extra koelkastrooster aanbrengen Hymer B544 (2000)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
vascodagama
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 aug 2013, 19:53

extra koelkastrooster aanbrengen Hymer B544 (2000)



Bericht door vascodagama »

Beste forumlezers,
Bij mijn Hymer B544 uit 2000 heeft de koelkast één uitstroomrooster aan de rechter achterzijde van de camper. Net boven de achterbumper wil ik een extra ventilatierooster aanbrengen om de brander te kunnen schoonmaken als dat nodig is of in geval van een storing. Immers, het steeds in- en uitbouwen van de koelkast is lastig en via de onderkant kom ik niet bij de brander.
Mijn vragen zijn:
1) heeft iemand van jullie een dergelijk rooster aangebracht?
2) en zo ja, hoeveel centimeter bedraagt de afstand tussen de onderzijde bovenste rooster tot de bovenzijde van het onderste rooster?
3) heeft iemand nog een tip m.b.t. een dergelijke klus
Met belangstelling zie ik jullie bericht tegemoet,
Met vriendelijke groet,
Vascodagama
wouthazel
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 26 jan 2015, 20:59
Locatie: Deventer

Re: extra koelkastrooster aanbrengen Hymer B544 bj.2000



Bericht door wouthazel »

Grappig, ik ben hier ook net mee bezig. Kijk er eens onder, daar zie je de extra luchtingang. Tenminste bij mij Hymer. Brander is te bereiken om de hele kunstof bumper te verwijderen. Dan zie je een metalen plaatje waarachter de koelkast en brander te bereiken is. Let wel: ik heb dit zelf ook nog niet gedaan. Die bumper zit ergens in het midden nog verrekte vast en daar ben ik zelf ook nog niet achter.
vascodagama
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 aug 2013, 19:53

Re: extra koelkastrooster aanbrengen Hymer B544 bj.2000



Bericht door vascodagama »

Beste Wouthazel,
Dank voor je reactie. Op het Internet worden Hymers B544 afgebeeld met verschillende bumpers en die voorzien zijn van één uitstroomopening van de koelkast aan de achterzijde. Bij een Hymer B544 die is uitgerust met een brede ovale bumper kan ik me voorstellen dat zich daarachter een metalen plaatje zou kunnen bevinden waarachter de brander te bereiken is. Immers de ovale bumper loopt bij de achterlampen sterk omhoog. Echter, mijn B544 is voorzien van een rechte vrij smalle bumper en ik denk niet dat daarachter de brander te bereiken is want die zou dan heel erg laag zitten. De Hymer B544 campers die wél zijn uitgerust met twee roosters zowel aan de achterkant en opzij, daar zitten de roosters vrij dicht bij elkaar, d.w.z. met een tussenruimte van 50 á 60 cm zo schat ik. Het zal er op uitdraaien dat ik de koelkast voor een keer naar voren haal om de excacte plaats te bepalen voor een extra rooster. Mijn vorige campers hadden twee roosters en inspectie of schoonmaken van de brander was een eenvoudig klusje. Ik was wel van plan op het extra te monteren rooster een winterdeksel te plaatsen i.v.m. spatwater of aanzuigen van vuil.
Binnenkort ga ik aan de gang met het extra rooster en hoop voor die tijd nog wat reacties/tips van forumleden te ontvangen.
Bij voorbaat bedankt.
Met vriendelijke groet,
Vascodagama
vascodagama
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 aug 2013, 19:53

Re: extra koelkastrooster aanbrengen Hymer B544 (2000)



Bericht door vascodagama »

Zoals op de foto te zien is, bevindt zicht achter de bumper een dekseltje. Maar wanneer je deze hebt weggehaald dan kun je nog niet bij de brander om deze schoon te maken en al helemaal niet bij het condenswater opvangbakje. Deze gaat door ouderdom een keer stuk.
Een paar weken geleden heb ik een gat gezaagd en ben als volgt te werk gegaan:
1) met een haaks gebogen aluminium strip heb ik via de opening eerst bevoeld of de koelkast en/of (electral)eidingen vrij liggen van de achterwand
2) na aftekenen waar het rooster zou komen de lijnen afgetaped zodat metaalsplinters de achterwand niet konden beschadigen
3) op de zool van de decoupeerzeeg heb ik met tape houten klosjes bevestigd zodanig dat de zaagdiepte niet méér zou bedragen dan de dikte van de achterwand plus 2 mm
4) de 2 gaten boven het uitgezaagde gat zijn van de dakladder welke ik heb verplaatst naar de linkerkant van de camper.
Al met al was het een eenvoudig klusje. Máár, om bij de brander te kunnen moet nog steeds de bumper los, het metalen plaatje worden weggehaald én het rooster en daarna opnieuw worden afgekit. Hoe dan ook, ik kan nu betrekkelijk eenvoudig bij de brander indien nodig en neem daarbij het verschil in roosters voor lief.
Bijlagen
(1114).jpg
(1114).jpg (87.96 KiB) 508 keer bekeken
(1112).jpg
(1112).jpg (82.8 KiB) 508 keer bekeken
(1111).jpg
(1111).jpg (82.81 KiB) 507 keer bekeken
vascodagama
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 aug 2013, 19:53

Re: extra koelkastrooster aanbrengen Hymer B544 (2000)



Bericht door vascodagama »

suppletie
Bijlagen
(1118).jpg
(1118).jpg (82.14 KiB) 506 keer bekeken
(1116).jpg
(1116).jpg (88.58 KiB) 505 keer bekeken
(1115).jpg
(1115).jpg (125.75 KiB) 505 keer bekeken
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: extra koelkastrooster aanbrengen Hymer B544 (2000)



Bericht door isoplus »

Dat heb je mooi opgelost!
Nu het slangetje nog direct naar buiten en je hebt er geen omkijken meer naar.
wouthazel
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 26 jan 2015, 20:59
Locatie: Deventer

Re: extra koelkastrooster aanbrengen Hymer B544 (2000)



Bericht door wouthazel »

Hoe heb je de bumper in het midden losgekregen? Ik kom er maar niet echt uit.
vascodagama
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 aug 2013, 19:53

Re: extra koelkastrooster aanbrengen Hymer B544 (2000)



Bericht door vascodagama »

Draai de parkers links en rechts van de bumper los. Demonteer de achterlichten en controleer of daar ook parkers zitten en draai ze los (bij mij zaten er nog wél een extra paar parkers). Zet achter de bumper 2 vouwkrukjes waar de bumper straks op kan liggen want anders bengelt de bumper aan de bedrading van de achterlichten. Ophangen aan een paar touwtjes kan natuurlijk ook. Buig de bumper links en rechts voorzichtig naar buiten en beweeg de bumper een paar cm omhoog. De bumper hangt namelijk in het midden in een U-profiel. Althans bij mijn camper zoals op een van de foto's is te zien.

Met vriendelijke groet en succes.
Gorfel

Re: extra koelkastrooster aanbrengen Hymer B544 (2000)



Bericht door Gorfel »

Mag ik vragen waarvoor die 2 gaatjes zijn, waarover de NKC sticker is geplakt?

Jan
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: extra koelkastrooster aanbrengen Hymer B544 (2000)



Bericht door bertt »

Daar zal zijn ladder gezeten hebben.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
vascodagama
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 aug 2013, 19:53

Re: extra koelkastrooster aanbrengen Hymer B544 (2000)



Bericht door vascodagama »

Hoi Gorfel,
Zie punt 4
mvrgr Vascodagama
Plaats reactie