »

Ok thanks.

Topic mag dicht wat mij betreft.
Plaats reactie