Lithium accu's laden met de dynamo

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Willem 310 »

Vctron Orion ?, is deze https://www.obelink.nl/nds-power-servic ... basic.html van NDS niet hetzelfde ? en al jaren op de markt.
Er zijn 3 uitvoeringen zo te zien, de bovengenoemde (basic), 1 zoals boven + zonnepanelen (plus) en 1 zoals boven + zonnepanelen + 230 V (gold)
NDS heeft nog wel meer leuke spullen, http://bombeeck-digital.nl/pdf/nds-brochure-2019-nl.pdf
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door myway »

Tja we zullen het er maar op houden dat je er van moet houden.
Geef mij maar dat blauwe spul.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Blauw spul gooi ik in de toiletcassette. Wat een vooroordelen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door myway »

Ik heb er mee gewerkt, maar dat hoeft gelukkig niet meer.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Peter A7 »

seth_space schreef:
za 12 okt 2019, 19:46
Peter A7 schreef:
za 12 okt 2019, 18:54
[
Veel veronderstellingen worden hier gemaakt, zonder echt te weten hoe die dingen werken :oops:
Wat denk je dat er gebeurt als je startaccu vol is?
Wat doet de dynamo dan volgens jou?
Je gaat er gewoon even vanuit dat er altijd een startaccu aangesloten is?
Nu mag dat bij de meeste campers wel het geval zijn, de fabrikant van de Lithium accu kan daar niet vanuit gaan. Er zijn nu eenmaal toepassingen die een tweede alternator vereisen en waarbij deze de lithium accu zal voeden.
Om de juiste werking van een product te doorgronden is het niet onbelangrijk om alle mogelijke scenario's te beschouwen, zoniet heb je vroeg of laat een probleem.

Als je wat wilt knutselen aan je eigen spullen dan kan je er wel een hoekje afrijden, daar gaat verder niemand last van hebben, maar een fabrikant die garantie moet geven op z'n spullen kijkt best wel iets verder, nietwaar ?
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Ja als we nu al weer beginnen over voertuigen die geen startaccu nodig zouden hebben,kunnen we er beter een slotje op doen,tenminste als Blizard dat goed vind,het is tenslotte zijn onderwerp,al zal hij ook niet gedacht hebben dat het zo lang zou duren ? Blizard :thumbup:
Hans
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Peter A7 »

Goh, mij niet gelaten hoor :D.
Als je niks wilt bijleren dan hoef je dit allemaal niet te lezen ...
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door kampo »

Helemaal on topic :P
Nee ik wil geen zware startaccu meer in mijn volgende camper.
Dat ding heb ik bijna nooit nodig. En om nu altijd die 80% reserve mee te sleuren ?
Bovenop de andere accu reserves die ik ook niet gebruik.
Geef mij daar maar een lekker dikke LFP huishoudaccu voor in de plaats.
In plaats van een Honda EU22i noodstroomgenerator mee te nemen laad ik de LFP accu in een kwartiertje stationair aan 100A terug bij.

Het gaat daarbij precies over die dynamo problematiek waar Blizard dit draadje mee start.
Snel merkt men op dat de dynamostroom dus maar best begrensd kan worden. Vooral bij gebruik van grotere LFP accu's is dit zo.
Gevolgd door het batterij managementsysteem BMS waarvan de werking niet door iedereen begrepen werd.
Gevolgd door onvolledige of foute uitleg over het NDS 3link systeem en waarover eigenlijk geen informatie te vinden is.
Behalve dat er een gewoon relais inzit. Het ziet er een erg klein relais uit, misschien is het daarom zo mysterieus.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door kampo »

Willem 310 schreef:
za 12 okt 2019, 22:34
Vctron Orion ?, is deze https://www.obelink.nl/nds-power-servic ... basic.html van NDS niet hetzelfde ? ...
Waarom ze dit toestel niet de normale naam zoals B2B lader of DC/DC converter geven snap ik niet. Ook hier liever mysterieus blijven doen, dat bevalt mij niet. Ik wil weten wat ik koop en hoe het werkt.
Het is trouwens weer zo een D+ gestuurde versie die je net zoals de basic versie van Votronic niet kan gebruiken op een Euro 6 voertuig.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

kampo schreef:
zo 13 okt 2019, 8:19
Helemaal on topic :P
Nee ik wil geen zware startaccu meer in mijn volgende camper.
Dat ding heb ik bijna nooit nodig. En om nu altijd die 80% reserve mee te sleuren ?
Bovenop de andere accu reserves die ik ook niet gebruik.
Geef mij daar maar een lekker dikke LFP huishoudaccu voor in de plaats.
In plaats van een Honda EU22i noodstroomgenerator mee te nemen laad ik de LFP accu in een kwartiertje stationair aan 100A terug bij.
met stationair draait de dynamo maar hooguit 2a3000 toeren, en dan 100 amp vragen, terwijl die dynamo dan vrijwel niet gekoeld word.??
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door kampo »

Op moderne bestelwagens kan je een dynamo bestellen tot 250A/12V. Op mijn huidige vrachtwagencamper staat ook 3360Watt.
Daar mag je volgens de vuistregel maximaal 1/3 continu van afnemen. Dat zal ongeveer de pijngrens zijn.
Blijft enkel voor noodgevallen dus in de winter.
Maar de winst is geen stroomgroep meer aan boord van 25kg en 1600 € meer en weg met de benzinejerrycan.
Bovendien heb ik het zelf niet gemonitord want niet nodig gehad. En met AGM of GEL accu's gaat het niet goed om snel te laden.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

E756F2A3-F203-49A6-9704-9E5A8BDD568F.jpeg
Kampo,eerlijk gezegd,valt het mij een beetje tegen,van jouw,u was n.m degene die als 1e aangaf om een extra accu te plaatsen als buffer,bij het laden van een LFP ,daarna heeft Leonardus nog een mooi item laten zien ( zie foto) met de diverse mogelijkheden hoe de dynamo stroom te beteugelen,dus dacht ik het zal nu wel duidelijk zijn,en welk van deze manieren dan gebruikt word,is eigenlijk niet zo relevant ze staan mooi beschreven,in het item van Leonardus waarvoor dank?
Hans
sky2000
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 14:42
Locatie: Zuid-Nederland

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door sky2000 »

Zijn we onderweg naar het wereldkampioenschap om ter snelste je accu laden?
100 A, het is niet omdat het kan dat het moet, denk ik maar weer.
Of gooien jullie allemaal nu plots je zonnepanelen buiten omdat het geen absolute noodzaak meer is?

Zon geeft me gratis energie en die 100 A leverende dynamo haalt zijn energie uit je 'dure' dieseltank.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

op het dak van dat kleine(5,70 mtr) campertje van mij heb ik 3x 275Wp liggen, sta nooit aan de paal(wel eens voor), nou zit er ook niet zoveel in hoor wat veel stroom gebruikt. :D, grootste verbruiker is de 230 volt huishoud koelkast (+- 15Ah per 24u) , en wat er niet inzit ge(ver)bruikt ook niets.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie