Lithium accu's laden met de dynamo

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

sommige mensen zijn niet zo slim en handig als voor het reizen naar verre gebieden wenselijk zou zijn(geen verwijt maar een constatering)

jos.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
sky2000
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 14:42
Locatie: Zuid-Nederland

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door sky2000 »

't Busje schreef:
do 31 okt 2019, 17:20
Als ik weer terug zou moeten naar een AGM (of gel of natte) accu, kan ik alles wat ik veranderd heb, zo weer terugdraaien. Ik heb namelijk voor mezelf ook gedocumenteerd wat ik gedaan heb,
Het komt neer op:
....
Ok. ZO moet je het inderdaad formuleren naar de nieuwe gebruikers toe.
En dat is toch wel nog wat anders dan wat anderen hier durven te beweren dat de ene met de andere accu te wisselen is zonder enige andere handeling.
Maar ik vermoed dat het jou in voorkomend geval wel zal lukken.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door seth_space »

Als noodoplossing kun je prima terug naar lood. De "schade" zal beperkt zijn.die Griekse monteur heb ik meer vertouwen in.
Verder roep je veel maar toon je niets aan. Niet geremd door enige kennis ter zaken creer je vooral onduidelijkheid.
Dus als je beweringen kunt onderbouwen hoor ik het graag.
Maar dat zal wel niet gebeuren vrees ik.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

sky2000 schreef:
do 31 okt 2019, 17:50
ZO moet je het inderdaad formuleren naar de nieuwe gebruikers toe.
Ik ben net zo goed een nieuwe gebruiker, want ik heb de LFP accu afgelopen voorjaar geïnstalleerd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Mickel Moen »

Hoewel ik zelf in het geheel nog niet aan Lithium denk, volg ik dit draadje met interesse. Mijn Optima’s liggen nu al 10 jaar, doen het nog uitstekend en ik denk dat als ze op zijn, ik er weer Optima’s in leg. Voor mij een probleemloze accu.

Waar ik mij in dit draadje over verbaas, is dat er door sommige posters zo krampachtig gedaan wordt over het tijdelijk vervangen van de accu in een Li-systeem door een LZ-accu. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar de feitelijke onderbouwing dat zo’n accu dan binnen een paar dagen kompleet kapot zou zijn is mij niet duidelijk. Allicht krijgt zo’n accu dan niet de optimale behandeling, maar in een normale gebruikssituatie valt het volgens mij reuze mee. Uiteindelijk gaat het er om, dat je de tijd overbrugt tot je weer een nieuw Li-accu kunt plaatsen. Het mooie van een LZ-accu is dat hij vooral zelf regelt hoe hij geladen wordt.

Als ik naar de laadvoorschriften van de Optima kijk, zou ik mij helemaal geen zorgen maken.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Ik zie al die opmerkingen over het teruggaan naar een LZ accu ook als bangmakerij en dan ook nog voornamelijk van onze Belgische vrienden. Als je onderweg onverwacht van een AGM naar een natte accu over zou moeten stappen, zou je in theorie ook allerlei maatregelen moeten treffen.

Onze Exide AGM accu was na 5 jaar volgens mij nog prima en hopelijk heeft een ander forumlid (gratis afgehaald) daar nog een aantal jaren plezier van. Ik ben naar een LFP accu overgestapt in combinatie met de installatie van zonnepanelen onder het motto "als je nu toch bezig bent, kun je het meteen maar helemaal goed doen".
Bij hetzelfde ruimtebeslag en dezelfde nominale capaciteit geeft de LFP accu een aardige gewichtsbesparing en ruwweg een verdubbeling van de bruikbare capaciteit ten opzichte van de AGM accu. Dat laatste is voor ons vooral van belang voor het opladen van de fietsaccu's op plaatsen zonder walstroom.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Atoz »

't Busje schreef:
vr 01 nov 2019, 9:09
... en dan ook nog voornamelijk van onze Belgische vrienden.
Nou nou, ik voel me als Belg nu echt niet aangesproken. Komt wellicht omdat wij sneller in Griekenland zijn :bow:
Maar als je technische zaken gaat verwarren met aardrijkskunde dan moet je in de leer gaan bij de forumeigenaar van dit forum, die kan jou daar wel nog wat van bijbrengen.

Voor mezelf heb ik uitgemaakt dat dit ganse LFP verhaal, op dit forum, mij bewijst dat als je hier maar heel erg hard roept dat JIJ de juiste kleur hebt, al de anderen de verkeerde kleur hebben.

Uiteindelijk hebben jullie 1 , exact 1, LFP installatie bedacht (je laten leiden door de folder bedoel ik) en dan heb je daardoor de wijsheid in pacht?
Ga je daardoor de befaamde LFP Paper schrijven? Met daarin de juiste informatie?
Geen probleem voor me! Al ben je nog altijd wel verantwoordelijk voor de adviezen die je anderen geeft.
Heb ik trouwens geleerd van die ene Belg :angel:

En dan on topic...
Heeft er iemand anders dan Kroppie ondertussen nog de temperatuur van zijn dynamo gemeten?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Het viel het me op dat de meeste tegenwerpingen door Belgen opgebracht worden, maar dat mag kennelijk niet gezegd worden.

Ja natuurlijk heb ik maar één LFP installatie. Ik heb ook maar één camper. Ik heb me alleen niet laten leiden door één folder, maar wel wat meer uitzoekwerk gedaan. Verder heb ik meermalen en op verschillende plaatsen geschreven dat ik nog niet weet hoe mijn LFP systeem zich op de lange termijn zal houden. Maar als je nooit iets probeert, kom je ook nooit verder.

Het beschrijven van je eigen ervaringen is nog geen advies aan anderen. Ik ben geen technicus en pretendeer ook niet dat te zijn. Ik ben mijn hele werkzame leven als zakelijk adviseur werkzaam geweest en weet dus dat je situatie van je klant goed moet kennen om een betrouwbaar en bruikbaar advies te kunnen geven. Een bericht op dit forum kan dus geen advies zijn, omdat je de situatie bij anderen niet kent.
Ik ben niet de auteur van "de befaamde LFP paper", omdat ik me daartoe niet bevoegd acht. Dat anderen menen dat wel te moeten schrijven, is hun zaak. Ik beschouw dat befaamde LFP paper niet als bron van alle wijsheid, hoogstens als een inleiding.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door seth_space »

Wat ik nu niet zo goed begrijp is dat een technische bewuste en beredeneerde keuze ineens zo persoonlijk geworden is.
Als je geen LFP wilt dan blijf je gebruik maken van je huidige oplossing. Advies: sla dan topics die gaan over hetgeen dat jij niet kiest gewoon over of voeg je technische kennis toe. (graag!)
Nu is het vooral roepen dat het niet klopt en nooit iets aantonen. Dat is toch een rare hobby lijkt mij.
In dit en andere LFP gerelateerde topics delen we kennis en ervaringen. Veel LFP gebruikers zijn daar uitermate tevreden over en vertellen da thier.
Ik zie voldoende waarschuwingen en financiele zaken die je zeker bij een keuze moet betrekken.
Niet voor iedereen is die LFP keuze de beste of de meest geschiktste. Daarnaast is het ook belangrijk welke keuzeke maakt. Dat kom je alleen te weten door de verschillende keuzemogelijkheden te bespreken,
In relatie tot de alternator ( niet de dynamo!) zijn er zeker aandachtspunten. Feitelijk dezelfde die je tegenkomt met een sterk ontladen accu waarbij alle beschikbare stroom aangesproken wordt en soms al bij stationair toerental. Dat maakt de alternator dat juist het meeste wwrk gedaan moet worden bij de minste koeling. Zeker een aandachtspunt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Wat ik uiterst frappant vind!..er word hier een filmpje getoond,nota bene als promotie,voor Hun product,en verschillende forumer scharen zich meteen achter het feit dat het de waarheid is, en dus de Dynamo (te)warm word.punt uit,dat is zo,omdat het in een filmpje aangetoond word,.........nu iedere avond zie je bij de reclame op TV situaties geschetst of problemen aangepraat ,en in hetzelfde spotje meteen de oplossing ,geloofd men dat ook dan ? Nu ik heb die ervaring van warm worden totaal niet,en vertel enkel hoe ik het beleef,en hoe het mijn Dynamo/ Accu vergaat,en dat is geen in elkaar geknutseld filmpje/ spotje,en mocht deze accu na enkele jaren dan toch nog begeven,dan toch koop ik weer dezelfde,dat is mss persoonlijk,maar zo tevreden ben ik tot nu toe wel,en laat diegene die alles negatief benaderen,dan maar lekker hun kabeltje uit blijven rollen,dat is hun keuze,zo ben ik ook ooit begonnen,ook niks mis mee,maar het heeft ook zijn nadelen,onafhankelijk,vind ik in een Camper toch het prettigste
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

en voor alle mierencopuleerders, om misverstanden te voorkomen, met het woord dynamo in mijn berichten bedoel ik zowel de bij de klassiekers gebruikelijke gelijkstroomdynamo, als de bij de voertuigen uit +- de laatste 50 jaar gebruikelijke wisselstroom dynamo,s in het engels ook wel alternator genoemd.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
sky2000
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 14:42
Locatie: Zuid-Nederland

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door sky2000 »

@Kroppie
Was dat geen afspraak op dit forum om altijd over een dynamo te spreken?

Verder zal het onderstaande verhaal tot de pure verzinsels en andere fantasieën behoren, maar vroeger voor er een LFP was kon je met je camper ook langdurig vrij staan, zonder dat je daarom met een verlengdraad moest zeulen.
Men deed het, het werkte en men had trouwens alle comfort. Ook tv, satelliet het behoorde tot de mogelijkheden.

Nemen we de camper van onze forumeigenaar, Aloys, die heeft een compressor koelkast, een zender, enkele tablets en ook nog wat lampjes, 200 Wp op het dak en een net overleden AGM accu van ik dacht 220 Ah.
En volgens zijn schrijfsels staat hij zo weinig mogelijk aan de paal.En zoals Aloys zijn er hier nog heel wat meer.

Laat een LFP geen oplossing zijn voor campers met een verkeerd energieverbruik. Autoradio's die 15A verbruiken... Hoe verzinnen ze het?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door seth_space »

Jos, die periode van 50 jaar zou ik maar met wat zout nemen.
Ik ga ervan uit dat er nog campers hier rondspoken met een traditionele dynamo. Maar misschien zit ik ernaast.
Hoe dan ook, er is een verschil en omdat hier de naam als synoniem voor alternator gebruikt wordt ( doe ik meestal ook) is het wel zinvol te weten dat het feitelijk niet juist is.
Ik meen me te herinneren dat een dynamo zijn stroom opwekt in het anker (dat dus altijd in beweging is:koeling) en een wisselstroom dynamo in de stator ( die stil staat en dus afhankelijk is van luchtkoeling) Alternators hebben de gewoonte om vaak al 2/3 van hun max stroom bij stationair toerental op te wekken en een helemaal lege accu of een LFP slurpt dat maar wat graag op.
Correct me if i am wrong ;)

Wat die laatste bijdrage betreft.. een LFP is aanzienlijk lichter, zeker bij grote vermogens, kan veel verder ontladen worden, laadt sneller op en heeft dus voor eenzelfde maatvoering vaak het dubbele aan beschikbaar vermogen.
Verkeerd energiegebruik? Krijgen we straks controle aan de deur van de camper?
Ieder moet voor zichzelf weten welke eisen hij aan zijn systeem stelt.
Ik gebruik een inverter van 1500 watt voor oa de magnetron. Daar hoort een fikse accu bij en een passende loodaccu zou een fiks gewicht vormen.
Zo heeft ieder zijn eigen wensen. Afhankelijk van zon of seizoen kunnen wij een vakantie lang zonder paal. Dat brengt al aardig op kan ik je vertellen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

er van uitgaande dat de gemiddelde motor in een camper stationair 800t/min draait en de overbrengverhouding motor dynamo 1 op 3 is dan draait de dynamo dus 2400t/min en de gemiddelde dynamo zal dan + 80% van zijn max vermogen kunnen leveren.
zo,n wisselstroomdynamo(op zijn hollands de off naam) heeft o.a. als voordeel dat er veel makkelijker koellucht langs de stator kan dan langs het anker van een gelijkstroom dynamo
amperes zijn simpel te bekijken met een stroommeettang en een redelijk lege accu en af en toe een blik op de toerenteller.

en ik denk dat je nog maar heel weinig gelijkstroom dynamos tegen komt in campers, dat zijn dan heeeel oude, but still going strong!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie