Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!
- Dekker-Achterhoek
- Berichten: 684
- Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
- Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
- Contacteer:
Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!
Wie heeft er ervaring met een Camper (Liefst in combinatie met een Besteller / Bus camper L1-H2 of L2-H2) voorzien van de 1,8 BENZINE motor!
Gaat om de Mercedes Sprinter 316 (of 216) van modellen jaar 2008 t/m 2016 waarin deze 1,8 liter DOHC 16 klepper BENZINE 4 cilinder van het type: "M 271 E 18 ML" is geleverd.
Specificaties zijn 115 kW (156 PS) bij 5000 rpm en een koppel van 240 Nm tussen 3000–4000 rpm.
Op papier een aantrekkelijk alternatief voor de 4 cil. 311 CDI en 313 CDI diesels, zeker nu de diesels naar de verdomhoek worden verwezen
Zoals benzine gebruik, onderhoud enz.
Gaat om de Mercedes Sprinter 316 (of 216) van modellen jaar 2008 t/m 2016 waarin deze 1,8 liter DOHC 16 klepper BENZINE 4 cilinder van het type: "M 271 E 18 ML" is geleverd.
Specificaties zijn 115 kW (156 PS) bij 5000 rpm en een koppel van 240 Nm tussen 3000–4000 rpm.
Op papier een aantrekkelijk alternatief voor de 4 cil. 311 CDI en 313 CDI diesels, zeker nu de diesels naar de verdomhoek worden verwezen
Zoals benzine gebruik, onderhoud enz.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Mercedes Sprinter 216 / 316 benzinemotor !
Er is niks mis met benzine motoren en al helemaal niet met die van Mercedes. Je moet wel rekening houden met een hoger verbruik plus een hogere brandstofprijs, maar daar staat wel een lagere mrb tegenover. En je hebt de mogelijkheid om op LPG te gaan rijden. Met milieu zones heb je niets te maken maar of dat zo blijft is de vraag natuurlijk. Of het financieel aantrekkelijk is hangt er helemaal vanaf hoeveel km je gaat maken.
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
- Locatie: Herentals (B)
Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!
in een gewone bestelwagen als hij niet beladen is moet je al continu goed in toeren rijden wil je met het gewone verkeer al mee willen.
en al een redelijk hoog benzine verbruik onbeladen.
en al een redelijk hoog benzine verbruik onbeladen.
- adamfryslan
- Berichten: 557
- Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 15:33
- Locatie: in de buurt van leeuwarden friesland
Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!
Taxi bus 316 cng 1 op 4
Hymer 574 van 2003
ad & anne marie
ad & anne marie
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!
CNG is aardgas dus geen benzine. Destijds liep mijn Amerikaanse Ford E150 van 1996 met een 5.8 liter V8 1 op 6 tot 7 op benzine en 1 op 5 op LPG. Was ook een zware wagen met een 4 traps automaat. Dus schat ik dat zo'n Sprinter toch wel 1 op 8 moet kunnen halen.
- adamfryslan
- Berichten: 557
- Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 15:33
- Locatie: in de buurt van leeuwarden friesland
Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!
Is aardgas benzine motor .....niet vooruit te branden..en loopt echt 1 op 4
Hymer 574 van 2003
ad & anne marie
ad & anne marie
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!
Ik denk dat hij met 156 pk echt wel vooruit wil en met LPI ook.
Ik heb in onze Hymer een 115 pk motor op LPG en die kan best behoorlijk meekomen in het verkeer, neemt 1 op 5 met 3 traps automaat.
Ben
Ik heb in onze Hymer een 115 pk motor op LPG en die kan best behoorlijk meekomen in het verkeer, neemt 1 op 5 met 3 traps automaat.
Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!
CNG gaat per kg in het verbruik, lastig terug rekenen maar is vaak niet echt zuinig.
In kostprijs vaak gelijk aan een benzine voertuig.
Een 1.8 motor in een zware bus zal geen record breken en een zwaar leven hebben.
Een diesel rij je op koppel en benzine op vermogen. Een diesel zal gevoelsmatig sterker/sneller aanvoelen.
Een 1.8 benzine zonder turbo zal niet zo'n heel hoog koppel hebben en niet erg snel aanvoelen.
Ik heb geen ervaring met betreffende wagen en motor maar iets zegt mij dat het niet echt geschikt is voor veel kilometers.
<edit> Volgens de advertentie site's zijn de 316 alle CNG uitvoeringen. De 310 uit 2013 heeft dezelfde motor maar dan enkel benzine.
Het gewicht van een CNG is al 2400kg leeg.
In kostprijs vaak gelijk aan een benzine voertuig.
Een 1.8 motor in een zware bus zal geen record breken en een zwaar leven hebben.
Een diesel rij je op koppel en benzine op vermogen. Een diesel zal gevoelsmatig sterker/sneller aanvoelen.
Een 1.8 benzine zonder turbo zal niet zo'n heel hoog koppel hebben en niet erg snel aanvoelen.
Ik heb geen ervaring met betreffende wagen en motor maar iets zegt mij dat het niet echt geschikt is voor veel kilometers.
<edit> Volgens de advertentie site's zijn de 316 alle CNG uitvoeringen. De 310 uit 2013 heeft dezelfde motor maar dan enkel benzine.
Het gewicht van een CNG is al 2400kg leeg.
Laatst gewijzigd door DiffRental op za 23 nov 2019, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Peter
Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!
Ik wil de pret niet bederven maar een benzine of CNG-versie van de Sprinter is naar mijn gedacht een bodemloze put van kosten. De betrouwbaarheid ligt een stuk lager als bij de dieselversies. Je blijft afstellen, veel onderhoud betalen en onderdelen vervangen. Verbruik is zeldzaam hoog, zeker bij de oudere modellen. We zijn dat werkelijk niet meer gewend.
De occasie CNG-versies, met hetzelfde motor nummer, zijn laag geprijsd. Omdat niemand ze wil hebben. Ondanks de lage prijs voor het gas blijft tanken in Europa een probleem.
Een 216 heeft onvoldoende laadvermogen om er een normale camper van te maken.
De occasie CNG-versies, met hetzelfde motor nummer, zijn laag geprijsd. Omdat niemand ze wil hebben. Ondanks de lage prijs voor het gas blijft tanken in Europa een probleem.
Een 216 heeft onvoldoende laadvermogen om er een normale camper van te maken.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36
Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!
Deze motor heeft een compressor er op zitten.
Haalt anders nooit die 240 nm koppel uit een1.8.
Post NL heeft hier ook veel mee gereden.
Eric
Haalt anders nooit die 240 nm koppel uit een1.8.
Post NL heeft hier ook veel mee gereden.
Eric
Met je rubber door de blubber.
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!
Hoe bedoel je je blijft afstellen?kampo schreef: ↑za 23 nov 2019, 22:19Ik wil de pret niet bederven maar een benzine of CNG-versie van de Sprinter is naar mijn gedacht een bodemloze put van kosten. De betrouwbaarheid ligt een stuk lager als bij de dieselversies. Je blijft afstellen, veel onderhoud betalen en onderdelen vervangen. Verbruik is zeldzaam hoog, zeker bij de oudere modellen. We zijn dat werkelijk niet meer gewend.
De occasie CNG-versies, met hetzelfde motor nummer, zijn laag geprijsd. Omdat niemand ze wil hebben. Ondanks de lage prijs voor het gas blijft tanken in Europa een probleem.
Een 216 heeft onvoldoende laadvermogen om er een normale camper van te maken.
Wat dan?
En welke onderdelen blijf je vervangen?
1 op 4 a 5 is toch niet verkeerd voor een voertuig op gas?
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!
Dus wel een geblazen motor maar zelfs met 240 Nm in een flinke sprinter van leeg 2400kg........erichendri schreef: ↑za 23 nov 2019, 22:40Deze motor heeft een compressor er op zitten.
Haalt anders nooit die 240 nm koppel uit een1.8.
max. vermogen 5000 tpm 156 pk
max. koppel 3000 tpm 240 Nm
Als vergelijk:
Sprinter 316 CDI
Inhoud (cc) 2143
Vermogen (pk) 163
Koppel (Nm/toeren) 360/1400-2000
Ik kan het mis hebben maar denk toch dat de Mercedes benzine motor een minder zorgeloos bestaan heeft.
Groeten Peter
Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!
Ik bedoel het zoals ik het schreef.
Met een diesel heb je in de praktijk minder problemen.
Statistieken hou ik niet bij. De restwaarde zegt wat mij betreft voldoende.
En inderdaad een diesel heeft veel meer koppel.
Met een diesel heb je in de praktijk minder problemen.
Statistieken hou ik niet bij. De restwaarde zegt wat mij betreft voldoende.
En inderdaad een diesel heeft veel meer koppel.
Groeten Kampo
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 379
- Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
- Locatie: Het mooie West Friesland
Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!
https://www.sprinter-forum.de/viewtopic ... t=Benziner
Is idd een 1.8 kompressor uit de C klasse.
Een 324 lijkt me leuker, maar vind er maar eens één
Is idd een 1.8 kompressor uit de C klasse.
Een 324 lijkt me leuker, maar vind er maar eens één
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~