feedback elektra schema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 222
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

feedback elektra schema

Bericht door ThomasJumperHendriks » ma 02 dec 2019, 16:21

schema elektra.jpg
schema elektra.jpg (72.75 KiB) 850 keer bekeken
Hoi Hoi,

Ik heb een schema gemaakt voor mijn zelfbouw project waar ik een draadje heb aangemaakt bij zelfbouw.

Ik zou graag feedback willen op bijgevoegd schema. Ik snap nog niet alles.

Alvast wat vragen van mijn kant

1. Hoe bereken ik de ampere van de zekeringen(zie gele blokjes)?
2. Ik heb zekeringen ingetekend(die gele blokjes), zitten ze op de juiste plaats en missen er plekken waar er één moet komen?
3. Ik heb 2 werkschakelaars ingetekend, na de MPPT en voor de battery protect, zijn dat de juiste plekken?
4. gebruikt men ANS of ANL zekeringen en zekering houders?

Alvast enorm bedankt voor de moeite.

Groet Thomas

Gebruikersavatar
veetee
Berichten: 1852
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: feedback elektra schema

Bericht door veetee » ma 02 dec 2019, 17:49

Ziet er op zich goed uit. De zekeringen bij de accu zo dicht mogelijk bij de polen zetten, zodat er zo min mogelijk lengte onbeschermde draad is.
De Victron Battery Protect kun je ook remote met een klein schakelaartje bedienen, dat scheelt een zware schakelaaar (zie manual). Ik zou ook een schakelaar in de leiding van zonnepaneel naar regelaar zetten, het is van belang in welke volgorde je de panelen en regelaar aan/afschakelt (aan: eerst regelaar op de accu, dan panelen op de regelaar. Uit in omgekeerde volgorde. Dit i.v.m. zelfinstellende voltage regelaar).
De leiding tussen omvormer en battery protect zou ik een stapje hoger nemen, 10 mm2, de omvormer is 700W piekvermogen, dat is 58A bij 12V.
En ik zie geen zekering in de verbinding tussen de Victron Blue Smart lader en de hh accu?
En waarom een zekering in de min van de solar regelaar?

myway
Berichten: 10787
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: feedback elektra schema

Bericht door myway » ma 02 dec 2019, 21:50

Wat losse opmerkingen.
De solar regelaar is te krap bemeten, op een 75/10 wordt aangegeven 145 watt.
De lader is ook erg krap, uitgegaan van minimaal 10% van de accu capaciteit zou dat 15 Amp. zijn
Bij de door jou aangegeven zekeringen zit volgens mij geen verschil.

Zekering waardes, kijk eens hier
Afbeelding

De zekeringen naar de cyrix zou ik op 100 Amp. houden.

myway
Berichten: 10787
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

feedback elektra schema

Bericht door myway » ma 02 dec 2019, 23:11

Overigens een ivt met een omvormer van 375 va die je continu met 300 watt mag belasten..
Is het dan niet handiger om op die omvormer twee of drie stopcontacten te maken ipv die stroom in het 230 circuit in te voeren.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 181
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: feedback elektra schema

Bericht door Het-Licht » di 03 dec 2019, 10:55

Vergeet het chassis van de bus niet aan aarde te leggen.

Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 222
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: feedback elektra schema

Bericht door ThomasJumperHendriks » wo 18 dec 2019, 12:02

myway schreef:
ma 02 dec 2019, 21:50
Wat losse opmerkingen.
De solar regelaar is te krap bemeten, op een 75/10 wordt aangegeven 145 watt.
De lader is ook erg krap, uitgegaan van minimaal 10% van de accu capaciteit zou dat 15 Amp. zijn
Bij de door jou aangegeven zekeringen zit volgens mij geen verschil.

Zekering waardes, kijk eens hier
Afbeelding

De zekeringen naar de cyrix zou ik op 100 Amp. houden.
Dank voor de reactie, moet ik dan automaat ampere aanhouden of zekering ampere aanhouden?

Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 222
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: feedback elektra schema

Bericht door ThomasJumperHendriks » wo 18 dec 2019, 12:10

Het-Licht schreef:
di 03 dec 2019, 10:55
Vergeet het chassis van de bus niet aan aarde te leggen.
Hoe doe je dat?

myway
Berichten: 10787
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: feedback elektra schema

Bericht door myway » wo 18 dec 2019, 12:23

Het geel/groen draadje aan de massa van de wagen, maar omdat te doen zijn de meningen over verdeeld.
Gebruik je een zekeringautomaat dan de linker kolom aanhouden, bij andere zekeringen de rechterkolom.

Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 222
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: feedback elektra schema

Bericht door ThomasJumperHendriks » wo 18 dec 2019, 15:06

myway schreef:
wo 18 dec 2019, 12:23
Het geel/groen draadje aan de massa van de wagen, maar omdat te doen zijn de meningen over verdeeld.
Gebruik je een zekeringautomaat dan de linker kolom aanhouden, bij andere zekeringen de rechterkolom.
Aha helder check!
dank voor de reactie.

Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 222
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: feedback elektra schema

Bericht door ThomasJumperHendriks » wo 18 dec 2019, 15:22

Bijgevoegd mijn aangepaste schema.
Volgens mij kom ik zo in de buurt van een veilig schema toch?
Zitten er overal voldoende zekeringen nu?

Verder kreeg ik nog feedback op de dikte van het draad van de omvormer naar de HH accu, maar de fabrikant schijft deze dikte voor icm de lenget ven het draad van 1 meter, dus dat laat ik zo.
Bijlagen
schema elektra 2.0.jpg
schema elektra 2.0.jpg (73.79 KiB) 548 keer bekeken

Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contact:

Re: feedback elektra schema

Bericht door luinge » wo 18 dec 2019, 15:51

Ik mis een aardlek/zekering achter de 4 stuks 220V stopcontacten.
En aan de paal kant, is dat een combinatie automaat? Dan is 16A meer dan genoeg. Eingelijk wil je selectief te werk gaan en zou dat nog lager moeten zijn.

Roelof

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 23134
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: feedback elektra schema

Bericht door javanes » wo 18 dec 2019, 16:08

Waarom nog een aardlek/zekering achter die 4 wandcontactdozen?
Een zekering bij die aardlek direct na de wandinvoer is volgens mij toch voldoende? Dus bij die aardlek hoort nog een zekering of het moet al een combi zijn.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 222
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: feedback elektra schema

Bericht door ThomasJumperHendriks » wo 18 dec 2019, 16:17

Ik heb nu enkel een aardlek. geen zekering. Lijkt mij ook dat die dan idd naast de aardlek moet komen. 16 A gebruikelijk dus?

Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: feedback elektra schema

Bericht door 't Busje » wo 18 dec 2019, 16:18

Aan je naam te zien gaat het om een Citroën Jumper. Die heeft enkele af fabriek aangelegde massapunten, waarmee je de min van de huishoudaccu en de zonnepanelen op het chassis aan kunt sluiten. Ze zitten achter de treeplank rechts en op de chassisbalk voor en achter het linkerachterwiel.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)

Plaats reactie