Draai- en kantelbare opbouwspot aanpassen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Draai- en kantelbare opbouwspot aanpassen



Bericht door Ontario »

Enkele maanden geleden stond ik naast een Duitser met een Hymer Exis. Trots vertelde hij me dat hij een defecte opbouwspot van zijn camper ging aanpassen omdat hij geen €50,- wilde uitgeven voor een nieuwe. Het is een 3Watt-led-lamp waarvan de lichtopbrengst na enkele jaren sterk afneemt. De aan/uitknop werkt d.m.v. aanraken en laat de lamp blauw of wit branden.
De avond voor mijn vertrek zei hij dat het hem gelukt was de fitting te vervangen en wel zo dat hij voor €3,- of daaromtrent een weer goed werkende spot had. Had ik nou maar om foto's of verdere gegevens gevraagd. Ongetwijfeld zijn er op dit forum camperaars die kunnen en willen aangeven hoe zoiets uitvoerbaar is.

Henk
Bijlagen
IMG_4292.jpg
IMG_4292.jpg (220.47 KiB) 733 keer bekeken
IMG_4291.jpg
IMG_4291.jpg (189.58 KiB) 733 keer bekeken
IMG_4289.jpg
IMG_4289.jpg (208.84 KiB) 733 keer bekeken
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Draai- en kantelbare opbouwspot aanpassen



Bericht door myway »

Proberen om het lampje met fitting te demonteren en zoiets er in

https://www.dewitschijndel.nl/nauticled ... rlichting/

Kan er elk gewenst g4 ledje in.
Gebruikersavatar
hoas
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 23 jan 2004, 21:18
Locatie: Veghel

Re: Draai- en kantelbare opbouwspot aanpassen



Bericht door hoas »

Ik heb er ook een, die het niet goed meer doet. Als een techneut van ons forum weet hoe je de fitting in de lamp monteert, hoor ik het graag om dat te zijner tijd ook een keer aan te passen.
gr.
Henk
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Draai- en kantelbare opbouwspot aanpassen



Bericht door myway »

Het is eerst de kunst om het lampje wat er inzit om die eruit te krijgen.
Met kit doe je een hoop
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Draai- en kantelbare opbouwspot aanpassen



Bericht door veetee »

Ook een LED lampje kan warm worden, dus ik zou het niet met kit doen. In het G4-fittinkje uit de link hierboven zitten gewoon twee gaatjes om met boutje-moertje te monteren.
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Re: Draai- en kantelbare opbouwspot aanpassen



Bericht door Ontario »

hoas schreef:
vr 29 nov 2019, 17:37
Ik heb er ook een, die het niet goed meer doet. Als een techneut van ons forum weet hoe je de fitting in de lamp monteert, hoor ik het graag om dat te zijner tijd ook een keer aan te passen.
gr.
Henk
Ik geef niet zo gauw op en heb tot mijn grote genoegen een oplossing gevonden. De lichtopbrengst is nu weer zoals je van een lees-spot mag verwachten en het verschil is enorm. Door onvoldoende afgevoerde hitte zijn de kleur en staat van het benodigde fosfor-laagje op de oude led zichtbaar sterk verschillend van dat op een nieuwe.
Het gaat ongeveer zo: na demontage van het glas en lenshouder (schroefdraad bevestiging) heb je voldoende toegang tot de led. Deze met een geschikte soldeerbout losmaken. De oorzaak van de teruglopende lichtopbrengst wordt duidelijk doordat de led niet met koelpasta gemonteerd is. De minuscule kunststofboutjes werken daarin niet mee. Vervolgens identieke led's vastsolderen nadat deze aan de onderzijde van genoemde koelpasta zijn voorzien. De kunststof boutjes heb ik vervangen door metalen exemplaren en voorzien van isolerende o-ringetjes.
Voor vijf led's (één reserve) en een tube koelpasta betaalde ik €22,-. Gekocht bij Led's buy in 's Hertogenbosch (geeft ook nuttig advies) maar ongetwijfeld ook elders verkrijgbaar. De operatie bespaart mij 4x€75,- (o.e.m) dan wel 4x€50,- (bij Caravan Centrale Barneveld) min de €22,-. Het verdient aanbeveling vooraf op internet je licht op te steken v.w.b. het los-solderen en vast-solderen van zulke led's wanneer dit onbekend terrein is.

Henk
Plaats reactie