Voorsorteren

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Voorsorteren



Bericht door iSonic »

AadenAnke schreef:
vr 11 okt 2019, 19:01
Leuk topic! Toen ik zeg maar 40 jaar geleden op ging voor mijn examens als rijinstructeur leerde ik en moest het mijn leerlingen ook leren voorsorteren en de stand van de wielen links in het vak of tegen de wegas rechts uiterst rechts eigenlijk zo dat een fietser er niet tussen kan! Bij grotere voertuigen lukt dat niet natuurlijk als je de bocht netjes wil nemen ivm de bestreken baanbreedte. Opstellen tussen de kruisende verkeersstromen je raampje open bij mist, kan je horen wat er gebeurd. Dat was 1 van de bekende verkeer inzichtelijke punten. Dat gaat tegenwoordig niet meer de oren zitten dicht met dopjes om muziek toeluisteren als het niet is om te bellen. De bestuurder mocht niet gehinderd worden door zijn passagiers. Dus die blonde dame ??? Bij vele camperraars het hondje dat over het dashboard huppelt. Hugo en zijn collega's zouden kunnen schrijven! Het kapstok artikel had nog een ander nummer, welke zou ik in oude boeken moeten opzoeken. Wat ik een het hele verhaal mis is het oog contact en de verdraagzaamheid. Vooral dat oog contact zoeken dus weten dat je gezien bent? Ach ja en natuurlijk het meest vervelende rekening houden met de overige weggebruikers. Ik ben niet roomser dan de paus maar soms denk ik ben je zo stom of zo asociaal? Ik vrees dat het vaak een combinatie is

Gr. Aad
Moet je nou zo ver naar rechts staan dat fietsers er niet door kunnen? Dat vind ik als fietser dan weer heel irritant.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Voorsorteren



Bericht door iSonic »

Marco Polo schreef:
vr 11 okt 2019, 20:57
Wat lijkt me het toch heerlijk om in een land als Italië te wonen :D
Wegbelijning puur als decoratie :D
Verkeersregels ter kennisgeving
Beetje geven en nemen en verder niet druk maken behalve
Om dingen die er echt toe doen ;-)
En in NL maken ze elkaar af als men een millimetertje scheef staat.
Ik erger me soms aan de 'ik erger me aan ...... In het verkeer' gesprekken. Ach als we ons om zulk soort dingen druk maken zullen we het verder wel heel goed hebben.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Voorsorteren



Bericht door Bob Diesel »

Als fietser er tussen kruipen
En dan geplet worden
Da.s pas ergelijlk :bang:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Voorsorteren



Bericht door AadenAnke »

Uiterst rechts is uiterst rechts en bestuurders halen links in tenzij er is voorgesorteerd om links afgestaan en er richting naar links wordt aangegeven. Het idee van dan kan die er niet tussen dus ook niet omver gereden worden is natuurlijk wel een goed idee. Tegenwoordig is veiligheid minder belangrijk aan het gedrag van vele fietsers te zien lijkt het wel. Dan was er vroeger ook nog een spreuk/tegeltjes wijsheid "haastige spoed is zelden goed" zeker in het verkeer zou dat naar mijn bescheiden mening weleens wat vaker toegepast mogen worden. En ja als er dus een witte Dacia Logan straks uiterst rechts staat voorgesorteerd zodat jij op de fiets er niet rechts tussendoor kan weet je dat ik dat kan zijn zelfs zonder sticker van het camperforum.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Voorsorteren



Bericht door DiffRental »

iSonic schreef:
vr 11 okt 2019, 20:58
Moet je nou zo ver naar rechts staan dat fietsers er niet door kunnen? Dat vind ik als fietser dan weer heel irritant.
Maar zo heb ik het ook geleerd.
Het is voor de fietsers hun eigen bestwil.
Groeten Peter
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Voorsorteren



Bericht door iSonic »

Bob Diesel schreef:
vr 11 okt 2019, 21:05
Als fietser er tussen kruipen
En dan geplet worden
Da.s pas ergelijlk :bang:
Heb er eens over nagedacht en het klopt dat m het je zo geleerd wordt. Mijn irritatie was wel de als er een rood fietspad aan de zijkant is met stippel lijn. Ook dan wordt er soms op het fietspad voor gesorteerd.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Voorsorteren



Bericht door AadenAnke »

Maar dat is geen fietspad! Daar mag je zelfs op parkeren als dat door andere regels niet is verboden. Weet je verkeersregels, als instructeur hoefde ik maar 60% goed te hebben dus te kennen. Als instructeur hoor ver boven de benodigde kennis te zitten dus als leerlingen een 60% weten van wat de leermeester weet dan is het voldoende. En die kennis verouderd en wordt vergeten wat blijft er dan over? De dagelijkse 10a15%? Want nu eerlijk wie houdt het bij? Ja die instructeur en oom agent, zolang zij hun beroep uit oefenen! Na dat ik 32 jaar geleden stopte met rijles geven heb ik nooit meer een boek over verkeersregels in gekeken. Niet dat het erg is. Heb op de dagelijkse auto 27 schade vrije jaren. Op Anke haar auto (ik heb haar zelf les gegeven) 28 schade vrije jaren. In de 35 jaar dat ze rond rijdt 1 schade, ze had haast moest onze dochter na school brengen. Ff spiegeltje getikt. "Haastige spoed ...."

Gr. Aad
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Voorsorteren



Bericht door WimZ »

Maar dat is geen fietspad! Daar mag je zelfs op parkeren als dat door andere regels niet is verboden.
Hoe weet je dat het geen fietspad is? Als iSonic zegt dat het een fietspad is (dus met fiets getekend op de rijbaan) dan is het dus inderdaad een fietspad en mag je er als auto niet komen met voorsorteren. (En zeker niet parkeren)
En een onderbroken streep op dit fietspad is alleen omdat de auto erover mag om af te slaan of bijvoorbeeld een inrit in te rijden.
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Voorsorteren



Bericht door Abri079 »

Een fietspad wordt aangeduid met een verkeersbord.
Een fietsstrook wordt aangeduid met afbeeldingen van een fiets op de rijbaan op vaak een rode ondergrond.
Duik weer eens in de regels vrienden. Bezoek het RVV 1990 en LEES.
Laatst gewijzigd door Abri079 op za 12 okt 2019, 9:38, 2 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Voorsorteren



Bericht door AadenAnke »

Juist dus de fiets die er in afgebeeld is dat wat bepaald en niet de kleur rood of de stippellijn. Dat bedoel ik dus met de kennis die er gewoon niet meer is. Zo kan je dus nog dagen en weken door gaan maar ik heb geen actueel wetboek meer en zou ik het wel hebben vindt ik het niet waard er in te spitten. Feit is dat TS zich afvraagt of men nog weet wat voor sorteren is? De discussie daarop vliegt alle kanten op en dat maakt het leuk.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Voorsorteren



Bericht door Marco Polo »

Je hebt internet dus je hebt ook een actueel wetboek Aad :P :-)

https://wetten.overheid.nl/zoeken

Dit even terzijde ;-)
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Voorsorteren



Bericht door Abri079 »

Vliegt alle kanten op? Het ging over uiterst rechts voorsorteren met gebruikmaking van de fietsstrook. Dat mag en is pas verboden als er een doorgetrokken streep ligt. (Hoe lang moet een doorgetrokken streep tenminste zijn?)
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Voorsorteren



Bericht door Abri079 »

Voor Isonic laten wegbeheerders zoveel mogelijk een OFOS aanleggen. Hoef je je daar niet boos om te maken.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1790
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Voorsorteren



Bericht door doov »

Precies. In dat vak pas ik mooi met mijn motorfiets.
Plaats reactie