Kraak terugschakelen van 3e naar 2e versnelling

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Hymer2018
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 22 aug 2018, 22:56

Kraak terugschakelen van 3e naar 2e versnelling



Bericht door Hymer2018 »

Beste forumleden, bij mijn Peugeot J5 uit 1990 kraakt sinds kort de versnellingsbak bij het terugschakelen van de 3e naar de 2e versnelling. Opschakelen gaat prima maar terugschakelen zonder kraken niet. Gaat bij terugschakelen dan ook met wat moeite terug in zijn 2. Iemand enig idee wat dit kan zijn, want de bak schakeld verder prima?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kraak terugschakelen 3 naar 2



Bericht door Kroppie »

versleten synchromesh ring van de 2e versnelling, voor reparatie moet de bak eronder uit, en uit elkaar, je kan ook terugschakelen naar 2 met de z.g double declutch methode (even googlen) is wennen maar dan kan je nog heel lang kraakvij rijden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Hymer2018
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 22 aug 2018, 22:56

Re: Kraak terugschakelen 3 naar 2



Bericht door Hymer2018 »

Dank voor de snelle reactie. Helaas had nog de hoop dat het iets met afstelling te maken had. Maar helaas dat wordt de bak er onderuit..
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Kraak terugschakelen van 3e naar 2e versnelling



Bericht door Bas vd laar »

Iets rustiger terugschakelen kan ook werken, dan kan het nog heel lang goed gaan.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Kraak terugschakelen van 3e naar 2e versnelling



Bericht door Hoofdnoorman »

Op het moment dat je eigenlijk hebt besloten om toch de synchromeshring te vervangen, kan je nog een "dubieuze" truc proberen.

Maak voldoende snelheid op een rustige weg (~60 kmh). Zet hem in de vrij en freewheel. Nu trek je de pook in de richting van de tweede versnelling , maar niet er in!! (geen koppeling intrappen!!!!!). Net zover dat je hoort dat de tanden gaan knarsen en dan heel ietsje vieren. Houdt de pook voorzichtig tegen dat moment aan en zorg ervoor dat je hem beslist niet in de versnelling trekt. Ongeveer 1 km.
Hierna even rustig rijden in de derde of vierde of parkeren en de motor een 2 minuutjes in de vrij laten draaien zonder koppeling. Dit om de ring en het tandwiel even weer af te koelen.
Het werkt niet altijd, maar soms heb je geluk dat de ring zich weer beter zet. Geen garantie.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Kraak terugschakelen van 3e naar 2e versnelling



Bericht door AadenAnke »

En zo koop je een wagen die netjes schakelt en dat na een tijdje niet meer doet. Rudy we leren steeds van je :lol3: :-B

Gr. Aad
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Kraak terugschakelen van 3e naar 2e versnelling



Bericht door AadenAnke »

Maar dan wel direct na het schakelen pook los!

Gr. Aad
Hymer2018
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 22 aug 2018, 22:56

Re: Kraak terugschakelen van 3e naar 2e versnelling



Bericht door Hymer2018 »

Hi Rudy dank je wel voor de tip. Is het proberen waard.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Kraak terugschakelen van 3e naar 2e versnelling



Bericht door Bas vd laar »

Nog nooit van gehoord, maar leuk om te onthouden!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Kraak terugschakelen van 3e naar 2e versnelling



Bericht door Hoofdnoorman »

AadenAnke schreef:
ma 02 dec 2019, 6:16
En zo koop je een wagen die netjes schakelt en dat na een tijdje niet meer doet. Rudy we leren steeds van je :lol3: :-B

Gr. Aad
Om het even te verhelderen, het lukt echt niet altijd!

De eerste generatie Honda Civic had veel problemen met de synchromesh ringen. Mogelijk kwam het door sportief terug schakelen, dus bij een te hoge snelheid. Om één of andere reden (het is een tijdje geleden) werd hij iets ovaal en het ging kraken. Deze remedie hielp soms en inderdaad, er is ook geen garantie dat het goed blijft.
Overigens heb ik dit destijds ook gewoon geleerd van anderen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kraak terugschakelen van 3e naar 2e versnelling



Bericht door Kroppie »

"dubbel klutsen"werkt ook goed, en werkt zelfs als er helemaal geen synchromesh in zit, tja is effe wennen..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kretenzer
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 19:18
Locatie: Armeni/chania

Re: Kraak terugschakelen van 3e naar 2e versnelling



Bericht door Kretenzer »

Ik had indertijd een Civic gt,een rode laagvlieger,waarbij zich ook de kraakproblemen voordeden. Had ik toen geweten wat ik nu lees,had ik hem niet ingeruild.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Kraak terugschakelen van 3e naar 2e versnelling



Bericht door Hoofdnoorman »

Had zeker niet gehoeven inderdaad. Ik monteerde een nieuwe synchromesh destijds in 1 uur en 3 minuten!!! Toen was het werkplaats tarief bij ons iets van 16 gulden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kretenzer
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 19:18
Locatie: Armeni/chania

Re: Kraak terugschakelen van 3e naar 2e versnelling



Bericht door Kretenzer »

@hoofdnoorman Men had mij wijsgemaakt dat het een enorm dure operatie zou worden. :bang: en ik woonde maar een kilometer bij je vandaan..
Plaats reactie