Nexen winterbanden
Re: Nexen winterbanden
De draagkracht is natuurlijk belangrijk. Ik heb een zware camper met enkel "Lucht", als ik draagkracht 116 (1250kg) intik, blijven er maar een stuk of drie over.
Aangezien vele camper (te) zwaar zijn, zou ik daar toch rekening mee houden. Weeg de achteras eens, en kijk dan welke banden je nodig zou moeten hebben.
Bert
Aangezien vele camper (te) zwaar zijn, zou ik daar toch rekening mee houden. Weeg de achteras eens, en kijk dan welke banden je nodig zou moeten hebben.
Bert
Re: Nexen winterbanden
Wij hebben net 5000 km. MAXXIS all seasons banden 225 75 16. Bevalt uitstekend en ook geen extra' 'ruis". Aantrekkelijke prijs!
Re: Nexen winterbanden
Dat vind ik marketing gewauwel. Let op het draagvermogen en of het nu onder een camper zit of onder een beladen bedrijfswagen maakt niks uit.
We kennen wel meer voertuigen die meer stilstaan dan dat ze rijden. Wat dacht je van paardenwagenbanden, boottrailerbanden, ijsverkoopwagenbanden,marktverkoperwagenbanden, autoambulancewagenbanden en vooral brandweerwagenbanden!
Alles waar camper,paard of boot voorstaat is meestal wel onnodig duur
Re: Nexen winterbanden
Er zijn maar heel weinig auto's die echt 12 uur per etmaal rijden.
Dus de meeste voertuigen staan langer stil dan dat ze rijden.
Dus de meeste voertuigen staan langer stil dan dat ze rijden.
Re: Nexen winterbanden
Tja, maar staan die ook 4 of 6 maanden stil tussen 2 ritten?
Niet dat ik zelf speciale cp banden zou kopen.
Niet dat ik zelf speciale cp banden zou kopen.
H20
Re: Nexen winterbanden
Ik sta ook nooit vier maanden stil hoor, de camper is er voor om te gebruiken niet om er een stallingbaas mee te spekken.
Re: Nexen winterbanden
Naar mijn conclusies is dit gewauwel.
Grootste verschil in ontwerp , bij CP banden is volgens mij de belettering.
Er wordt geschreven over rubber tussen de koordlagen, maar dat wordt bij gewone autobanden ook al jaren gedaan.
En de hogere druk van meest 80 psi/ 5,5 bar , is niet de druk waarvoor de maximum load uitgerekent is, en ze ondersteunen officiëel ook niet meer draagvermogen tussen 4,8bar, waarvoor meest de maxload berekent is tot 160kmpu, en 5,5 bar dan de maximum load, die hetzelfde is als bij een C- band met zelfde specificaties verder.
Maar stiekem is die hogere druk wel om dat in te dekken op de achteras. Maar kunnen ze niet schrijven dat ze het daarvoor doen.
Michelin antwoorde mij eens , dat de 5,5 bar is om piekbelasting in te dekken, elegante naam voor overbelading, die verboden is.
Veel camperfabrikanten , hebben dan ook de klok horen luiden , maar weten niet waar de klepel hangt, door ook voor de voor-as die 5,5 of soms 5,0 bar voor te schrijven, waardoor hun luxe camper het comfort krijgt van een oude legertruck.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- DiffRental
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Nexen winterbanden
Neem aan dat je op eigen ervaring dit kan schrijven?door ook voor de voor-as die 5,5 of soms 5,0 bar voor te schrijven, waardoor hun luxe camper het comfort krijgt van een oude legertruck.
Wij hebben af fabriek deze settings en onze bus rijdt zeker niet als een oude legertruck.
Misschien moet je eens naar je vering kijken.
CP banden zouden een andere rubber samenstelling hebben waardoor ze minder snel uitdrogen.
Wij rijden ze in 2 a 3 jaar op, dus de langere houdbaarheid geldt niet voor ons en daarom denk ik dat wij ook gerust met C banden kunnen rijden.
Verder lees ik in je betoog geen bewijzen en maakt het vooral jou mening.
Dat even los van de discussie of CP banden echt nut hebben.
Groeten Peter
Re: Nexen winterbanden
Dan zou ik van jouw camper wel eens de specificaties willen vernemen,zoals MTM , MTA's, of beter gewogen aslasten, en bandgegevens, maxload plyrating of beter druk achter AT op de bandwang, en snelheidscode.
Zie aan het plaatje al , dat het een buscamper is, die vaak voor wel aan hun MTA komen, dus die is dan uitzondering op de regel.
Veel traditionele campers hebben zodanig laag gewicht op de vooras, soms zelfs 1400 a 1500 kg , dat ze met veel lagere druk toekunnen.
Heb daar al reacties op gehad dat dat veel meer comfort geeft. doe je daar dan 5 bar , dan stuiteren de vullingen uit je kiezen.
Overdreven natuurlijk, want comfort is subjectief.
Maar ik neem gegevens van de fabrikanten , en vooral verkopers, niet voor zoete koek aan.
Zie aan het plaatje al , dat het een buscamper is, die vaak voor wel aan hun MTA komen, dus die is dan uitzondering op de regel.
Veel traditionele campers hebben zodanig laag gewicht op de vooras, soms zelfs 1400 a 1500 kg , dat ze met veel lagere druk toekunnen.
Heb daar al reacties op gehad dat dat veel meer comfort geeft. doe je daar dan 5 bar , dan stuiteren de vullingen uit je kiezen.
Overdreven natuurlijk, want comfort is subjectief.
Maar ik neem gegevens van de fabrikanten , en vooral verkopers, niet voor zoete koek aan.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- DiffRental
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Nexen winterbanden
Natuurlijk geeft dat meer comfort, je band gaat meewerken als vering.Heb daar al reacties op gehad dat dat veel meer comfort geeft
Als je op de lange duur dan geen abnormale slijtage of het cuppen van de banden ziet is er ook geen probleem om de spanning te verlagen.
Groeten Peter
- Bob Diesel
- Berichten: 31863
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
- Rotec 590
- Berichten: 6955
- Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
- Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
- Contacteer:
Re: Nexen winterbanden
Voor mijn zomerbanden had ik bovengenoemde Vre...in Comtrac 215-75-16 113/111 banden 4 jaar oud en 18000 km. Had, want het blijken coverbanden te zijn en daarvan liet het loopvlak los op alle banden en eentje klapte er in Spanje. Dus daar kies ik nooit meer voor.
Heb nu Michelin met 116/114 op advies. Hoe het dan met Nexen zit weet ik niet, maar neem banden met minstens 116/114.
Mijn winterbanden zijn 225 breed. Met deze heb je wel een betere wegligging, meer grip, maar ook meer geluid en meer brandstofverbruik.
Deze zijn zelfs 121/120
neem de tijd als je in je camper rijdt!
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Re: Nexen winterbanden
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 3:37, 1 keer totaal gewijzigd.