Chinese dieselkachel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

En waarom was dat nodig die verhoogde montage ?
Ik zie enkel nadelen.
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

Ik zat tegen de flens van de chassis balk aan en die wil ik niet beschadigen, door hem iets omhoog te halen kon ik een beter glooiende bocht maken in de in- en uitlaat.
Wat voor nadelen zouden er zijn ?? Ik zie alleen maar voordelen :-B
En afgewerkt ziet niemand dat die verhoogd gemonteerd is
heater 3.JPG
heater 3.JPG (69.26 KiB) 587 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Hoofdnoorman »

kampo schreef:
wo 30 okt 2019, 20:45
Begrijp ik je goed dat je zo een werkplaatsversie binnen in een voertuig wil inbouwen ?
Dat is toch helemaal niet toegelaten volgens de Europese reglementeringen.
De verwarming moet van het voor montage in voertuigen goedgekeurde type zijn.
De brandstoftank mag niet gewoon in het voertuig zitten en dat stinkt verschrikkelijk.
De verbrandingslucht en uitlaatgassen mogen niet binnen in het voertuig. Je kan er aan dood gaan als het door omstandigheden misloopt.
... enz.

Ik ben al lang lid van die facebookgroep.
Daar kom ik vooral fanaten tegen die een éénmalige ervaring met een dieselverwarming opdoen of zo iets voor het eerst aan het opbouwen zijn.
Het eens in je garage uitproberen is leuk, je kan er wat van opsteken. Leuke kennismaking. Niets mis met een proefopstelling.
Maar op het ogenblik dat ze hem in een voertuig monteren loopt het mis.
Helemaal zonder kennis zie je op iedere facebookpagina weer opnieuw de vele installatie fouten.
Er zit zelfs geen leesbare installatiehandleiding bij die toestellen wat ook al verplicht is.
Onkunde maar enthousiasme alom op facebook.

Na een tijdje loopt het mis... maar dat mag … want ze zijn niet duur.
Bizar want volgens mij dient een verwarming in een camper om te verwarmen en lang mee te gaan.
Ik heb helemaal geen zin in een "goedkope" storing onderweg.
De prijs van de onderdelen is absurd laag, net zoals de kwaliteit en staat niet in verhouding tot het vele werk om zo iets te monteren.
Het eindigt met die Chinezen altijd op dezelfde manier. Slecht.
Misschien worden ze in de toekomst wel beter en conform aan de regels. Vandaag is het brol en niet veilig.
En wat is volgens jou dan lang?
kampo schreef:
zo 20 okt 2019, 20:48
Het is dus een D5WSC 12V
Versie 25.1920
Bouwjaar 1997 dus al 22 jaar oud wat erg veel is voor dit type kachel.
We weten ook niet hoeveel uren die in bedrijf geweest is.
Op internet kan ik verschillende handleidingen voor dit model vinden
Let daarbij op het juiste nummer namelijk 25.1920 :

https://www.energlodiesel.ca/uploads/Dh ... _espar.pdf

http://www.atrading.cz/data/eber_hydronic4_5.pdf
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

Daar is eigenlijk vrij veel over bekend.
Bovendien is er praktijkervaring met de Duitse kachels.
Er was een tijd dat volgens de voorschriften de verbrandingskamer om de 10 jaar moest vervangen worden.
Om veiligheidsredenen. Het is een krachtige steekvlam die onder controle moet gehouden worden in een brandkamer in een rijdend voertuig.
Dat voorschrift is nu vervallen maar een verbrandingskamer gaat zeker niet eeuwig mee.
Daarna hebben zowel Webasto als Eberspächer toegegeven dat hun kachels gebouwd werden om 3000 branduren mee te gaan.
Levensduur borsteltjes van de gebruikte motoren.
Dat komt overeen met het gemiddeld gebruik bij een trekker internationaal vervoer gedurende 6 jaar. Niet een camper of een boot dus.
Momenteel zijn de Duitse merken volop aan het overschakelen op borstelloze motoren en geeft men afhankelijk van het type 5000 of zelfs 6000 branduren op. Staat in de folders.

De praktijk is dat dieselkachels nog steeds zo gebouwd worden dat ze herstelbaar zijn.
Er komt daarna waarschijnlijk ergens ooit de "wegwerpkachel" zoals koffiemachines en strijkijzers vandaag al zijn.
Veel zal afhangen van de verhouding prijs onderdelen en prijs reparatie werkuren.

Van wat ik gezien heb kunnen bepaalde oudere types al meer dan 6000 uren storings loos meegaan en mits vervangen van componenten zelfs >15.000 uur.
Anderen hebben pech en dan gaat een kachel al eens stuk na 2000 branduren. Hangt ook een beetje af van het gebruik, vollast/deellast maar het meest van al van de installatiewijze. Het verschil tussen een gunstige inbouwpositie en een ongunstige is meer dan levensduur enkel/dubbel.

De Chinese kachels zijn soms al een defect vanuit de doos. Andere werken maar moeten heel snel een nieuwe printplaat of gloeikaars.
De motor sleept wat tegen het huis maar dat kon ik verhelpen door er een stukje af te vijlen ...
Allemaal niet duur zeggen ze op facebook maar wel omslachtig en minstens 3 weken wachten op wisselstukken.
Nergens verkrijgbaar. Kou dus verlof om zeep. De bediening is een ramp. Totaal andere kwaliteit.
Maar het grootste probleem met de Chinese kachels zijn momenteel de niet vakkundige en ronduit gevaarlijke montages.
Laatst gewijzigd door kampo op wo 30 okt 2019, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

kampo schreef:
wo 30 okt 2019, 23:27
Maar het grootste probleem met de Chinese kachels zijn momenteel de niet vakkundige en ronduit gevaarlijke montages.
Heeft niets te maken met de kwaliteit van de Chinese kachels.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

Als een goedkope Chinese kachel na een paar uur werking al stuk is dan is er wel degelijk een kwaliteitsprobleem.
Als de ventilatie schroef al bij levering aansleept is er een kwaliteitsprobleem.
enz...
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

Wat heeft dat met niet vakkundig en gevaarlijke montage te maken ?

Die van mij stopte er ook mee en een nieuw board er in en werkt nu zonder problemen, zo kan het altijd vergaan ook met niet Chinese spullen.
Ik heb een Vaillant CV ketel geplaatst die na enkele uren stopte en defect was, nieuw onderdeel er in en werkt nu al meer dan 10 jaar zonder problemen.
Net wat Jos schrijft, alles wat er in zit kan kapot gaan dus ook een Webasto of noem alle dure merken maar op
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kroppie »

niet mee in discussie gaan is verloren tijd.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Eric van den Heuvel »

Gaan we weer! Hou er eens mee op die negatieve berichtgeving over die Chinese kachels. Veelal leugens. Onderdelen zijn gemakkelijk te verkrijgen van alle Chinese producten. Ik doe al meer dan 39 jaar zaken met China en.... inderdaad ze zijn van ver moeten komen. Huidige kennisniveau en productie kwaliteit staat zeker niet op een lager niveau dan Europa of Amerika. Maar ja dat is moeilijk voor jou om te accepteren.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door henk en lila »

Kunnen we het niet beter houden bij "meningen" en feiten over kachels ipv over personen?
Ik ben gelukkig met mijn gereviseerde en professioneel ingebouwde Eberspacher Airtronic D2.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Going »

Mijn eerste werkgever in fotografie, het was 1964, gaf altijd af op Japanese cameras. De Duitse waren het beste hij altijd de klanten vertelde. Toen opeens kocht ie een Bronica (Japans) voor in de studio.
Tegenwoordig zijn de camera's uit Japan beste in de wereld. Maar veel onderdelen worden gemaakt in China, net als van nog Duits topmerk Leica.
Misschien dat het met de Chinese dieselkachels ook zo zal vergaan.
Eerst vergruisd en dan als beste uit de bus komen.
Het zou echt fantastisch zijn als hier alleen de echte voor of nadelen worden behandeld op artikel. Ook de inbouw en werking becommentarizeren in een leuke doch eerlijke wetenschap is een prijs dit forum waardig.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kroppie »

ik kan alleen maar zeggen dat ik tevreden ben met het chinese spul, zowel qua prijs als qua verzendkosten als qua kwaliteit en afhandeling van zaken bij vragen en klachten.
verder ga ik niet in discussie totaal zinloos.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Dafluc »

Precies.
En voor diegene wiens bericht is verwijderd: we spelen nou eenmaal niet op de man.
Je mag een mening hebben en daarvoor uitkomen. Je mag echter ook een andere mening hebben en daar ook voor uitkomen.
Dan ben je het dus niet met elkaar eens. Ook dat kun je gewoon vaststellen. Klaar. Verder hoeft het niet te gaan.
En ga je wel verder, dan pak ik mijn gum erbij. Thats Life. (Prachtig liedje van Frank Sinatra. Maar daar hoef je het ook niet mee eens te zijn).
Afbeelding
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Eric van den Heuvel »

Ik heb alleen een geweldige hekel aan bulldozers die te pas en te onpas alle positieve reacties en info voor de voeten wegwaaien wanneer het over Chinese producten gaat. Dat is ook al eerder door medeleden geconstateerd en weggewuifd, ook met naam en toenaam. Alhouwel hij ook zeer positieve en kundige bijdrages levert is het niet nodig om hem op een hoger voetstuk te plaatsen op dit discussiepunt. Mocht je deze stelling onwelgevallig zijn dan kan ik ook mijn gum gebruiken. Groet Eric
Plaats reactie