Lithium accu's laden met de dynamo

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door kampo »

Op zich geen slecht idee van te koelen.
Maar het inwendige van een dynamo met de warme omgevingslucht van onder de motorkap gaan koelen zal niet meevallen.
Normaal koelt men een dynamo met een interne waterkring.

https://www.google.be/search?q=water+co ... 24&bih=479
Groeten Kampo
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Leonardus66 »

't Busje schreef:
za 12 okt 2019, 10:29
Leonardus66 schreef:
za 12 okt 2019, 1:26
Overigens komt voor mij alleen het NDS type in aanmerking dat onder de stoel past en voor dat type zag ik dat de maximale laadstroom geen 75A maar 50A is.
Ik herhaal maar even:
Technische gegevens NDS 3L-100B accu [Dit is het type voor onder de voorstoel van een Ducato]
Nominale spanning: 12,8 V
Capaciteit: 100 Ah
Max. ontlaadstroom: 100 A
Max. laadstroom: 100 A
Life cycle 80% DOD: 100 A
Eigen verbruik: <3% per maand
Gewicht: 13,3 kg
Afmetingen (l x b x h): 337 x 175 x 190 mm
In de technische specificatie van dit syteem In het installation & operation manual staat toch echt (hoofdstuk 10) voor het 3L10B syteem een Maximum recommended charge current van 50A.
Globecar Campscout 2015
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Leonardus66 »

Overigens is het toch ook niet voor niets dat het NDS 3link een 120 A dynamo aanbeveelt voor dit systeem? Als de dynamo het zo makkelijk aankan zou een dergelijke aanbeveling toch niet nodig zijn?
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

de oplossing van victron voor en 50 ampere laadstroom, net als lithium accu,s kostbaar.

https://stroomwinkel.nl/full-range-auto ... -50-2.html

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Leonardus66 schreef:
za 12 okt 2019, 13:16
Overigens is het toch ook niet voor niets dat het NDS 3link een 120 A dynamo aanbeveelt voor dit systeem? Als de dynamo het zo makkelijk aankan zou een dergelijke aanbeveling toch niet nodig zijn?
Leonardus je bent een meester in het zaken anders voorstellen dan dat ze zijn,een aanbeveling van NDS is geen must,als je meer wil laden dan die 50 Ampère, (waarom weet ik niet) heb je eventueel een zwaardere dynamo nodig ?dat heeft niets met het NDS systeem te maken,mijn accu word juist door die 3 Link ,nog maar met 40 AMP, geladen omdat ik een 90amp dynamo heb !!!en het voldoende vind,en zodoende de dynamo niet hoef te vernieuwen ,maar het NDS systeem word niet anders,hoeveel je ook wil laden ,de 3Link regelt dat (af) en blijft steeds hetzelfde, niet de dynamo dat is ieders keuze,nagelang hij wil laden/ aansluiten maar ook bij het laden,proef ik toch,dat men nog steeds denkt dat men een zuur batterij aan het laden is,men vergeet,daarbij...of kan zich niet voorstellen hoe snel dit gaat,en dan word de startaccu weer geladen,zoals normaal
Laatst gewijzigd door hathi op za 12 okt 2019, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Atoz »

Het is onmogelijk dat iets goed kan werken.
Je moet blijven volhouden dat de gebruiker van al dat moois een idioot is die hier maar wat zit te schrijven.

De hier door deze beide idioten (vergeef het me) aan gehaalde technische installatie werkt.
Misschien dat het niet werkt met een grotere accu, dat kan inderdaad fout aflopen.

Deze idioot zou nog wel de temperatuur van de dynamo monitoren.

Eindelijk trouwens eens een installatie waarvan de componenten duidelijk vermeld staan.
@Hathi en 't busje:
Stop met je keuze te verdedigen, men moet willen lezen;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Ach Atoz in weze heb je gelijk,maar ervaren is nog altijd beter dan theorieën,wel valt me op als Votronic een filmpje laat zien,schaart men zich er allemaal achter,terwijl het gewoon allemaal reclame voor eigen producten zijn,en daar is niks mis mee hun producten werken allemaal prima,maar een lege Lithium accu van 300Amp( zonder BMS) laden met een lichte dynamo,moet wel rook en warmte opleveren,want het is tenslotte promotie,...nu komt er een ander merk,die ongeveer hetzelfde levert( verbouwt in een 3 Link) en dan word men achterdochtig, en dat is te begrijpen,bij een nog nieuwe materie,ik heb er eigenlijk ook weinig benul van,maar ik heb het gegokt,en wil het zelf ervaren,totaal geen spijt,raad het iedereen aan,ja echt je weet niet wat je overkomt zo snel zoveel stroom voorhanden, maar eerst alles wat je weet van zuuraccu,s laden e.d uit je hoofd zetten,blanco beginnen,al valt dat niet mee
Hans
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Leonardus66 »

hathi schreef:
za 12 okt 2019, 13:54
Leonardus66 schreef:
za 12 okt 2019, 13:16
Overigens is het toch ook niet voor niets dat het NDS 3link een 120 A dynamo aanbeveelt voor dit systeem? Als de dynamo het zo makkelijk aankan zou een dergelijke aanbeveling toch niet nodig zijn?
Leonardus je bent een meester in het zaken anders voorstellen dan dat ze zijn,een aanbeveling van NDS is geen must,als je meer wil laden dan die 50 Ampère, (waarom weet ik niet) heb je eventueel een zwaardere dynamo nodig ?dat heeft niets met het NDS systeem te maken,mijn accu word juist door die 3 Link ,nog maar met 40 AMP, geladen omdat ik een 90amp dynamo heb !!!en het voldoende vind,en zodoende de dynamo niet hoef te vernieuwen ,maar het NDS systeem word niet anders,hoeveel je ook wil laden ,de 3Link regelt dat (af) en blijft steeds hetzelfde, niet de dynamo dat is ieders keuze,nagelang hij wil laden/ aansluiten maar ook bij het laden,proef ik toch,dat men nog steeds denkt dat men een zuur batterij aan het laden is,men vergeet,daarbij...of kan zich niet voorstellen hoe snel dit gaat,en dan word de startaccu weer geladen,zoals normaal
Hathi. Jammer dat je dit zo ervaart. Zoals ik eerder aangaf probeer ik dingen te begrijpen door vragen te stellen en niet door zaken anders voor te stellen. Ik heb niet eens de kennis van deze materie om zaken anders voor te stellen. Gelukkig zijn er medecamperaars zoals jij die het aandurven grote investeringen in nieuwe ontwikkelingen te doen en daarover bereid zijn te rapporteren. Juist dat hebben we hier nodig. De vragen die vervolgens komen zijn absoluut geen afkeuring van jouw aankoop maar een poging om verdere informatie te verkrijgen. Ik vind het jammer dat ik volgens jou zaken anders voor zou stellen, waarom dan, met welk doel? Jouw bijdrage aan deze draadjes over LiFePo4 vind ik steeds constructief en heb ik zeer gewaardeerd . Jammer dat dit niet wederzijds blijkt te zijn
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Leonardus heeft misschien wel leren lezen, maar het verwerken van de aangeboden informatie is wat anders.
Ik denk dat hij deze passage uit het instructieboekje van de 3Lion/3Link bedoelt:
It is recommended to use LiFePo4 lithium battery chargers. However, you can use a mains battery charger for AGM/GEL batteries, checking that the maximum voltage supplied by it does not exceed 14.5V. The charger must NOT perform any desulfation action. The use of battery chargers for flooded lead acid batteries , although they can completely charge 3lion batteries, they can reduce their life. If you have a configurable charger, set the CC/CV (constant current/constant voltage) option, by setting the current value equal to or less than 0.5C, or 50A for the 3L-100, 3L-100B, 3L-100-P models, and 75A for the 3L-150-P model, and the end--of-charge voltage value to 14.4V.
When the battery is fully charged (the display shows 100%), it is recommended that you disconnect or turn off the charger. In the case of alternator charge, this is automatically managed by the 3Link. In fact, 3lion batteries do not need maintenance like lead-acid batteries.
Dat gaat over een 230 volt lader en niet over laden door de dynamo van de auto.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Peter A7 »

Met alle respect, maar hier wordt voorbij gegaan aan een beetje fundamentele natuurkunde :-?.

Er is namelijk geen enkel BMS of ander "magisch kastje" dat de stroom regelt. Daar dient een BMS ook helemaal niet voor.
Niet alleen omdat het BMS circuit op geen enkele manier kan weten hoeveel de stroom zou *mogen* bedragen, maar ook omdat gelijk welke passieve oplossing zoveel warmte zou ontwikkelen dat je dit onmogelijk kwijt kan (en dit is het stukje natuurkunde in het verhaal).
Geen enkel systeem is verliesvrij (zie de rokende alternator in het filmpje van Victron) en de kunst bestaat er in om dit te beheersen.
Waar stroom doorheen loopt geeft altijd aanleiding tot warmte ontwikkeling, hoe gering ook.
Maar de stroom bewust beperken bij een Lithium accu met zeer kleine inwendige weerstand en zonder enige terugkoppeling naar de bron (in dit geval de alternator) is niet bijzonder realistisch.

Men zou een mosfet transistor kunnen gebruiken en deze mits pulsbreedte modulatie (PWM) aansturen om aldus een gemiddelde stroom te bepalen, maar zulks geeft absoluut geen garantie dat overbelasting niet kan optreden. Er is namelijk geen regelsysteem.

Als je een zwakke alternator hebt zoals hierboven aangehaald (70 ampère is eigenlijk *bijna* niks) dan moet je de lading (stroom) van de Lithium accu op een actieve manier beperken.

Dit doe je middels een DC/DC converter of specifieker een B2B lader (het ding heeft nog wel meer namen) .
Nu zijn er veel verschillende types op de markt, van goedkoop tot best duur.

In principe hoeft die helemaal niet galvanisch gescheiden te zijn, want het systeem werkt toch met een gemeenschappelijke massa én het rendement is dan minder goed.
Bovendien heeft een goede DC/DC converter ook tenminste een 3-stappen laadfunctie.
Je kan oordelen dat zulks niet persé nodig is en enkel een CC/CV karakteristiek voldoet, doch dit komt de levensduur van de accu niet ten goede.
Dit geldt overigens ook voor lading rechtstreeks uit een *dikke* alternator.

Wat je wilt hebben is een B2B lader die de end-of-charge detecteert en bijgevolg de spanning naar beneden bijstelt (typisch naar ca 13,5 volt).

Een B2B lader die al deze functies combineert (inclusief programmeerbare stroombegrenzing) is bvb de MacPlus 12/50 van Mastervolt.
Maar er zijn nog andere merken op de markt die dit ook in meer of mindere mate doen.

Je kan natuurlijk ook gewoon wat dunnere draad gebruiken en hopen dat het allemaal wel goed komt :lol:.
Ieder z'n ding natuurlijk.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door seth_space »

Een bms kan uitgerust zijn met een shunt zodat de laadstroom bekend is. Als de lifepo4 vol is stopt de bms het laden. Net zoals bij je startaccu blijft de alternator gewoon draaien maar levert geen stroom meer.
Of had er hier iemand het idee dat een auto met volle accu meteen de dynamo laat doorbranden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door timmermc »

Binnenkort verkrijgbaar, en lost alle problemen op met laden van je huisbatterij. Goedkoper dan een Victron buck boost maar uiteraard voor de prijs minder configureerbaar voor sommige toepassingen. Heeft wel bluetooth aan boord, dus in te stellen via de app.
Weeral een top produkt van deze firma.
https://www.victronenergy.com/dc-dc-con ... 1568898349
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Peter A7 »

seth_space schreef:
za 12 okt 2019, 16:07
Een bms kan uitgerust zijn met een shunt zodat de laadstroom bekend is. Als de lifepo4 vol is stopt de bms het laden. Net zoals bij je startaccu blijft de alternator gewoon draaien maar levert geen stroom meer.
Of had er hier iemand het idee dat een auto met volle accu meteen de dynamo laat doorbranden.
Een goede BMS heeft inderdaad een shunt. Maar die koppelt de laadstroom echt niet zomaar af omdat de accu een 100% SoC heeft.
Stel dat het de enige belasting is die op de alternator hangt, wat gebeurt er dan met de spanning denk je ?
Veel veronderstellingen worden hier gemaakt, zonder echt te weten hoe die dingen werken :oops:
Beste groeten,

Peter :)
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Peter A7 »

timmermc schreef:
za 12 okt 2019, 18:43
Binnenkort verkrijgbaar, en lost alle problemen op met laden van je huisbatterij. Goedkoper dan een Victron buck boost maar uiteraard voor de prijs minder configureerbaar voor sommige toepassingen. Heeft wel bluetooth aan boord, dus in te stellen via de app.
Weeral een top produkt van deze firma.
https://www.victronenergy.com/dc-dc-con ... 1568898349
Dat ziet er ook een mooi product uit en tenminste voorzien van een 3-traps lader :thumbup:.
Die ga ik zeker ook eens testen en vergelijken met de MacPlus.
Beste groeten,

Peter :)
Plaats reactie