Oplossing voor "te zware" camperaars

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door jansloos »

Misschien een oplossing voor te zware campers.

Terug op de fiets, in de regen, wordt toch je brein "gewassen" en kwam het volgende in mij op. Zo ja plop:

Er zijn er hier druk doende met een Arduino, Raspberry, enz.
En er zijn er die hun camper vaak "te zwaar" beladen.

Bij die combinatie, zou je kunnen denken aan een oplossing met zo een singleboardcomputer.
Meetstroken op de Veren, os chassis. Zelfs een meting per wielkant is mogelijk.
Een hoekje op het scherm, of in elke hoek een afbeelding van een wiel, met zijn gewicht, asdruk?

Wie begint.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door Ruud-572 »

Zou wel leuk zijn, maar daar wordt de camper toch niet lichter van... :crazy:
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door Japie »

Post NL werkt ook zo. Opmerking: Brief is te zwaar, moet nog een postzegel bij op. Ik zeg ook: Daar wordt de brief toch niet lichter van.

Ik ben bang dat weinig camperaars willen weten waar ze te zwaar zijn, de meesten weten zelf wel dat ze te zwaar zijn.

Ik zou ook niet weten waar ik zou moeten beginnen, wij wegen 3510 kg en dan moeten nog 2 honden( samen 40 kilo)er bij en de directrice wil ook graag mee, nou weegt die nog geen 75 kilo dus dat is te overzien.

Ik denk dat alles wat ik aan boord heb mee moet maar kan in noodgevallen altijd de watertank nog leeg laten lopen.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door PaulBng »

Ik denk niemand.

Ga met je (afgebouwde/nieuwe) camper naar de weegbrug wanneer je denkt alles bij je te hebben.
Dan heb je een indruk hoe het er voor staat. En wat er kan.
Dan ga je toch niet sensoren, bedrading, programmatuur etc bouwen voor veel?
Ik denk dat alleen al de inregeling van de sensoren een ramp wordt.....
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18104
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door Cee Pee »

Wat denk je dat al die meet rommel weegt, dat komt er ook nog bij. :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door erichendri »

Tsja, hoe ouder hij wordt des te zwaarder vanwege doorzakken veren.
Of moet je hem elk jaar weer zelf ijken?

Eric :-)
Met je rubber door de blubber.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door EasyBee »

Koop een wielweger. Bijvoorbeeld van Reich
Tot 1000 kg per wiel Afbeelding
Gooi alles in de camper wat je wilt meenemen en laat iedereen instappen die mee gaat. Zoek een vlakke plek uit zodat de camper waterpas staat. Zorg voor een plank die even dik is als de wielweger!
Leg wielweger rechtsvoor en de plank linksvoor. Want op de te wegen as moeten beide wielen even veel van het wegdek komen zodat de gewichtsverdeling links en rechts gelijk blijft. Rijdt langzaam over de wielweger. Nu weet je redelijk nauwkeurig wat de belasting rechtsvoor is. Doe het zelfde bij alle andere wielen. Je kunt nu behoorlijk berekenen wat de belasting per wiel, as en totaal is. Afwijking kan bij deze wielweger 3% zijn.
Ik weet bij onze tandemasser wat de belasting per wiel is. We wegen leeg maar 2890 (ook op geijkte weegbrug) en vol beladen 3450 kg van de toegestane 4500. Ik heb bij de 4 achterbanden de spanning bijvoorbeeld omlaag kunnen brengen van de voorgeschreven 4.5 bar naar 2.8 bar. Voor is de winst minimaal 4.4 ipv 4.5 bar. Veel comfortabeler rijden omdat de achterbanden niet zo hard hoeven te zijn.
Laatst gewijzigd door EasyBee op do 17 okt 2019, 17:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door travelscout »

"Veel comfortabeler rijden omdat de achterbanden niet zo hard hoeven te zijn."


Huh?
Een voorband die meer kan dragen met minder druk comfortabeler dan
een voorband die minder kan dragen maar met meer druk?
Ik kan me niet voorstellen dat dat veel verschil geeft.
Misschien wel met "dubbellucht" achter maar dat is toch ook wel heel erg passé met moderne banden die hetzelfde gewicht in één keer kunnen dragen?
Wat wegen die twee extra velgen+banden+constructie? Het lijkt me dat je dan juist, onnodig zwaarder bent!

Afgezien van zwabberend of dweilend rijgedrag, die banden met te weinig druk veroorzaken.
Paul.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door EasyBee »

Huh inderdaad.
Waar jij dat verhaal over die voorbanden vandaan haalt, snap ik echt niet. Die zijn praktisch even hard gebleven 4.4 ipv 4.5 uit Hymer boekje. Ik beschrijf hoe je de wiellast moet wegen, meer niet en begin in het voorbeeld met een voorwiel.

De achterbanden dragen veel minder last dan het toegestane maximum en hoeven minder hard opgepompt te worden. Elke achteras mag 1500 kg hebben en heeft nu maar zo'n 950 kg te dragen. De vooras mag 1650 hebben en krijgt er maar 1550.
Vroeger rammelde je bij het minste of geringste de vullingen uit de kiezen, omdat de banden 4.5 bar hadden conform Hymer gebruiksaanwijzing. Na meting in overleg met Jadatis de druk omlaag naar 2.8 bar. Er dweilt niets en er zwabbert niets. Maar er stuitert ook niets meer.
Laatst gewijzigd door EasyBee op do 10 okt 2019, 0:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door PaulBng »

Ik gebruik ook de richtlijn van jadatis. En rij uiterst comfortabel..
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door Atoz »

Terug naar de vraagstelling van de TS.

Zolang je dit alles niet inbouwd in een grote betonnen kist zal dat meergewicht wel meevallen.
Zou me eerst beter eens verdiepen in de mechanische constructie van die camper om te weten welke montage mogelijkheden er zijn.

Maar de meetsensoren zijn beschikbaar, keuze uit verschillende meetafstanden.
Verder een Arduino met een display.
Wat kabeltjes en klaar is Kees.

Heeft er iemand soms een idee waar dit onder een alko as kan?
En vooraan onder een Ducato 12/2000 ?
Meten tussen de onderkant van het chassis en de bodem lijkt me niet echt juist.

Het ijken zal misschien niet eenvoudig zijn, maar met wat logisch denken zou dat moeten kunnen .
Probleempje is dat de ijkmethode voor elk voertuig apart dient te gebeuren.

Sommige krankzinnige projectjes zijn best uit te voeren :-B
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door jansloos »

Kijk eens op WIKI onder de noemer "rekstrookjes"
Zie wat er mogelijk is.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door HLA »

Hoi
Is technisch niet duur en te doen? Nodig Arduino, display en 2 of 4 afstandsmeters ( geluid of laser, voor een paar euro te koop) Zou totaal niet meer dan 50 euro hoeven kosten (zie Ali). Monteren rechts en links boven de as tegen de bodem. Meten hoe groot de afstand is tussen de As en de bodem. Hoe kleiner de afstand des te zwaarder. Door tussen as en bodem te meten heb je geen last van ongelijke ondergrond. Voor idem maar dan zoeken naar een geschikte plek.
Probleem is het ijken. Welk gewicht bij welke gemeten afstand. Op te lossen door meerdere metingen. Helemaal leeg en helemaal vol. Optie: leeg meten en gewicht er in zetten.? Bijvoorbeeld aantal mensen? Even op de weegschaal en instappen. Met 5 of 6 man heb je snel 400 kg aan boord. Leuke optie voor volgende verjaardagsfeestje?😉
Blijft natuurlijk altijd wat tollerantie maar ik denk dat je toch redelijk goed in de buurt kunt komen.
Hymscanhuub
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 15 nov 2006, 22:28
Locatie: Nijmegen

Re: Oplossing voor "te zware" camperaars



Bericht door Hymscanhuub »

@ Easybee: Nou dit is wel heel extreem. Je heb wel een prima overgewicht . Maar dat verhaal van die banden is toch wel bizar. Je weet toch wel dat te zachten banden te veel ingedrukt worden waardoor er warmte ontwikkeling optreed. Dit doet de band eerder slijten en in het ergste geval klapt hij tijdens het rijden uit elkaar(klapband).En bovendien gebruikt de auto ook meer brandstof. Dit is de slechste oplossing die ik ooit heb gelezen.
Plaats reactie