Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door kampo »

@Evelynne
We zullen je hier met alle plezier helpen. Daarvoor dient het forum.
Wat het verschil in gewicht betreft weet ik enkel dat ouderwetse transformatoren zwaar zijn en moderne hoogfrequent laders bijna niets wegen.
Die laatste zoemen wel iets bij gebruik en vooral onder belasting. De ventilatie kan ook storend zijn bij zwaardere modellen.
Bij sommige zijn het koelvinnen aan de buitenkant al dan niet met waterdichte interne ventilatie.
De betere merken hebben verschillende prijscategorieën in de laders die ze aanbieden.
Er zijn er met een economy reeks. Ga die niet vergelijken met de high end versies.
Niet zo belangrijk trouwens, voor een camper heb je niet de duurste nodig, maar neem vandaag altijd 1 met een Lithium stand.
Waar ik als wereldreiziger wel eens op let is de 110V-260V 45/60Hz input van "wereldstroom" maar dat is niet nodig om hier rond de kerktoren te rijden.
Bovendien is dit de verklaring voor het verschil dat je vaststelt. Appelen met peren aan het vergelijken ? :-B
De behuizing moet natuurlijk stevig genoeg zijn. Ik heb niet graag van dat wegwerp plastic.
Ik zou bij je vergelijking toch in eerste instantie naar de specs, reputatie en de prijs kijken.
Verder heb ik mijn eigen voorkeur maar ga hier geen reclame voor enig merk of type zitten maken.
Succes !
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door Evelynne »

Dag allemaal,
een follow-up.

Na veel lezen en opzoeken heb ik mijn oorspronkelijke vooringenomenheid tov Victron Energy (wantrouwen omwille van het prijsverschil met andere merken), kunnen ombuigen in vertrouwen. Vermits ik min of meer gesteund werd in mijn toestelkeuze heb ik deze dan ook besteld.

Gisteren was het hier een feestdag: ik heb dus de 2 laders, 12v 30A en 24v 8A en de BMV712 geïnstalleerd.
Ik moet toegeven dat het materiaal er zeer degelijk uitziet en afgewerkt is. Je hebt niet de indruk dat het prullen zijn, de toestellen zijn netjes verpakt en er is een duidelijke handleiding (in verschillende talen) bijgevoegd die je ook allemaal kan downloaden. Ook de tablet/smartphone-applicatie geeft een zeer degelijke indruk.

Ik ga niet beweren dat het allemaal zo simpel en evident was maar met gezond logisch verstand en de nodige voorbereiding heb ik alles netjes geplaatst en aangesloten.
Alle toestellen zijn getest en Mr.BenZzz kan nu netjes genieten van wal-stroom, de batterijen kunnen nu onderhouden worden zoals het hoort.
Dus tot zover ben ik zeer tevreden over mijn aankoop.

Maar de eerlijkheid gebiedt me om volgende kanttekening te maken:
De applicatie pleegt een aanslag op je vrije wil!
Wanneer je plots de status van de batterij onder ogen krijgt, net als de actueel geleverde stroom en vermogen en de berekende resterende tijd dan wil je, als vanzelf, alle verbruikers gaan detailleren. Praktisch de hele namiddag en vooravond ben ik met de applicatie, chronometer en excel in de weer geweest om het verbruik van de verschillende toestellen te gaan oplijsten. Eigenlijk in ideale omstandigheden: een grijze regendag, ideaal vermits er de zonne-energie minimaal was en de temperatuur, 20° in de camper is volgens de fabrikant de ideale bedrijfstemperatuur voor de batterij.
Een verslavende bezigheid, deze ochtend al verschillende keren de applicatie opgestart, de bluetooth reikt net ver genoeg (of misschien net te ver). Op dit moment kunnen we dit nog proberen goedpraten onder de noemer "meten is weten" en "controle van de installatie is belangrijk" maar ik hoop dat ik sterk genoeg ben om aan te verleiding van deze mogelijke verslaving te kunnen weerstaan. In het andere geval kunnen jullie je binnenkort verwachten aan een gedetailleerde tabel van alle verbruikers onder verschillende omstandigheden.

Nog een bedenking: hoe is de BMV eigenlijk geijkt en moet die soms opnieuw geijkt worden?
Bedankt aan iedereen om mee te denken, te adviseren en ervaringen te delen.

Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door Kroppie »

ijken?, je kunt de accucapaciteit welke in de loop der tijd steeds minder zal worden door de vorderende leeftijd, steeds opnieuw syncroniseren met de bmv door bij volle accu de +en de- toetsen op de bmv tegelijkertijd voor 3 seconden in te drukken in de manual staat er nog meer over vermeld.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door Evelynne »

Dag Jos, Goedemorgen,
Bedankt voor je antwoord, dat wist al, misschien was ik niet duidelijk genoeg maar mijn vraag gaat niet over de batterij maar over het verbruik.
Een kilometerteller geeft na verloop van tijd afwijkingen, een benzinepomp wordt geijkt (staat er steeds op: x liter bij temperatuur y), een weegschaal in de detailhandel dient om de zoveel tijd te worden geijkt ...
Ik trek dus de vergelijking door ... er moet toch (na verloop van tijd) een afwijking zitten op de meetwaarden. Of niet?
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door isoplus »

Het is prima dat je weet hoeveel vermogen de verschillende verbruikers vragen van je accu's, je weet dan immers ook wat je af moet schakelen als de accu's te ver laag dreigen te raken.
Een goed beheer geeft je accu's een lang leven :thumbup:
Dit gezegd hebbende realiseer ik mij dat in mijn bootje al 12 jaar accu's dienst doen die geen onderhoud vergen en waarvan ik niet weet hoe dat hele gedoe beheerd en geladen wordt.
Het gebeurt met spullen van Victron dus ze zullen wel iets goed doen :wink:
Er liggen twee zonnepanelen op het dak en er is een compressorkoelkast en we liggen rustig 3 dagen ergens in Friesland aan een walletje waar geen 220 volt te vinden is.
In onze vorige Hymer camper was er nog wel eens gedoe met de gasinstallatie, dus onze nieuwe bus is ook voorzien van zonnepanelen en een compressorkoelkast.
Dat hele spulletje is ingebouwd bij Clever en nu een jaar in gebruik (ook in de winter), ook nu kunnen we makkelijk 3 dagen zonder walstroom.
Nu kan ik wel zien hoe de zon zijn werk doet en ook in hoeverre de accu's belast worden.
Ik heb dat ongeveer een week gevolgd en daarna vond ik het wel goed.
Met al de zaken tegenwoordig die je met een app kunt regelen wordt je steeds drukker.
Soms is een gewoon aan/uit knopje wel heel gemakkelijk :shh:
In een vorig leven stelde ik complexe installaties in bedrijf voor de levensmiddelenindustrie en moest samen met systeembouwers de parameters bepalen voor werking en controle.
Maar al te vaak kwamen we zo'n simpel aan en uit knopje tekort.
Ik kan nu, als ik in Portugal, ben de verwarming thuis regelen en zien wie er in huis is en wat de kat doet.
Al dat gedoe staat nu op automatisch en ik kijk er niet meer naar om, slechts als er echt alarm is wordt ik automatisch bericht, en dat is wel zo rustig.
Jos ( Kroppie) heeft een mooie lijfspreuk, ongeveer als volgt: "Wat er niet inzit kan ook niet stuk".
Wij zijn van een luxe camper naar een eenvoudig busje gegaan en inderdaad voor ons heeft Jos nu gelijk.
Ik geniet overigens wel van al die moderne zaken en alle mogelijkheden die er nu zijn en nog komen wat dat betreft ben ik te vroeg op de wereld gekomen :wink:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door Kroppie »

als het e.e.a. goed is aangesloten loopt AL je verbruik, enALLE lading via de shunt, dat ding heeft geen slijtage dus in de jaren ook geen afwijkingen, wel zou de electronica in de meter zelf in de loop der jaren wat afwijkingen door veroudering wat afwijkingen kunnen vertonen maar dat zal zeer gering zijn, en ik denk dat dat zo gering is dat het niet eens meetbaar is door jou of door mij, enkel door een gekwalificeerd meetbureau, ik zou met daar niet druk om maken, niet eens aan denken.
wat zou het probleem zijn dat de bmv een paar seconden eerder of later aangeeft dat een accu leeg of vol is, of dat de bmv het verbruik van een apparaat een paar Ma te hoog of te laag aangeeft, of dat de accu voor 48% of 49% vol of leeg is.

monteren en vergeten, en af en toe op kijken natuurlijk

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door myway »

Bij gebruik met zonnepanelen zou ik de staartstroom zo laag mogelijk instellen.
De stroomdrempel staat standaard op 0.1 Amp als er langdurig een kleine verbruiker aanstaat kun je de stroomdrempel verlagen.
Heb je een Peukert berekening gemaakt?
Dan kun je die waarde instellen staat standaard op 1.25

Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door Evelynne »

Dag Jos,
Je hebt gelijk, die seconden doen er niet toe.
Mijn wetenschappelijke achtergrond speelde op: meetresultaten noteren wil zeggen alle parameters en omstandigheden vermelden,
dus resultaten steeds met de nodige omzichtigheid en voetnoten weergeven. Ik was in gedachten al aan het optimaliseren: betere kabels geven misschien minder verlies ...
Soit, ondertussen al aan de volgende verbetering aan het denken: de historiek van de BMW is niet uitgebreid genoeg (naar mijn zin), ik wil meer...
Dus wil ik een RPI de BMW-waarden laten inlezen, bewaren en in grafieken weergeven.
Wat kan ik hiermee leren? Energie-efficiëntie.
Hoe lang kan ik vrijstaan als het bewolkt is en blijft, hoeveel energie heb ik nodig om de nacht door te komen (zomer / winter), hoeveel km moet ik hiervoor rijden? Zorg ik dat de koelkast (en het vriesvak) continu vol zit om de temperatuur te bewaren of beter niet? Zet ik de pomp enkele keren per dag aan om de druk op pijl te houden of enkel wanneer ik water nodig heb. Kan ik nog een dag langer blijven staan of moet ik rijden, dus planning.
Misschien allemaal onnodig voor jou, maar dat is nu eenmaal hoe mijn brein werkt en nooit ophoudt (dat kan ik nu eens niet uitschakelen): steeds zoeken naar efficiëntere oplossingen, uitproberen en dan soms bemerken dat de praktijk anders werkt dan de theorie maar vaak ook niet.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door Evelynne »

Dag myway,
De Peukert-instellingen heb ik nog niet aangepast, daar moet ik nog wat op studeren.
Ik ben eerst aan die staartstroom aan het denken, die staat standaard op 4%, er staat steeds een gps-tracker actief en er zijn zonnepanelen.
In de handleiding lees ik:

In zonnesystemen of andere toepassingen met schommelende
laadstromen kunnen de volgende maatregelen worden getroffen om de
kans te verkleinen dat de BMV voortijdig naar een laadstatus van 100%
gaat resetten:
c) Verhoog de “geladen” spanning naar slechts iets onder de absorptielaadspanning
(bijvoorbeeld: 14,2 V in geval van een 14,4 V absorptielaadspanning).
d) Verhoog de “geladen” detectietijd en/of verlaag de staartstroom om een voortijdige reset
door passerende wolken te voorkomen.


en

De staartstroom. Zodra de laadstroom onder de ingestelde staartstroom is gedaald
(uitgedrukt als een percentage van de accucapaciteit), wordt de accu beschouwd als
volledig opgeladen.
Opmerking:
Sommige acculaders stoppen met opladen als de stroom onder de ingestelde drempelwaarde daalt. De
staartstroom moet hoger worden ingesteld dan deze drempelwaarde.


Dus gaat mijn batterij te vroeg naar 100% denk ik
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door jansloos »

Ik haak even in op Jos zijn antwoord

Slijten doen ze niet.
Wat wel is, is dat ze onzuiver geleverd worden.
Want wat moet ik nou met 4 voltmeters {universeel)
Die alle 4 verschillend aangeven.
Weliswaar cijfers achter de komma 12,4 op het Westfalia display en 12,1 op m'n uuhh "tijdelijke" opstelling.

Dus hoe ijk ik m'n meters?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door Kroppie »

net als officiele instanties met een referentie spanningsbron, en wil je het heel nauwkeurig dan die referentie bron regelmatig laten ijken :-B ., ga eens met 1 voltmeter langs bij een electrotechnisch bureau, en vragen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie