Waterschade aan bodem en camper hoek: hoe te herstellen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
LMC2000
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 11 aug 2019, 22:35

Waterschade aan bodem en camper hoek: hoe te herstellen?



Bericht door LMC2000 »

Onze in augustus aangeschafte camper (LMC Liberty 545 '00) bleek na de hitte en de natte periode niet zo droog als gedacht. Sterker nog een hoek van de camper is verrot.

Ten eerste lekte het Tethford toilet water, eigenlijk pies dus. In eerste instantie gedacht dit door urinesteen kwam en het afsluitrubber nagekeken. Helaas bij inspectie bleek er in het service luik reeds schade door de nattigheid ontstaan was. Dit was pas zichtbaar nadat een paneel (dat als dubbele vloer diende) wegnam. Gezien de extra schroeven was dit iets wat voorheen eerder losgehaald was. Daar kwam ik erachter dat er gedurende langere tijd sprake van waterschade moet zijn geweest.

https://photos.app.goo.gl/xMdr9kWzr76954JH8

Na enig rond pulken met vingers en mijn sleutel zag het er zo uit.

https://photos.app.goo.gl/FgYitDfh5DEeSzUL9

Duidelijk dat de vloer en latten vernieuwd moeten worden. Ik vraag me af hoever ik de bodemplaat en de balken moet losmaken en maak me zorgen over de stevigheid.
Ik hoop dat jullie mij tips willen geven.
Laatst gewijzigd door LMC2000 op di 21 jan 2020, 10:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Waterschade aan bodem en camper hoek: hoe te herstellen?



Bericht door Zwerfsteen »

Oei! dat is niet zo best.
Met de camper van dochterlief en schoonzoon hetzelfde meegemaakt.
Leek het in eerste instantie een kleine plek te zijn, bij verdere inspectie en na verwijderen van onderdelen bleek het erger te zijn dan gedacht.
Natuurlijk zaten we met de handen in het haar en dachten, wat nu?
Zonder enige ervaring zijn we maar begonnen en leerden steeds meer, enkele zaken hebben we uitbesteed.
Het hele verhaal is hier te lezen.
Alles is gelukkig goed gekomen
Succes!
Groet,
Leny en Pieter
LMC2000
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 11 aug 2019, 22:35

Re: Waterschade aan bodem en camper hoek: hoe te herstellen?



Bericht door LMC2000 »

Zo die van jullie lijkt flink aangepakt te zijn!! Ik zie wel wat aanknopingspunten, maar het vervangen van de latten en de vloerdeel bij de hoeklijst dat stuk lijkt net te ontbreken. Na het door kijken van jouw schade denk ik dat ik dit zelf deze winter ga herstellen. Hopelijk hoeft het interieur niet zo grondig uit elkaar gehaald te worden. Ik hoop dat het beperkt blijft tot de wc ruimte.
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 03 nov 2019, 12:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Waterschade aan bodem en camper hoek: hoe te herstellen?



Bericht door Zwerfsteen »

We hebben de wagen helemaal leeg gemaakt.
Alle binnenwanden, meubels, keuken en koelkast e.d. verwijderd.
Het dak gestut en aangeboden bij een caravan schadebedrijf.
Die hebben het kapotte hout vervangen.
Omdat we zelf het slopen en inbouwen hrbben gedaan, wat het meeste arbeidsintensief was, bleven de kosten beheersbaar.
Achteraf hadden we het houtwerk wellicht ook zelf kunnen doen.
Ik zou zeggen: ga gewoon beginnen.
Groet,
Leny en Pieter
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Waterschade aan bodem en camper hoek: hoe te herstellen?



Bericht door pwhooftman »

Het is heel moeilijk te zeggen hoe groot het gedeelte is dat is aangetast. In mijn camper was de plek die ontdekte 30 bij 30 cm, maar lag de oorzaak een meter verderop bij de verdeelstukken in de slangen. Kijk dus goed waar de lekkage vandaan komt/kwam. Uiteindelijk heb ik ca 2 vierkante meter vervangen.....
Op de foto's is het moeilijk te zien, de vloer onder het toilet lijkt ook verrot? Dan zal het toilet er uit moeten en waarschijnlijk ook het meubel waar het aan vast staat. Daarna zal je vloerbedekking (vinyl waarschijnlijk) er aan moeten geloven, als je dat er af haalt kun je pas zien hoe ver het verrotten zich heeft verspreid. Hopelijk kun je het deel van de vloer wat vervangen moet worden, beperken tot een compartiment, bijvoorbeeld omdat er een drempel tussen de wc/douche en de leefruimte is, of een zijwand tussen de wc en het slaapgedeelte. Dan kun je de vloerbedekking tot daar wegsnijden en later opnieuw tot die grens aanbrengen. Dan valt het minder op dat je in de wc andere vloerbedekking hebt.

Succes, het is een kwestie van stap voor stap afpellen en weer opbouwen.
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 755
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Waterschade aan bodem en camper hoek: hoe te herstellen?



Bericht door kowa »

Ik hoor niemand die aan je vraagt "Hoe zit het met de garantie" heb je de camper particulier gekocht of via een handelaar/dealer.
Ik zou in deze situatie terug gaan naar de vorige eigenaar.

Fred
Onderweg naar (t)huis
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: Waterschade aan bodem en camper hoek: hoe te herstellen?



Bericht door DHM »

Merk en type zou ook handig zijn.
LMC2000
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 11 aug 2019, 22:35

Re: Waterschade aan bodem en camper hoek: hoe te herstellen?



Bericht door LMC2000 »

Ik dacht er zijn zoveel smaken. Maar het is idd handig en aan oorspronkelijke bericht toegevoegd.
LMC Liberty 545 '00
Laatst gewijzigd door Aloys op ma 04 nov 2019, 9:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever NIET quoten wanneer je direct op iemand reageert!
LMC2000
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 11 aug 2019, 22:35

Re: Waterschade aan bodem en camper hoek: hoe te herstellen?



Bericht door LMC2000 »

Ondertussen heb ik een ruimte geregeld, waar ik naast stalling ook aan de camper kan werken. Helaas is de ruimte niet om de hoek en slecht verlicht en niet verwarmd. Dus er zit maar weinig voortgang in het vochtprobleem aanpakken.

Afgelopen week waren de temperaturen goed gezind, dus ben ik in de doucheruimte boven de vochtplek aan de gang gegaan met een vochtmeter. Helaas gaf de vochtmeting hetzelfde beeld als ik wellicht gevreesd had. Er zit ook hogerop vocht in de camper.

Na het demonteren van de afwerklaag, kwam ik tot een aantal conclusies.
Het lijkt van de wc was slecht afgekit was, daardoor de hoeklatten van vloer van de wc verrot zijn
Dat mogelijk de hoeklijst ook gelekt heeft. Ook lijkt het water zich omhoog en langs latten gewerkt te hebben.
Het zijpaneel is verrassend vochtvrij. Maar vermoedelijk moet ik hierin ruimte maken om van binnenuit het verrotte houtwerk weg te kunnen halen.

https://photos.app.goo.gl/KKqD5r8kjwQsvtC86

Ik heb een aantal vragen:
1. Hoe kan ik het beste het houtwerk in de hoek vervangen? Heb ergens angst dat de stevigheid verloren gaat tijdens de werkzaamheden, doordat ik en het hout en de aluminium lijst lost moet halen .
2. Moet ik het piepschuim ook verwijderen? Deze zit verlijmd aan het aluminium.
3. Kan ik dit met gewoon hout vervangen? Grenen of vuren? Een vriend raadde mij red cedar aan (licht en waterbestendig) om het frame van de bodem te maken.
4. Heeft er iemand een voorbeeld hou het hout onder langs de bodem vervangen kan worden?
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Waterschade aan bodem en camper hoek: hoe te herstellen?



Bericht door pwhooftman »

Ik kan niet goed zien op je foto's wat nu de onder- en de zijkant is. Als laatste foto rechtop staat, dan is dus de hoeklat vanaf de bodem een meter hoog verrot?

Daar zal dan vanaf de buitenkant de aluminium hoeklijst in geschroefd zitten. De enige stevigheid die je hier moet zien terug te krijgen is dat er weer iets zit waar de schroeven van buitenaf door de hoeklijst grip op hebben. Dus die onderste meter verrotte lat wegpulken en een nieuwe er voor in de plaats lijmen. De stevigheid ontstaat vooral dan weer doordat de aluminium hoeklijst er van buiten af tegenaan geschroefd wordt. Ik zou het tempex laten zitten zolang dat nog vastgelijmd zit.

Op je eerdere foto's zie ik echter veel meer verrotte delen, en ik weet niet waar die op de laatste foto gebleven zijn.

Edit, ik zie het toilet er nog voor zitten? Ik denk dat die er ook uit moet, want dan zit er nog 40 centimeter wand achter naar de vloer toe waar de hoeklat ook wel kaas zal zijn...
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Waterschade aan bodem en camper hoek: hoe te herstellen?



Bericht door Arie55 »

Heb ook zo'n gevalletje gehad. Hier mijn stuivertje:

Met een vochtmeter meet je tot ongeveer waar al het rotte hout weggenomen dient te worden. En maak veel foto's.
Even diep zuchten en de zaag erin. Als er stukken, weg zijn meet de natte en droge kant. De droge kant mag vochtig zijn, maar niet rot. Por met een schroevendraaider hier en daar of je verder moet gaan met hout weg te nemen.

Laat de boel een paar dagen drogen.

Gebruik zoveel als mogelijk houtlijm dat tegen vocht kan. Er bestaat ook bruislijm voor delen die niet goed op elkaar passen. Geen voorstander van, dus maak de nieuwe delen zo passen mogelijk. Goed op elkaar klemmen of vanaf de grond ondersteuningen gebruiken (krik, niet te veel spanning op zetten) En gebruik geen multiplex platen. Heb ik gedaan en heb al gezien dat de lagen loslaten. :bang: Dus massieve platen gebruiken, of planken die je tegen elkaar lijmt.

Behandel de droge/vochtige kant waar niet gelijmd gaat worden met damp doorlatende beits. Een blik 750 ml kostte 18 a 19 euro. Neem een goed merk. Kost wat, dan weet je dat het wel goed zit. Nu alles weer dicht zit, een paar lagen een beits lagen aanbrengen. (ongekend goed spul, heb er nadien heel de onderkant mee gedaan)
Na een half jaar is het vochtige deel nu ook droger en na een zomer, echt droog. Het kan je meten.

Je hoef je niet druk te maken over de stevigheid; de verstevigingsbalken breng je weeg terug aan. Eventueel met duvels of schuin afzagen, zodat je meer lijm oppervlak hebt. Lijm is echt een stevige verbindingsmiddel. En goed klemmen/aandrukken.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
AadenAnke
Berichten: 13252
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Waterschade aan bodem en camper hoek: hoe te herstellen?



Bericht door AadenAnke »

Als aanvulling en tegenstelling van Arie. Ook ik had dat probleem van verrot hout werk. Bleek dat er lekkage van boven kwam het vocht zich beneden verzamelde en daar houtrot veroorzaakte. Het houtwerk boven was verrassend goed ondanks de lekkage daar. Wat betreft het plaatmateriaal, er zijn een aantal soorten die uitstekend tegen vocht kunnen mits goed behandeld. Bijvoorbeeld betonplex wat als nadeel heeft dat het erg zwaar is maar er zijn meerdere soorten.

Gr. Aad
LMC2000
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 11 aug 2019, 22:35

Re: Waterschade aan bodem en camper hoek: hoe te herstellen?



Bericht door LMC2000 »

Ondertussen, heb ik de moet verzameld na het lezen van jullie reacties. Ik ben zes dagdelen bezig geweest met slopen, zagen en is het rotte houtwerk zo goed als weg. :clap:

Oorzaak heb ik nog niet helemaal gevonden, ik vermoed dat de hoeklijst achter en het wc deurtje (welke LMC de schroeven enkel in piepschuim bevestigd had), de start waren. Een lekkende wc deed hem de das om. De kit van het wc deurtje was helemaal uitgedroogd, vervuild, maar nogal moeilijk te verwijderen.

Foto's:
https://photos.app.goo.gl/aZA4yPvVMQV2Y5YX9

Ik ben tot dakhoogte de hoeklijst losgehaald. Het rubber ziet er nog goed uit. Het verwijderen van de kit kost waarschijnlijk veel tijd. Ook het verwijderen van de halve niet rotte latten was veel werk, verrassend goed verlijmd aan het alumium. Het project is nu op het moment zover dat ik nog niet weet hoe het eindigd. :bang:

Ik heb een aantal dingen, nu ik weer wil voorleggen, voordat ik weer verder klus:
- houten latten verlijmen aan aluminium, welke lijm?
- Moet ik de hoeklijst en daklijst en het rubber helemaal verwijderen of kan ik deels nieuwe kit toevoegen?
- Kan ik het rubber weergebruiken of moet ik kant en klare onderlegrubber halen?
- welke schroeven gebruiken voor het vastmaken van de aluminium hoeklijst? RVS? Gecoat?
- welke kit? Butylkit? Sika 710?
- afwerking binnenkant, suggesties voor maximaal 5 mm dik watervast materiaal (bijvoorkeur afgewerkt) en in de maat 160x100cm?
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Waterschade aan bodem en camper hoek: hoe te herstellen?



Bericht door CEAUX »

Klinkt een beetje als mijn camper verhaal. Ik ben met eenzelfde project bezig. (Zie: https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8469229

Ik weet niet of ik het goed doe, maar ik kan proberen te antwoorden op je vragen hoe ik het gedaan hebt. Dit is dus niet het advies van een professional :)


- houten latten verlijmen aan aluminium, welke lijm?

Ik heb bison/grifon Polymax express high tack gebruikt. Het kost wat, maar het zit muurvast

- Moet ik de hoeklijst en daklijst en het rubber helemaal verwijderen of kan ik deels nieuwe kit toevoegen?

Om het aluminium strak tegen die hoek te krijgen moest ik de hoek weg buigen zodat ik de nieuwe hoek stijl er tegenaan kon lijmen. Ik ga dit met een butylstrip afplakken zodat ik zeker weet dat er geen vocht tussen komt.

- Kan ik het rubber weergebruiken of moet ik kant en klare onderlegrubber halen?

Welk rubber bedoel je?

- welke schroeven gebruiken voor het vastmaken van de aluminium hoeklijst? RVS? Gecoat?

Ik gebruik nu RVS, ik ben teveel doorgeroeste schroeven tegen gekomen.

- welke kit? Butylkit? Sika 710?

Voor het kitten heb ik die sika gekocht, maar ik ga achter de lijst een butylstrip plakken.

- afwerking binnenkant, suggesties voor maximaal 5 mm dik watervast materiaal (bijvoorkeur afgewerkt) en in de maat 160x100cm?

Ik gebruik dun okume hiervoor en daarover gaat zeil.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie