LED koplampen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: LED koplampen



Bericht door Het-Licht »

Als je goed licht wilt neem dan retrofit xenon projectors.
Is wel even een projectje, je moet de lamp unit van de auto halen, glas eraf, projector unit erin bouwen. En natuurlijk xenon bolletjes erin met omvormers er tussen.

Voordelen:
Geen strooilicht
Superscherpe cut-off
Bij grootlicht gaat er een klepje om waardoor de hele lamp open gezet wordt en dus enorm grootlicht.

Nadelen:
Prijs
Bewerkelijk.

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: LED koplampen



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Ik heb in al mijn auto's led verlichting gemonteerd van ALI. Belangrijk is de afstelling van de lamp t.o.v. de reflector. Dit wordt duidelijk uitgelegd in de bijsluiter. Geweldige lichtopbrengst en ook bij regen. Recent Afstelling en lichtbeeld goedgekeurd door de zeer strenge TÜV APK hier. Groet Eric
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: LED koplampen



Bericht door ducati 900 »

Kun je de bijsluiter hier plaatsen of heb je daar een link van?
Bij mijn ledlampen zat niks.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: LED koplampen



Bericht door Navigator »

seth_space schreef:
do 03 okt 2019, 23:00
Dan heb je waarschijnlijk projector lampen ( met een lens) Die hebben een overcut lijn die zorgt voor een strakke bovenlijn.
Of je hebt originele Mercedes lampen dat is geheel ander spul dan lampen van een 10tje uit china.
( Niet te hopen dat daar een van kapot gaat, die kosten een aardig kapitaal)
Nee, komen bij Aliexpress vandaan. Waren volgens mij 2 stuks voor 4 tientjes. Tevens setjes voor de motor mee laten komen en de 'elektrieke' Renault Kangoo ZE. Belachelijk dat er origineel in die laatste allemaal gloeilampen/halogeen gemonteerd zit af fabriek.
Forum verlaten.
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: LED koplampen



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo Ben, Ben in China! Dag of 10 ben ik terug en zal de bijsluiter kopiëren. Ik weet nog wel dat de geribbelde lampvoet kan draaien t.o.v. de reflector. Dimlicht aanzetten en draaien totdat je een rechte afscheiding heeft op de "muur" voorzichtig met het koelvinnetje aan de achterkant die altijd draait met dim/grootlicht. Als je nu grootlicht schakelt dan moet dat hoger schijnen dan het dimlicht. Anders halve slag draaien. Groet Eric
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: LED koplampen



Bericht door Kees2 »

https://www.ilent.nl/onderwerpen/voertu ... erlichting
gewoon even ter info.

https://www.amt.nl/ondernemen/nieuws/20 ... E9B8CFCYI4

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft aangekondigd dit najaar verkopers van voertuigverlichting te controleren. Uit hun eigen onderzoek blijkt dat er veel verlichtingsunits worden verkocht zonder het verplichte E-keurmerk. Een potentieel probleem.

Alle lampen aan de buitenkant van een voertuig moeten over een E-merk beschikken. De fabrikant van de lamp is verantwoordelijk voor het aanvragen van dat keurmerk. Het produceren van lampen zonder goedkeuring is alleen toegestaan als deze zijn bedoeld voor specifieke doeleinden, bijvoorbeeld voor gebruik op een racecircuit.

Verkopers mogen geen voertuigverlichting zonder E-merk verkopen als deze bedoeld zijn voor voertuigen op de openbare weg. Automobilisten zijn verantwoordelijk voor het gebruik van goedgekeurde lampen in hun voertuig, maar ILT gaat tevens controleren en handhaven bij verkopers.
Onderzoek en testen door RDW

Het ILT-onderzoek richtte zich op de verkoop van voertuigverlichting en specifiek op autolampen met een halogeenvoet (koplamp) of een bajonetvoet (bijvoorbeeld knipperlicht). Uit het onderzoek blijkt dat er ook xenon- en LED-lampen zonder E-merk verkocht wordt.

Een fabrikant moet de goedkeuring aanvragen bij de RDW. Deze test de lamp vervolgens op diverse eigenschappen, waaronder de lichtintensiteit. Ook voert de RDW tests uit op het gebied van kortsluiting, levensduur en overbelasting. Als de lamp deze tests goed doorstaat volgt een E-merk en is gebruik op de openbare weg toegestaan.

Logisch gevolg: doordat alle fabrikanten aan dezelfde technische eisen moeten voldoen draagt zo’n keurmerk bij aan eerlijke concurrentie.
Hoe herken ik een E-merk?

Een E-merk staat op de metalen rand van de lamp en is te herkennen aan een afgeplatte cirkel met daarin de letter E en een getal hierachter dat het land aangeeft waar het product is gekeurd. Voor Nederland is dat bijvoorbeeld E4. De meeste lampen hebben naast een E-merk ook een R-vermelding, omdat die aangeeft waarop het E-merk betrekking heeft.

Xenonlampen met een E-merk hebben een voet die is ingebouwd in een koplampunit die bedoeld is voor xenonverlichting. De R-vermelding hiervoor is R99. Ook LED-verlichting heeft een eigen koplampunit. Deze koplampunits (en de bijbehorende lampen) moeten zijn voorzien van een E-merk. Hierop is R128 van toepassing. Halogeenverlichting met een H-voet moet beschikken over E-merk en een R37 vermelding.

Let op: 10R of R10 heeft niets met de lamp te maken en is geen juiste goedkeuring voor het doel waarvoor de lamp op de markt is gebracht. LED-verlichting met een H-voet, of ‘ombouwsets’ van xenonlampen, mogen niet zijn voorzien van een E-merk. Verkopers mogen deze producten niet verkopen en voertuigbezitters mogen deze producten niet gebruiken op de openbare weg.

Meer weten? Kijk op de website van ILT https://www.ilent.nl/onderwerpen/voertu ... erlichting
Bron: Bovag.nl
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: LED koplampen



Bericht door Navigator »

Dan rij ik met illegale verlichting.

https://www.aliexpress.com/item/3270406 ... 4c4drpBLcJ
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: LED koplampen



Bericht door TestCase »

Oeps foutje.

//Kees.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: LED koplampen



Bericht door Kees2 »

tja bij de APK is E-keur geen controlepunt, dus daar vind geen probleem.
legaal lukt dus alleen maar met een complete unit met een E-keur op de unit en op het lampje zelf.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: LED koplampen



Bericht door dieseltje+ »

Ben ook opzoek, setje besteld maar blijkbaar te goedkoop. Verschil tussen dim en grootlicht is het aantal leds dat gaat branden. maar geen verschil in de afstand van de lichtbundel.

Ik weet dat APK een dingetje kan zijn maar dat is bij mij geen item dat meespeelt.

Iemand ondertussen een bruikbaar setje gevonden tegen een acceptabele prijs?!
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: LED koplampen



Bericht door de Jonckheer »

ILT gaat tevens controleren en handhaven bij verkopers
Dus die reizen af naar China om daar bij Aliexpress verkopers te gaan controleren? Vooral dat handhaven lijkt me daarbij nog wel een dingetje . . :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: LED koplampen



Bericht door Peter LMC »

Heb je de link goed gelezen Nico :?:
https://www.ilent.nl/onderwerpen/voertu ... erlichting

Bijvoorbeeld dit:

Automobilisten

Automobilisten zijn verantwoordelijk voor het gebruik van de juiste lampen in hun voertuig. In de gebruikershandleiding van voertuigen staat welke koplamp in het voertuig hoort. Vaak zijn koplampunits zodanig gemaakt dat een andere lamp ook niet past. Alle lampen aan de buitenkant van een voertuig moeten over een E-merk beschikken. Automobilisten met verkeerde verlichting kunnen bij een controle beboet worden door de politie.

Halogeen-, LED- en Xenonverlichting

Xenonlampen met een E-merk –dus goedgekeurde lampen- hebben een voet die is ingebouwd in een koplampunit die bedoeld is voor xenonverlichting. De R-vermelding hiervoor is R99.
Ook LED verlichting heeft een eigen koplampunit. Deze koplampunits (en de bijbehorende lampen) moeten zijn voorzien van een E-merk. Hierop is R128 van toepassing.
Halogeenverlichting met een H-voet moet beschikken over E-merk en een R37 vermelding. Let op: 10R of R10 heeft niets met de lamp te maken en is geen juiste goedkeuring voor het doel waarvoor de lamp op de markt is gebracht.

LED verlichting met een H-voet, of ‘ombouwsets’ van Xenonlampen, mogen niet zijn voorzien van een E-merk. Verkopers mogen deze producten niet verkopen en voertuigbezitters mogen deze producten niet gebruiken op de openbare weg.
Plaats reactie