Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door DHM »

Keuze knop luchtstroom dashboard werkte niet meer, kon alleen op voorruit blazen.
Dashboard gedemonteerd en toen bleek de bowdenkabel los te zitten, plastic beugeltje was afgebroken.
Van aluminium zelf een beugeltje gemaakt.
Alle bewegende delen daarna gesmeerd.
Alles werkt weer fabrieks nieuw gelukkig.
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Zuidas webcam >> co2of stikstof



Bericht door limos07 »

Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door EasyBee »

Maar wat heb je aan je camper gedaan? Daar gaat het hier over. Niet hier ook de stikstofdiscussie aantrappen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Sportivan
Berichten: 4
Lid geworden op: do 08 aug 2019, 10:49

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Sportivan »

Rondje Friesland met de Vivaro die wij vanaf nu gaan laten ombouwen tot camper.
Eerst de dubbele cabine verkocht en laten verwijderen.
Daarna de bijrijdersbank ingeruild ( met bijbetaling) voor een mooie bijrijdersstoel in dezelfde kleur. En nu staat hij bij Atrion voor het plaatsen van een slaaphefdak.
Nu terug met de trein naar Nootdorp.
Volgende week gaan we hem weer ophalen en gaat hij de week erna naar de camperbouwer voor de rest van de inbouw.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Arie55 »

Rechter richtingaanwijzer de draden weer aangesloten. Dat werkt weer. Viel me wel op dat de draden al flink gecorrodeerd waren, hoe ver ik ze ook stripte. Zaten uiteraard op een onmogelijke plek.

Watertank een flinke schep citroenzuur toegevoegd, om het water niet nutteloos weg te spoelen, bedacht ik, ik ga het dak schoon vegen met water. De doucheslang door het dakraam en hup de kraan aan. Dat was wel nodig. En voor het eerst op het hele dak gestaan.

Sierrand van het dashboard meegenomen naar huis om thuis de louvres te kunnen repareren.

Getracht de banden op te pompen met een (grr@#$%^) luchtpomp. Dat werd hem dus niet.

Lekker een boterham genuttigd en bakkie thee, tukkie proberen te doen; dat heeft wel wat... ondanks dat de camper op stal staat.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Ontario »

Arie55 schreef:
zo 03 nov 2019, 18:23
Rechter richtingaanwijzer de draden weer aangesloten. Dat werkt weer. Viel me wel op dat de draden al flink gecorrodeerd waren, hoe ver ik ze ook stripte. Zaten uiteraard op een onmogelijke plek.

Watertank een flinke schep citroenzuur toegevoegd, om het water niet nutteloos weg te spoelen, bedacht ik, ik ga het dak schoon vegen met water. De doucheslang door het dakraam en hup de kraan aan. Dat was wel nodig. En voor het eerst op het hele dak gestaan.

Sierrand van het dashboard meegenomen naar huis om thuis de louvres te kunnen repareren.
.....
Arie
En de camper is een ...?

Henk
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5994
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door TestCase »

WC cassette helemaal uitelkaar en alles goed schoongemaakt. Bewegende delen en afsluitingen met siliconenspray behandeld.
Was wel nodig, toch nog wat urinesteen en veel 'bagger'. Azijn en veel spoelen hadden niet het gewenste resultaat. Niet mijn favoriete klus maar alá.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Atoz »

Het definitieve plan om onze 400 Wp uit te breiden naar 640 Wp.
De bestaande panelen verwijderen... Onmogelijk, de ganse dakconstructie samen met al de antenne's laten dat niet toe.

Daar waar de twee Gebo dakluiken openklappen komt er 2 x 50 Wp
Achteraan op het einde van elke rij komen er 2 x 30 Wp
Vooraan kunnen er nog 4 x 20 Wp geplaatst worden.

De reden: in de lente en zomer is die 400 Wp gewoonweg te veel, al heeft onze compressorkoelkast er dan wel zin in.
Maar we merken dat we op dit ogenblik niet genoeg reserve hebben om de wat donkere dagen onze 205 Ah AGM te vullen.

Ondertussen hier in Spanje de flexibele panelen laten leveren (ja amazon.es doet dat ook als je geen adres of camping hebt :thumbup: :thumbup: ) en deze op het dashboard gemonteerd. Dit levert 50% minder op dan wanneer je dezelfde panelen voor je dashboard plaatst. Vandaar dat ze op het dak komen en als we dan toch bezig zijn leggen we het dak dan maar verder vol.

Terloops het dak is EPDM die op het oude polyester dak met tweecomponentenlijm is gekleefd.
'moest ik wel met beleid doen' zei de Nederlandse verkoper me.
Edit: Het grootste probleem was om panelen te vinden die 51 CM breed (of lang) waren. Dan kan ik ze in het verlengde van de huidige Beugels vastmaken. Wist ik zeven jaar geleden veel dat dit geen courante maat is, maar wie zoekt die vind!
Bijlagen
Screenshot_2019-10-15-13-20-22.png
Screenshot_2019-10-15-13-20-22.png (389.03 KiB) 818 keer bekeken
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

1e stuk van een ongelofelijke #$%$ plek met Vilon beplakt:
2019-11-03 16.44.01.jpg
2019-11-03 16.44.01.jpg (92.82 KiB) 800 keer bekeken
Het moet nog helemaal tot de achterlichten, maar is zo'n onhandig stuk... de binnenkant moet nog 90° om, om op het plafond aan te sluiten, maar dat doe ik wel als dit goed droog is.
Het is overigens qua temperatuur allemaal op het randje van de lijmkunst, maar als je het wat langer laat zitten gaat het nog net.

Groeten, Jeroen

PS er zit maar weinig spanning op de latjes+er zit een extra strookje rest Vilon tussen om te voorkomen dat er deuken in gedrukt worden.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Arie55 »

Ontario schreef:
zo 03 nov 2019, 19:32
En de camper is een ...?

Henk
Hymer B550
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Going »

De lucht uitlaat van de diesel kachel gemonteerd. Nu is de diesel kachel montage klaar.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Niet mijn eigen camper, maar van iemand hier op locatie. Wel een forumlid.

De HH accu's laadden niet bij tijdens rijden. Snelle controle leerde dat de D+ geen signaal krijgt. Al onder de motorkap is het mis. Maar al het elektrisch aan deze camper is een zooitje. De ene noodverbinding na de andere is gelegd en er is werkelijk geen touw meer aan vast te knopen.
Vooralsnog heb ik besloten aankomende zomer het gehele systeem goed op te gaan bouwen en te documenteren. Dus nu maar snel een extra "nooddraad" gelegd om het scheidingsrelais en koelkastrelais aan te sturen onder het lopen van de motor.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Arie55 »

De lamellen voor de luchtopening gemodelleerd en geprint. (Hymer B550) Vandaag de laatste hand aan gelegd om met een soldeerbout de kooi aan de achterkant echt goed vast te smelten. Lijmen ging wel aardig. Moest wel alle lamellen printen, daar de lamellen die nog goed waren (2 stuks) er regelmatig uitvielen tijdens montage. De pinnen van de nieuwe lamellen zijn iets dikker en vooral langer. Hetgeen in eerste instantie me niet goed lukte om het geheel weer in elkaar te zetten. De gaten in de 'sierplaat' opgeboord naar 2mm.
Als iemand de stl files wil hebben, effe een email sturen.

Arie
Bijlagen
Lamellen.jpg
Lamellen.jpg (47.31 KiB) 321 keer bekeken
EindProdukt1.jpg
EindProdukt1.jpg (41.22 KiB) 321 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door hathi »

Echt mooi Arie,zeker omdat ze nu wit zijn,een mooie ( modernere) combinatie :thumbup:
Hans
Plaats reactie