Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

Naar aanleiding van de vraag in deze post ben ik maar eens gaan zitten voor een vrij lang verhaal. Ik hoop dat mijn ervaringen anderen kunnen helpen.

WAAROM

Zonder de e-bikes hadden we aan de standaard 92 Ah AGM accu van onze camper ruim voldoende om een paar dagen vrij te staan. De LED-verlichting, de waterpomp en af en toe de verwarming gebruiken niet veel stroom. De TV gebruiken we nauwelijks. Alleen met het opladen van de e-bikes liepen we tegen de grenzen van het systeem aan en hadden we walstroom nodig of moesten we de e-bikes tijdens het rijden opladen.
Je moet daarvoor naar de energie-inhoud van de huishoudaccu en van de fietsaccu’s kijken. De huishoudaccu heeft een bruikbare energie-inhoud van 50% van 92 Ah bij 12 volt, ofwel 552 Wh. De fietsaccu’s hebben elk een energie-inhoud van 11Ah bij 36 volt, ofwel 396 Wh en voor twee fietsaccu’s dus 792 Wh, zeg 800 Wh. De volledig geladen huishoudaccu heeft dus onvoldoende capaciteit om de volledig ontladen fietsaccu’s op te laden. In de praktijk valt dat enigszins mee, omdat we de fietsaccu’s zelden helemaal leeg rijden.
Om ergens een paar dagen zonder walstroom te kunnen staan is dus een aanvullende stroombron bijvoorbeeld in de vorm van zonne-energie nodig. Volgens vuistregels van het web leveren zonnepanelen gemiddeld circa vier maal het Wattpiek vermogen aan energie per etmaal. Voor een energiebehoefte van 800 Wh per etmaal heb je dus ruwweg 200 Wp aan zonnepanelen nodig. Die energie moet je op kunnen slaan en op een later moment weer af kunnen geven. Je hebt dus een accu nodig met een bruikbare energie-inhoud van ten minste 800 Wh, dat is voor een loodzuuraccu ten minste 133 Ah bij 12 volt (2 x 800 / 12). In onze niet al te grote camper is geen plaats voor een grotere of een tweede huishoudaccu. Een LiFePO4 accu (LFP accu) heeft een bruikbare capaciteit van 90% van het nominale aantal Ah. Een 100 Ah LFP accu heeft dus een bruikbare energie-inhoud van 90% van 100 Ah bij 12 volt, ofwel 1.080 Wh. Vervanging van de 92 Ah AGM accu door een 100 Ah LFP accu levert dus de gewenste c.q. benodigde extra opslagcapaciteit.
In deze theoretische benadering zouden 200 Wp aan zonnepanelen en een 100 Ah LFP huishoudaccu voldoende moeten zijn voor ons normale stroomverbruik in de camper en het opladen van de fiets-accu’s. In de praktijk van de afgelopen zomer blijkt dat goed te kloppen.

WAT

Ik ben begonnen met naar zonnepanelen te kijken. De beste plaats voor zonnepanelen is op de alkoof, links en rechts of achter het dakraam. Op het lage deel van de camper zijn de drie dakramen zodanig geplaatst dat daar geen plaats is en er blijft vaak water staan in de overgang naar de alkoof. Plaatsing van de zonnepanelen op de alkoof leidt bovendien tot zo kort mogelijke kabels naar de huishoudaccu die onder de rechtervoorstoel zit.
Stijve zonnepanelen vallen af. Ze wegen veel, 10 tot 15 kg per stuk, ze passen qua afmetingen niet op de beschikbare plaatsen en ze steken op de alkoof boven de camper uit, wat ze kwetsbaar maakt voor lage obstakels, zoals takken.
Op het internet vind je nogal wat problemen met echt flexibele panelen. Echt flexibele panelen zijn ook niet nodig, want ze komen op een vlakke ondergrond.
De beste oplossing lijkt daarom semi-flexibele panelen met een aluminium onderlaag. Helaas hebben de Faraday panelen, die ik als eerste vind, niet de geschikte afmetingen. Later vind ik bij NDS een nieuwe serie semi-flexibele Lightsolar panelen met aluminium onderlaag, waarvan het 105 Wp paneel precies de goede afmetingen (1.000 x 670 x 3 mm) heeft. Ze zijn als set met een bijpassende MPPT regelaar en dakdoorvoer verkrijgbaar.
Bij vergelijking van regelaars van verschillende merken blijkt dat de NDS SunControl 300M wat gunstige eigenschappen heeft, zoals twee ingangen voor zonnepanelen, aparte uitgangen voor de huishoud- en de startaccu en de mogelijkheid om de regelaar in te stellen voor een LFP huishoudaccu.

Bij het zoeken van een LFP accu bleken veel LFP accu’s met een capaciteit van rond 100 Ah niet op de plaats van de bestaande AGM accu onder de voorstoel van de Ducato te passen. Onder de rechtervoorstoel zitten naast de accu ook de CBE DS300 verdeelkast en de CBE CB516 acculader. Als enige passende accu’s heb ik de NDS 3L-100B en de Super B Epsilon 100 Ah kunnen vinden. De NDS 3L-100B is qua eigenschappen volledig vergelijkbaar met de Super B, maar circa € 500 goedkoper.

Al met al heb ik twee NDS LS 105WP Lightsolar 105 Wp, een NDS SunControl 300M MPPT regelaar en een NDS 3Lion 100 Ah LFP accu met bijbehorende 3Link controller gekocht. Voordeel van alles van één merk in één koop is, dat de leverancier niet kan zeggen dat het niet werkt, omdat de X-regelaar niet bij de Y-panelen en/of de Z-accu past. Ik heb alles bij een webwinkel in Nederland gekocht, omdat dat bij eventuele garantieclaims gemakkelijker is dan bij een buitenlandse leverancier. De NDS artikelen hebben in andere Europese landen vergelijkbare prijzen. Qua prijs ligt NDS in de middenmoot.
De zonnepanelen zijn “Made in China” naar ontwerp en specificaties van NDS. De regelaars zijn “Made in Italy”. De herkomst van de accu is niet vermeld, maar waarschijnlijk Chinees binnenwerk in een Italiaanse kast.

HOE

Ik ben in het najaar van 2018 met dit project begonnen en heb toen niet alleen gekeken naar het “wat”, maar ook naar het “hoe”. Dat betekende bestudering van de gebruiksaanwijzingen en installatievoorschriften en de Fiat e-Learn CD. Het was in zekere zin een theoretische exercitie, omdat de camper in de stalling stond. Toen mijn zoon en ik in het voorjaar van 2019 met de uitvoering begonnen, bleken sommige zaken dan ook wat anders te liggen dan ik vooraf bedacht en verwacht had.
De zonnepanelen hebben we dwars achterop de alkoof geplakt met de dakdoorvoer er midden tussen. Dat kwam beter uit dan de panelen in de lengte van de camper ter weerszijden van het dakraam zoals ik eerst gedacht had, waarbij dan óf twee dakdoorvoeren nodig zouden zijn óf lange stukken kabel over het dak zouden moeten lopen.
panelen.jpg
panelen.jpg (71.72 KiB) 8026 keer bekeken
De panelen zijn geplakt volgens de gebruiksaanwijzing van Wattstunde voor het plakken van (semi)flexibele panelen.
Plakken.png
Plakken.png (770.26 KiB) 5614 keer bekeken
De aansluitkabels van de panelen bleken 4 meter lang te zijn in plaats van de 3 meter uit de brochure. Dat bracht met zich mee dat de paneelregelaar dichter bij de huishoudaccu geplaatst kon worden dan ik in eerste instantie had bedacht. Hij zit nu achter de rechtervoorstoel tegen de zijkant van de keuken vlak boven de vloer van de camper, nog geen halve meter van de huishoudaccu.
De 3Link controller voor de LFP accu paste precies op de bestaande CBE DS300 verdeelkast onder de rechtervoorstoel. Alleen is hij 180° gedraaid ten opzichte van de verdeeldoos.
De al aanwezige HQ 600 watt zuivere-sinus omvormer en de Thule elektrische fietsdrager waren direct op de huishoudaccu aangesloten. Die aansluitingen moesten aangepast worden. Alle verdere aansluitingen tussen de CBE DS300 verdeelkast en de camper zijn ongewijzigd gebleven.
We hebben een massastrip op de rechterdeurstijl gemonteerd voor de min-aansluitingen van de zonne-panelen, de regelaars en de fietsdrager. Die massastrip is aangesloten op het originele Fiat massapunt in de rechtertreeplank, samen met de minkabel van de huishoudaccu en de inverter. Alle stroombronnen (accu’s en zonnepanelen) hebben een eigen massaschakelaar. De camper kan dus helemaal stroomloos gezet worden voor werkzaamheden aan de installatie en voor de winterstalling. Tot mijn verbazing had de originele huishoudaccu geen massaschakelaar, maar onderbrak de hoofdschakelaar de plusleiding.
De ANL zekeringen voor de pluskabels van de accu (150 A) en de omvormer (80 A) hebben we tegen het voordeksel van de stoelconsole geplaatst.
Het bedieningspaneel van de 3Link zit naast het originele CBE bedieningspaneel boven de camperdeur. Het aansluitsnoertje loopt door een kabelgootje door de keukenkastjes.
De originele CBE CB516 acculader is blijven zitten, maar wel uitgeschakeld (met de eigen schakelaar). Die is niet echt geschikt, omdat de druppellading aan het eind van het laadproces niet goed is voor de LFP accu. In noodgevallen kan ik hem nog gebruiken voor bulklading van de LFP accu. Door het uitschakelen van de acculader is alleen niet meer op het CBE bedieningspaneel te zien of de walstroom aangesloten is.

Een en ander is aangelegd volgens dit schema. Ik heb de kabeldiktes niet aangegeven, maar wel de gebruikte zekeringen.
Schema definitief.jpg
Schema definitief.jpg (62.58 KiB) 8026 keer bekeken

We zijn een kleine vier dagen bezig geweest. Vooral het uit het zicht wegwerken van alle bekabeling kostte veel tijd.
Tenslotte vermeld ik nog dat de zonnepanelen en de nieuwe LFP accu samen ongeveer hetzelfde wegen als de oude AGM accu. Het gewicht van de camper is dus nagenoeg ongewijzigd gebleven, wat ook wat waard is.

PRAKTIJKERVARING

Zomer 2019
In de zomer van 2019 tussen begin mei en begin oktober heeft de nieuwe installatie naar tevredenheid gewerkt. De enige storing was een kapotte 20A zekering tussen de zonnepanelen en de LFP accu. Ik heb daarvoor geen oorzaak kunnen vinden en na vervanging van de zekering door een 25A exemplaar zijn er geen problemen meer geweest.
Dankzij de accumonitor van de 3Link heb ik nu enig idee van ons stroomverbruik. Ik heb dat niet systematisch bijgehouden.
Het normale camperverbruik met verlichting, waterpomp en verwarming/boiler is in het voor- en najaar 10 tot 15 Ah per etmaal. Het is dus geen wonder dat we gemakkelijk enkele dagen uitkwamen met de oude AGM accu.
Hoe het met het opladen van de fietsaccu’s is gegaan blijkt uit de volgende berichten aan mijn zoon van twee opvolgende dagen: “Vandaag 63,5 km gefietst. Nog 2 streepjes op de fietsaccu's (20 - 40% lading). Na opladen van de fietsaccu's staat de hh-accu op 55%. Nu zien of de hh-accu morgen weer op 100% komt.” En de volgende dag: “100% toen we om half drie terugkwamen. Het werkt dus als gedacht, misschien niet helemaal, als er weinig zon is.”

Winterstalling 2019-2020
In oktober 2019 hebben we de camper in de stalling gezet. De accu's en de zonnepanelen zijn met de massaschakelaars ontkoppeld. Begin juni 2020 hebben we de camper uit de stalling gehaald. Beide accu's waren toen nog vol. Ik heb alleen de display van de 3Link moeten resetten, omdat die stroomloos was geweest en niet meer de correcte gegevens aangaf. Dat was een kwestie van het aansluitsnoertje los- en vastmaken en de taal, accucapaciteit en tijd en datum opnieuw instellen.

Juni 2020
Alles werkt nog steeds volgens de verwachtingen. We gebruiken alleen walstroom als dat bij de overnachtingsprijs is inbegrepen, want we hebben geen walstroom nodig om de accu's op peil te houden. Als we walstroom hebben, is dat alleen voor de koelkast en de elektrische grootverbruikers (waterkoker en oventje), die we niet op de omvormer van 600 watt willen/kunnen gebruiken. Zonder walstroom draait de koelkast op gas en zetten we een keteltje op het gas voor de koffie en het afwaswater.
Wegens ziekte hebben we de camper begin juli 2020 weer in de stalling gezet. De ervaring van 2020 is dus kort.

INFORMATIEVE LINKS

Voor de volledigheid geef ik nog enkele links met informatie over zonnepanelen en LFP accu's. Dit is uiteraard geen volledig overzicht.

Een aardig overzicht met algemene informatie over LFP accu's (Engels) staat op de site van Roadpro: https://www.roadpro.co.uk/userfiles/PDF ... 191006.pdf

Op de site van Roadpro kun je ook gebruiksaanwijzingen en installatievoorschriften van NDS producten vinden.

Een overzicht van de NDS producten met adviesprijzen staat op de site van Bombeeck, een groothandel waar je niet rechtstreeks kunt bestellen: https://www.bombeeck-digital.nl/merk/nds

Informatie over Faraday semi-flexibele zonnepanelen vind je hier: https://www.faradayenergy.eu/faraday-camper.php

ANL-zekeringen en zekeringhouders heb ik gevonden bij: https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/zekeringen/anl-zekering en https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/zekerin ... der-detail

Kabels en kabelogen heb ik op maat gekocht bij het plaatselijke watersportbedrijf.

De informatie op de websites van NDS zelf en Karman Trading, de Nederlandse importeur, was in het najaar van 2018 al verouderd en is sindsdien niet bijgewerkt.

SolidPower in Rijssen levert een systeem met een gecombineerde LFP start- en huishoudaccu voor de Fiat Ducato en de PSA Boxer/Jumper. Enkele forumleden hebben dit systeem in hun camper. Ik moest te veel aan de bestaande installatie veranderen om dit systeem te laten installeren.
http://www.solidpower.nl/producten/accu-systemen
Laatst gewijzigd door 't Busje op wo 26 aug 2020, 12:33, 18 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Zonnepanelen en een LFP accu, waarom, wat en hoe



Bericht door Janpinz »

Mooi verhaal! Menigeen kan hier wat van opsteken, en benutten voor eigen projecten.
:cheers: :thumbup: :thumbup:
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zonnepanelen en een LFP accu, waarom, wat en hoe



Bericht door Atoz »

Dank je wel!
Nu begrijp ik ook 'het waarom' en 'het hoe' van jouw installatie.

En dan nu hopen dat de moderatoren er een slotje willen opzetten.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen en een LFP accu, waarom, wat en hoe



Bericht door Kroppie »

waarom een slotje ,? omdat jij nu genoeg weet?.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepanelen en een LFP accu, waarom, wat en hoe



Bericht door myway »

't Busje schreef: Zonder de e-bikes hadden we aan de standaard 92 Ah AGM accu van onze camper ruim voldoende om een paar dagen vrij te staan. De LED-verlichting, de waterpomp en af en toe de verwarming gebruiken niet veel stroom. De TV gebruiken we nauwelijks. Alleen met het opladen van de e-bikes liepen we tegen de grenzen van het systeem aan en hadden we walstroom nodig of moesten we de e-bikes tijdens het rijden opladen.
Je moet daarvoor naar de energie-inhoud van de huishoudaccu en van de fietsaccu’s kijken. De huishoudaccu heeft een bruikbare energie-inhoud van 50% van 92 Ah bij 12 volt, ofwel 552 Wh. De fietsaccu’s hebben elk een energie-inhoud van 11Ah bij 36 volt, ofwel 396 Wh en voor twee fietsaccu’s dus 792 Wh, zeg 800 Wh. De volledig geladen huishoudaccu heeft dus onvoldoende capaciteit om de volledig ontladen fietsaccu’s op te laden. In de praktijk valt dat enigszins mee, omdat we de fietsaccu’s zelden helemaal leeg rijden.
Hier ga je, zoals zovelen de mist in.
Bij een dergelijke hoge stroom afnamen is die accu geen 92 Ah
Maar misschien maar 80 of 85 Ah
Dat is dan weer een voordeel met een lfp accu! Die heeft dat effect niet of nauwelijks.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen en een LFP accu, waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

Dan maar de mist in! (Duncansby Stacks, Schotland)
mist.jpg
mist.jpg (124.81 KiB) 7933 keer bekeken
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door veetee »

Ik vind het een goed verhaal, mooi duidelijk uitgelegd met wat, waarom en hoe. :thumbup:
Natuurlijk zijn er altijd mensen die spijkers op laag water zoeken, zelfs bij mist. :wink: Maar dat is een theoretisch detail, doet aan de strekking van het verhaal en duidelijkheid niets af! Goed gedaan. :cheers:

Als ik het goed begrijp wordt de hh accu dus tijdens het rijden geladen door de dynamo, en tijdens stilstand (vrijstaan) door de zonnepanelen. Je hebt dus geen speciale LiFePO4 lader op walstroom, voor het geval je daartoe eens beschikking hebt?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

Tîjdens het rijden wordt de LFP accu geladen door de dynamo én de zonnepanelen, want daar valt ook licht op als je rijdt. Ik heb inderdaad geen aparte 230 volt LFP lader. Voor noodgevallen kan ik de bestaande CBE CB516 lader gebruiken, want "It is recommended to use LiFePo4 lithium battery chargers. However, you can use a mains battery charger for AGM/GEL batteries, checking that the maximum voltage supplied by it does not exceed 14.5V." Die moet ik dan alleen uitschakelen als de LFP accu (bijna) vol is. Ik heb de afgelopen zomer geen walstroom gebruikt om de accu op te laden. De zonnepanelen en het laden tijdens het rijden waren ruim voldoende.

Ere wie ere toekomt: ik heb jouw methode van extra waterkering door een uitstekend pijpje door het dak gevolgd.

Over de mist gesproken. Ik ben bekend met het Peukert-effect, maar myway's opmerking is een slag in de lucht, omdat hij niet weet wat de ontlaadstroom van de huishoudaccu is bij het opladen van de fietsaccu's. Met de AGM accu deed ik dat één voor één om instorting van de accuspanning te voorkomen. Met de LFP accu kan ik nu beide fietsaccu's tegelijk opladen en blijft de spanning van de LFP accu 12,8 volt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door seth_space »

Peukert waarde van een lifepo4 batterij zit rond de 1.00 en kan speelt dus geen rol.
https://www.ev-power.eu/blog/LiFePO4/Wh ... cells.html
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door myway »

't Busje schreef:Over de mist gesproken. Ik ben bekend met het Peukert-effect, maar myway's opmerking is een slag in de lucht, omdat hij niet weet wat de ontlaadstroom van de huishoudaccu is bij het opladen van de fietsaccu's. Met de AGM accu deed ik dat één voor één om instorting van de accuspanning te voorkomen. Met de LFP accu kan ik nu beide fietsaccu's tegelijk opladen en blijft de spanning van de LFP accu 12,8 volt.
Ja idd een slag in de lucht, hoe bereken je dat eigenlijk het verbruik voor het laden van een fiets accu. Afbeelding
Als je bij de agm de accu’s een voor een moest laden omdat anders de agm de spanning niet kon vasthouden was hij op het einde van zijn Latijn.
Maar omdat je nu een paar keer aangegeven hebt dat je heel blij bent met de lfp en geen kritische geluiden wil horen, wens ik je er veel plezier mee.
Laatst gewijzigd door myway op di 22 okt 2019, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door myway »

seth_space schreef:Peukert waarde van een lifepo4 batterij zit rond de 1.00 en kan speelt dus geen rol.
https://www.ev-power.eu/blog/LiFePO4/Wh ... cells.html
Dat gaf ik in mijn eerder bericht ook al aanAfbeelding
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

De laders van de fietsaccu's hebben een vermogen van elk bijna 200 watt, gemeten met een wattmeter aan het stopcontact thuis. Dan is het niet zo moeilijk om de ontlaadstroom van de huishoudaccu te benaderen. Die is ongeveer 20 A bij één fietslader en 40 A bij twee, wat nu wordt bevestigd door de accumonitor.

Ik schrijf dat ik met de AGM accu tegen de grenzen van het systeem aanloop. Jij schrijft dat ik de mist in ga. Komt dat niet op hetzelfde neer?

Verder is lezen kennelijk nogal moeilijk: Er staat "Met de AGM accu deed ik dat één voor één om instorting van de accuspanning te voorkomen" en niet omdat dat moest. Preventieve actie is wat anders dan gedwongen actie. Die accu is daardoor nog prima.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door hathi »

Evert :thumbup: goed verwoord
Hans
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Hoofdnoorman »

veetee schreef:
di 22 okt 2019, 17:38
Ik vind het een goed verhaal, mooi duidelijk uitgelegd met wat, waarom en hoe. :thumbup:
Natuurlijk zijn er altijd mensen die spijkers op laag water zoeken, zelfs bij mist. :wink: Maar dat is een theoretisch detail, doet aan de strekking van het verhaal en duidelijkheid niets af! Goed gedaan. :cheers:

Als ik het goed begrijp wordt de hh accu dus tijdens het rijden geladen door de dynamo, en tijdens stilstand (vrijstaan) door de zonnepanelen. Je hebt dus geen speciale LiFePO4 lader op walstroom, voor het geval je daartoe eens beschikking hebt?
Als ik goed ben ingelicht krijg ik straks 4 LPF 10 Amp laders op 220. Ik heb accu's besteld en er schijnt een lader bij iedere accu te zitten. Wist ik niet, dus ik heb ook nog eens separaat een lader besteld. Ze zullen met een week of 4 wel aankomen.
Eventueel zijn er dus enkele te koop.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie