Een "krankzinnig" idee!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Kroppie schreef:
ma 04 nov 2019, 11:38
nee, want dan blijf je bijstellen moet automatisch gaan, mss paar stelmotortjes met een digitaal waterpas gestuurd, EN het moet ""krankzinnig"" zijn :-B

jos
:thumbup:

Tsja, ik heb nog een paar elektrische koplampstelmotoren. Lijkt mij uitstekend geschikt om mijn kookplaat mee waterpas te houden. De boel moet daar toch weer los omdat ik,
1. Nog een stukje wand achter de keuken moet repareren,
2. Het behang loslaat omdat men mij de verkeerde lijm geadviseerd heeft,
3. omdat een paar dagen geleden, bij het opdraaien van de snelweg, de halve inhoud van mijn koelkast door de camper schoof omdat ik alweer vergeten was de vergrendeling er op te zetten. Dat is mij ondertussen al meerdere malen overkomen. :bang:
4. Ik heb een smal onderkastje onder mijn keukenblok en dat wordt een elektrisch opende "Apothekers" kast.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Kroppie »

ik heb op mijn koelkast deur van wat mecano spullen, en sluiting gemaakt systeem ""tuinhek"" deur dicht automatisch vergrendeld

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door de Jonckheer »

Heeft die koelkast deur geen magneetrubber dan? Bij onze nieuwe is dat magneetrubber zo sterk dat je zowat geweld moet gebruiken om hem open te krijgen, die gaat écht niet onder het rijden open.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door bertt »

Wat Jos gemaakt heeft zit tegenwoordig standaard op de ingebouwde koelkasten. Knop indrukken om hem open te krijgen

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Zo, kleine update van de ervaringen.
Het eerste kleine "gebrekje" is aan het licht gekomen, maar is niet echt erg.
Op dit moment waait het heel behoorlijk hier. Windstoten tot 75 kmh en een constante van ongeveer 40 kmh. Die staat precies op de kont van de camper. Er komt schijnbaar een turbulentie onder de panelen waardoor het lijkt dat het ietsje motregent.

Hij doet dit alleen maar als de wind precies van achteren komt en dat zal niet veel voorkomen. Het was wel even raar omdat ik dan steeds er op reageer.

De schuifpanelen heb ik nog niet gebruikt. Ik heb een overvloed aan stroom en zet nu de omvormer en de Dreambox helemaal niet meer uit.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Atoz »

Al eens overwogen om een gedeelte van het te veel geproduceerde stroom te gebruiken om elektrisch (bij) te verwarmen?
Wij doen dat namelijk thuis, in huis zo.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Neen, nog niet. :-B
Maar wat niet is, kan nog komen.

Vandaag heb ik alles echt zwaar belast en op dit moment is mijn SOC terug gelopen naar 93%. Maar nu is het wel erg slecht weer geweest hier met weinig zon.

Als het echt blijkt dat er genoeg stroom over gaat blijven, dan zit ik zelf eerst te denken aan een klein boilertje op 12 cq 24 volt. Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij kan mijn Victron BMV 702 een relais aansturen als de accu's vol zijn. Dan zou het mooi zijn om met de overstroom het boilertje op te warmen.
Mijn fietsacculader, nu nog 12 volt, gaat straks aan de ingang van de solarlaadregelaar. Die krijgt dan een aanvoerspanning van ongeveer 22 volt als de HH-accu's vol zijn. Zo ook wellicht het boilertje. Ik ga volgend jaar eerst thuis even testen hoe dat gaat met een gevarieerde ingangsspanning met een oude fietsaccu.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
hobbyhup
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 20:12

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door hobbyhup »

Mocht je dan nog stroom tekort komen is dit misschien een idee:https://www.youtube.com/watch?v=ZNa-JHPnpgM :)
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door JanJD »

Met energie gaan dezelfde regels op als met bagage ruimte of geld; je gebruikt zoveel als je beschikbaar hebt :D

Een gedachtenspinsel naar aanleiding van je boiler idee (en dit staat uiteindelijk allemaal in een 'krankzinnig idee' topic, er kan dus wel een ander 'krankzinnig idee' bij :crazy: ): Een boilertje met vaste inhoud water en een variable hoeveelheid (resterende) energie om te verwarmen levert een watertemperatuur die afhankelijk is van de beschikbare energie, dit lijkt mij niet altijd handig of gewenst. Dit kan je oplossen door watertemperatuur prioriteit te geven boven de hoeveelheid water. Je kan bijvoorbeeld de water temperatuur constant houden door als het te warm wordt (door vrijkomende energie) (koud)water toe te voegen. Oftewel je begint met een minimale hoeveelheid water in een vat waar als functie van temperatuur (via een termostaat bediende elektrische klep) water toegevoegd wordt. Dan weet je zeker dat het water altijd voldoende warm is (als je boven de 55 graden aanhoud heb je bijvoorbeeld geen risico op legionella). Ik ken geen boiler die zo werkt maar wie weet zijn er wel boilers die met toevoeging van warmtegestuurde wateraanvoerklep zo kunnen gaan werken :D
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Vopper »

Je kunt het water ook naverwarmen via de Truma combi, net als in een woonhuissituatie. :wink:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

JanJD schreef:
ma 11 nov 2019, 14:07
Met energie gaan dezelfde regels op als met bagage ruimte of geld; je gebruikt zoveel als je beschikbaar hebt :D
Gelukkig niet bij mij, ik heb een verstandige levenswijze. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Ben54
Berichten: 14
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 10:18

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Ben54 »

als je met de "overtollige" energie van de zonnepanelen een grote boiler opwarmt, zou je dan niet met een klein boilertje naar 60gr kunnen naverwarmen voor veilig water? je zou ook de energie in de grote boiler kunnen gebruiken voor luchtverwarming door er (gescheiden natuurlijk) recirculerende lucht doorheen te blazen. (=soort warmtewisselaar met voorraadvat) grt ben
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Fijn dat iedereen meedenkt, maar het probleem zit hem meer in de ruimte welke moet worden vrijgemaakt dan in het probleem hoe alles op te warmen.
Ik heb een boiler en daar kan ook een element in.
Voorlopig ben ik er nog niet aan toe. Iets om over na te denken in regenachtige uurtjes. :)
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik had dus al "overtollige" energie over.
Vanochtend dus even een nieuwe buscamper aan mijn 220 gelegd. Zij hadden hun twee HH accu's à 95Ah geheel leeg. 11,5 Volt.
Net rond 17.00 uur waren bij beide campers de accu's weer 100%. Ik heb vandaag wel het schuifpaneel uitgeschoven, wel gewoon 8 DC-koffie gemaakt en de magnetron aangehad.
De gasten hebben wel vandaag hun koelkast op nachtmodus gezet. Dat is een 12 Volt compressor.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie