Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Wie heeft er ervaring met een Camper (Liefst in combinatie met een Besteller / Bus camper L1-H2 of L2-H2) voorzien van de 1,8 BENZINE motor!
Gaat om de Mercedes Sprinter 316 (of 216) van modellen jaar 2008 t/m 2016 waarin deze 1,8 liter DOHC 16 klepper BENZINE 4 cilinder van het type: "M 271 E 18 ML" is geleverd.
Specificaties zijn 115 kW (156 PS) bij 5000 rpm en een koppel van 240 Nm tussen 3000–4000 rpm.
Op papier een aantrekkelijk alternatief voor de 4 cil. 311 CDI en 313 CDI diesels, zeker nu de diesels naar de verdomhoek worden verwezen :shifty:
Zoals benzine gebruik, onderhoud enz.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Mercedes Sprinter 216 / 316 benzinemotor !



Bericht door de Jonckheer »

Er is niks mis met benzine motoren en al helemaal niet met die van Mercedes. Je moet wel rekening houden met een hoger verbruik plus een hogere brandstofprijs, maar daar staat wel een lagere mrb tegenover. En je hebt de mogelijkheid om op LPG te gaan rijden. Met milieu zones heb je niets te maken maar of dat zo blijft is de vraag natuurlijk. Of het financieel aantrekkelijk is hangt er helemaal vanaf hoeveel km je gaat maken.
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!



Bericht door kareltje cola »

in een gewone bestelwagen als hij niet beladen is moet je al continu goed in toeren rijden wil je met het gewone verkeer al mee willen.
en al een redelijk hoog benzine verbruik onbeladen.
Gebruikersavatar
adamfryslan
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 15:33
Locatie: in de buurt van leeuwarden friesland

Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!



Bericht door adamfryslan »

Taxi bus 316 cng 1 op 4
Hymer 574 van 2003
ad & anne marie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!



Bericht door de Jonckheer »

CNG is aardgas dus geen benzine. Destijds liep mijn Amerikaanse Ford E150 van 1996 met een 5.8 liter V8 1 op 6 tot 7 op benzine en 1 op 5 op LPG. Was ook een zware wagen met een 4 traps automaat. Dus schat ik dat zo'n Sprinter toch wel 1 op 8 moet kunnen halen.
Gebruikersavatar
adamfryslan
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 15:33
Locatie: in de buurt van leeuwarden friesland

Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!



Bericht door adamfryslan »

Is aardgas benzine motor .....niet vooruit te branden..en loopt echt 1 op 4
Hymer 574 van 2003
ad & anne marie
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!



Bericht door ducati 900 »

Ik denk dat hij met 156 pk echt wel vooruit wil en met LPI ook.
Ik heb in onze Hymer een 115 pk motor op LPG en die kan best behoorlijk meekomen in het verkeer, neemt 1 op 5 met 3 traps automaat.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!



Bericht door DiffRental »

CNG gaat per kg in het verbruik, lastig terug rekenen maar is vaak niet echt zuinig.
In kostprijs vaak gelijk aan een benzine voertuig.

Een 1.8 motor in een zware bus zal geen record breken en een zwaar leven hebben.
Een diesel rij je op koppel en benzine op vermogen. Een diesel zal gevoelsmatig sterker/sneller aanvoelen.
Een 1.8 benzine zonder turbo zal niet zo'n heel hoog koppel hebben en niet erg snel aanvoelen.

Ik heb geen ervaring met betreffende wagen en motor maar iets zegt mij dat het niet echt geschikt is voor veel kilometers.

<edit> Volgens de advertentie site's zijn de 316 alle CNG uitvoeringen. De 310 uit 2013 heeft dezelfde motor maar dan enkel benzine.
Het gewicht van een CNG is al 2400kg leeg. :think:
Laatst gewijzigd door DiffRental op za 23 nov 2019, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!



Bericht door kampo »

Ik wil de pret niet bederven maar een benzine of CNG-versie van de Sprinter is naar mijn gedacht een bodemloze put van kosten. De betrouwbaarheid ligt een stuk lager als bij de dieselversies. Je blijft afstellen, veel onderhoud betalen en onderdelen vervangen. Verbruik is zeldzaam hoog, zeker bij de oudere modellen. We zijn dat werkelijk niet meer gewend.
De occasie CNG-versies, met hetzelfde motor nummer, zijn laag geprijsd. Omdat niemand ze wil hebben. Ondanks de lage prijs voor het gas blijft tanken in Europa een probleem.
Een 216 heeft onvoldoende laadvermogen om er een normale camper van te maken.
Groeten Kampo
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!



Bericht door erichendri »

Deze motor heeft een compressor er op zitten.
Haalt anders nooit die 240 nm koppel uit een1.8.
Post NL heeft hier ook veel mee gereden.

Eric
Met je rubber door de blubber.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!



Bericht door ducati 900 »

kampo schreef:
za 23 nov 2019, 22:19
Ik wil de pret niet bederven maar een benzine of CNG-versie van de Sprinter is naar mijn gedacht een bodemloze put van kosten. De betrouwbaarheid ligt een stuk lager als bij de dieselversies. Je blijft afstellen, veel onderhoud betalen en onderdelen vervangen. Verbruik is zeldzaam hoog, zeker bij de oudere modellen. We zijn dat werkelijk niet meer gewend.
De occasie CNG-versies, met hetzelfde motor nummer, zijn laag geprijsd. Omdat niemand ze wil hebben. Ondanks de lage prijs voor het gas blijft tanken in Europa een probleem.
Een 216 heeft onvoldoende laadvermogen om er een normale camper van te maken.
Hoe bedoel je je blijft afstellen?
Wat dan?
En welke onderdelen blijf je vervangen?
1 op 4 a 5 is toch niet verkeerd voor een voertuig op gas?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!



Bericht door DiffRental »

erichendri schreef:
za 23 nov 2019, 22:40
Deze motor heeft een compressor er op zitten.
Haalt anders nooit die 240 nm koppel uit een1.8.
Dus wel een geblazen motor maar zelfs met 240 Nm in een flinke sprinter van leeg 2400kg........
max. vermogen 5000 tpm 156 pk
max. koppel 3000 tpm 240 Nm

Als vergelijk:
Sprinter 316 CDI
Inhoud (cc) 2143
Vermogen (pk) 163
Koppel (Nm/toeren) 360/1400-2000

Ik kan het mis hebben maar denk toch dat de Mercedes benzine motor een minder zorgeloos bestaan heeft.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!



Bericht door kampo »

Ik bedoel het zoals ik het schreef.
Met een diesel heb je in de praktijk minder problemen.
Statistieken hou ik niet bij. De restwaarde zegt wat mij betreft voldoende.
En inderdaad een diesel heeft veel meer koppel.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

https://www.sprinter-forum.de/viewtopic ... t=Benziner
Is idd een 1.8 kompressor uit de C klasse.

Een 324 lijkt me leuker, maar vind er maar eens één :-D
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
Plaats reactie