Ombouw Citroën Jumper Just_passin_though

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Just_passin_through
Berichten: 21
Lid geworden op: za 18 nov 2017, 18:09

Re: Ombouw Citroën Jumper



Bericht door Just_passin_through »

Schapenwol is vochtregulerend. Het houdt dan, in tegenstelling tot rotswol of glaswol ook geen vocht vast. Je kan het dus best laten ademen en rustig zijn werk doen!

Verstuurd vanaf mijn MI 8 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ombouw Citroën Jumper



Bericht door Mickel Moen »

ThomasJumperHendriks schreef:
di 05 nov 2019, 18:52
Succes met de bouw.

Die schapenwol. Moet daar dan weer een damp dichte laag op komen?
Ben me zelf ook nog aant orienteren op isolatie voor de moeilijke hoekjes namelijk. Zoiets vouwt natuurlijk mooi om de wielkasten heen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoals TS ook al aangeeft. Niet afsluiten. Voor meer: zie mijn blog:

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... -wool.html
https://mickelmoen.blogspot.com/p/isola ... latie.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: Ombouw Citroën Jumper



Bericht door ThomasJumperHendriks »

Merci!
Erg verhelderd. Kan ik mee verder!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 15 nov 2019, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Just_passin_through
Berichten: 21
Lid geworden op: za 18 nov 2017, 18:09

Re: Ombouw Citroën Jumper Just_passin_though



Bericht door Just_passin_through »

Intussen terug in België en nu kan ik vollop beginnen aan de ombouw.

Hierbij meteen een vraag.
Ik ga een 300w zonnepaneel bestellen. dit https://www.warmteservice.nl/Duurzaam/Z ... 078-11000-

ik dacht hierop een Victron MPPT laadregelaar aan te sluiten. welke heb ik dan nodig?
75/15 of 100/15? of zijn deze beiden nog te klein en heb ik meteen de 100/30 nodig?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Citroën Jumper Just_passin_though



Bericht door DJSmiley »

Bij de Victron is de eerste waarde de maximale klemspanning van je paneel(panelen) wat ie kan hebben: Dat is dus 75 of 100V. De 2e is de maximale stroom.

bij 1 paneel kunnen ze beide.

De 2e is de maximale stroom. Dat is dus 15A voor beide versies. Met een 300w paneel is dat te weinig. Je zal dan, onder optimale omstandigheden, niet het meeste uit je paneel kunnen halen. 300w = ongeveer 25A (niet helemaal maar bij benadering)

In de praktijk zul je lager uitvallen: zoninval is niet altijd maximaal en je verliest ook wat doordat je paneel niet optimaal ligt, dus in de praktijk kan het wel, alleen op de piekmomenten zul je wat vermogen niet kunnen benutten. Je kan ook een 275wp paneel nemen, dat zijn de 'oudere' panelen die dus ook prijstechnisch interessanter zijn.
Een 20-25A regelaar is het mooiste als je echt maximaal wilt profiteren, maar in de praktijk zal je dit niet extreem veel meer opleveren.

Ga je veel naar zuid-europa oid dan is het wel nuttiger, want daar is de zoninstraling veel sterker/gunstiger waardoor je vaker tegen de limieten van een 15A regelaar aanhikt.

Als je budget krap is kun je ook nog naar bv een EPSolar epever (of andere merken waaronder ie verkocht wordt) kijken: De Tracer 3210AN is een relatief prijsinteressante 30A regelaar.
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 15 nov 2019, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Just_passin_through
Berichten: 21
Lid geworden op: za 18 nov 2017, 18:09

Re: Ombouw Citroën Jumper Just_passin_though



Bericht door Just_passin_through »

Bedankt. Ik moet dus kijken naar een laadegelaar met minimaal 25a uitgangsstroom.
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ombouw Citroën Jumper Just_passin_though



Bericht door AadenAnke »

Oké en dan heb je dus een best hoge productie maar kan je die dan ook opslaan en wat misschien nog belangrijker is gebruiken. Volgens mij moet je eerst kijken wat heb je nodig, dan je opslag daaraan aanpassen en dan je productie daar voor verzorgen. Leuk als je accu's om 10 in de ochtend al vol zitten maar om 2 uur in de middag lijkt mij voldoende.

Gr. Aad
Just_passin_through
Berichten: 21
Lid geworden op: za 18 nov 2017, 18:09

Re: Ombouw Citroën Jumper Just_passin_though



Bericht door Just_passin_through »

Ik heb een 240 AH deep cycle batterij. Deze lijkt me toch voldoende.

De voornaamste verbruiker is de 12v koelkast. Daarnaast radio, ledverlichting, dieselkachel en opladen van allerhande toestellen (camera`s, Laptop,...).
In mijn voriuge bus had ik een 100w paneel op een 100Ah Batterij. Dit was net te weinig voor wat we verbruikten. Dus bij deze ombouw wil ik ruim voldoende hebben. ik vermoed dat dan 240 AH wel ok is.
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 15 nov 2019, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Citroën Jumper Just_passin_though



Bericht door DJSmiley »

Accucapaciteit is 1, en dat is handig als je langere tijd offgrid wilt staan. Wat Aad bedoeld is vnl wat je dagverbruik is en daar je opbrengst op afstemmen.

Als je 40Ah per dag gebruikt en je panelen leveren 30A, dan is dat hele dagverbruik in 1,5 uur alweer gecompenseerd en is je accu vol. Nu zal die 300wp zoals gezegd niet in de praktijk de hele dag zijn, maar met een goede zomerse dag zit je toch wel langere tijd op 200w. Dat is ruim 15A, dus 15Ah per uur. En overdag heeft het natuurlijk geen zin om de accu's al om 10 uur vol te hebben. Lekker belangrijk als het pas om 15.00 vol is.... (Is nog beter ook voor een accu)

Een 100W paneel is wat krap, maar ik gok dat je met een 200-250wp paneel ook al ruim voldoende zit. Enigste winst die je met een 300wp paneel haalt is in de herfst/voorjaar. Maar ja, dan kun je ook 600wp neerleggen zodat je in de winter bij bewolkt weer nog je accu vol kan krijgen... Maar hoever wil je gaan?

En als je m aan de startaccu knupt + een lader voor walstroom hebt dan heb je in alle gevallen (ruim) voldoende mogelijkheden om je accu vol te krijgen.
Desnoods neem je nog een EV type2 verloopkabel mee, met een beetje acculader kun je dan zelfs tijdens het eten m ergens aan een laadpaal hangen, pomp je ook 20Ah in een uurtje in je accu's als t echt nodig zou zijn (bij een 20A lader)
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 15 nov 2019, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80326
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ombouw Citroën Jumper Just_passin_though



Bericht door Dafluc »

Heren, vriendelijk verzoek: als je rechtstreeks op een bericht een reactie plaatst (zoals hierboven iedere keer) dan hoef je dat bericht niet ook nog eens te quoten. Het staat er dan onnodig dubbel. Dat leest niet fijn. Gebruik in dat geval de knop link Plaats Reactie.
Quoten hoeft alleen als je een reactie plaatst op een bericht dat al een stuk hogerop staat. Als er dus berichten tussenstaan. Dan is het handig om te laten zien op welk bericht jouw reactie terugslaat. Houden we het samen een beetje prettig leesbaar. Mijn dank is groot :wink:
Afbeelding
Plaats reactie