cylindersloten komen los

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Zheng
Berichten: 8
Lid geworden op: za 17 nov 2018, 9:45

cylindersloten komen los



Bericht door Zheng »

Van mijn Detleffs Advantage 2006 komen inmiddels 4 cylinders regelmatig uit de sloten bij het omdraaien van de sleutel. Zowel van de luiken als van de woondeur. Wat kan ik hieraan doen? Is dat te repareren of moeten er nieuwe cylinders in? In het voojaar begon het met de woondeur. Mobile Drome in Roosendaal heeft er toen iets aan gedaan, overigens zonder de cylinder te vernieuwen, maar het ging al snel weer mis. Inmiddels volgen nu dus 3 andere sloten het voorbeeld van het woondeurslot.
Wie weet raad?
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: cylindersloten komen los



Bericht door Meine »

4 nieuwe cylindertjes kopen met eenzelfde sleutelcode. Bij de huidige cylinders kun je eventueel nog even kijken of het achterste plaatje gangbaar is, deze zorgt voor de axiale vergrendeling.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: cylindersloten komen los



Bericht door rijschoollucassen »

Het laatste metalen lipje op het slot moet de cilinder fixeren. Dit lipje opent alleen bij gebruik v an een speciale loper. Vaak is niet het lipje de oorzaak, maar het kleine plastic randje achter in het sluitmechanisme het probleem. Soms kun je er vanaf de achterkant bij en dan met een klein schroevendraaiertje het lipje lichten.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: cylindersloten komen los



Bericht door Going »

En als dat laatste lipje door slijtage breekt, is er geen andere mogelijkheid om de cylinder er uit te krijgen door boren.
Wat TS probleem waarschijnlijk is dat van de achterste ring of lipje het veertje is gebroken.
Dan is het een gelukkige omstandigheid dat de cylinder in zijn geheel uit komt.
De nummer op de sleutel is waarschijnlijk alleen toegewezen aan een campermerk. Even navragen bij een dealer van uw merk weet u direct hoe te bestellen.
Vergeet niet direct twee sleutels bij te bestellen. Door vele gebruik slijten die en dat is weer niet goed voor de cylinder.
Ik heb net na inbraak poging twee sloten moeten uitboren. Een klus van een paar uur voorzichtig aan. De cylinders kwamen van de camperfabrikant met nieuwe sleutels. Ik heb dus nu weer dezelfde sleutel voor alle sloten. Bij controle met de nieuwe sleutels merkte ik nog een slot met een moeilijk punt. De andere welk met de oude sleutel ook een moeilijk punt hadden, draaiden nu weer goed.
Beter op tijd de cylinder vervangen dan het later op een moeilijke manier te moeten doen.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: cylindersloten komen los



Bericht door rijschoollucassen »

Bij de Zadi-sleutels is het mogelijk om met behulp van een losse cilinder zelf een sleutel bij te maken van een onbewerkte sleutel. Monnikenwerk, dat wel, maar dan zou je ook het laatste lipje moeten kunnen bedienen. Zelfs als je de sleutel alleen op het laatste lipje passend maakt, moet je daarmee het slot op en van zijn plek kunnebb krijgen.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: cylindersloten komen los



Bericht door Zijspan »

Staat er een nummer op je sleutel van Zadi, dan kun je die gewoon bij laten maken.
Wij bestelde er gewoon een paar, gezocht op www wie dat deed.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: cylindersloten komen los



Bericht door rijschoollucassen »

Dan bedien je nog steeds de achterste lip niet.....

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: cylindersloten komen los



Bericht door seth_space »

Je kunt afh van merk de speciale verwijdersleutel bestellen. Hier een voorbeeld.
https://www.4campers.nl/ramen-deuren-lu ... gs_sleutel
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: cylindersloten komen los



Bericht door Arie55 »

De cilindersloten zitten ook niet vast. Zet de sleutel in het slot en draai pakweg 10 graden de sleutel om. Door dan aan de sleutel te trekken komt het cilinderslot eruit. Het is een piefje dat het slot op zijn plaats houdt -> de twee onderdelen van links af. Foto is van mijn voormalig bergingslade, nu een klep voor de LPG tank.

Arie
Bijlagen
Vergrendeling7.JPG
Vergrendeling7.JPG (48.05 KiB) 1343 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: cylindersloten komen los



Bericht door Going »

Arie, dit model sluiting is de makkelijkste om slot te verwijderen.
Het slothouder van TS zit anders. Kijk naar de op foto linker cylinder bovenste halfronde lip. Dat is geen ring in het huis, het heeft een eigen veertje dat het uitzet en in de sleuf van de slot houder houdt.
Als het veertje breekt dan komt de cylinder er makkelijk uit. Als lipje door slijtage breekt is er geen andere mogelijkheid dan uitboren.
Met speciale sleutel kan het lipje bediend worden voor inzetten en verwijderen.
Op midden cylinder ziet u gewone sleutel ingestoken. Alle ringen zijn in maar niet de bovenste ring. Rechts druk ik met mijn vingers de de lip in
Bijlagen
1573464177571617271720227070876.jpg
1573464177571617271720227070876.jpg (112.78 KiB) 1300 keer bekeken
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: cylindersloten komen los



Bericht door Arie55 »

Het lijkt veel op elkaar. Of er nu een speciale sleutel nodig is of de gebruikelijke sleutel om het cilinderdeel uit te nemen, is mij om het even. Wat beide sloten gemeen hebben is het piefje dat het cilinderdeel in het slot houdt. Probeer maar het piefje in te drukken. Dat zal niet gaan, totdat je de sleutel een heel klein beetje verdraaid hebt.

Arie
Bijlagen
piefje.jpg
piefje.jpg (73.87 KiB) 1245 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Zheng
Berichten: 8
Lid geworden op: za 17 nov 2018, 9:45

Re: cylindersloten komen los



Bericht door Zheng »

Bedankt voor jullie reacties! Zojuist heb ik de cylinder uit het slot gehaald. Ging dus probleemloos. Het laatste lipje veert normaal in en uit. Zit het probleem dan niet in de cylinder, maar in het huis? De sleutel laat zich niet omdraaien in de losse cylinder.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: cylindersloten komen los



Bericht door seth_space »

De sleutel draait ook niet in de cylinder, maar de cylinder in het huis.
Controleer of daarin achteraan een groef/randje is waar die laatste lip in/achter moet vallen.
Als die om de een of andere reden beschadigd is moet je de hele zaak vervangen lijkt mij.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: cylindersloten komen los



Bericht door Going »

Maak het huis goed schoon. Desnoods in wat vet oplosser. Met vinger achterin kun je een groef voelen waar de lip in moet. Met een tandarts haakje kun je dat schoonmaken. Bij insteken in huis kan de lip normaal niet invallen in de groef wegens de veer die het wijd houdt. Met een kleine schroevendraaier kun je achter buiten het huis de lip indrukken en op het zelfde moment op de sleutel, welk in de cylinder zit, drukken. Dan valt de lip in de groef.
De sleutel draait de hele cylinder in het huis.
Bij sleutelmakers kun je spuitbus speciale slot olie kopen. Is wat duur, maar ik vond het beter smeren dan WD40 of siliconen olie.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie