Verbruik omvormer onbelast

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Verbruik omvormer onbelast



Bericht door rijschoollucassen »

Hallo,
Onlangs midden in de nacht zonder 12V komen te staan. Dag te voren veel gereden, mooi weer, waar de zonnepanelen goed hun werk konden doen.

Op zoek naar een mogelijke oorzaak bleek de omvormer nog aan te staan, onbelast. Nu hebben we de omvormer wel vaker de hele nacht aan staan om de tablet en de telefoons te laden. Nooit problemen mee gehad.

Inmiddels heb ik een stroomtang aangeschaft, beetje budget apparaat, maar voor mijn doel goed genoeg. Nu meet ik op de 12v toevoer naar de omvormer 1,2a onbelast, tv met de decoder aan trekt ongeveer 4a.

Accu's zijn gel-accu's, twee keer 100Ah, ongeveer een jaar oud.
Omvormer is een Apex 1500/3000. Is deze onbelaste waarde normaal?

Groet,
Jaap.
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Verbruik omvormer onbelast



Bericht door JoopBrekken »

Dat moet je in de spec,s zien, maar voor zo,n zware omvormer lijkt dat wel normaal.
Niet normaal is dat je in 1 nacht daarmee een 200Ah accu leegtrekt, dus accu,s waren niet vol of zijn niet goed meer. Dat ze pas 1 jr oud zijn is geen garantie.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Verbruik omvormer onbelast



Bericht door myway »

Dat is redelijk aan de hoge kant.
Maar dat moet makkelijk een nacht aan kunnen staan.
Twee weken geleden een Victron van 800 va opgemeten die kwam op 0.5 Amp en in de eco-stand liep dat van 0.1 tot 0.3 in tijd van 2 seconden.
het was wel grappig dat een 230 ledlamp te weinig verbruik had om hem uit de eco-stand constant aan te laten gaan.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Verbruik omvormer onbelast



Bericht door rijschoollucassen »

Leek mij ook geen verbruik waarmee je de accu's in één nacht leeg trekt, maar bij mijn weten stonden er geen andere verbruikers aan. Heb ook gedacht dat er mogelijk een probleem met de omschakelautomaat voor de walstroom zou kunnen zijn, en dat de koelkast de schuldige zou kunnen zijn, maar bij gebruik van de omvormer staat er geen spanning op het stopcontact van de koelkast.

Binnenkort de accu's maar eens laten testen.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verbruik omvormer onbelast



Bericht door Kroppie »

mijn victron 12/1600/70 verbruikt onbelast <0,5 ampere.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Verbruik omvormer onbelast



Bericht door rijschoollucassen »

Kan dus geen kwaad die omvormer in de gaten te houden. Destijds een zware aangeschaft in verband met ( nog steeds niet aangeschafte) e-bikes.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Verbruik omvormer onbelast



Bericht door JoopBrekken »

Met mijn 350W Victron omvormer laad ik ook 2 fietsaccu,s tegelijk, en die heeft een nullast verbruik van 0,2A.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Verbruik omvormer onbelast



Bericht door EasyBee »

@Jaap
Dan nog kan met een onbelast gebruik van 1,2 Ah in een nacht niet zo'n accupakket zo leeg raken. Er moet iets aangestaan hebben.
Wat was de laadtoestand van de accu's (mocht je enig idee hebben) aan het begin van de avond?
Of je accu's zijn gaar.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Verbruik omvormer onbelast



Bericht door rijschoollucassen »

Overdag zeker anderhalf uur gereden. Mooi weer, dus 200wp zonnepanelen heeft zijn aandeel ook kunnen leveren. Wel wat tv gekeken. Accu's zijn gel-accu's van ongeveer een jaar oud. Binnenkort de accu's maar eens laten testen.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Verbruik omvormer onbelast



Bericht door EasyBee »

En die stroomtang bij stilstand eens gebruiken om te kijken wat er uit de accu's getrokken wordt. Sluipverbruiker?
Ik heb een apneu apparaat en die gebruikt (geen verdamper) 1,5 tot 2 Ah. Ik kan vrijstaand rustig met maar 1 100 A accu nachten slapen zonder dat mijn accu leeggetrokken wordt. Ik hang er dan wel overdag een solarkoffer met mppt regelaar aan.
Laatst gewijzigd door EasyBee op di 08 okt 2019, 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Verbruik omvormer onbelast



Bericht door rijschoollucassen »

Dat is een idee. Morgen eens even doen. Inmiddels al weer een paar keer weg geweest zonder problemen.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Verbruik omvormer onbelast



Bericht door myway »

Plaats eens een foto hoe beide accu’s paralel zijn aangesloten.
Ik ben altijd nieuwsgierig hoe dat gedaan is als dit soort zaken zich voordoen.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Verbruik omvormer onbelast



Bericht door blizard »

Jaap,

Loop eens alle aansluitingen na, er kunnen rare dingen optreden (eigen ervaring) en dan blijkt er een pool niet erg vast te zitten.
Ik kwam er achter door vanaf de accu de spanning te meten, en na elk punt te kijken of er een "spanningsval" in zat.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Verbruik omvormer onbelast



Bericht door rijschoollucassen »

Accu's zijn parallel aangesloten, plus van de ene accu, min van de andere. Pink-dikke kabels tussen de accu's. Dat zit zeker weten goed.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Plaats reactie