Een "krankzinnig" idee!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Atoz »

Nou nou nou
Typisch een gevalletje van Photoshop, snel wat beelden aan elkaar gekleefd, geluidje er bij en dan maar de indruk wekken dat het allemaal echt is. Zie je ook duidelijk tussen de 15-de en de 16-de seconde.

Verder zijn er hier op dit forum mensen die duidelijk nood hebben aan enige medische begeleiding. Gewone medicijnen zijn hier niet bruikbaar. Misschien dat het helpt om hen langdurig aan de zon bloot te stellen.
Eventueel kunnen ze daar dan broodjes gaan afbakken.

Verder heb ik thuis nog wel enkele van die dingen liggen, met defecte batterij, op zoek naar een doel om deze voor te gebruiken, want weggooien zou zonde zijn.

Het is inderdaad krankzinnig, en ja er zijn wel honderd redenen om dit niet te bouwen en ja het kan fout lopen, steentjes, blaadjes, ..., Maar het kan.

We want more!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Even wat algemene reactie op wat er verteld is.

De fout van die mm zie je pas als het achterste paneel er op zit. Het is dus een mm! Niet meer. Ik erger mij er meer aan omdat ik dit niet voorzien heb en deze "fout" heb gemaakt. :(
Afbeelding
De onderzijde van de schuivende panelen hebben een stelletje teflon glijders van 1,5 mm dikte. Het dak is echter (door de jaren heen) niet zo heel vlak meer en er zijn wat krassen gekomen her en der, maar dat kan geen kwaad. Dezelfde teflon glijders komen inderdaad aan de onderzijde van de panelen die op de, nu nog lege plaats komen.

Ik heb borstelprofiel in voorraad (Chinese bazar Spanje 5 mtr 3 euro). Toch heb ik besloten dit vooralsnog niet te gebruiken. Omdat ik de kier aan de voorzijde klein wil houden. Mocht het echt nodig zijn, dan zal ook aan de voorzijde dat rechthoekig profiel moeten komen.

De motor wordt afgedekt met een lap vijverfolie (in mijn geval een lap vinyl uit een oud waterbed. Dit heb ik op rol bewaard. Vanzelfsprekend. :-B )

Aan het geluid ga ik niets doen. Hij gaat uit als ik ergens van plan ben om langer te staan en die paar seconden herrie kan ik wel hebben en dan hoor je ook gelijk of alles goed loopt. Ook worden de eventuele medecamperaars dan even geattendeerd op deze (naar mijn mening) prachtige oplossing en geeft dit weer stof tot contact. Reken maar dat de techneuten wel komen kijken. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Op dit moment is het nog droog en dus ga ik nu het dakluik er af halen en even de plek afdekken met een houten plaat. Dan heb ik meer bewegingsruimte om de kabels netjes te gaan leggen straks.
Als het meezit kan ik gelijk de contouren van het nieuwe dakluik aftekenen. Daarna even de resten van de kit op de achterzijde wegwerken. Heb ik speciaal mee gewacht, want wat ik ga uitzagen strak, hoef ik niet schoon te maken. Dat nieuwe luik is nogal wat groter als die oude en heeft straks ongeveer 3/4 cm speling tussen de panelen.
Ook hier moet ik mij voorbereiden op de montage zodat ik de schroeven kan plaatsen als het dakluik open is. Geen fouten maken dus. ;;-)

De totale breedte van het dak is 2,10 meter. De panelen zijn 51 cm breed. dus er zitten kieren tussen die panelen. Die moeten ook nog afgedekt worden. Ook hier had ik een klein foutje gemaakt. Dit is niet van belang maar, voor wie het wil weten: de middelste panelen voor, liggen heel iets uit het hart van de camper. ongeveer 2 mm. Dit is veroorzaakt doordat tijdens het afmeten ik niet recht voor het profiel heb gezeten.

Wat van belang is!
Als je nu even al mijn projecten de revue laat passeren, zie je dat wat "meet en leesfoutjes" zijn. Probeer dit te voorkomen!
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door jansloos »

Rudy.

Ik heb meegekregen van de kringloop een 4 tal schroefmacines.

1 x een KBM (Katwijkse Bouw Maatschappij?) 12 Volt 0-550 RPM.
1 X Kinzo 18Volt electronic.
1x Faust B144-1VE ( heeft niks met Goethe te maken hoor)
1 x Praxis 712V PX722 Met sleutel. :P
IMG_20191009_123122 (Small).jpg
IMG_20191009_123122 (Small).jpg (72.7 KiB) 1089 keer bekeken
Mocht je belangstelling hebben, ik hoor het graag.
Zijn met accu (leeg) maar zonder lader.

PS.
Je bent niet de enige met "lees en meetfoutjes" hoor.
Er zijn er zelfs die ook de categorie " denkfoutjes" :-B in zich hebben
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Het wordt nu echt tijd dat het eens ophoud met dat miezerweer. Plotseling besef ik waarom ik steeds ga overwinteren.
Ik heb nu alles klaar liggen maar de boel moet wel droog zijn/blijven. :bang:

Afbeelding

Ondertussen vandaag alvast de draadloze afstandsbediening voor het in/uitschuiven van de panelen klaargemaakt en aangesloten.
Nu maar hopen dat het morgen beter weer is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Net dan maar eens gekeken op Buienradar, maar het blijft pet.
Vanaf woensdag zou het droog worden. Mogelijk dus dat ik eerst eens andere zaken aan de camper klaar ga maken. Ik denk namelijk dat ik volgende week op pad wil.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Atoz »

De oplossing is redelijk eenvoudig!
Opladen die handel, probeer niets te vergeten, 2000km rijden
En.... Monteren die boel.
Hou het in het achterhoofd mocht het miezeren blijven duren.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Erg drastisch, Guido.
Ik kreeg al aanbiedingen van een party tent. en een groot dekzeil vanaf mijn gevel tot over de camper.

Maar, men vertelde mij dat het flink kon gaan waaien morgen, dus dat doen we dan maar niet. :-B

Gewoon vandaag verder alle voorbereidingen gemaakt. Alle kabels alvast de stekkers aan gezet.
Verdorie, ik mis een set MC4 Y-splitters. :bang: Ik dacht dat ik 4 stel had, maar heb er maar 3. Waar haal ik die zo snel vandaan? Het ziet er dus naar uit dat ik de beide panelen midden-boven aan elkaar koppel.

Als het zo miezerig blijft. dan ga ik maandag de overgebleven flexpanelen vakkundig slopen en daar een smallere uitgave van maken. tevens dan uit het tweede flexpaneel 4 extra cellen toevoegen. Eens kijken of dat lukt. Hij wordt dan 38 x 150 en dan past hij heel mooi nog op het stuk achter de dakraampjes. De laadregelaar behoud ik. Ik heb een 40 Amp en die is prima. In de zomer kan ik in mijn box een paar panelen uitschakelen als de stroom te hoog wordt.

Ik moest vanochtend toch nog even aan de bak. Gisterenavond dus die foto gemaakt van de profielen, welke klaar staan. Ik zag plotseling op de foto dat ze niet symmetrisch waren. Blijkt dat ik het verkeerde gat heb opgeboord. Dus dit vandaag even hersteld.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Nou mensen, alle panelen liggen op het dak.
Alle profielen zitten vastgekit.
De spindel van de motor staat al helemaal in het vet en de uitschuifblokkering is ook gemaakt. Die is tevens de veiligheid bij een eventuele frontale aanrijding. De doorvoer doos is ook al op het dak gekit. Daarin zit een buis die dwars door het dak naar binnen gaat. Ook zit in die doos de relaisschakeling voor de motor. Vanzelfsprekend gaat het paneel straks uit en in d.m.v. afstandsbediening.

Morgen, tijdens de ochtenduren, hebben ze fatsoenlijk weer beloofd. :shifty: Dan worden de laatste kabels gelegd, alles even vastgemaakt en naar binnen geleidt. Voor de bescherming van de motor (vocht/water) neem ik de bovenkant van een hondenvoerzak waar zo'n zipstrip in zit. Die kun je mooi over de motor heen plakken en eventueel gewoon openen mocht je er toch bij moeten.

Het paneel boven de motor en spindel is eenvoudig er af te nemen met standaard gereedschap. Wel 8 boutjes, maar die zitten straks goed in het Lithiumvet. Bij een vastgeslagen motor kan de inspanning van de boorkop losgedraaid worden. Met duim en wijsvinger is dan de spindel te verdraaien. Krijg je wel smerige vingers van. :P
Maar ik denk dat het allemaal wel goed zal gaan. Ten eerste staat hij op schroefstand 4 van de 12. Dat is een kracht wat overeenkomt met het draaien van een houtschroef in spaanplaat en dan komt de kop het hout niet eens in. Voor de zekerheid draai ik hem naar stand 5. Ten tweede hoor ik net dat de machine nooit gebruikt is geweest dus versleten is hij zeker niet. Als derde draait hij op 12 Volt i.p.v. de 18 volt dus van overbelasting is zéér zeker geen sprake.

De ladegeleiders is een ander verhaal. Deze zijn prima want ik heb dezelfde al drie jaar aan de onderkant van de camper met de uitschuiflade. Echter heb ik de voorste geleider daar al wel even drastisch moeten schoonmaken omdat het spatwater met alle troep van het rechtervoorwiel op deze geleider kwam. Zwaar ging hij niet, maar wel erbarmelijk knerpen. Het zou dus kunnen dat ik over een jaar of drie deze moet vervangen door nieuwe of door een beter type. Maar goed, huidige kosten 18 euro de twee, maar de betere bijna 60 euro.

En de kosten? Het is een beetje moeilijk deze te maken omdat de schuifpanelen een deel uitmaken van het nieuwe dakplan. Een aantal profielen kan ik dus niet rekenen want die zou ik sowieso nodig hebben gehad. Aan extra kosten voor de schuifpanelen ben ik ongeveer 38 euro kwijt geweest. De rekening van alle profielen moet nog komen, maar zal zo'n 40 euro zijn inclusief alle bevestigingsmaterialen.

Zal ik nu genoeg stroom hebben deze winter in Spanje? We zullen het zien. Totaal ligt er nu 1060 Wp op het dak en dan heb ik nog een extra ijzertje op het vuur, maar daarover later meer.

@ Zwerfsteen
Pieter de panelen gaan niet automatisch in bij het starten van de camper. Mocht ik nog verlichting in de uitschuifpanelen gaan maken, dan ga ik deze wel combineren met een schakelaar en dan ook even een zoemertje als de panelen nog uit staan. Immers, die verlichting mag wel aan gaan in het donker, maar behoeft dit niet als ze zijn ingeschoven.

Werkuren 19,5
Denkuren 15
Laatst gewijzigd door Hoofdnoorman op di 15 okt 2019, 0:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

De gewichten tot nu toe:

Oud:
Twee Kyocera 135 Wp 150 x 67 à 18,9 kg. Steunprofielen L + R samen 3,7 kg. Omlijsting 2 kg. Totaal 43,5 kg.
Flexpanelen Twee stuks van 80 Wp 54 x 88 à 1,63 kg. Onderprofiel, verstevigingstrips en steunmatten samen 1,95 kg. Totaal 5,2 kg.

De complete configuratie was dus 48,7 kg. Boutjes en kabels niet meegerekend. Zeg dus 50 kg!

Nieuw:
8 panelen 100 Wp 101 x 51 à 5,8 kg. Totaal profielen, motor en spindel 5,2 kg. Ladegeleiders 2,4 kg. Totaal 54 kg.
Voorste lijstprofielen, deze zijn aan de magere kant en moeten misschien door steviger vervangen worden. Met de ruimte is reeds rekening gehouden. Nu wegen ze samen 2 kg.

De complete nieuwe configuratie is nu 56 kg en nog wat montagemateriaal dus zeg maar 56,5 kg!

De totale hoogte was 67 mm en is nu 74 mm geworden.

EDIT: Typefout weggehaald, panelen zijn 100 Wp en niet 110 Wp. @Atoz maakte mij hierop opmerkzaam. :thumbup:
Laatst gewijzigd door Hoofdnoorman op ma 21 okt 2019, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door jansloos »

Goede morgen.

Het loopt niet goed met het pakje boormachines dat ik naar je verstuurde.
Vrijdag op de post, in de verwachting dat hij er zaterdag zou zijn.
Vanaf vrijdag staat het nog steeds in het sorteercentrum.

Ik heb er al over gebeld. En ze gaan zoeken.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja Jan, ik zag het.
Bedankt :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door jansloos »

Ik krijg net een mail dat ze tussen 11 en 15:00 het pakje bezorgen.
Ben benieuwd
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Een "krankzinnig" idéé!



Bericht door bertt »

Rudy,

Als je in Albir sta en er heeft er één de moed om bij je te komen staan, zou ik een deel van je energie doorverkopen, daar is zeker vraag naar. :D
Eén voordeel: Je haalt in een winter de kosten er weer uit.
Nadeel: Ze blijven op je lip zitten :wink:

Bert.. (wees niet bang, ik kom niet naast je staan) :wink:
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Plaats reactie