Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door Gatochweg »

Ik wil eigenlijk graag een extra klapraam in onze camper inbouwen. Ik heb inmiddels een offerteprijs ontvangen van Willemsen en die viel mij met 350 euro voor een compleet raam niet tegen. Hier moet hij komen:

2019-08-20 10.00.02.jpg
2019-08-20 10.00.02.jpg (173.54 KiB) 1313 keer bekeken
.
maar om de zaag er nou zomaar in te zetten zonder dat ik dit ooit bij de hand heb gehad, is ook zo wat. Niet dat ik twee linkerhanden heb, maar toch. Uiteindelijk doe ik het toch wel, maar is er iemand die dit zou afraden of juist aanraden of andere tips en trucs heeft?

2019-10-12 13.23.43.jpg
2019-10-12 13.23.43.jpg (137.38 KiB) 1239 keer bekeken
2019-10-12 13.22.58.jpg
2019-10-12 13.22.58.jpg (129.34 KiB) 1239 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Gatochweg op za 12 okt 2019, 14:29, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ik wil wel, maar ik durf niet (zo goed)...!



Bericht door Kroppie »

misschien iemand in je buurt die raad kan geven na e.e.a. eens bekeken te hebben.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Ik wil wel, maar ik durf niet (zo goed)...! (klapraam plaatsen)



Bericht door RobMG »

De wanddikte van de camper is van groot belang, er bestaan wel enkele verschillen in dikte, maar meestal toch wel redelijk standaard. Dat wordt , lijkt mij, wel heel anders worden als het raam ook nog eens door een houten achterwand heen moet, dan wordt de standaard wanddikte nog eens dikker door de houten achterwand. Hoe dik is deze achterwand? Zit er ruimte tussen de camperwand en houten achterwand? Wat is dan de totale dikte? En tenslotte als belangrijkste: is er voor deze totale dikte een geschikt klapraam?
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door EasyBee »

Doe je het voor beter zicht naar rechts(achter) zodat je beter kunt zien wat er naast je rijdt of is, om de dode hoek te verkleinen?
Doe je het om wat meer licht naar binnen te krijgen omdat het een donkere hoek is? Of misschien wel allebei + ventilatiemogelijkheid?
Ik ze op de foto een raam voor de bijrijderspositie en nog net een randje van een deur?
Wat zit er op die plaats in de buitenwand? Toch geen verstevigingsbalk voor de stijfheid van de hele constructie?
Dan blijft inderdaad over de achterwand op de foto.
Hoe ga je die bijwerken/afwerken als je daar een raam plaatst? Het zal een triplex plaatje zijn.
Want een raam dat er op berekend is dat die achterwand mede afgewerkt moet worden. Hebben ze dat? Wat RobMG al schrijft dus.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door appellover »

Bij mij precies tegenover gestelde ,er zit een raam helaas en zou het graag dicht willen ,het kan niet open ivm de deur die er tegen aan zou slaan .De rollo is altijd naar beneden.
Voor de dode hoek heb ik spiegel.


Met vriendelijke groet
Ron
Laatst gewijzigd door appellover op za 12 okt 2019, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door rijschoollucassen »

Gezien het feit dat het om een wandje gaat tussen de hoek van de camper en de deur, lijkt het me niet dat je daar nog in balkjes terecht komt. Wel uitkijken dat er geen kabels door de wand lopen, maar ook dat lijkt me sterk. Vaak zitten de accu's in het bankje onder deze plek, en het bedieningspaneel er boven. Door de hoeveelheid kabels die daar tussen zitten, is dit eigenlijk altijd een afzonderlijke kabel voor.

Scheelt je echt een heel stuk dode hoek.

Groet,

Jaap
Laatst gewijzigd door rijschoollucassen op za 12 okt 2019, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door eef van baal »

Als je daar een raam wil, neem dan een schuifraam, als de raam open staat en de deur gaat te ver open is de deur en het raam kapot, het is al eerder geschreven.

camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door Gatochweg »

Bedankt voor alle input tot nu toe. Die van die wanddikte ga ik navragen (voor welke wanddiktes het te leveren raam geschikt is).
De kabels gaan hier door de witte kabelgoot (rechts op de foto), dus niet door de wand. Weer een onzekerheid minder. En ik heb ook maar een prijsje gevraagd voor een vast raam. De gedachte was dat alle overige ramen klapbaar zijn en ik het nieuwe raam zo origineel/onopvallend mogelijk wilde laten lijken. Als ik een vast raam doe wijkt die ene dus af van de rest. Maar ja...

De redenen dat wij dit extra raam willen is eigenlijk de donkere hoek wat oplichten, de dode hoek verminderen en het uitzicht tijdens het rijden vanaf het bankje achter de bestuurderstoel vergroten.
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door Will »

Ik zou er toch mee oppassen je verzwakt de constructie met een extra raam vooral omdat het een smal stukje is tussen cabine deur en camperdeur.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door jansloos »

De dikte tussen binnen en buitenkant is niet zo belangrijk. Dat kun te uitvullen met een balkje, en netjes aftimmeren met een lijst in de kleur.

Als je het aandurft, kun je beginnen met het binnenpaneel op maat uitzagen.

Kun je zien wat er achter zit.

Als het je niet uitkomt, timmer je balkjes half tussen de wand en half in het gat. Die zet je vast, en de naden timmer je al met een lijst. Desnoods een foto met een vergezicht er tussen :-B
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door Gatochweg »

Will schreef:
za 12 okt 2019, 14:44
Ik zou er toch mee oppassen je verzwakt de constructie met een extra raam vooral omdat het een smal stukje is tussen cabine deur en camperdeur.

Mvrgr.Wil
Dat klopt, de constructie zal zeker verzwakken. Ik denk echter niet dat het een probleem wordt, hoewel ook ik dat niet zeker weet. Maar ik denk het niet omdat er aan beide kanten van het nieuwe raam stevige houten 'spanten' zitten (links en rechts op de foto).
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door limos07 »

Maar waarom geen raam in de deur? 😇😅
In onze camperdeur zit een verticaal "schuifraam""
En je molt de camperwand niet. 😡😡😡😡
Het zitje voor die gesloten wand is toch heerlijk, niemand zit in je nek te gapen.
Daarbij is een deur sneller te vervangen. En ook nog zonder schade aan het hele verhikel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door Kroppie »

Gatochweg schreef:
za 12 okt 2019, 15:38
Will schreef:
za 12 okt 2019, 14:44
Ik zou er toch mee oppassen je verzwakt de constructie met een extra raam vooral omdat het een smal stukje is tussen cabine deur en camperdeur.

Mvrgr.Wil
Dat klopt, de constructie zal zeker verzwakken. Ik denk echter niet dat het een probleem wordt, hoewel ook ik dat niet zeker weet. Maar ik denk het niet omdat er aan beide kanten van het nieuwe raam stevige houten 'spanten' zitten (links en rechts op de foto).
stevige houten spanten?, dat lichtgewicht spaanplaat met een mooi fineerlaagje stevig?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door bertt »

Ik zou de vraag aan de fabrikant stellen, krijg je een goed antwoord, hoogstwaarschijnlijk met een prijsopgave :wink: Je stelt de vraag of het mogelijk is en of je rekening moet houden met balkjes in de wand en eventuele stroomdraden die weggewerkt zijn.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Plaats reactie