Chinese dieselkachel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Going »

Gisteren voor de eerste keer gestart. Ging direct in een keer.
Ik moet nu nog beslissen waar ik de warme lucht de woonruimte in laat komen. Mijn eerste gedachte door de dubbele bodem achter de bestuurder stoel geeft als nadeel een elboog te moeten kopen nog.
Van de week eens de tafel los schroeven. Ik vermoed dat de pijp (poot) onder open is door de flens heen en onder gelast. Bovengronds de flens is geen las tussen poot en flens.
Nu heb ik het idee in mijn gekke hoofd gekregen de warme lucht in de tafelpoot te leiden. Dan 8 mm gaatjes rondom in de poot te boren. Natuurlijk de totale oppervlak van de geboorde gaten iets meer dan het oppervlak van de 7,5cm luchtvoer pijp.
Lijkt me zo lekkere warme voeten te kunnen hebben.
Zijn er mensen die daar een mening over hebben?
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

Ik betwijfel of dat wel een goed idee is warme lucht door de tafelpoot heen, ik ben bang dat de weerstand in de tafelpoot teveel is en de motorfan teveel tegendruk gaat krijgen.
Waarom niet de elboog, als je daarmee een haakse bocht bedoeld, gebruiken ?
Elk merk verkoopt die voor de heaters dus geen probleem.
Zelf heb ik een aluminium 90° bocht gekocht die gelijk door de wand komt en op de spie de meegeleverde slang.
Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Going »

Ik heb verkeerd uitgedrukt.
Als ik achter de bestuurder stoel de luchtuitvoer maak, heb ik een verhoging boven de vloer. Dat schop ik dan tegen of als met gasten, kunnen ze niet hun voet plaatsen.
Uit mijn regeltechniek tijd heb ik geleerd dat door. afstand en door bochten en door vernauwingen een verminderde uitvoer bij de source kan plaatsvinden. Daarom zei ik eerder dat de totale oppervlak van de gaatjes in de tafelpoot minimaal het oppervlak moet hebben als het oppervlak van de uitvoer opening bij de heater.
Mijn gedachten zijn om in de tafelpoot zes rijen verticaal met 8 mm gaatjes ongeveer 2 cm van elkaar te boren. Zo hoog te gaan vanaf de grond tot totaal 125% van de heater uitvoer oppervlak is bereikt. Ik denk niet dat de gaten het tafelpoot zo zal verzwakken dat het kan ombuigen of zo.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Atoz »

Going schreef:
di 29 okt 2019, 10:21
Mijn gedachten zijn om in de tafelpoot zes rijen verticaal met 8 mm gaatjes ongeveer 2 cm van elkaar te boren. Zo hoog te gaan vanaf de grond tot totaal 125% van de heater uitvoer oppervlak is bereikt.
Sommige ideeën moet je gewoon uitproberen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door PaulBng »

Ik vind het wel een ludiek idee. Gewoon proberen!

Alleen wel even bedenken wat je doet, mocht het niet werken. Want dan zit je met een zootje gaten in je tafelpoot..
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

Het is heel bekend dat dieselkachels een beperkte tegendruk aankunnen.
Meestal kan je een rechte leiding van een 3 of 4 tal meter gebruiken.
Als je er een bocht inlegt en een uitstroomrooster gebruikt dan wordt de maximale lengte bv 2m
Ken je de k waarde van de Chinees (het luchtgeleidingsgetal) ?
Een uitstromer met veel kleine gaatjes geeft extreem veel turbulentie. De kans op problemen is dan groot. De temperatuur in de warmtewisselaar wordt steeds hoger tot hij in oververhitting uitgaat.
Bovendien ben je met die turbulenties snel 10 tot 30% van je verwarmingsvermogen kwijt.

Normaal plaats je een diesel kachel niet op een podest maar rechtstreeks op de bodemplaat van het voertuig. Daarvoor zijn ze gebouwd.
Groeten Kampo
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, In dit geval zou het goed zijn om een 12 volt blower op te nemen in het luchtgeleidingssysteem. Groet Eric
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

Ook dat is iets waar ze niet voor gemaakt zijn.
Een verbranding is gekalibreerd dus zuurstof en brandstofverhouding moet juist zijn.
Ook bij koude dikke brandstof, minus 20°C of bij +15°C, in de bergen en bij kleine vlam.
Je kan het natuurlijk proberen.
Eerst een probleem creëerden om het daarna op te lossen :P
Veel succes.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kroppie »

dat is juist een hele goede ontwikkeling , een probleem creeeren/tegenkomen en dan een oplossing zoeken ,dan kom je ergens mee vooruit, innovatie heet dat geloof ik, en waarom zou enkel een bedrijf dat kunnen?

en een hoop dingen zijn niet gemaakt waar ze toch voor gebruikt worden en goed voldoen ook nog.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

Als het is om eens uit te proberen dan kan ik dat enkel aanmoedigen :-B
Jammer maar in veel gevallen is het bedoeld om lang en probleemloos te verwarmen...
Dan kan je je best vooraf inlichten. Studeren of lezen moet geen pijn doen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kroppie »

in een begin wat problemen?, zijn die opgelost, heb je er lang probleemloos plezier van, keulen en aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Hoofdnoorman »

Heel goed idee Going, gewoon doen.

Hooguit werkt het niet naar behoren en moet het toch anders. Dan is voorlopig de camper al weer een stuk lichter met al die gaatjes in die tafelpoot.

Er is één ding wat ik wil opmerken. De temperatuur. De poot zal warm worden.
Ik heb zelf een 5 x 15 kanaal voor twee uitstroomopeningen gemaakt met allemaal gaatjes er in om een gespreide verwarming bij de voeten te krijgen. Dat is wel gelukt en het werkt, maar wel is het kanaal door de hitte gedeeltelijk gedeformeerd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Boulange »

Nu kom ik deze ook tegen bij Ali.
€ 123,33 22%OFF | 12V 1-8KW Verstelbare Auto diesels Air Heater Fan 1 gat Nieuwe Zwarte LCD schakelaar + afstandsbediening Geïntegreerde Machine voor Van Boot Bus
https://s.click.aliexpress.com/e/kXRd6YrQ

Wat zijn de gedachtes daar over ?
Ik zie zo geen uitlaat ?
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kroppie »

even goed op de foto,s kijken , uitlaat zit op dezelfde plaats als die andere kachels, onderop dus .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie