Ook in bezit van een sjoemel Benz?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Ook in bezit van een sjoemel Benz?



Bericht door EasyBee »

Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1018
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Ook in bezit van een sjoemel Benz?



Bericht door zwaailicht »

Mijn Nissan 2.8 6 cyl diesel geen sjoemel maar wel nog steeds veel diesel .........


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Ook in bezit van een sjoemel Benz?



Bericht door Zijspan »

Welk auto merk volgt?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Ook in bezit van een sjoemel Benz?



Bericht door BP 2 »

Ik heb zo een GLK 220 gebouwd in november 2013 waar ik overigens zeer tevreden ben!
Zijn er symptomen die ik, als gebruiker, zou kunnen vast stellen tijdens het rijden?
OK nieuwe software maar wat zijn de gevolgen voor de gebruiker? Meer verbruik of minder prestatie?
Ik heb nog geen brief ontvangen van MB maar moet morgen naar de garage voor een onderhoudsbeurt en zal de vraag stellen.

BP 2
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Ook in bezit van een sjoemel Benz?



Bericht door Marcel1962 »

Wij hebben een C220D en geen haar op mijn hoofd denkt eraan om terug te gaan naar de garage.
Je denkt toch zeker niet dat die auto nog hetzelfde zal presteren als er een software update heeft plaatsgevonden?
Dit zal altijd ten kosten gaan van de prestaties.
We hebben hem al 6 jaar en hoop er nog de nodige jaren plezier van te hebben, hij verbruikt tussen de 4 en 5 liter per 100 km en dit lijkt mij zeer netjes!
Laatst gewijzigd door Marcel1962 op ma 14 okt 2019, 0:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Marcel, DK1NL.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Ook in bezit van een sjoemel Benz?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 2:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Ook in bezit van een sjoemel Benz?



Bericht door BP 2 »

@Marcel1962
" verbruikt tussen de 4 en 5 liter per 100 km" met een C220D ! Dat heb ik met mijn C220D stationwagen nooit gehaald maar dat cijfer is dat een resultaat van een berekening of gewoon wat op het display staat? Misschien rij jij altijd langere afstanden op autobanen met een zachte voet en dan kan je die resultaten misschien wel halen maar met gewoon gemengd gebruik is dit wel uitzonderlijk.

Met mijn GLK 220 4matic heb ik ook al aan gemiddeld 6L/100km gereden maar dan wel met lange afstanden op autobaan want gewoon verbruik is meestal wel boven de 7 liter (berekend)

BP 2
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Ook in bezit van een sjoemel Benz?



Bericht door Marcel1962 »

Dat cijfer is wat de boordcomputer aangeeft, de werkelijkheid zal er niet veel naast zitten.
Ik heb de laatste 20 jaar alleen maar diesel gereden en moet dat constateren dat de Mercedes de zuinigste diesel is.

Ook nog een sjoemel VW Caddy 1.6 TDI gehad, deze moest voortijdig inleveren voor een nieuwe “schone” 2.0 TDI.
Reed ik met die oude sjoemel bijna constant 1 op 18, met die nieuwe 2.0 haalde ik amper 1 op 15 mee.
Het mooiste is ook nog dat die nieuwe 2.0 begrensd is op 130 km/h, de oude niet!
Groet Marcel, DK1NL.
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Ook in bezit van een sjoemel Benz?



Bericht door BP 2 »

Marcel1962,
Toch wat noteren bij het tanken en berekenen over meerder beurten en meer dan 3000 km. Een berekening zal je een juister cijfer geven. Met mijn C220D had ik wel een hoger verbruik hoor.

BP 2
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Ook in bezit van een sjoemel Benz?



Bericht door B1gcheese »

Maar ehm, er is met de software gerommeld (dat is feitelijk vastgesteld begrijp ik). En dan ga je uit van het verbruik wat diezelfde software aangeeft? :lol3:
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Koentje63
Berichten: 76
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 19:41
Locatie: Hoevelaken
Contacteer:

Re: Ook in bezit van een sjoemel Benz?



Bericht door Koentje63 »

ik heb op de iphone een appje (Gas Manager) en daar houdt ik het verbruik van al mijn voertuigen mee bij.
gewoon tanken, tellerstand opnemen en invoeren. theorie en praktijk liggen vaak mijlen ver uit elkaar.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Ook in bezit van een sjoemel Benz?



Bericht door B1gcheese »

Mijn baas kan precies zien wat 'mijn' auto verbruikt aangezien ik bij een tankbeurt de km-stand moet invoeren. Zelf heb ik daar niet veel interesse in, al denk ik dat de Peugeot 308 een zuinig (ge)bakje moet zijn. Misschien wel zuiniger dan een Mercedes en ik heb nog geen berichten gehoord over gesjoemel door de Fransen. Maar misschien is dat een kwestie van tijd. Iets met de 'Franse slag' :-B
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Ook in bezit van een sjoemel Benz?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Het heeft iets van doen met zuinig rijden co2 uitstoot en fijnstof en iets minder zuinig rijden.

Theo
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Ook in bezit van een sjoemel Benz?



Bericht door Marcel1962 »

Alle fabrikanten liegen over de verbruikscijfers, de waardes vermeld in de folder zul je in de praktijk nooit halen.

Voor mijn werk rij ik zo’n 40.000 tot 50.000 km per jaar en dit heb ik in verschillende auto’s gedaan, Renault Kangoo, Peugeot Partner, VW Caddy.

De Caddy 1.6 TDI was de zuinigste, daarna de 2.0 TDI (wel olieververbruik), dan de Renault Kangoo en de auto die het meeste verbruikte was de Peugeot Partner. Verbruik liep uiteen van 1 op 18 (Caddy) tot 1 op 13 van de Peugeot.
Het leasecontract was meestal afgesloten op 185.000 tot 190.000 en dat betekent dus een verschil van 4000 liter diesel!
Groet Marcel, DK1NL.
Plaats reactie