startprobleem bij koude motor
startprobleem bij koude motor
Hallo heb een fiat ducato 2.5 uit 1995. het probleem is dat deze slecht start nadat deze 4 weken heeft stil gestaan bij lage temperatuur zoals nu en na de winterstalling. er komt dan veel rook uit de uitlaat . Vervolgens loopt motor normaal en bij hogere temperatuur en bij geregeld gebruik is starten geen probleem. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn.
Alvast bedankt voor reactie.
Alvast bedankt voor reactie.
Re: startprobleem bij koude motor
Dat is normaal voor een oudere diesel die enkele weken heeft stilgestaan bij koude temperaturen
Re: startprobleem bij koude motor
Aangezien er verschillende motoren zijn (met andere oplossingen) is de vraag 2.5 D, 2.5 TD, 2.5 TDI of 2.5 TDI met katalysator?
De onze start met die lagere temperaturen probleemloos. De 2.5 TDI heeft een vlamstart en als die niet werkt gaat het heel moeizaam, maar met werkende vlamstart gaat het probleemloos.
De onze start met die lagere temperaturen probleemloos. De 2.5 TDI heeft een vlamstart en als die niet werkt gaat het heel moeizaam, maar met werkende vlamstart gaat het probleemloos.
Hymer B694 2.5 TDI 1995, Ford Transit Mk 2 2.5 DI 1985.
Re: startprobleem bij koude motor
Weet je ook hoe lang de vlamstart duurt? Bij mij gaat bij een temp van 0~5 graden het lampje toch binnen anderhalf seconde uit. Vraag me af of de diesel verbranden nog een tijdje doorgaat. Hij start probleemloos, loopt meteen mooi rond. Maar wel wat rook de eerste minuten.
Uitloop: Tabbert FFB 570 - Peugeot J5 2.5TD: 360Ah semi-tractie,
335Wp solar, 40A Sterling acculader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK.
In ontwikkeling:Ducato 2.5 TDI - Frankia A611; 160Ah LiFeYPO4 - 100Ah AGM, 530Wp Solar, 30A Li lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK, Daewoo 600W magnetron.
335Wp solar, 40A Sterling acculader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK.
In ontwikkeling:Ducato 2.5 TDI - Frankia A611; 160Ah LiFeYPO4 - 100Ah AGM, 530Wp Solar, 30A Li lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK, Daewoo 600W magnetron.
Re: startprobleem bij koude motor
2.5 D en 2.5 TD hebben bij mijn weten gloeistiften en rode lampje op dashboard moet gaan branden en als die uitgaat moet je kunnen starten.
2.5 TDI heeft vlamstart en gaat bij vorst het oranje lampje op het dashboard knipperen en als het ophoudt met knipperen, kun je starten.
Die van ons heeft het vorig jaar in Noorwegen na een heel koude nacht probleemloos gedaan. Even wachten en zonder gedoe starten, zonder rookgordijn. Even wachten totdat TS aangeeft wat voor motor er nou precies in zit.
2.5 TDI heeft vlamstart en gaat bij vorst het oranje lampje op het dashboard knipperen en als het ophoudt met knipperen, kun je starten.
Die van ons heeft het vorig jaar in Noorwegen na een heel koude nacht probleemloos gedaan. Even wachten en zonder gedoe starten, zonder rookgordijn. Even wachten totdat TS aangeeft wat voor motor er nou precies in zit.
Hymer B694 2.5 TDI 1995, Ford Transit Mk 2 2.5 DI 1985.
- Peter LMC
- Berichten: 5361
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contact:
Re: startprobleem bij koude motor
Een 2.5 D is een indirect ingespoten dieselmotor met 4 gloeispiralen/stiften.
Een 2.5 TD (I) is een direct ingespoten dieselmotor met een vlamstarter op de inlaat.
Deze motoren zijn inwendig helemaal verschillend van elkaar.
Uitwendig lijken ze voor een leek hetzelfde.
Een 2.5 TD (I) is een direct ingespoten dieselmotor met een vlamstarter op de inlaat.
Deze motoren zijn inwendig helemaal verschillend van elkaar.
Uitwendig lijken ze voor een leek hetzelfde.
Re: startprobleem bij koude motor
Werking vlamstart (3de bericht)
viewtopic.php?t=8469021
viewtopic.php?t=8469021
Groeten,
Jacques
Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Jacques
Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Re: startprobleem bij koude motor
Ok. Werkt dus wel een tijdje door. Bij mij brandt of knippert het lampje niet na die anderhalve seconde. Misschien nog niet koud genoeg. Starten tot nu toe nog geen probleem
Uitloop: Tabbert FFB 570 - Peugeot J5 2.5TD: 360Ah semi-tractie,
335Wp solar, 40A Sterling acculader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK.
In ontwikkeling:Ducato 2.5 TDI - Frankia A611; 160Ah LiFeYPO4 - 100Ah AGM, 530Wp Solar, 30A Li lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK, Daewoo 600W magnetron.
335Wp solar, 40A Sterling acculader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK.
In ontwikkeling:Ducato 2.5 TDI - Frankia A611; 160Ah LiFeYPO4 - 100Ah AGM, 530Wp Solar, 30A Li lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK, Daewoo 600W magnetron.
Re: startprobleem bij koude motor
Vlamstart van de mijne is nog al verschillend.
Kan aan de temperatuur sensor liggen.
Ik heb hem gewoon handmatig gemaakt met een gewoon en een vertragings relais en een schakelaar.
Kan aan de temperatuur sensor liggen.
Ik heb hem gewoon handmatig gemaakt met een gewoon en een vertragings relais en een schakelaar.
Groeten,
Jacques
Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Jacques
Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Re: startprobleem bij koude motor
Rook is tegenwoordig een probleem(aan het worden),maar een beetje roken bij een oudere diesel na weken stilstand is niets om je druk over te maken.
Wat je niet moet doen is de poot op het brandstofpedaal zetten, laat hem maar rustig even nagelen.
Ja, de omgeving houdt er niet van dus zodra die mooi rondloopt vertrekken
Wat je niet moet doen is de poot op het brandstofpedaal zetten, laat hem maar rustig even nagelen.
Ja, de omgeving houdt er niet van dus zodra die mooi rondloopt vertrekken

Re: startprobleem bij koude motor
T.o.v. mijn J5 is het alleen maar een vooruitgang. Die rookte veel erger en liep de eerste minuut te stampen. terwijl de Ducato meteen rustig loopt.
Uitloop: Tabbert FFB 570 - Peugeot J5 2.5TD: 360Ah semi-tractie,
335Wp solar, 40A Sterling acculader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK.
In ontwikkeling:Ducato 2.5 TDI - Frankia A611; 160Ah LiFeYPO4 - 100Ah AGM, 530Wp Solar, 30A Li lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK, Daewoo 600W magnetron.
335Wp solar, 40A Sterling acculader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK.
In ontwikkeling:Ducato 2.5 TDI - Frankia A611; 160Ah LiFeYPO4 - 100Ah AGM, 530Wp Solar, 30A Li lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK, Daewoo 600W magnetron.
Re: startprobleem bij koude motor
Het is een 2.5 dieselmotor .Ik moet voor het starten vierkant apparaatje in gleuf doen dan gaat een geel lampje branden en wacht tot het uitgaat en dan starten.
Re: startprobleem bij koude motor
Maak daar eens een fotoke van

Groeten,
Jacques
Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Jacques
Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Re: startprobleem bij koude motor
Dat zijn een 2.5 D, 2.5 TD, 2.5 TDI of 2.5 TDI met katalysator ook. Nou weten we het nog niet.
Hymer B694 2.5 TDI 1995, Ford Transit Mk 2 2.5 DI 1985.