Verschillende zonnepanelen op één regelaar?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door Mickel Moen »

@Kampo

Er is verschil tussen de meest optimale oplossing en de oplossing die voldoende is.

In het eerste heb je gelijk. Echter. Wat voldoende is, is toch afhankelijk van het gebruik. Zowel in verbruikers, locatie, periode enz.

Wie wil overwinteren met de camper zal zeer zorgvuldig gaan rekenen om de meest optimale installatie te verkrijgen.

Maar wie zegt, dat de combinatie van deze panelen met de beoogde solarlader niet voldoet aan het verbruik en gebruik van TS? Scheelt aankoop nieuwe panelen en montage.
Of de aansluiting nu in serie of paralel wordt, het totaal genereert een bepaalde opbrengst. Stel het is een 80Wp paneel en een 100Wp paneel en de opbrengst is gelijk aan dat van een 160Wp paneel. Dan heb je toch nog altijd stroom?
En dan zal het zijn, dat met nieuw panelen je met een kleiner oppervlak een gelijke opbrengst kunt genereren, maar dan zeul je dus alleen wat extra glas mee. De extra brandstofkosten vallen in het niet bij de investering op nieuwe panelen. Dus dit als gepruts bestempelen lijkt mij zwaar overtrokken.

En mocht de opbrengst toch tegenvallen, dan kan TS altijd nog een nieuw installatie overwegen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door Atoz »

Waarom adviseer je iemand die dit soort batterijen plaatst een halve oplossing.
Plaats gewoon nieuwe .
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door Kroppie »

kampo schreef:
wo 09 okt 2019, 13:34
Om de 2 jaar een griepje... :-B
ik heb liever 1x in de 2 jaar een grieppie, dan 1x in mijn leven de pest of cholera.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door Mickel Moen »

Atoz schreef:
wo 09 okt 2019, 17:37
Waarom adviseer je iemand die dit soort batterijen plaatst een halve oplossing.
Plaats gewoon nieuwe .
Leg eens uit?

Panelen is geen rocket science. Die leveren al dan niet stroom. In het laatste geval is het donker of zijn ze kapot. Nieuwe panelen hoeven echt niet meer stroom te kunnen leveren. Hoogstens is het glasoppervlak wat kleiner. Voldoet de totale opbrengst niet aan de gewenste opbrengst, tja dan zul je wat anders moeten, maar, dat had ik al gezegd.

Waarom deze panelen niet bij deze accu zouden kunnen ontgaat mij. Daar is de solarlader alleen cruciaal in.

Of gaat het om het geld? Wel dat is aan TS.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door kampo »

@Mickelmoen
Schieland: Wij zijn sedert een paar maanden in het bezit van een (te zware) camper met tandem-as op B-rijbewijs. Het technisch maximale gewicht is 4500 kg. Op kenteken maximaal 3500 kg.
Natuurlijk kan je tevreden zijn met een solar opbrengst van zeg 160Wp ipv 180Wp.
Maar moet je op basis van ervaring niet wat verder in de toekomst kijken ?
Er was een tijd dat velen toekwamen of blij waren met een paneeltje van 80Wp.
Vandaag gaat de standaard voor campers met een groter dakoppervlak langzaam in de richting van 300Wp en meer.
Dan weet je dat een upgrade naar 160Wp slechts een tijdelijke oplossing is.
Als ik dan ook nog rekening hou met het werk dat zo een upgrade meebrengt dan zou ik het liever in 1 keer goed en voldoende doen.
Iets te veel is geen probleem. 160Wp is snel te weinig. Zeker op een tandemasser...

PS: ...en na 15 jaar is een paneel niet meer nieuw.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door Kroppie »

mijn 10 stuks 23 jaar oude panelen(solarex 120Wp) in de tuin hebben nog een opbrengst die niet onder doet van toen ze nieuw waren.

ja mijn nieuwe panelen (ja solar 275Wp)op mijn camper zijn bij een veel hogere opbrengst slechts iets groter(99x165cm), maar de ouden(100x135cm) doen nog steeds wat er op de sticker staat

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 09 okt 2019, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door kampo »

@Kroppie
Proficiat ! :-B
Jammer genoeg heb ik ondertussen ook camperpanelen gezien die al na een paar jaar schade of slijtage vertoonden.
In bijna alle gevallen kwam er nog stroom uit maar beduidend minder.
Dat zie je pas na een grondige inspectie op het dak.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door Mickel Moen »

De vraag van TS was of je twee oude verschillende panelen kunt combineren. Een simpele vraag.

Ondertussen hebben we het al over de griep gehad, als dit en als dat, over zijn toekomst en willen we in zijn portemonnee meekijken. :lol3:

Terwijl het antwoord is: Ja.

(Waarbij de opbrengst helemaal kan voldoen aan de gewenste opbrengst)
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door Atoz »

Mickel Moen schreef:
wo 09 okt 2019, 17:45
Atoz schreef:
wo 09 okt 2019, 17:37
Waarom adviseer je iemand die dit soort batterijen plaatst een halve oplossing.
Plaats gewoon nieuwe .
Leg eens uit?
We kunnen jou de reden blijven schrijven, je moet ze wel willen lezen.
Verder is dit een zinloze discussie.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door Mickel Moen »

Jij je zin.

@TS
Veel succes met de keuze.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
schieland
Berichten: 41
Lid geworden op: di 13 jul 2010, 12:59
Locatie: Makkinga

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door schieland »

Beste allen,
Waarom plaats ik niet direct nieuwe panelen en vraag ik dit forum om advies? Welnu, een nieuwe regelaar is makkelijk geplaatst, een nieuw paneel dat past op de huidige bevestigingen niet. Daarnaast zijn de nieuwe panelen meestal breder, waardoor ik nu met het dakluik in de knoop kom. Mijn dak niet oneindig, zo zit er een airco, en schotelantenne in de weg, ook al is het een tandemasser.
Ik ben Mickel Moen ook dankbaar voor zijn advies en ga zijn advies om de opbrengsten eerst te meten ook opvolgen. Indien de opbrengst dan tegenvalt kan ik altijd nog overwegen om de panelen te vervangen of zelfs om er nog 1 bij te zetten (waarbij dan weer de huidige vraag geldig is). Waarom een paneel eraf slopen als hij nog opbrengt?

Ik ben overigens niet bang voor een verkoudheid.
Met groet Johan en Joke

Nu Globecar Campscout Elegance - Citroën Jumper Maxi 2018
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door Going »

:lol3: geheel mijn gedachte.
Goh, wat maakt het uit als je een paar procent minder opbrengst geeft. Dat weegt in geen twintig jaar op tegen de kosten van nieuwe.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door kampo »

@schieland
Het lijkt me inderdaad heel goed om vooraf de staat van je huidige 15 jaar oude paneel te beoordelen.
Je kan daarvoor best de opbrengst meten die er nog uitkomt.
Daarnaast moet je een grondige inspectie doen van de cellen en baantjes op het oude paneel.
Bestudeer ook vooraf de andere alternatieven, de hoeveelheid werk en de kostprijs.
Steeds in verhouding tot de te verwachten opbrengst en hetgeen je nodig hebt.
Succes!
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verschillende zonnepanelen op één regelaar?



Bericht door Kroppie »

je hebt goed beter en best, sommigen vinden goed goed genoeg, en er zijn er ook die best nog niet genoeg vinden, oke, maar vergeet 1 ding niet , bij zonneenergie is de brandstof GRATIS, dus wat minder opbrengst eventueel geeft weinig pijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie