Newbie: welke gasflessen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Newbie: welke gasflessen?



Bericht door Aloys »

Topic beetje opgeschoond, discussie over de prijs van LPG verwijderd want dat droeg (naar mijn
bescheiden mening) weinig bij aan de vraag "welke gasfles?" :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Artliner
Berichten: 32
Lid geworden op: do 25 jun 2015, 18:29

Re: Newbie: welke gasflessen?



Bericht door Artliner »

Ik zit een beetje met dezelfde vragen. Nu is het wel zo dat onze camperbus een dieselkachel heeft en een compressorkoelkast. We hebben dus enkel gas nodig om te koken. Er is ook maar plaats voor 2 x 5kg. Ik vermoed dat LPG met buitenvulling een kost is dat ik er nooit kan uithalen, of zie ik dat verkeerd? De vraag is ook of dat wel bestaat voor zo’n kleine flessen.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Newbie: welke gasflessen?



Bericht door appellover »

Om alleen te koken zou ik die 2x5kg mooi zo laten .
De koelkast is verreweg de grootste gebruiker maar die hoeft bij jou geen gas.
Wij gebruikten vroeger met overwinteren een grote campinggas tank ( 2,75 kg)om te koken ,was genoeg voor 5 maanden .


Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Artliner
Berichten: 32
Lid geworden op: do 25 jun 2015, 18:29

Re: Newbie: welke gasflessen?



Bericht door Artliner »

Ok, en is er dan een bepaalde fles dat ik best neem. Benegas, primagaz, antaraz of maakt dat allemaal niet zoveel uit. Best wel propaan dacht ik. Oja, ik woon in België.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31960
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Newbie: welke gasflessen?



Bericht door Bob Diesel »

Waar denk je het meest te vertoeven
Neem een fles uit dat land

Anders gewoon een merkloze fles .welke elke gasboer vult
Of welke welke campingwinkel ruilt
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Newbie: welke gasflessen?



Bericht door 't Busje »

Aloys schreef:
wo 11 sep 2019, 9:29
... discussie over de prijs van LPG verwijderd want dat droeg (naar mijn bescheiden mening) weinig bij aan de vraag "welke gasfles?" ...
De prijs van LPG en propaan of beter het prijsverschil speelt toch wel een rol bij de keuze van het soort gasfles. De prijs van LPG is 50% tot 60% van die van propaan. Bij een flink gasverbruik kun je de flinke investering in een LPG dampgasfles misschien terug verdienen. Bij weinig gasverbruik zal dat niet lukken. Dan neem je een LPG fles vooral voor het gemak.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Newbie: welke gasflessen?



Bericht door appellover »

Prijs is per land verschillend ,hier in Spanje betaal ik voor fles propaangas ongeveer 12€ tot 14€ en lpg is vaak nog iets duurder,dus voor de prijs hoef je het niet te doen.
Gaat er om dat in EU in ieder land andere fles nodig hebt.
Dan is lpg de enige oplossing .
Weet niet of er ook 5 kg lpg flessen bestaan met 80% beveiliging.
Maar met 2 x5kg alleen koken gaat heel lang goed.
Familie van me die ook alleen kookt op 21 liter fles gaat al 3 jaar mee ,gaan ongeveer 2 maanden per jaar met camper op stap.


Gr.
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Newbie: welke gasflessen?



Bericht door Joske »

Ik heb 1 LPG-fles met buitenvuller (hoofd) en een 2e fles als reserve (ook LPG maar de safe-fill)
Als ik naar Marokko ga, blijft de safe-fill thuis en wordt vervangen door een Marokkaanse fles, die dan de hoofdfles wordt.
De in Spanje gevulde LPG-fles wordt dan de reserve.
Dit omdat in Marokko geen LPG verkrijgbaar is en Marokkaans gas rond € 4,50 / fles kost.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Newbie: welke gasflessen?



Bericht door jielus »

Artliner schreef:
za 02 nov 2019, 12:49
Ik zit een beetje met dezelfde vragen. Nu is het wel zo dat onze camperbus een dieselkachel heeft en een compressorkoelkast. We hebben dus enkel gas nodig om te koken. Er is ook maar plaats voor 2 x 5kg. Ik vermoed dat LPG met buitenvulling een kost is dat ik er nooit kan uithalen, of zie ik dat verkeerd? De vraag is ook of dat wel bestaat voor zo’n kleine flessen.
Dan kom je haast automatisch bij campingaz uit. De grotere flessen hebben ongeveer 5 liter butaan, het grootste voordeel is dat je ze op veel plaatsen kan "omruilen". Het een in gebruik en een als reserve ik wel wat kostbaar maar ook zonder falen.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Newbie: welke gasflessen?



Bericht door AadenAnke »

Wij hebben een buscamper met 2 flessen 6kg ik laat voor een lange reis altijd ff (bij)vullen gas voor koelkast en koken. Redden het hier +- 8 weken mee. Blijven we in de buurt laat ik de fles thuis vullen als deze echt leeg is. Wij staan voor ongeveer 40% van de tijd op plekken waar stroom is. De enige reden waarom ik soms nadenk om over te stappen op lpg is dat ik dan een onderbouwtank kan nemen en zo het gewicht van achter de achteras naar net achter de vooras kan verplaatsen.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Newbie: welke gasflessen?



Bericht door kampo »

Ik vrees dat jullie forumdeelnemers even weg moeten denken van jullie eigen gewoontes met gasverwarming en gaskoelkast...
Diegene die hier wat schrijven hebben bijna allemaal 2x11kg (26 liter) of een LPG tank om te overwinteren.
TS heeft een dieselkachel en een compressorkoelkast.

5 kg flessen zijn dan veel te groot ! zeker als je er 2 gaat meenemen.
Als Belg ga je waarschijnlijk tussendoor ook nog eens op restaurant.
En je gebruikt misschien een BBQ ?
Koffiezetten electrisch, net zoals een oventje op de camping ?

In dezelfde situatie kom ik aan een gasverbruik van ongeveer 2kg per 4 weken voor 2 personen.
Als je nog werkt, slechts een paar weken per jaar gaat kamperen en 10kg gas mee neemt dan heb je misschien genoeg gas mee voor 3 a 4 jaar, dus veel te veel !

Inderdaad je komt al snel uit bij de blauwe gasflessen van campingaz die je overal in Europa kan krijgen.
Type R907 is de meest gebruikte in jou situatie. Dat is 2,75kg butaan. Kleiner kan ook.
De fles staat binnen. Dan is butaan OK, zelfs in de winter.
Die blauwe van campingaz zijn duur in aankoop en om te vullen, koop een gebruikte. Je zal zien dat duur relatief is.
Het verbruik is zo laag dat je geen 2de fles moet meenemen. 2x5kg ? zoveel nutteloos gewicht en plaats !
Ik weeg mijn 907 af en toe en schrijf erop wat er nog inzit. Zo kan ik schatten hoeveel weekends ik nog verder kan.
Groeten Kampo
Zijspan
Berichten: 2590
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Newbie: welke gasflessen?



Bericht door Zijspan »

Ik lees al een poosje mee hier, iedereen heeft wel zo zijn eigen weg om te verwarmen, koken en te koelen.
Wij hebben een Spaanse gasfles die gewoon mee gaat daar zit wel 11 kg propaan in, daar doen we een heel jaar mee, ook de weekends weg in Nederland.
Komen we in het thuisland van de gasfles ruilen we die om, vd zomer was het 11.30. Euro. En die fles stond al 2 jaar in de camper.
Een andere fles hebben we niet meer. De blauwe Flesjes van campinggas zijn duur in aankoop.
En voor elke andere gasfles is er weer een andere regelaar nodig.
Voor ons werkt dat goed, en ieder doet het op de manier die bevalt, als het comfort maar goed is.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Newbie: welke gasflessen?



Bericht door appellover »

Heb je een heel zuinige koelkast ,wij hebben een Thetford koel vries combi en die gebruikt een liter gas per dag ,dus ongeveer 3 weken met een 21 liter( lpg) fles.Afhankelijk van buitentemperatuur natuurlijk.


Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Newbie: welke gasflessen?



Bericht door B1gcheese »

Twee Duitse 11 kilo aluminium propaanflessen (Alugas) voldoen voor ons prima. Het zijn statiegeldflessen dus geen investering, en net als Gino gaan wij ook nooit langer dan drie weken op pad. In de winter beperken de reisjes zich tot lang weekenden. Ik ruil mijn flessen af en toe om bij de Duitse bouwmarkt of laat ze vullen in Nederland of Duitsland. Eén keer statiegeld betalen en daarna altijd een set goedgekeurde flessen in het hok.

Later als ik groot ben en langere trips ga maken wil ik LPG overwegen, is voor mij nu niet aan de orde. Denk er overigens ook aan dat LPG flessen niet het eeuwige leven hebben, Ik hoorde laatst iemand klagen dat hij een camper had gekocht met een buitentank die afgekeurd was na 10 jaar. Dan ben je aan de beurt en kun je de hele boel weer vervangen. Ook de staande flessen moeten een keer vervangen worden. Stel je betaalt 500 euro voor een set flessen, dan betaal je in feite 50 euro per jaar en begin ja na 10 jaar weer overnieuw.

Kortom: waar ga je heen, voor hoelang en is het dan de investering waard om LPG flessen te nemen. Hou er dan rekening mee dat je de flessen afschrijft over 10 jaar en daarna weer opnieuw moet investeren. Met de propaan (ruil)flessen schrijf je niets af maar betaal je een hogere prijs voor het gas.
Laatst gewijzigd door B1gcheese op zo 03 nov 2019, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Plaats reactie