Een "krankzinnig" idee!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja, dat zal ook wel moeten, ik heb geen inkomen meer want ik heb mijn bedrijfspand verkocht.
Dus nu is het op een houtje bijten tot ik 67 wordt. :(
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik moest op tijd weg vandaag om een trapje weg te brengen naar Blizard. Toch tijd gevonden om alles nu vast te zetten, de bedrading naar binnen te leiden en nog even twee 6-pens kammen (installatieautomaten) op te halen bij een elektricien.

Morgen dan maar alles in de schakelbox gaan aansluiten en een beetje opruimen. Dan is het wachten op beter weer om de HEKI 3 plus er in te zetten.

Mocht het lukken met het weer, maak ik morgen even weer een filmpje.
Voorlopig zit het er uit als op de foto.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Was het prima weer vanochtend dus dacht ik eens de schakel box te monteren. Natuurlijk nog even wat uitmeten en even de + en - van de kabels merken. Helaas, op twee set geen spanning. :bang: Erger nog, juist die van de linker panelen en het schuifpaneel. Dus alles weer los moeten schroeven om de storing te vinden. Het bleek in de Y-connector (splitter) te zitten. Van beide sets één defect. Heel vreemd. Nu had ik net één set opgesnord, dus die was snel gemonteerd. Na wat beraad toch de andere maar met een groot kroonsteen aan elkaar geknoopt en geseald.

Mijn oude tante van 87 jaar kwam met een heel zinnige opmerking.
-Wat Rudy, als er nu sneeuw op ligt?
Ja, daar had ik nog niet aan gedacht, dus de motor maar even op een nog iets sterker stand gezet.

Nu is alles op het voordak helemaal klaar. Het HEKI dakluik lukte vandaag niet meer omdat het begon te regenen. Maar de video van het resultaat is nu wel te zien.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden. :D

Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door bertt »

Leuk is het zeker :wink:

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

De schakelbox is nu helemaal klaar om morgen op de plaats te schroeven. Er moet nog wel even een andere sticker op het front, maar dat gaat pas als alles klaar is.
Als het morgen droog is, dan eerst het dakluik, anders de schakelbox.

Mijn geplande bezoek aan Levignac voor het bekijken van het transport van de Airbus, moet wijken. Ik heb geen zin om gestrest te worden om alles op tijd klaar te krijgen. Er moet namelijk nog wat speciaals gebeuren op dat dak, maar daarover later meer.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Zwerfsteen »

Ik vind het prachtig Rudy! :thumbup: :clap:
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

:oops:
Dank je wel, ik ben ook erg tevreden tot dusver. Hij raakt aan de vooronderzijde een beetje de dakplaat. Niet omdat de constructie doorzakt, maar omdat de dakplaat zelf ietsje omhoog staat, waarschijnlijk als gevolg van jarenlange permanente belasting op het midden. De nieuwe constructie draagt over de volle breedte met het accent op de wanden.
Het glijdt in ieder geval uitstekend, beweegt (schommelt) een klein beetje (goed op de video kijken), maar dat is het gevolg van een enkele spindel die nooit helemaal kaarsrecht is te krijgen. Verder gaat hij slechts enkele keren per jaar uit en in.

Wat ik het belangrijkste vond was een strakke constructie. Ondanks dat de camper al oud is, stel ik het erg op prijs dat het er wel verzorgt en doordacht uit ziet. Dat doel is, mijns inziens, wel bereikt. :)

En nu het dakluik. We zouden het een beetje droog houden vandaag. Helaas is de voorraad kit van mij zo oud (dakluik ligt al weer 1,5 jaar hier te wachten en de kit, welke ik gereserveerd had is van 2015), dus toch maar even een nieuw patroon halen. Dat kost mij wel even een uurtje aan boodschappen doen.

Waarschijnlijk dus vanmiddag het buitenwerk klaar op nog een bijzonder dingetje na (later meer hierover). Verder pieker ik er nog over om het 160 Wp paneel er af te halen en te wisselen voor een 100 Wp. Mocht ik dan ooit tot de conclusie komen dat ik beter 2S5P kan leggen, is dat in een uurtje gedaan. Vooralsnog gaat dat niet gebeuren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Atoz »

De mogelijkheid om ze in 2s5p te kunnen schakelen is zinvol. Mocht je nog tijd hebben zou ik het zelfs doen. Moet je die nieuwe stikker nog maar 1 keer maken. :-B

Dat je die motor maar enkele keren per jaar gaat gebruiken schat je volgens me totaal verkeerd in.
Elke dag zal deze meermaals in en uit draaien.

Want: 'toe Rudy nog een keer' zal menig bezoeker / omstaander jou vragen.
Ik zou dus niet alleen een collectebus maar ook enkele reserve motors meenemen.

Die verrassing waar je het over hebt, is dat ook een wedstrijdje? (De winnaar krijgt 1 dag gratis energie)
Doet me denken aan een opblaasbare figuur , die jouw avatar voorsteld.
Een grote opblaasbare pop die schrijlings over jouw camper zit.
Maar soms zeggen beelden meer dan wat tekst... ook in druk me 'vierkant' uit dus
Kijk naar onderstaand filmpje waar een vrouwelijke pop op een trein zit.
https://youtu.be/QMvE0yFnR0I
En denk'aan de volgende tekst in plaats van het origineel:

Wanna tell you a story
'Bout a man that I know
When it comes to bulding
Oh he steals the show

Is 50 cent voldoende voor een ritje of dacht je aan iets meer?


Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door JanJD »

Goed bezig, altijd leuk te zien als een plan gaat werken! (naar “I love it when a plan comes together.” van Hannibal Smith, the A-team)
Hoofdnoorman schreef:
do 17 okt 2019, 10:17
Het glijdt in ieder geval uitstekend, beweegt (schommelt) een klein beetje (goed op de video kijken), maar dat is het gevolg van een enkele spindel die nooit helemaal kaarsrecht is te krijgen. Verder gaat hij slechts enkele keren per jaar uit en in.
De plaatsing van de ladegeleiderails is om schommelen tegen te gaan verre van optimaal. Ze zitten op de uiterste hoekpunten waardoor ongelijkheid in (in of uit-schuif)krachten maximale (horizontale) momentkrachten opleveren en ze ook weinig weerstand bieden tegen (door bijvoorbeeld kromme spindel) momentkrachten in het horizontale vlak.
De spindel is het centrale onderdeel dat hier tegenkrachten bied, de stijfheid (en draagvermogen) van de ladegeleiderails zit in het vertikale vlak. Dit zou verbetert kunnen worden door zo dicht mogelijk bij de spindel een geleider die in het horizontale vlak (rotatie) stijfheid geeft te plaatsen, bijvoorbeeld een 90graden gekanteld ladegeleiderails. De ruimte hiervoor lijkt te ontbreken.
Met de huidige uitvoering is het dus zaak om de ladegeleiderails goed te verzorgen waardoor ze zo soepel mogelijk met gelijke frictie blijven lopen ;-)
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Atoz schreef:
do 17 okt 2019, 11:06
De mogelijkheid om ze in 2s5p te kunnen schakelen is zinvol. Mocht je nog tijd hebben zou ik het zelfs doen. Moet je die nieuwe stikker nog maar 1 keer maken. :-B

Dat je die motor maar enkele keren per jaar gaat gebruiken schat je volgens me totaal verkeerd in.
Elke dag zal deze meermaals in en uit draaien.

Want: 'toe Rudy nog een keer' zal menig bezoeker / omstaander jou vragen.
Ik zou dus niet alleen een collectebus maar ook enkele reserve motors meenemen.

Die verrassing waar je het over hebt, is dat ook een wedstrijdje? (De winnaar krijgt 1 dag gratis energie)
Doet me denken aan een opblaasbare figuur , die jouw avatar voorsteld.
Een grote opblaasbare pop die schrijlings over jouw camper zit.
Maar soms zeggen beelden meer dan wat tekst... ook in druk me 'vierkant' uit dus
Kijk naar onderstaand filmpje waar een vrouwelijke pop op een trein zit.
https://youtu.be/QMvE0yFnR0I
En denk'aan de volgende tekst in plaats van het origineel:

Wanna tell you a story
'Bout a man that I know
When it comes to bulding
Oh he steals the show

Is 50 cent voldoende voor een ritje of dacht je aan iets meer?


Gegroet
Guido
Zoals gezegd, Guido, wij verschillen van mening over de configuratie.
Maar de motor? Nou, ik denk dat die alles wel zal overleven. De kracht die hij levert is ongeveer gelijk om een houtschroef van 3,5 x 30 in een vurenhouten balk te draaien. Hij staat nu op tandje 6 en dat is minder dan de halve kracht. Dat doet hij dan ook nog met 12 Volt i.p.v. de 18 Volt wat het oorspronkelijke spanning zou moeten zijn. Daar ben ik dus niet bang voor.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Atoz »

Nu heb ik thuis zo een (gekregen) snoerloze boormachine van Dewalt liggen waarvan alle batterijen defect waren, nu heb ik deze eens op 12 volt gebruikt (was ook origineel 12 V).
Maar eigenlijk viel dat heel erg tegen om die op de camperaccu te gebruiken om bv te schroeven of te boren.

Verbruik was groter dan 10A. Had ik me niet aan verwacht.
Valt dat Verbruik daar bij jou wat mee?
Vraag enkel omwille van draaddikte of heb ik een machine met nog een ander probleem?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Fendt-je
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 nov 2007, 21:27
Locatie: Emmeloord

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Fendt-je »

Hoofdnoorman heb ik nog een simpel vraagje , wat heb je aan accu capaciteit in je camper , je moet het toch ook op kunnen slaan anders moet je het direct ook op gebruiken. Gr Geert
en dan nu een Bavaria 741
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door veetee »

Rudy heeft 380 Ah aan boord.
Heb ik nu een prijs? :angel: :D
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Peter A7 »

Fendt-je,

Dat is een vaker gehoorde misvatting maar je moet daar geen schrik van hebben.

Het mooie aan zonnepanelen is dat je de stroom kán afnemen doch niet moet afnemen, ook al schijnt de zon met volle kracht.

Het enige waar je bij grotere groepen zonnepanelen op moet letten is dat de totale laadstroom niet groter wordt dan de accu aankan. Loodaccu's zijn daar toch wel wat gevoelig voor.
Beste groeten,

Peter :)
Plaats reactie