Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001)?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6297
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001)?



Bericht door Bas vd laar »

Zou er nog een laagje bitumencoating overheen spuiten, die van Motip werkt fijn en is niet te zacht.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8449
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Hoe startaccu uit de camper halen (Fiat Ducato 230-2001)



Bericht door EasyBee »

309T16 schreef:
do 24 okt 2019, 14:00
Wat ik mij nu afvraag is wat dit probleem veroorzaakt? Is het regenval bij stilstand? Hangt tenslotte een alkoof boven. Of is het juist a.g.v. regen tijdens het rijden? Verstopte waterafvoer?
De afwateringsgaatjes slippen dicht met zand, bladeren en alle andere troep die maar kunt verzinnen.
Er blijft water (vochtige troep) in staan. Dat is mij althans verteld.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6297
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001)?



Bericht door Bas vd laar »

Misschien nog een rubbermat met van die gaten op maat snijden en onder de accu zetten, dan kan het water beter weg.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001)?



Bericht door 309T16 »

Heb alle grove roest verwijderd. De roestige plekken in het kopervet gezet. Pak ik dat in mei wel verder aan. Accuplaat gemonteerd. Constructie is weer APK-waardig.

Ben er wel achter waarom het zo lekt. Water loopt over de plastic horizontale afdekplaat met de ventilator luchtinlaat bij die inlaat naar binnen en onder de plaat de motorruimte in. In mindere mate speelt dit ook aan de bestuurderskant. De aansluitpunten van het ruitenvloeistofpompje waren compleet verroest.

Accu plaatsen nog lastiger dan het verwijderen. Tjonge wat zitten die plus-draden in die hoek klem tussen de accu en plaatwerk. Bij de J5 ligt de accu er 180 graden gedraaid in. Dus de plus aan de voorkant. Is makkelijker.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001)?



Bericht door Kroppie »

kabels verlengen en dan met de plus naar voren plaatsen, wat niet handig is, veranderen in handiger.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001)?



Bericht door 309T16 »

Is een goed idee. Sowieso moet de minkant vervangen worden. Dit is een keer "doorgeknipt" en knullig doorverbonden.

Heb een ruimte, waar de camper met zijn 3m10 hoogte wel in kan. Staat alleen vol met projecten. Denk dat ik die toch ga opruimen, zodat de camper naar binnen kan. Dan kan ik de komende winter verder met herstellen/opknappen :D
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001)?



Bericht door Kroppie »

of i.c.m een accu met een andere polen positie, zijn er in diverse uitvoeringen, net wat voor jou het makkelijkste is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Fiat Ducato 230: hoe startaccu uit de camper halen (2001)?



Bericht door 309T16 »

Plus en min verwisseld zou het mooiste zijn. Maar ik heb nog een vrij nieuwe identieke accu in de J5. Die wil ik er inzetten. Die van de Ducato is zwak.
We zien wel.
Plaats reactie