Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Dank nogmaals.elektro is nooit mijn ding geweest en zal het ook nooit worden. Ik ben zo iemand waarbij het gewoon moet werken. Alle andere techniek begrijp ik maar elektro nee. Maar hij doet het weer. Ik heb besloten om een reserve cyrix aan te schaffen voor het geval hij weer kuren begint te vertonen.
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Als je die dan toch kopen wil, vervang hem dan nu.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Ik ben ook een camper aan het bouwen maar ik krijg veel tegenstrijdige berichten over de werking van een citrix.Kroppie schreef: ↑za 12 okt 2019, 20:29hier staat het verteld, effe lezen
https://stroomwinkel.nl/victron-cyrix-c ... -120a.html, even op lees verder drukken
jos
Dus even een paar vragen:
Onder het rijden zorgt de citrix ervoor dat de huishoudaccu ook geladen wordt.
Maar anders om, de acculader en de zonnepanelen laden de huishoudaccu als deze vol is gaat hij dan ook de startaccu laden en/of onderhouden?
Als dat zo is kan ik dus in de winter de camper aan de 220 zetten en dan zorgt de citrix voor beide accu's? Dus dan heb ik geen aparte druppellader nodig voor de startaccu?
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Klopt wat je schrijft
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
In de meeste gevallen is de intelligente Cyrix scheidingsrelais niet stuk.
Hierbij een overzichtje van veel voorkomende problemen.
Cyrix relais gaat niet open bij het stopzetten van de motor.
Dat kan normaal zijn en uren duren.
Als de spanning hoog blijft, op start of HH accu, dan is het normaal.
Ook moet je zeker zijn dat de zon ondergegaan is en de landstroom niet opstaat.
Cyrix relais maakt geen verbinding.
Meet de spanning op de relais, nergens anders en kijk in de tabel naar de waardes waarbij die cyrix moet sluiten.
Veel voorkomend zijn spanningsval over de massa en spanningsval over de pluskabel. Verliezen van wel tot 1 of 2 volt. Je plus kabel moet toch wel minstens 16mm² zijn en je minus kabels niet via het chassis verbonden. Ook zijn er vaak verliezen op de massastrip onder de motorkap.
Ouder of nieuwere camper?
Een groot verschil. Vergelijk je moderne grote nieuwe installatie niet met die op een oudere camper. Dynamo’s van 70 of van 180A kan je moeilijk vergelijken. Op de zwaarste is het aan te bevelen om een grotere cyrix te gebruiken als de kleine 120A.
Een oude kabel van slechts 6mm tussen de accu’s geeft gegarandeerd problemen. Ook 10mm² is erg weinig. Ieder geval is anders en moet vakkundig bekeken worden. Een upgrade van de bekabeling is eigenlijk altijd noodzakelijk bij verbouwing naar een groter elektrisch systeem. Een originele maar oudere massa verbinding tussen de chassis en de startaccu is onvoldoende om daar dan een 200Ah HH accu op te gaan zetten.
Bij een stevig elektrisch systeem mag de massa niet via het chassis lopen. Dat geeft steeds weer problemen.
Hierbij een overzichtje van veel voorkomende problemen.
Cyrix relais gaat niet open bij het stopzetten van de motor.
Dat kan normaal zijn en uren duren.
Als de spanning hoog blijft, op start of HH accu, dan is het normaal.
Ook moet je zeker zijn dat de zon ondergegaan is en de landstroom niet opstaat.
Cyrix relais maakt geen verbinding.
Meet de spanning op de relais, nergens anders en kijk in de tabel naar de waardes waarbij die cyrix moet sluiten.
Veel voorkomend zijn spanningsval over de massa en spanningsval over de pluskabel. Verliezen van wel tot 1 of 2 volt. Je plus kabel moet toch wel minstens 16mm² zijn en je minus kabels niet via het chassis verbonden. Ook zijn er vaak verliezen op de massastrip onder de motorkap.
Ouder of nieuwere camper?
Een groot verschil. Vergelijk je moderne grote nieuwe installatie niet met die op een oudere camper. Dynamo’s van 70 of van 180A kan je moeilijk vergelijken. Op de zwaarste is het aan te bevelen om een grotere cyrix te gebruiken als de kleine 120A.
Een oude kabel van slechts 6mm tussen de accu’s geeft gegarandeerd problemen. Ook 10mm² is erg weinig. Ieder geval is anders en moet vakkundig bekeken worden. Een upgrade van de bekabeling is eigenlijk altijd noodzakelijk bij verbouwing naar een groter elektrisch systeem. Een originele maar oudere massa verbinding tussen de chassis en de startaccu is onvoldoende om daar dan een 200Ah HH accu op te gaan zetten.
Bij een stevig elektrisch systeem mag de massa niet via het chassis lopen. Dat geeft steeds weer problemen.
Groeten Kampo
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Na het lezen van het verhaal van Kampo moest ik me opeens bedenken dat ik een zonnepaneel op dak heb liggen. Als ik overdag rij en het zonnepaneel is in werking laadt deze 14,4 volt. de dynamo levert tijdens rijden ook stroom maar mss net even iets minder dan die 14,4 volt. Misschien is dit het probleem dat er tussen HH accu en startaccu bv 1 volt verschil zit. Ik heb afgelopen zaterdag de cyrix weer aangesloten en toen was hij prima aan het laden maar het zonnepaneel deed op dat moment niks omdat de camper in de stalling staat dus geen zon heeft. Is mijn gedachte juist of denken jullie wat lult die vent voor onzin uit zijn nek. Ik ben absoluut geen elektro kenner maar probeer het een beetje te begrijpen. Ik zal zaterdag weer eens kijken met lopende motor in de stalling en dan even naar buiten rijden zodat het zonnepaneel aan gaat.
@ kampo. Dank voor uitleg. Kabels zijn 35 mm2 en de min van de HH accu gaat rechtstreeks met een 35mm2 naar de min van de startaccu. Ik heb deze bewust niet aangesloten op het chasis om problemen te voorkomen.
@ kampo. Dank voor uitleg. Kabels zijn 35 mm2 en de min van de HH accu gaat rechtstreeks met een 35mm2 naar de min van de startaccu. Ik heb deze bewust niet aangesloten op het chasis om problemen te voorkomen.
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Het is al een paar keer geopperd, maar je hebt ‘t niet gedaan: de spanning meten op beide kanten van de Cyrix.
Dan had je kunnen zien dat het hele scenario gewoon klopt. Bij rijden: door het zonnepaneel is spanning op de hh accu een fractie hoger (14.4) dan de op de startaccu. De Cyrix zou dan gesloten moeten zijn volgens tabelletje in de handleiding, maar aangezien beide accu’s nagenoeg de dezelfde spanning hebben zal je geen stroom zien lopen. Bij stilstand echter, en contact aan, zie je -7.4 A, dat is dus de stroom die loopt van hh accu naar startaccu omdat je zonnepaneel op de hh accu aan het laden is, de dynamo draait niet dus de startaccu heeft een lagere spanning en dus schakelt de Cyrix door.
Dan had je kunnen zien dat het hele scenario gewoon klopt. Bij rijden: door het zonnepaneel is spanning op de hh accu een fractie hoger (14.4) dan de op de startaccu. De Cyrix zou dan gesloten moeten zijn volgens tabelletje in de handleiding, maar aangezien beide accu’s nagenoeg de dezelfde spanning hebben zal je geen stroom zien lopen. Bij stilstand echter, en contact aan, zie je -7.4 A, dat is dus de stroom die loopt van hh accu naar startaccu omdat je zonnepaneel op de hh accu aan het laden is, de dynamo draait niet dus de startaccu heeft een lagere spanning en dus schakelt de Cyrix door.
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Het is misschien leuk om 2 voltmeters aan te sluiten op de Cyrix op elke pool één ?
Dan kan je het verloop zien.
Dan kan je het verloop zien.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
helemaal geen voltmeter, dan hoef je je nergens druk om te maken.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Victron Cyrix wil niet meer laden tijdens rijden
Snap ik Jos maar in geval van het probleem van TS weet je gelijk wat meer.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie