Lithium accu's laden met de dynamo

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Going »

Ik ben geen allesweter. Waarschijnlijk krijg ik hier een heleboel flak over.
Ik heb vorige week een 300 Ah LFP geïnstalleerd. Ik heb alle kabels een op een vervangen volgens leverancier advies.
De LFP heeft minimum 2000 wat afname. De laadstroom max100A.
Ik kreeg de accu niet volledig opgeladen af fabriek, samen met een 20A charger. Voor inbouw nam ik de spanning en was 13.2V. Direct aan de charger gezet en nam denk ik 8 uren voor de Charger vol aangaf. Tijdens laden ongeveer om het uur de spanning gemeten en die liep heel langzaam op tot 13,44V.
Zoals hierboven al gezegd,
Tussen bijna leeg en bijna vol, heel weinige spanning verschil.
Wanneer de charger vol aangaf was de spanning over de polen en natuurlijk over charger klemmen 13.6 volt.
In deze wagen zit 9 jaar een accu meter. Geeft aan hoeveel AH nog in de accu ook hoeveel in of uiting ampère en de spanning over de klemmen.
Deze meter opnieuw ingesteld op 300Ah maximaal vol.
De 40A Mppt charger, voor de 2X130 en1x100 Wp gemengde parallel geschakelde panelen van verschillende makelei, vervangen door een andere Epever 40Watt welk de boost kan uitschakelen. LFP vinden boost laden waarschijnlijk niet leuk. Helaas de oude MT50 is niet voor deze lader geschikt. De BLE adapter ik erbij gekocht heb, wilt geen contact maken met de Epever lithium app. Voor deze reden houden we de lading goed in te gaten voor nu. Als de accu meter vol aangeeft sluiten we de Solar panelen af.
Tijdens rijden lange rit, vult de dynamo van onze 3 liter motor 2009 model de LFP gewoon op tot net 1 onder maximum AH. Maximum klemspanning is dan 14,4 volt. Wel zijn de Solar panelen dan uitgeschakeld, did om voor ons door een leerkromme te gaan
Ik hoop dat de 1 week ervaring wat licht werpt op onze onwetendheid in discussie.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Arie55 »

kampo schreef:
di 08 okt 2019, 7:01
Hoe ga jij de stroom die je uit je dynamo trekt dan begrenzen ?
Ik kwam ook met deze vraag te zitten. Hoewel ik geen LiFeYPo4 accu heb en met huiswerk gaande was. Zo zou ik het nu doen; een omvormer X met een bepaald vermogen die aangesloten is op de alternator. Omdat mijn multiplus ingesteld kan worden op hoeveel stroom uit de 'wal' getrokken kan worden, wordt die ingesteld op de 80% van het vermogen van de omvormer X. Maar wel ruim binnen de maximale stroom die de bestaande alternator kan leveren. Deze omvormer zou aan/uit worden geschakeld met een relais die 'kijkt' naar de D+. Het is een omweg, maar ik weet niet of er iets goedkopers kan, dan zo. Een andere alternator aanschaffen zoals in het filmpje wordt gegeven, zal vermoedelijk een flink prijskaartje hebben.
De multiplus laadt vervolgens de accu. Die zal een 230V detector moeten hebben. Deze is in schema's wel te vinden. De prijs ervan heb ik nog niet gevonden.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Arie ,mss lukt dat met een NDS Smart Link €135,-( Google) ?...ik hoef die stroom helemaal niet te begrenzen,ik zie op mijn schermpje..(incl).. hoeveel stroom er via de 3 Link naar de start accu gaat,en hoeveel stroom er naar de HH gaat,en dat zijn 2 verschillende voltages,maar meestal is alles 100% vol
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Fantastisch hier op het Camperforum: De een gaat van 12 volt naar 230 volt en van 230 volt weer naar 12 volt om zijn huishoudaccu op te laden, een ander doet juist alle moeite om voor het laden van fietsaccu's rechtstreeks van 12 volt naar 42 volt te gaan om zo de slag via 230 volt te vermijden en dan is er ook nog een zuiderbuur die alle mogelijke rampscenario's in kaart brengt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Evert,als ze ook zo,n accu aanschaffen,hoeven we niemand meer te overtuigen,en krijgen we vanzelf meer medestanders,zodat het vanzelf de norm gaat worden in een Camper, daar ben ik heilig van overtuigd? En het hoeft echt niet dezelfde te zijn,wel Lifepo4
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Ik heb helemaal geen behoefte om iemand te overtuigen. Ik verbaas me alleen over de tegenstrijdige meningen en adviezen die hier op het forum gegeven worden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
sky2000
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 14:42
Locatie: Zuid-Nederland

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door sky2000 »

hathi schreef:
do 10 okt 2019, 17:36
Evert,als ze ook zo,n accu aanschaffen,hoeven we niemand meer te overtuigen,en krijgen we vanzelf meer medestanders,zodat het vanzelf de norm gaat worden in een Camper, daar ben ik heilig van overtuigd? En het hoeft echt niet dezelfde te zijn,wel Lifepo4
Waar? Welk type?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Heb je het hele topic gelezen? Op pagina 1 staat het antwoord.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Leonardus66 »

Waarom wordt er toch geen antwoord concreet gegeven op de vraag hoe de laadstroom van de dynamo bewaakt wordt en ervoor wordt gezorgd dat de dynamo niet wordt overbelast?
Dat het NDS prima werkt en zowel het laden van de start als de HH -accu prima verzorgd weten we nu wel.
Dat de dynamo zonder maatregelen risico’s loopt bij het laden van LiFePo4 is inmiddels ook wel wel duidelijk. Enerzijds kan de dynamo door de hoge laadstroom bij lage toerentallen verbranden door gebrek aan koeling en anderzijds kan die worden beschadigd door langdurige hoge laadstromen.
Hoe moderne systemen zoals de NDS ervoor zorgen dat de dynamo beheerst wordt blijft echter, althans voor mij, onduidelijk. Dat de huidige gebruikers geen problemen ervaren en op hun prachtige monitor zien dat alles in goed functioneert is weliswaar geruststellend maar geeft toch geen antwoord op de gestelde vraag?
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Ik kan die vraag niet beantwoorden, omdat ik geen verstand heb van elektronica en de documentatie van NDS niet zo ver gaat dat alles uit de doeken wordt gedaan.
Ik kan tijdens het rijden niet op de monitor kijken, want die zit achterin de camper. Het enige dat ik geconstateerd (gehoord) heb, is dat het relais in de 3Link bij draaiende motor met (onregelmatige) tussenpozen omklapt. Het lijkt er met andere woorden op dat de laadstroom van de LiFePO4 accu met tussenpozen onderbroken wordt. Je kunt op die monitor wel zien of het relais open of gesloten is, maar dus niet tijdens het rijden. Op basis van welke criteria het relais omklapt, is mij niet duidelijk.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

Leonardus66, ik dacht toch echt dat die vraag al beantwoord was,? Zoals je op het filmpje van Victron ook kan zien,hebben zij de oplossing voor dit probleem,natuurlijk daar is dat filmpje juist voor,”dat is de OrionTrSmartdc-dc Charger isolator van Victron! daarmee word dat hitte probleem opgelost,......nu bij NDS Doet men volgens mij precies hetzelfde,MAAR DAN INGEBOUWD IN DE 3 Link,nu vraag je hier om uitleg,maar dat kan je evengoed bij Victron vragen,en het antwoord zal ongeveer zijn :de Orion reageert oftewel op de temperatuur,of regelt (af)het amperage van laden, en hoe dat verder dan exact werkt,hoef ik niet persee te weten,ik weet wel dat mijn 90Amp.dynamo maar met Max 40Ampere laad ,en de dynamo word niet warm,kan ook bijna niet ,zo weinig als er door de dynamo geladen hoeft te worden de accu is immers bijna altijd ,of na een half uur weer 100%
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door kampo »

Nee, ondanks mijn aandringen, en nu ook dat van Leonardus66, werd mijn vraag niet beantwoord.
We weten dus niet of en hoe NDS de maximale stroom uit de dynamo gaat begrenzen. Dat is toch het onderwerp van dit draadje.
Ook de gebruiker Hathi van het NDS systeem weet dus niet of zijn dynamo in bepaalde situaties stuk zal gaan wegens overbelasting. Hij is tevreden “want het werkt” en naar zijn display kijkt hij al rijdende niet. Hathi weet enkel dat het goed is in normale situaties als zijn LiFePO4 accu weinig stroom slurpt.

Bij het zoeken naar bijkomende informatie over de werking van het NDS "3 link" systeem kan ik niets vinden behalve eigenlijk dat het in de reclame fantastisch is en alles doet. Het enige wat erbij staat is dat het maximaal 75A aankan. En laat dat nu net een probleem voor de dynamo van Hathi kunnen zijn. Waarom en hoe ?


PS
De mogelijke technieken om de laadstroom uit de dynamo te begrenzen zijn
via een speciale aansturing van de dynamo (bv afregelen op temperatuur)
via een DC/DC converter of Buck boost
via een 12V>230V>12V lader
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door myway »

hathi schreef: ik weet wel dat mijn 90Amp.dynamo maar met Max 40Ampere laad ,en de dynamo word niet warm,kan ook bijna niet ,zo weinig als er door de dynamo geladen hoeft te worden de accu is immers bijna altijd ,of na een half uur weer 100%
Bij hathi zal de accu nooit meer ontladen zijn dan 20 Ah.
Hoe krijg je anders, met een dynamo die Max 40 Amp laadt, de accu in een half uurtje weer helemaal vol.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

kampo schreef:
vr 11 okt 2019, 8:00
Het enige wat erbij staat is dat het maximaal 75A aankan.
In de gebruiksaanwijzing staat volgens mij wat anders, namelijk dat de laadstroom wordt begrensd tot maximaal ("up to") 75 A:
This allows for a better charge management while driving by the alternator, achieving maximum current up to 75A (depending on the alternator)
.
Maar het Italiaanse Engels is niet geweldig.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie