Flat-Jack oprij stelkussen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
isoplus
Berichten: 3737
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Flat-Jack oprij stelkussen

Bericht door isoplus » wo 16 okt 2019, 13:53

Nou ja, wellicht een verrassing maar heel vaak heb ik helemaal niets nodig om de camper redelijk vlak te zetten.
De bus hangt wat voorover dus ik zoek een bultje op en rij de voorwielen er op zodanig dat het ding recht staat.
Tijdens de rit naar het Zuiden om te overwinteren gebruik ik dus zelden iets om de camper recht te zetten.
Ik heb maar twee flat-jacks en dat voldoet prima.
Maar zoals eerder gezegd een ander kan het wel buitengewoon lastige dingen vinden, dan hou je toch gewoon die plasticblokken.

DigiBoy
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Flat-Jack oprij stelkussen

Bericht door DigiBoy » wo 16 okt 2019, 14:06

Tja, wanneer ik in bergachtige landen vertoef kom ik niet met 1 enkel keg toe hoor.
Ik veronderstel dat mijn camper niet zo heel verschillend is t.o.v. het meerdendeel en het met 1 Flat Jack ook niet zal lukken.

Wat voor de ene waterpas is, zal voor de andere niet zijn zekers :-B

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 3966
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contact:

Re: Flat-Jack oprij stelkussen

Bericht door Mickel Moen » wo 16 okt 2019, 17:27

Het fenomeen dat 1 FJ meestal volstaat, althans bij mijn bus, wil ik proberen nog eens uit te leggen.

Als ik aankom en de levelapp aanzet geeft deze in de voorkomende gevallen meestal aan, dat er onder drie wielen wat moet.

Wel zet ik het hefdak eerst open. Scheefstaan doet erg veel met het zwaartepunt en in relatie daarmee met het inveren per wiel. Op het moment, dat je gaat pompen verplaatst het zwaartepunt zich. Je ziet dat ook op de app. Eerst zie je dat er cm na cm verschil is en dan ineens gaat het niet meer geleidelijk, maar sprongsgewijs. De bus zet zich opnieuw in de vering.

Het gevolg is dikwijls, dat de app eerst aangeeft, dat er op drie wielen verschillend geleveld moet worden, maar dat uiteindelijk met het levelen van 1 wiel de bus perfect recht staat en op de app dus op ieder wiel 0.

Kortom. Zelfs met deze uitslag, kan ik de bus nog perfect recht zetten met 1 FJ.

Afbeelding

Alleen als beide achterwielen en beide voorwielen vrijwel hetzelfde aangeven level ik met 2FJ.
Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

DigiBoy
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Flat-Jack oprij stelkussen

Bericht door DigiBoy » wo 16 okt 2019, 17:44

Fijn dat je je ervaring en methode hier deelt, waarvoor dank :thumbup:

Wel wil ik er nog aan toevoegen dat een bus niet te vergelijken valt met iedere andere bus of camper en de methode van nivelleren dermate verschillend kunnen zijn.

Het is niet dat ik de Flat Jacks wil afbreken hoor, want de interesse is er wel naar een wat flexibeler systeem dan mijn keggen. Jammer dat je die zaken om mezelf te overtuigen niet zo even ter demo ergens kan lenen.

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 3966
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contact:

Re: Flat-Jack oprij stelkussen

Bericht door Mickel Moen » wo 16 okt 2019, 17:50

Het klopt, dat ik ook vermoed, dat het per camper nogal kan verschillen. Mocht je de FJ eens willen proberen, je bent welkom.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 1816
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Flat-Jack oprij stelkussen

Bericht door Camperic » wo 16 okt 2019, 17:59

Verklaren kan ik het ook niet. Ik kijk op de app of waterpas waar FlatJack’s nodig zijn en plaats deze dan meestal onder 2 wielen, maar na het oppompen van één FlatJack blijkt vaak dat de tweede niet nodig is en die blijft dan leeg onder het wiel.
Bürstner i660 2.8 JTD (2003)

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 3966
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contact:

Re: Flat-Jack oprij stelkussen

Bericht door Mickel Moen » wo 16 okt 2019, 20:39

Mijn verklaring.

Op het moment dat de camper scheef staat ligt het zwaartepunt meer op de lage kant. Daar zal de camper meer inveren terwijl deze aan de andere kant meer uit de vering komt.
Daardoor is het verschil op de vloer van de camper groter dan op de grond dus tussen de wielen.

Indien het zwaartepunt van de camper nogal hoog zit, zoals bij een hefdakbus of een alkoofcamper zal dit effect nog sterker zijn.

Door het oppompen van de FJ breng je het zwaartepunt weer naar het midden. Zowel in de breedterichting als in de lengterichting.

Het lijkt daarbij net of de camper de neiging heeft om vlak te gaan staan zodra een bepaald punt bereikt is en zich dan versneld zet.

Het is een bijzonder effect. Daarbij komt, dat dit levelen dus op de cm nauwkeurig kan.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 824
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Obspringen BRD

Re: Flat-Jack oprij stelkussen

Bericht door Huub56 » do 17 okt 2019, 8:00

En als je aan een kant op gaat krikken zal de andere kant ook gedeeltelijk mee gaan door de stabielosatorstang.

Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 13420
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Flat-Jack oprij stelkussen

Bericht door PaulBng » do 17 okt 2019, 8:46

En de tegenoverliggende kant zal iets inzakken...
Paul
-----
Wie dagdroomt heeft nachtrust ...

Plaats reactie