Campernorm V2.0: weeg- en meetgegevens gevraagd

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Campernorm V2.0: weeg- en meetgegevens gevraagd



Bericht door Jadatis »

Om bandendruk voor campers te bepalen, moet op zijn minst de as-gewichten bekend zijn, door wegen in volle bepakking.
Maar dat is niet altijd zo snel mogelijk, en om dan toch alvast een voorlopig advies te geven, dien je dan in te schatten aan de hand van gemiddelden.

Daarvoor had ik in begin van mijn bandendruk- story al de “campernorm “ bedacht.
Die is dat achteras MTA volledig benut wordt en de rest van MTM op voor-as komt.

Bijvoorbeeld MTM 3500 kg MTA V1850 kg, A2000kg , dan 3500-2000 is 1500 kg op de voor-as.
Dan kwam ik tegen in de jaren, dat bijvoorbeeld verzwaarde achteras van 2200 kg of 2400 kg , dat dan maar weinig gewicht op voor-as , terwijl verdere bouw van de camper toch gelijk is.
Ook bij buscampers ligt de verhouding anders , die komen in de regel wel aan hun MTA voor.
Dit komt doordat buscampers een korter kontje hebben , vaak ook in combinatie met een lange wielbasis.

Nu is het idee ontstaan dat de gemiddelde camper, dus met 2 assen, zoals die in Nederland en Europa , bijna alleen voorkomen, het totaal-zwaartepunt, altijd ongeveer op een vast percentage van de totaal-lengte van de voorkant zit.
Om dit te controleren heb ik een spreadsheet daarvoor gemaakt, en daar heb ik zoveel mogelijk weeg-gegevens en afmetingen voor nodig, die vraag ik dus in dit topic, om zo tot een nauwkeuriger “campernorm V2.0 “ te komen.

Wat heb ik nodig.

1. totaallengte camper
Vaak wel bekend bij de gebruiker.

2. wielbasis , dat is de afstand van as voorwielen tot as achterwielen.
Is simpelweg te meten, nauwkeurig genoeg voor mijn doel, maak kun je ook vinden als je voor Nederlandse camper, je kenteken invult op www.rdw.nl.
Bij meten dan van voorkant voorwiel tot voorkant achterwiel, of midden tot midden wiel als dat midden duidelijk is. Voorkant velg kan ook of natuurlijk achterkant tot achterkant.

3. Alleen gewogen asgewichten in volle bepakking, met alle vracht en personen er in.
Dit zijn de minimum gegevens, maar volgende aanvullende gegevens zijn gewenst, maar kan ik zonder .

4, En/of afstand voorkant camper, tot voor-as, afstand achteras tot achterkant camper.
Als dit niet gegeven wordt, ga ik uit van 90 cm voorkant camper tot voor-as, nauwkeurig genoeg voor mijn doel.

5.Merk camper( opbouw) , dit om later onderscheid te maken in slimmere gewichtsverdeling van bepaalde merken.

6.MTM, dus de maximum toegelaten massa , ook te vinden op RDW site.
Neem niet te snel aan dat die 3500 kg is, er zijn er ook die lagere hebben, en C rijbewijs campers natuurlijk hoger, en daar wil ik het ook voor weten.

7.Bouwjaar , ook weer om later te zien of de bouwer slimmer is geworden in gewichtsverdeling.

8. uitzonderingen. Dit bijvoorbeeld zware motor achterop ( of voorop) Dus kortom alles wat je denkt dat ervoor kan zorgen dat zwaartepunt anders komt te liggen, dan gemiddeld.
Dan denk ik ook aan de oude VW busjes , die motor achterin hebben , maar waar de bestuurder en bijrijder(s) op de bok zitten, dus bovenop de voor-as. Maar geef ook maar als het een buscamper is

EDIT: 9 hoe je bezig bent met besparing en verdeling van gewicht. Niet gegeven, ga ik uit van helemaal niet.

Mocht je zelf nog iets bedenken wat voor de statistieken belangrijk kan zijn, schrijf dit dan ook maar als reactie in dit topic, misschien voeg ik dat dan ook wel toe .
Je kunt de gegevens hier in het topic geven, maar ook per PB tje, als je, in het kader van de privacy, bijvoorbeeld je overgewichten niet op straat wil gooien.

Ik zal geen namen noemen, dus alles anomiem, en als ik genoeg verzameld heb de gemiddelden hier delen, en verdere uitleg geven hoe dit weer dan terug te rekenen is naar te verwachten asgewichten, als lengte en wielbasis en totaalgewicht bekend zijn.

Bij voorbaat mijn dank.
En mocht je dit topic na jaren pas tegenkomen, blijft het nuttig om de gegevens aan te dragen.
Laatst gewijzigd door Jadatis op za 14 dec 2019, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Campernorm V2.0 weeg en meetgegevens gevraagd



Bericht door kowa »

Wat een mooie tool wordt dit.
Zodra ik in de gelegenheid ben ga ik de gegevens opmeten.

Fred
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Campernorm V2.0 weeg en meetgegevens gevraagd



Bericht door Jadatis »

Heb er 2 via PB ontvangen.
Bij een 50 cm voor gevuld fietsenrek bij de totaallengte van 650 cm geteld, dus 700 cm ingevuld.
Gemiddelde staat nu op 43,14 % van totaallengte , wat zwaartepunt van voorbumper af zit.
Hoogste 43,62% laagste 42,66% , dus dicht genoeg bij elkaar om mee te kunnen werken.
Er is plek in mijn spreadsheet voor meer dan 100, dus hoop dat het allemaal zo dicht bij elkaar blijft.
Maar aanvulling is dus ook doorgeven of fietsenrek gevuld en hoever die achter de achterkant uitsteekt.
Hoeft echt niet op de milimeter.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Campernorm V2.0 weeg en meetgegevens gevraagd



Bericht door Jadatis »

Heb mijn spreadsheet aangevuld met de terugrekening, met nog maar 2 meetgegevens voor wat dat waard is, kan dus al een schatting gegeven worden.

Ook al bedacht hoe voor tandemasser plaats zwaartepunt te berekenen. Terugrekenen wordt ingewikkelder daar, dus waag ik me nog niet aan.

Dan is de vraag hoe dat bij rdw wordt aangegeven.
De wielbasis, 2e as . Maar meten blijft altijd lukken.

Mogelijk dan zwaartepunt bij tandemasser toch zelfde percentage?????
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Minmex
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:59

Re: Campernorm V2.0 weeg en meetgegevens gevraagd



Bericht door Minmex »

Hallo,

Fiat Ducato, Karmann Ontario 670 opbouw
MTM 4000kg
V2100
A2400
Wielbasis 404 cm
Volgeladen 2 volwassenen 2 kinderen 3900kg
Totale lengte 6.90m met fietsenrek op achterwand

Gewogen zonder personen met standaard inboedel ( stoelen, tafel, beddengoed, bestek, borden e.d)
3400 kg
Vooras 1700, achteras 1700kg

Bijzonderheid, fikse alkoof en relatief hoge camper. 3.45m hoog.
Bij standaard veren op de vooras volledig op de aanslag rubbers en links en rechts verschil van 100kg gewicht op de banden. Deze vervangen met aangepaste veren die verschil opheffen.

Mocht je nog iets willen weten, Hoor ik het graag

Groet,
Karmann Ontario 670
Gebruikersavatar
gwvmanen
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 23:08
Locatie: Almelo

Re: Campernorm V2.0 weeg en meetgegevens gevraagd



Bericht door gwvmanen »

1. Totaallengte: 599 cm
2. Wielbasis: 404 cm
3. Gewogen 1795 kg voor, 1685 kg achter. Totaal 3480 kg
4. Afstanden voor en achter de wielen weet ik niet
5. Possl buscamper op een Fiat Ducato
6. Max toelaatbare massa: 3499 kg (max voor: 1850 kg, max achter: 2000 kg)
7. Bouwjaar 2013
8. 3 liter motor met automatische versnelling. Watertank vol (100 liter), dieseltank vol (120 liter), gasflessen vol (2 x 11 kg flessen)
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Campernorm V2.0 weeg en meetgegevens gevraagd



Bericht door Jadatis »

@ minmex
Heb je een pb gestuurd.
@ gwvmanen
Kom op 47,63 % van totaallengte , wat zwaartepunt van voorkant af zit, en dus tegen verwachting hoger dan gemiddeld. Had ook voor buscamper 42 a 43 % verwacht.
Mogelijk door de 120 liter dieseltank die denk ik ongeveer tussen de voorwielen zit, en de 2x11kg gasflessen ook vooraan. En waar zit de watertank?
Dat bij elkaar zou het weer een uitzondering op de regel maken.
Oh ja , gevuld fietsenrek daar nog eens achter??.

Maar ja, je bent de 3e, ( 4e met minmex mee) , dus we wachten af.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
gwvmanen
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 23:08
Locatie: Almelo

Re: Campernorm V2.0 weeg en meetgegevens gevraagd



Bericht door gwvmanen »

Jadatis schreef:
za 28 sep 2019, 18:12
Mogelijk door de 120 liter dieseltank die denk ik ongeveer tussen de voorwielen zit, en de 2x11kg gasflessen ook vooraan. En waar zit de watertank?
Oh ja , gevuld fietsenrek daar nog eens achter??.
120 diesel zit zeker voorin, ik vermoed net achter de voorwielen. De vulopening zit direct achter de voordeur.
100 liter water zit aan stuurboordzijde achterin, langs de zijkant van de auto.
2x11 kg gasflessen staan aan bakboordzijde achterin.
De elektrische vouwfiets ligt achterin onder het bed.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Campernorm V2.0 weeg en meetgegevens gevraagd



Bericht door Jadatis »

Ik zat verkeerd om te denken, zwaartepunt zit meer naar achter dan mijn verwachting.

Maar 100 l= kg water en die 2x 11 kg gasflessen, brengen zwaartepunt best wel wat naar achteren .
Helemaal achterin ??
Maar dan toch, dankzij maar geschat 105 cm achter achteras, toch nog meer gewicht op vooras.
En die vouwfietsen dus ook helemaal achterin, toch ook weer 2x 15 kg minimaal.
Dus al met al , die 47% is , hoop ik toch uitzonderlijk, dus afwachten maar op meer wegers.

Moet je dus ook zeker niet proberen gewicht naar voren re plaatsen, anders ga je over de MTA voor.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Campernorm V2.0 weeg en meetgegevens gevraagd



Bericht door isoplus »

Bij een buscamper zitten onder de voorstoelen vaak de hh accu en de extra accu, bij mij 3 stuks. Ook is er de gordelbok voor het bankje dat is ook een gewichtig ding.
Volgende week heb ik de bus weer reisklaar en zal ik wegen en je de details geven, gemeten met volle water en dieseltank.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Campernorm V2.0 weeg en meetgegevens gevraagd



Bericht door Jadatis »

Over buscampers:
Die ene buscamper nog , gaf 47% ,dus duidelijk verder naar achteren dan de gemiddelde camper.
Ondanks dat, dankzij het korte kontje, toch nog meer gewicht op de voor-as dan gemiddeld.

Maar waarom buscamper zwaartepunt zover naar achter? IJzeren plaat van 1 mm dik weegt 8 kg/ m2, en daar is een buscamper over de hele lengte van gemaakt( de opbouw) .
Een " gewone" camper is het plaatwerk buitenkant 1mm aluminium van 2,7 kg/m2 , en binnenzijde 3mm hout a 1,5 kg/m2 , totaal 4,2 kg/m2.

Moet nog veel meer meetgegevens hebben, maar mag best wel even duren, de camper is niet altijd bij de hand, en velen zullen niet gewogen hebben.

Dan zal ik toch een uitsplitsing moeten maken in buscamper en " traditionele camperopbouw, maar dat is nog wel te overzien.
Ook dus de plek van watertank vooral is prettig om te weten, valt onder de uitzonderingen.

En nu al geleerd dat fietsenrek achterop, indien gebruikt wordt, bij de lengte opgeteld moet worden, maar dat is ook nog wel te overzien.

Dus als je dit topic na jaren eens tegenkomt, reageer gerust, blijft nuttig.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Campernorm V2.0 weeg en meetgegevens gevraagd



Bericht door Jadatis »

Een integraalcamper, is een klein beetje tegenovergestelde van een buscamper.

Daar is ook de cabine van aluminiumplaat buitenzijde.

Denk niet zoveel verschil tussen IC en traditionele , als tussen BC en TC, denk dat de gemiddelden ongeveer zo gaan uitvallen
Buscamper 46%
Traditionele camper 43%
Integraalcamper 41%
Alkoofcamper mogelijk ook anders.

Maar op het moment is het wat stil met de weeg en meetgegevens.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Campernorm V2.0 weeg en meetgegevens gevraagd



Bericht door Jadatis »

Een camper met tandemas de gegevens van gekregen.
Kwam met fietsenrek meegerekent op 43.87% en niet meegerekent op 41,1 % .
Dus lijkt er op dat die ook gewoon mee kan draaien in de normbepaling.

De wielbasis bleek door RDW als afstand as 1( voor) tot as3 ( achterste as) aangegeven.
Dus daar is meten as 2 tot 3 met de hand nodig.
Zou ik voor de norm ook weer een standaard waarde voor kunnen nemen, van bij deze 80cm.
Alleen het terugrekenen is bij een tandemasser veel ingewikkelder, maar ben ik ook al weer een stapje dichterbij gekomen.

Maar ik denk dat fietsenrek achterop ( of motor) toch achteraf moet bijgeteld worden, op de normwaarden.

In mijn spreadsheet voor bandendruk voor campers, moet nu nog altijd de mta's of werkelijke asgewichten ingevuld worden, en tel ik bij mta voor 5% en achter 18% bij, wat ook al vaak tot hogere druk, dan noodzakelijk , vooral voor, lijdt.
Geeft dan te hoge druk, wat altijd veilig is

De campernorm V2 daarin verwerken zou op appart tabblad komen, en dus de as- gewichten geven.
Die kun je dan naar eigen inzicht overnemen in het rekenblad.

Blijft gevaarlijk dat inschatten, maar met campernormV2 breng je het risico zoveel mogelijk terug.

Wegen per as, of beter nog per as-kant, blijft het zekerst.
Hoewel daar ook wel valkuilen in zitten.
1. Niet alles er in ( personen of fietsen er op)
2. Per wiel wegen , en alleen te wegen wiel op verhoging( de weegschaal, of bij weegbrug naast de weegbrug met andere wiel van de as, dan lager of hoger daar.
3 bij tandemasser zelfs de te wegen as hoger dan de andere assen .
4 lager op het te wegen wiel of as zal niet zo vaak voorkomen, dus hoger weeg je hoger gewicht dan in werkelijkheid, wat tot hoger drukadvies lijdt, dus ook weer veilig voor de banden.

Met mijn spreadsheet zoek ik naar de hoogste druk, waarbij comfort en grip nog acceptabel zijn, en geeft dus daardoor maximale reserve, om de hier genoemde onnnouwkeurigheden in te dekken.

5,5 bar rondom, wat sommige camper-fabrikanten standaard voorgeschrijven wordt, zal dan nooit tot oververhitting van de banden lijden, maar een overdreven advies, gegeven omdat de laatste jaren de verantwoordelijkheid meer naar de fabrikant geschoven is.

Ga ik daar als amateurtje dus eigenwijs lager, dan moet ik dus wel de nodige disclaimer inbouwen, en lange verhalen houden over waarom.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Campernorm V2.0 weeg en meetgegevens gevraagd



Bericht door Bas vd laar »

Voor mij is het allemaal abacadabra maar ik bewonder je passie en doorzettingsvermogen hierin.
Plaats reactie