Oplossing voor "te zware" camperaars
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Oplossing voor "te zware" camperaars
Misschien een oplossing voor te zware campers.
Terug op de fiets, in de regen, wordt toch je brein "gewassen" en kwam het volgende in mij op. Zo ja plop:
Er zijn er hier druk doende met een Arduino, Raspberry, enz.
En er zijn er die hun camper vaak "te zwaar" beladen.
Bij die combinatie, zou je kunnen denken aan een oplossing met zo een singleboardcomputer.
Meetstroken op de Veren, os chassis. Zelfs een meting per wielkant is mogelijk.
Een hoekje op het scherm, of in elke hoek een afbeelding van een wiel, met zijn gewicht, asdruk?
Wie begint.
Terug op de fiets, in de regen, wordt toch je brein "gewassen" en kwam het volgende in mij op. Zo ja plop:
Er zijn er hier druk doende met een Arduino, Raspberry, enz.
En er zijn er die hun camper vaak "te zwaar" beladen.
Bij die combinatie, zou je kunnen denken aan een oplossing met zo een singleboardcomputer.
Meetstroken op de Veren, os chassis. Zelfs een meting per wielkant is mogelijk.
Een hoekje op het scherm, of in elke hoek een afbeelding van een wiel, met zijn gewicht, asdruk?
Wie begint.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Re: Oplossing voor "te zware" camperaars
Zou wel leuk zijn, maar daar wordt de camper toch niet lichter van...
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021
Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Re: Oplossing voor "te zware" camperaars
Post NL werkt ook zo. Opmerking: Brief is te zwaar, moet nog een postzegel bij op. Ik zeg ook: Daar wordt de brief toch niet lichter van.
Ik ben bang dat weinig camperaars willen weten waar ze te zwaar zijn, de meesten weten zelf wel dat ze te zwaar zijn.
Ik zou ook niet weten waar ik zou moeten beginnen, wij wegen 3510 kg en dan moeten nog 2 honden( samen 40 kilo)er bij en de directrice wil ook graag mee, nou weegt die nog geen 75 kilo dus dat is te overzien.
Ik denk dat alles wat ik aan boord heb mee moet maar kan in noodgevallen altijd de watertank nog leeg laten lopen.
Ik ben bang dat weinig camperaars willen weten waar ze te zwaar zijn, de meesten weten zelf wel dat ze te zwaar zijn.
Ik zou ook niet weten waar ik zou moeten beginnen, wij wegen 3510 kg en dan moeten nog 2 honden( samen 40 kilo)er bij en de directrice wil ook graag mee, nou weegt die nog geen 75 kilo dus dat is te overzien.
Ik denk dat alles wat ik aan boord heb mee moet maar kan in noodgevallen altijd de watertank nog leeg laten lopen.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Re: Oplossing voor "te zware" camperaars
Ik denk niemand.
Ga met je (afgebouwde/nieuwe) camper naar de weegbrug wanneer je denkt alles bij je te hebben.
Dan heb je een indruk hoe het er voor staat. En wat er kan.
Dan ga je toch niet sensoren, bedrading, programmatuur etc bouwen voor veel?
Ik denk dat alleen al de inregeling van de sensoren een ramp wordt.....
Ga met je (afgebouwde/nieuwe) camper naar de weegbrug wanneer je denkt alles bij je te hebben.
Dan heb je een indruk hoe het er voor staat. En wat er kan.
Dan ga je toch niet sensoren, bedrading, programmatuur etc bouwen voor veel?
Ik denk dat alleen al de inregeling van de sensoren een ramp wordt.....
Re: Oplossing voor "te zware" camperaars
Wat denk je dat al die meet rommel weegt, dat komt er ook nog bij.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36
Re: Oplossing voor "te zware" camperaars
Tsja, hoe ouder hij wordt des te zwaarder vanwege doorzakken veren.
Of moet je hem elk jaar weer zelf ijken?
Eric
Of moet je hem elk jaar weer zelf ijken?
Eric
Met je rubber door de blubber.
Re: Oplossing voor "te zware" camperaars
Koop een wielweger. Bijvoorbeeld van Reich
Tot 1000 kg per wiel
Gooi alles in de camper wat je wilt meenemen en laat iedereen instappen die mee gaat. Zoek een vlakke plek uit zodat de camper waterpas staat. Zorg voor een plank die even dik is als de wielweger!
Leg wielweger rechtsvoor en de plank linksvoor. Want op de te wegen as moeten beide wielen even veel van het wegdek komen zodat de gewichtsverdeling links en rechts gelijk blijft. Rijdt langzaam over de wielweger. Nu weet je redelijk nauwkeurig wat de belasting rechtsvoor is. Doe het zelfde bij alle andere wielen. Je kunt nu behoorlijk berekenen wat de belasting per wiel, as en totaal is. Afwijking kan bij deze wielweger 3% zijn.
Ik weet bij onze tandemasser wat de belasting per wiel is. We wegen leeg maar 2890 (ook op geijkte weegbrug) en vol beladen 3450 kg van de toegestane 4500. Ik heb bij de 4 achterbanden de spanning bijvoorbeeld omlaag kunnen brengen van de voorgeschreven 4.5 bar naar 2.8 bar. Voor is de winst minimaal 4.4 ipv 4.5 bar. Veel comfortabeler rijden omdat de achterbanden niet zo hard hoeven te zijn.
Tot 1000 kg per wiel
Gooi alles in de camper wat je wilt meenemen en laat iedereen instappen die mee gaat. Zoek een vlakke plek uit zodat de camper waterpas staat. Zorg voor een plank die even dik is als de wielweger!
Leg wielweger rechtsvoor en de plank linksvoor. Want op de te wegen as moeten beide wielen even veel van het wegdek komen zodat de gewichtsverdeling links en rechts gelijk blijft. Rijdt langzaam over de wielweger. Nu weet je redelijk nauwkeurig wat de belasting rechtsvoor is. Doe het zelfde bij alle andere wielen. Je kunt nu behoorlijk berekenen wat de belasting per wiel, as en totaal is. Afwijking kan bij deze wielweger 3% zijn.
Ik weet bij onze tandemasser wat de belasting per wiel is. We wegen leeg maar 2890 (ook op geijkte weegbrug) en vol beladen 3450 kg van de toegestane 4500. Ik heb bij de 4 achterbanden de spanning bijvoorbeeld omlaag kunnen brengen van de voorgeschreven 4.5 bar naar 2.8 bar. Voor is de winst minimaal 4.4 ipv 4.5 bar. Veel comfortabeler rijden omdat de achterbanden niet zo hard hoeven te zijn.
Laatst gewijzigd door EasyBee op do 17 okt 2019, 17:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Oplossing voor "te zware" camperaars
"Veel comfortabeler rijden omdat de achterbanden niet zo hard hoeven te zijn."
Huh?
Een voorband die meer kan dragen met minder druk comfortabeler dan
een voorband die minder kan dragen maar met meer druk?
Ik kan me niet voorstellen dat dat veel verschil geeft.
Misschien wel met "dubbellucht" achter maar dat is toch ook wel heel erg passé met moderne banden die hetzelfde gewicht in één keer kunnen dragen?
Wat wegen die twee extra velgen+banden+constructie? Het lijkt me dat je dan juist, onnodig zwaarder bent!
Afgezien van zwabberend of dweilend rijgedrag, die banden met te weinig druk veroorzaken.
Huh?
Een voorband die meer kan dragen met minder druk comfortabeler dan
een voorband die minder kan dragen maar met meer druk?
Ik kan me niet voorstellen dat dat veel verschil geeft.
Misschien wel met "dubbellucht" achter maar dat is toch ook wel heel erg passé met moderne banden die hetzelfde gewicht in één keer kunnen dragen?
Wat wegen die twee extra velgen+banden+constructie? Het lijkt me dat je dan juist, onnodig zwaarder bent!
Afgezien van zwabberend of dweilend rijgedrag, die banden met te weinig druk veroorzaken.
Paul.
Re: Oplossing voor "te zware" camperaars
Huh inderdaad.
Waar jij dat verhaal over die voorbanden vandaan haalt, snap ik echt niet. Die zijn praktisch even hard gebleven 4.4 ipv 4.5 uit Hymer boekje. Ik beschrijf hoe je de wiellast moet wegen, meer niet en begin in het voorbeeld met een voorwiel.
De achterbanden dragen veel minder last dan het toegestane maximum en hoeven minder hard opgepompt te worden. Elke achteras mag 1500 kg hebben en heeft nu maar zo'n 950 kg te dragen. De vooras mag 1650 hebben en krijgt er maar 1550.
Vroeger rammelde je bij het minste of geringste de vullingen uit de kiezen, omdat de banden 4.5 bar hadden conform Hymer gebruiksaanwijzing. Na meting in overleg met Jadatis de druk omlaag naar 2.8 bar. Er dweilt niets en er zwabbert niets. Maar er stuitert ook niets meer.
Waar jij dat verhaal over die voorbanden vandaan haalt, snap ik echt niet. Die zijn praktisch even hard gebleven 4.4 ipv 4.5 uit Hymer boekje. Ik beschrijf hoe je de wiellast moet wegen, meer niet en begin in het voorbeeld met een voorwiel.
De achterbanden dragen veel minder last dan het toegestane maximum en hoeven minder hard opgepompt te worden. Elke achteras mag 1500 kg hebben en heeft nu maar zo'n 950 kg te dragen. De vooras mag 1650 hebben en krijgt er maar 1550.
Vroeger rammelde je bij het minste of geringste de vullingen uit de kiezen, omdat de banden 4.5 bar hadden conform Hymer gebruiksaanwijzing. Na meting in overleg met Jadatis de druk omlaag naar 2.8 bar. Er dweilt niets en er zwabbert niets. Maar er stuitert ook niets meer.
Laatst gewijzigd door EasyBee op do 10 okt 2019, 0:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Oplossing voor "te zware" camperaars
Ik gebruik ook de richtlijn van jadatis. En rij uiterst comfortabel..
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Oplossing voor "te zware" camperaars
Terug naar de vraagstelling van de TS.
Zolang je dit alles niet inbouwd in een grote betonnen kist zal dat meergewicht wel meevallen.
Zou me eerst beter eens verdiepen in de mechanische constructie van die camper om te weten welke montage mogelijkheden er zijn.
Maar de meetsensoren zijn beschikbaar, keuze uit verschillende meetafstanden.
Verder een Arduino met een display.
Wat kabeltjes en klaar is Kees.
Heeft er iemand soms een idee waar dit onder een alko as kan?
En vooraan onder een Ducato 12/2000 ?
Meten tussen de onderkant van het chassis en de bodem lijkt me niet echt juist.
Het ijken zal misschien niet eenvoudig zijn, maar met wat logisch denken zou dat moeten kunnen .
Probleempje is dat de ijkmethode voor elk voertuig apart dient te gebeuren.
Sommige krankzinnige projectjes zijn best uit te voeren
Zolang je dit alles niet inbouwd in een grote betonnen kist zal dat meergewicht wel meevallen.
Zou me eerst beter eens verdiepen in de mechanische constructie van die camper om te weten welke montage mogelijkheden er zijn.
Maar de meetsensoren zijn beschikbaar, keuze uit verschillende meetafstanden.
Verder een Arduino met een display.
Wat kabeltjes en klaar is Kees.
Heeft er iemand soms een idee waar dit onder een alko as kan?
En vooraan onder een Ducato 12/2000 ?
Meten tussen de onderkant van het chassis en de bodem lijkt me niet echt juist.
Het ijken zal misschien niet eenvoudig zijn, maar met wat logisch denken zou dat moeten kunnen .
Probleempje is dat de ijkmethode voor elk voertuig apart dient te gebeuren.
Sommige krankzinnige projectjes zijn best uit te voeren
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Oplossing voor "te zware" camperaars
Kijk eens op WIKI onder de noemer "rekstrookjes"
Zie wat er mogelijk is.
Zie wat er mogelijk is.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Re: Oplossing voor "te zware" camperaars
Hoi
Is technisch niet duur en te doen? Nodig Arduino, display en 2 of 4 afstandsmeters ( geluid of laser, voor een paar euro te koop) Zou totaal niet meer dan 50 euro hoeven kosten (zie Ali). Monteren rechts en links boven de as tegen de bodem. Meten hoe groot de afstand is tussen de As en de bodem. Hoe kleiner de afstand des te zwaarder. Door tussen as en bodem te meten heb je geen last van ongelijke ondergrond. Voor idem maar dan zoeken naar een geschikte plek.
Probleem is het ijken. Welk gewicht bij welke gemeten afstand. Op te lossen door meerdere metingen. Helemaal leeg en helemaal vol. Optie: leeg meten en gewicht er in zetten.? Bijvoorbeeld aantal mensen? Even op de weegschaal en instappen. Met 5 of 6 man heb je snel 400 kg aan boord. Leuke optie voor volgende verjaardagsfeestje?
Blijft natuurlijk altijd wat tollerantie maar ik denk dat je toch redelijk goed in de buurt kunt komen.
Is technisch niet duur en te doen? Nodig Arduino, display en 2 of 4 afstandsmeters ( geluid of laser, voor een paar euro te koop) Zou totaal niet meer dan 50 euro hoeven kosten (zie Ali). Monteren rechts en links boven de as tegen de bodem. Meten hoe groot de afstand is tussen de As en de bodem. Hoe kleiner de afstand des te zwaarder. Door tussen as en bodem te meten heb je geen last van ongelijke ondergrond. Voor idem maar dan zoeken naar een geschikte plek.
Probleem is het ijken. Welk gewicht bij welke gemeten afstand. Op te lossen door meerdere metingen. Helemaal leeg en helemaal vol. Optie: leeg meten en gewicht er in zetten.? Bijvoorbeeld aantal mensen? Even op de weegschaal en instappen. Met 5 of 6 man heb je snel 400 kg aan boord. Leuke optie voor volgende verjaardagsfeestje?
Blijft natuurlijk altijd wat tollerantie maar ik denk dat je toch redelijk goed in de buurt kunt komen.
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: wo 15 nov 2006, 22:28
- Locatie: Nijmegen
Re: Oplossing voor "te zware" camperaars
@ Easybee: Nou dit is wel heel extreem. Je heb wel een prima overgewicht . Maar dat verhaal van die banden is toch wel bizar. Je weet toch wel dat te zachten banden te veel ingedrukt worden waardoor er warmte ontwikkeling optreed. Dit doet de band eerder slijten en in het ergste geval klapt hij tijdens het rijden uit elkaar(klapband).En bovendien gebruikt de auto ook meer brandstof. Dit is de slechste oplossing die ik ooit heb gelezen.