Hydronic D5W diesel motorverwarming
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
Hydronic D5W diesel motorverwarming
Voordat ik deze vraag stel heb ik natuurlijk het forum afgezocht. Maar niet iets kunnen vinden wat mij helpt.
De vraag: Ik heb een motorverwarming op mijn camper zitten. De Hydronic D5W diesel. Ik heb de camper nu een jaar, maar nu voor het eerst heb ik me verdiept in dat apparaat. Hij heeft het bij mij nooit eerder gedaan.
Deze start niet op. Ik hoor het waterpompje starten. Daarna de ventilator draaien en de gloeibougie krijgt ook spanning. Maar het opvoerpompje gaat niet pompen. Daarna stopt alles en gebeurd er niets meer. Totdat ik weer het knopje in druk. Dan gaat alles weer opnieuw beginnen.
Iemand enig idee hoe dat pompje aangestuurd word?
Of weet iemand een bedrijf/persoon waar ik terecht kan?
Marco.
.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
De vraag: Ik heb een motorverwarming op mijn camper zitten. De Hydronic D5W diesel. Ik heb de camper nu een jaar, maar nu voor het eerst heb ik me verdiept in dat apparaat. Hij heeft het bij mij nooit eerder gedaan.
Deze start niet op. Ik hoor het waterpompje starten. Daarna de ventilator draaien en de gloeibougie krijgt ook spanning. Maar het opvoerpompje gaat niet pompen. Daarna stopt alles en gebeurd er niets meer. Totdat ik weer het knopje in druk. Dan gaat alles weer opnieuw beginnen.
Iemand enig idee hoe dat pompje aangestuurd word?
Of weet iemand een bedrijf/persoon waar ik terecht kan?
Marco.
.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- Peter LMC
- Berichten: 10159
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Hydronic D5W.
Het pompje krijgt een puls signaal van de elektronica.
Te controleren door er een spanningzoeker met een ledje op de draden bij het pompje aan te sluiten.
Als het signaal OK is zie je het ledje telkens even oplichten.
De snelheid van de pulsen bepaald oa de brandstof opbrengst naar de kachel.
En waar woon je.
Wel zo handig voor de afstand naar het reparatie bedrijf.
Te controleren door er een spanningzoeker met een ledje op de draden bij het pompje aan te sluiten.
Als het signaal OK is zie je het ledje telkens even oplichten.
De snelheid van de pulsen bepaald oa de brandstof opbrengst naar de kachel.
En waar woon je.
Wel zo handig voor de afstand naar het reparatie bedrijf.
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
Re: Hydronic D5W.
Zoiets had ik het idee al van. Ga gelijk even kijken. Bedankt..
Marco.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Marco.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
Re: Hydronic D5W.
Helaas geen signaal gemeten op het opvoerpompje.
Met losgenomen stekkers start hij helemaal niet op. Moet echt de stekker gemonteerd laten zitten.
Zal even proberen een youtube filmpje te plaatsen.
Begin de controle module te verdenken.
Grt
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Met losgenomen stekkers start hij helemaal niet op. Moet echt de stekker gemonteerd laten zitten.
Zal even proberen een youtube filmpje te plaatsen.
Begin de controle module te verdenken.
Grt
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
- eef van baal
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
- Locatie: Nieuw Bergen LB
- Contacteer:
Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming
De aanjager van de autokachel moet wel aanstaan zo was het bij mij in een vorige camper
camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace
camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming
Het lijkt me een oudere Eberspächer Hydronic van de eerste reeks type D5WSC of D4WSC 12Volt
Jammer dat je het typeplaatje niet gefotografeerd hebt want daar staat op welke van de misschien wel 50 soorten het juist is.
Origineel of naderhand gemonteerd, we kennen ook de historiek niet.
Maar er is meer raars. De bediening is een programmeerklok van een ander merk ! Wie heeft dat gedaan ?
Nu kan dat wel werken maar het diagnosesysteem dat iedere kachel van die types heeft, uitlezen met die bediening zal niet meer mogelijk zijn.
Daarvoor moet je nu inderdaad naar een reparatiewerkplaats.
Dit type van kachels wordt aangestuurd vanuit het stuurapparaat dat in de brander zit.
Er is ook een permanente bewaking van de goede werking.
Als er een defect is zal de verwarming zichzelf stopzetten.
Dan is het volledig normaal dat je geen puls meer kan meten op de brandstofdoseerpomp.
Jammer dat je het typeplaatje niet gefotografeerd hebt want daar staat op welke van de misschien wel 50 soorten het juist is.
Origineel of naderhand gemonteerd, we kennen ook de historiek niet.
Maar er is meer raars. De bediening is een programmeerklok van een ander merk ! Wie heeft dat gedaan ?
Nu kan dat wel werken maar het diagnosesysteem dat iedere kachel van die types heeft, uitlezen met die bediening zal niet meer mogelijk zijn.
Daarvoor moet je nu inderdaad naar een reparatiewerkplaats.
Dit type van kachels wordt aangestuurd vanuit het stuurapparaat dat in de brander zit.
Er is ook een permanente bewaking van de goede werking.
Als er een defect is zal de verwarming zichzelf stopzetten.
Dan is het volledig normaal dat je geen puls meer kan meten op de brandstofdoseerpomp.
Groeten Kampo
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming
Deze bedoel je?
.
.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Wat betreft de historie heb ik ook geen idee. Het systeem zat er al in toen ik de camper kocht. Het is wel achteraf in gebouwd. Volgens mij heb ik nog ergens een factuur liggen van de vorige eigenaar.
.
.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Wat betreft de historie heb ik ook geen idee. Het systeem zat er al in toen ik de camper kocht. Het is wel achteraf in gebouwd. Volgens mij heb ik nog ergens een factuur liggen van de vorige eigenaar.
Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming
Het is dus een D5WSC 12V
Versie 25.1920
Bouwjaar 1997 dus al 22 jaar oud wat erg veel is voor dit type kachel.
We weten ook niet hoeveel uren die in bedrijf geweest is.
Op internet kan ik verschillende handleidingen voor dit model vinden
Let daarbij op het juiste nummer namelijk 25.1920 :
https://www.energlodiesel.ca/uploads/Dh ... _espar.pdf
http://www.atrading.cz/data/eber_hydronic4_5.pdf
Versie 25.1920
Bouwjaar 1997 dus al 22 jaar oud wat erg veel is voor dit type kachel.
We weten ook niet hoeveel uren die in bedrijf geweest is.
Op internet kan ik verschillende handleidingen voor dit model vinden
Let daarbij op het juiste nummer namelijk 25.1920 :
https://www.energlodiesel.ca/uploads/Dh ... _espar.pdf
http://www.atrading.cz/data/eber_hydronic4_5.pdf
Groeten Kampo
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming
Kijk. Heerlijk als je zo handig bent op hwt internet.
Bedankt. Ga er even voor zitten.
Lijkt me wel fijn als hij het nog gaat doen. Kan zien dat hij al eens open geweest is.
Er zitten weinig draaiende delen in. Dus hoop dat hij nog even kan. Eventueel met wat liefde/onderhoud.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Bedankt. Ga er even voor zitten.
Lijkt me wel fijn als hij het nog gaat doen. Kan zien dat hij al eens open geweest is.
Er zitten weinig draaiende delen in. Dus hoop dat hij nog even kan. Eventueel met wat liefde/onderhoud.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming
In veel gevallen is de ventilator motor stuk. Let op dat je er geen 12V opzet.
Of het stuurapparaat.
Maar normaal lees je hem uit met een werkplaatstester voor je aan een reparatie begint.
Of het stuurapparaat.
Maar normaal lees je hem uit met een werkplaatstester voor je aan een reparatie begint.
Groeten Kampo
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming
Had zoiets over die spanning gelezen. Werkt op 8V? Gaat die kapot als er 12v op komt?
Hoop niet dat de vorige eigenaar zelf iets gedaan heeft wat niet goed is. Zag dat de controle module niet open te maken is.
Mocht het niet lukken ga ik kijken of er nog iemand te vinden is die hem kan controleren.
Marco.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Hoop niet dat de vorige eigenaar zelf iets gedaan heeft wat niet goed is. Zag dat de controle module niet open te maken is.
Mocht het niet lukken ga ik kijken of er nog iemand te vinden is die hem kan controleren.
Marco.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Re: Hydronic D5W diesel motorverwarming
Staat je bus niet in 24V ?
Want aan het dashboard zie ik dat het een T2 of Vario is.
Verwarming links boven aan het schutbord?
Stuurapparaat is dicht gegoten tegen condens en hitte en erg duur.
Motor is inderdaad 8V, toerentalgeregeld en kan je met een voeding testen.
Want aan het dashboard zie ik dat het een T2 of Vario is.
Verwarming links boven aan het schutbord?
Stuurapparaat is dicht gegoten tegen condens en hitte en erg duur.
Motor is inderdaad 8V, toerentalgeregeld en kan je met een voeding testen.
Groeten Kampo