Bandenkeus Fiat Ducato bus
Re: Bandenkeus Fiat Ducato bus
Zoals beloofd een foto van de achtervering van onze Ducato Maxi.
De auto is nog lang niet maximaal beladen en de veerbladen staan nog prima naar boven gebogen, de kont staat nog omhoog.
Als Fiat dus aangeeft dat de kunststofdempers een onderdeel zijn van de vering dan moeten we dat toch maar aannemen, onze bus veert prima over de verkeersdrempels.
De auto is nog lang niet maximaal beladen en de veerbladen staan nog prima naar boven gebogen, de kont staat nog omhoog.
Als Fiat dus aangeeft dat de kunststofdempers een onderdeel zijn van de vering dan moeten we dat toch maar aannemen, onze bus veert prima over de verkeersdrempels.
Re: Bandenkeus Fiat Ducato bus
Uiteraard probeer je het "goed" te praten, maar het is het niet. De "stootrubbers", de naam zegt het al, behoren vrij te zijn en de bladveren het werk te doen. Zijn die "op" dan is het stootrubber om de boel op te vangen. Zou je er nu een hulpveer onderzetten, dan gaat er een wereld voor je open.
Kijk maar even op deze site
http://www.carsupport.nl/ tabblad "campers"
Bert
Kijk maar even op deze site
http://www.carsupport.nl/ tabblad "campers"
Bert
Re: Bandenkeus Fiat Ducato bus
wat moet ik goed praten?
Ik werk niet bij of voor Fiat of een camperbouwer/verkoper, wel heb ik een Hymer met Alko achteras ingeruild voor een splinternieuwe Ducato Maxi waar een eenvoudige camperinbouw in zit van Clever.
Op en in de camper zit behalve een luifel niets extra dus geen schotel en meer van dat gedoe.
De Hymer was altijd een bokkig voertuig waar je verkeersdrempels en oneffenheden in het wegdek voorzichtig mee moest nemen, na twee jaar lag het hele dashboard al los, alle schroeven eruit gerammeld
Dat was ook te verklaren, het Fiatje kon het extra gewicht van het hefbed, gasflessen, schotel en gasflessen voorin niet baas met de standaard vering
foutje van Hymer, niet van Fiat die immers niet bepaalt wat Hymer er op bouwt.
Jij noemt het stootrubbers, Fiat noemt het een veerelement en het is ook duidelijk anders gevormd als zo'n zwart hardrubber stootblok
Jouw redenering volgend zou mijn bus achter niet veren en stoten als een malle, het tegendeel is het geval spoorovergangen en verkeersdrempels nemen we fluitend
Ik ken de argumenten van Carsupport maar zie geen enkele reden om nu van hun diensten gebruik te maken omdat ik gewoon tevreden ben.
Anderen kunnen daar uiteraard geheel anders over denken.
Ik werk niet bij of voor Fiat of een camperbouwer/verkoper, wel heb ik een Hymer met Alko achteras ingeruild voor een splinternieuwe Ducato Maxi waar een eenvoudige camperinbouw in zit van Clever.
Op en in de camper zit behalve een luifel niets extra dus geen schotel en meer van dat gedoe.
De Hymer was altijd een bokkig voertuig waar je verkeersdrempels en oneffenheden in het wegdek voorzichtig mee moest nemen, na twee jaar lag het hele dashboard al los, alle schroeven eruit gerammeld
Dat was ook te verklaren, het Fiatje kon het extra gewicht van het hefbed, gasflessen, schotel en gasflessen voorin niet baas met de standaard vering
foutje van Hymer, niet van Fiat die immers niet bepaalt wat Hymer er op bouwt.
Jij noemt het stootrubbers, Fiat noemt het een veerelement en het is ook duidelijk anders gevormd als zo'n zwart hardrubber stootblok
Jouw redenering volgend zou mijn bus achter niet veren en stoten als een malle, het tegendeel is het geval spoorovergangen en verkeersdrempels nemen we fluitend
Ik ken de argumenten van Carsupport maar zie geen enkele reden om nu van hun diensten gebruik te maken omdat ik gewoon tevreden ben.
Anderen kunnen daar uiteraard geheel anders over denken.
Re: Bandenkeus Fiat Ducato bus
https://www.fiatcamper.com/nl/product/perfecte-layout
Hier laat Fiat zien dat er 3 soorten (zwaarte) parabool (blad)veren leverbaar zijn bij aflevering, Net wat je van plan ben er mee te doen. Voor een camper bevelen ze wat zwaardere aan.
Bert
Hier laat Fiat zien dat er 3 soorten (zwaarte) parabool (blad)veren leverbaar zijn bij aflevering, Net wat je van plan ben er mee te doen. Voor een camper bevelen ze wat zwaardere aan.
Bert
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: Bandenkeus Fiat Ducato bus
Die van jou is dus van 2018, die van mij van 2012 en beslist niet overbeladen. Vanaf bouwjaar 2014 is de ophanging gewijzigd en volstaat de oorspronkelijke vering.isoplus schreef: ↑vr 18 okt 2019, 23:23Ik heb een gewone standaard Ducato Heavy bus van 2018 weegt beladen ongeveer 3480 kg momenteel, de kont steekt nog aardig omhoog en over de vering en wegligging heb ik geen klachten.
Praat je over een overbeladen 3,5 ton bus dan heb je geen andere veren nodig maar moet je afslanken, dus spullen eruit!
Zal morgen bij daglicht een foto maken van de achtervering, als het droog is.
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Bandenkeus Fiat Ducato bus
Iedereen mag zijn mening hebben.
Maar een beetje luisteren naar ervaringen kan nooit kwaad.
Een maxi heeft 250 kg meer "over" op de achteras dus zal het zeker beter doen dan een bv mijn light versie.
Als ik naar de lijn van jou bladveer kijk is dat precies wat ik ook had.
Na 2 jaar en ruim 50dkm was het veren wel zo'n beetje over en heb ik verzwaarde veren geplaatst.
Maar een beetje luisteren naar ervaringen kan nooit kwaad.
Een maxi heeft 250 kg meer "over" op de achteras dus zal het zeker beter doen dan een bv mijn light versie.
Als ik naar de lijn van jou bladveer kijk is dat precies wat ik ook had.
Na 2 jaar en ruim 50dkm was het veren wel zo'n beetje over en heb ik verzwaarde veren geplaatst.
Groeten Peter
Re: Bandenkeus Fiat Ducato bus
Hier een camper x250 zwaar chassis van een vriend had ook een veer probleem , en hangen op de voorkant geen gezicht is dat.
Ik heb er voor hem deze voor veren onder gezet .
Zware voor veren voor camper x250:https://www.motointegrator.de/produkte/ ... 26222.html
En achter deze https://www.ebay.nl/itm/Pair-Rear-3-Lea ... 1438.l2649
De camper is nu 6cm hoger gekomen en door de voor veren te vernieuwen staat hij ongeveer recht ,hij hoeft nu bijna geen oprijblokken meer te gebruiken .
En de camper rijd nu veer mooier dan voor heen.
Zelf heb ik de zelfde voor veren gebruikt en lucht veren achter wat een verschil
Ik heb er voor hem deze voor veren onder gezet .
Zware voor veren voor camper x250:https://www.motointegrator.de/produkte/ ... 26222.html
En achter deze https://www.ebay.nl/itm/Pair-Rear-3-Lea ... 1438.l2649
De camper is nu 6cm hoger gekomen en door de voor veren te vernieuwen staat hij ongeveer recht ,hij hoeft nu bijna geen oprijblokken meer te gebruiken .
En de camper rijd nu veer mooier dan voor heen.
Zelf heb ik de zelfde voor veren gebruikt en lucht veren achter wat een verschil
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.
Groet Ben
magic black shadow limit edition.
Groet Ben
Re: Bandenkeus Fiat Ducato bus
Ik vind het toch inderdaad een dingetje.
Als je nu hulpveren plaatst..Hoe weet ik dan welke en wat voor veren je moet plaatsen? Hangt toch ook van het overtollige gewicht af wat je wilt liften. Iemand ervaring met hulpveren?
Als je nu hulpveren plaatst..Hoe weet ik dan welke en wat voor veren je moet plaatsen? Hangt toch ook van het overtollige gewicht af wat je wilt liften. Iemand ervaring met hulpveren?
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Bandenkeus Fiat Ducato bus
Ik heb via de Fiat dealer het originele bladveer nummer gekregen, aan de hand van dat nummer heb ik een verzwaarde bladveer besteld.
Iedereen mag het voor zichzelf uitmaken maar ik ben geen fan van een set extra spiraalveren, luchtveren zouden dan eerder mijn voorkeur hebben.
Iedereen mag het voor zichzelf uitmaken maar ik ben geen fan van een set extra spiraalveren, luchtveren zouden dan eerder mijn voorkeur hebben.
Groeten Peter
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: Bandenkeus Fiat Ducato bus
Mee eens Peter, ik had eerst alleen voor langere veren laten plaatsen. Achter was twijfel geval. Ik kon later voor 150 euries hulpveren van Carsupport krijgen die 8 maanden onder een camper hadden gezeten. Ik denk: probeer het gewoon en ander shala ik ze er wel weer af. Nou, ze blijven er onder!
Voordeel van spiraal veren is toch vooral de eenvoud. Wat er niet op zit kan niet stuk. En het werkt echt goed.
Voordeel van spiraal veren is toch vooral de eenvoud. Wat er niet op zit kan niet stuk. En het werkt echt goed.
Re: Bandenkeus Fiat Ducato bus
Kent iemand dit? Of iemand ervaring hiermee?
https://www.camperpassie.nl/sumospring- ... br-br.html
https://www.camperpassie.nl/sumospring- ... br-br.html