Aanschaf (oude) camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
markwittens
Berichten: 5
Lid geworden op: za 05 okt 2019, 14:13

Aanschaf (oude) camper



Bericht door markwittens »

Ik ben op zoek naar een camper. In de eerste plaats om regelmatig in mijn oude woonplaats te kunnen overnachten, zonder daarvoor afhankelijk te hoeven zijn van vrienden of familie. Maar daarnaast ook om met vrouw en kind (2) eens een weekendje weg te gaan. Het budget is niet heel hoog, rond de 5000 euro, vooral omdat ik eerst wil weten of het camper leven wel wat voor mij/ons is. Mijn oog is gevallen op een Fiat Ducato 280 uit 1990 met 170.000 km op de teller. De boiler werkt niet dus die moet worden vervangen, weet iemand wat zoiets ongeveer zal kosten? En waar moet ik verder op letten als ik ga kijken? Ik ben in elk geval van plan zo'n 2000 euro apart te houden voor "verassingen", is dit een beetje realistisch?

Het gaat om deze camper:
http://link.marktplaats.nl/m1467930241

Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
Guzzi
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 17 sep 2014, 9:36
Locatie: Oldenzaal

Re: Aanschaf (oude) camper



Bericht door Guzzi »

Dag Mark,

Ik heb de foto's in de advertentie bekeken en denk dat je er geen miskoop aan hebt. De prijs is prima en ik denk dat hij nog jaren mee kan.
Ok met 82 PK trek je geen strepen op het asfalt meer voor ons vlakke landje is het genoeg en met 170K is de motor lekker ingelopen.
Als je gaat kijken let dan wel op de normale dingen zoals vocht ( voel aan de onderkant van de ramen of het daar zacht is en de zijwanden van de alkoof) en roest ( aan rondom de voorruit).
Een nieuwe boiler kost zo rond de €500 en een gebruikte krijg je voor ong €350. Je kan de boiler ook (laten)repareren, alle onderdelen zijn los verkrijgbaar.

Succes

Jan
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Aanschaf (oude) camper



Bericht door pwhooftman »

Vocht is verreweg het grootste risico bij dergelijke campers. Ik meen rechtsvoor op de punt van de alkoof aan de buitenkant een plek te zien, en aan de binnenkant lijkt in die hoek de wandbekleding iets los te zitten. Het kan meevallen en tot die plek beperkt blijven, maar ik heb ook voorbeelden gezien van compleet verrotte alkoofranden waarbij je aan de buitenkant minder zag dan dit.

Andere plekken die je zeker goed op vocht moet controleren:
- de onderste randen van de alkoof, boven de cabinedeuren. Trek binnen in de alkoof het matras omhoog en kijk goed in die hoeken of je vochtige plekken ziet.
- daar waar het dak omhoog gaat naar de alkoof: doe de binnenkastjes open en kijk daar goed naar het plafond
- bovenaan de achterwand; kijk binnen of er vochtplekken in de achterste bovenkastjes zijn
- onderaan de achterwand: kijk in de smalle buitenopbergruimte onderaan links en voel/druk aan de binnenkant van de achterwand, dat moet hard zijn. Kruip daar ook onder de camper en kijk en voel naar de onderrand van de achterwand.
- en zoals gezegd rond alle ramen goed voelen aan de binnenwand en er met de vingers op drukken: het moet hard zijn.

Het is een mooie prijs, hij ziet er verder redelijk goed uit (vooral een beetje vies, een keer goed poetsen zal hem goed doen.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Aanschaf (oude) camper



Bericht door dedruivenplukker »

Ik zie een naad aan de bestuurderskant net achter de alkoof, dit kan gerepareerde schade zijn. Ook lijkt er een plooi in de plaat onder de alkoof te zitten dit kan een verzakking oid zijn, wat zou kunnen komen door houtrot of eerdere schade.

Verder ziet een foto er vaak veel mooier uit dan de werkelijkheid. Ga kijken, en bekijk het liefst een aantal campers.
Ga met een deskundige zowel op camper als voertuig gebied.

Voor die prijs wat moois kopen kan, maar er zitten heel veel rotte appels tussen.

Succes!
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Aanschaf (oude) camper



Bericht door Bas vd laar »

Vocht was het grote probleem, ook zeker bij Fendt.
De motor heeft slechts 70 pk ( geen 82 ) dus maak even een rit om te zien of je dit voldoende vindt.
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Aanschaf (oude) camper



Bericht door metatoon »

Mark

De boiler is voorzien (bij truma) van printplaatje waar zich een glazen zekering bevind.
Die even nakijken!

Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
markwittens
Berichten: 5
Lid geworden op: za 05 okt 2019, 14:13

Re: Aanschaf (oude) camper



Bericht door markwittens »

Bedankt voor de reacties zover, ik weet nu in elk geval een beetje waar ik op moet letten. Deze camper is intussen onder mijn neus verkocht helaas maar heb alweer een andere op het oog. Als ik nog vragen heb horen jullie me weer :)
Plaats reactie