Kapotte kraan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
soof_96
Berichten: 3
Lid geworden op: za 12 okt 2019, 16:58

Kapotte kraan



Bericht door soof_96 »

Hi!
Sinds een aantal weken ben ik eigenaar van een fiat ducato uit 1981. Nu zit er een kraan met tank in de camper die het de eerste weken wel gedaan heeft maar er nu ineens mee gestopt is. Electriciteit is niet mijn sterkste kant en ik kom er dan ook niet direct achter wat hier de oorzaak van kan zijn.
De nacht voor de kraan er mee stopte maakte de pomp veel herrie. (Ik heb daarna even met een lege accu gestaan overigens, wellicht is dit van invloed.) Inmiddels doet de accu het gewoon weer, maar ondanks dat ik de 12V schakelaar aan heb staan, doet de kraan het niet. Hij maakt ook niet het vertrouwde borrelgeluid.
(ik heb alle kroonsteentjes en draden natuurlijk gecheckt, hier niks geks)

Zou iemand weten waar dit aan zou kunnen liggen?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Kapotte Kraan



Bericht door PaulBng »

Los van het feit dat je het advies zult krijgen om je van de kroonsteentjes te ontdoen..

Wat voor pomp? Een dompelpomp die in de tank hangt, of een drukpomp?
Zitten er draadjes aan de kraan zelf?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kapotte kraan



Bericht door Aloys »

Persoonlijk vind ik een kroonsteentje geen slecht ding, het ligt er wel aan hoe je er mee
omgaat... Ik vouw meestal het ontblote draadje om, en steek dan de draad plus een
stukje van de geïsoleerde draad erin, dat geeft een steviger en betrouwbaar geheel.
Gaat decennia mee! :D

Over de kraan.
Heeft de pomp een motortje dat alleen loopt wanneer je de kraan opendraait en meteen
weer stopt wanneer de kraan dichtgedraaid wordt? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk een
simpele dompelpomp.
In de kraan zit een schakelaar die het motortje in- en uitschakelt. Wanneer je de kraan niet
goed dicht doet kan het pompje blijven doorlopen terwijl er geen water uit de kraan komt.
Na een nacht is het pompje waarschijnlijk stukgegaan, doorgebrand...

Je kunt met een simpele multimeter controleren of er op de draden van de kraan wel 12V
staat. Je moet dan meten aan de draden van de kraan, de andere meetpen ergens aan de
massa (de min). De kraan zelf heeft geen min, het is een schakelaar met een 12V ingang
en een 12V uitgang.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Kapotte kraan



Bericht door PaulBng »

Aloys schreef:Persoonlijk vind ik een kroonsteentje geen slecht ding, het ligt er wel aan hoe je er mee
omgaat... Ik vouw meestal het ontblote draadje om, en steek dan de draad plus een
stukje van de geïsoleerde draad erin, dat geeft een steviger en betrouwbaar geheel.
Gaat decennia mee! :D
Daar gaan we... Dit gaat een tijd goed, totdat de isolatie verhard. Dan moet je de schroefjes aandraaien zodat de draad niet loskomt.

Beter vervangen door Wago lasklemmen.

Maar dit is hier off topic. Of niet?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kapotte kraan



Bericht door Kroppie »

bij kroonsteentjes gebruik ik altijd adereindhulsjes en tang.
https://www.ebay.de/itm/600x-Aderendhul ... ee515fbecd

tang
https://www.ebay.com/itm/Self-Adjusting ... SwsW9YwYiy

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 12 okt 2019, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Kapotte kraan



Bericht door PaulBng »

Kan natuurlijk ook.

Opties :
- draad los/gebroken
- zekering door
- microswitch stuk
- pomp over zijn hoogtepunt

Eerst maar op antwoorden wachten!
soof_96
Berichten: 3
Lid geworden op: za 12 okt 2019, 16:58

Re: Kapotte kraan



Bericht door soof_96 »

Dank voor de reacties!
Ik dacht al dat ik iets vergeten te vermelden was. Het is een dompelpomp die in de tank hangt. Er zitten draden aan de kraan ja. Ik zal morgen eens meten of daar electriciteit op staat!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kapotte kraan



Bericht door Kroppie »

op de draden aan de kraan zal je geen stroom meten, in de kraan zit een schakelaar die sluit of onderbreekt 1 van de 2 draden naar de pomp, dus met de kraan OPEN moet je met de meter in de ohm stand nul 0 ohm meten tussen de 2 draden van de kraan, dan werkt de schakelaar, meet je oneindig of een hoge waarde dan is de schakelaar in de kraan overleden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Kapotte kraan



Bericht door PaulBng »

Toch dien je daar ook op 1 (in gesloten toestand) of op 2 (in geopende toestand) pennen 12v te meten...
Spanning dus. Geen stroom.

Tenzij (wat ik onaannemelijk vind) de schakelaar in de min zit. Dan meet je in gesloten toestand op 1 van de pennen 12v, en in geopende toestand 0v op beide pennen.

Dit alles met 1 pen aan het chassis.

Maar.... TS heeft geen kaas gegeten van electriciteit
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kapotte kraan



Bericht door Kroppie »

als elektra niet de sterkste kant van TS is waarom dan moeilijk doen , ik hield het erg eenvoudig dacht ik tenminste.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
soof_96
Berichten: 3
Lid geworden op: za 12 okt 2019, 16:58

Re: Kapotte kraan



Bericht door soof_96 »

Dank allen, het is opgelost. Was inderdaad een kapotte pomp (gelukkig). Voortaan standaard maar een extra mee nemen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kapotte kraan



Bericht door Aloys »

En die pomp niet meer de hele nacht laten draaien! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie