Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door Breg »

Beste mede forumleden,

Wat fijn en mooi om hier al een tijdje rond te mogen neuzen! Ik heb nog weinig kunnen bijdragen helaas, aangezien ik nul ervaring heb. En ik moet dus beginnen met jullie om advies te vragen… hopelijk kan ik later teruggeven. Main vraag: liever een jonge bus met veel km, of oude bus met weinig km?

Achtergrond:
Ik ben op zoek naar een busje dat ik om kan bouwen naar buscamper (zelfbouw). Ik ga de bus zeer intensief gebruiken, een tijdje reizen/wonen. Ben een amateur, niet technisch, gemiddeld handig, maar het lijkt me een machtig mooi project. Ik wil wat kunnen ‘klussen’ zonder dat ik een dure bus verknal, en zoek een tweedehands werkbus die wel redelijk betrouwbaar is en nog even vooruit kan. Het zou zonde zijn van de ombouw en al het werk als de bus er gauw mee uitscheidt.

Buskeuze
Budget = 3000 euro max. excl ombouw. Dit is weinig, daarom moet ik concessies doen in leeftijd of km-stand. Praktisch gaat boven schoonheid, een deuk mag. Nu ben ik toevallig op twee hele jonge bussen gestuit met een extreem hoge kilometerstand. Daarom denk ik dat ze niet vele hoeven te kosten. Beiden werkbussen, L2H2.

Optie 1
Mercedes sprinter 318cdi uit 2009
360.000 op de teller.
Staat: Ziet er afgeragd uit, is van een stucadoorbedrijf geweest. (Maar wie weet lijkt hij alleen maar afgeragd omdat je overal gips/stof ziet, en is dat met een goede wasbeurt zo opgelost). Bestuurdersstoel wel stukkig, dus vaak in/uitgestapt gok ik, (logisch bij die km-stand)
Catalogusprijs 2009: 60.000 euro (wow!)
BPM nog te voldoen bij ombouw: 1300 euro ( schat ik)
1 eigenaar gehad

Optie 2
Opel Movano, 2.5cdti, 88kw, uit 2010.
300.000 km op de teller. 2.5cdti, 88kw
Staat: Goed onderhouden, ziet er super netjes uit.
Catalogusprijs 2010: 4200 euro (stuk lager dus wel)
BPM not te voldoen bij ombouw: 800 euro (schat ik)
1 eigenaar gehad

Optie 3
Verder zoeken, evt naar een gedeukte bestelbus (master, ducato, ...) rond/na 2005 (iets met mileuzones geloof ik), rond de 200.000 km. Ouder dus maar wel lagere km-stand.



Vragen...
* liever jong met veel km, of oud met weinig km?
* ik lees dat veel forumleden erg vele waarde hechten aan het onderhoud: in dat geval zou de movano met 300.000 km op de teller eigenlijk geen probleem hoeven te zijn, lijkt me?
* Waarom is de mercedes sprinter nieuwprijs zo enorm veel duurder? - Vertaalt dit zich in een meer duurzame motor die langer mee gaat?
* Zou iemand van jullie het erop wagen met zo’n hoge km-stand?
* Of is het giga naief van me om uberhaupt te denken dat ik zo'n jonge bus voor onder de 3000 euro zou kunnen aanschaffen haha :shifty: :roll: ?!

Ik weet dat veel forum-onderwerpen dit onderwerp al gedeeltelijk behandelen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer en wil het graag concreet maken met de opties die ik nu heb. Als er iemand een idee heeft of wil reageren ben ik super dankbaar. Al is het maar op een klein deel van m'n post, is al super. Ik ben in elk geval benieuwd naar jullie inzicht/gevoel hierbij :D .

Groet!
Bregje
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Buskeuze: jong+veel km, of oud+weinig km?



Bericht door gsm »

Wij hebben 2 jaar geleden een Ducato van 2011 gekocht met 200.000km op de teller, eerste eigenaar en goed onderhouden
Daarbij kwam dat de verkoper dacht dat het een L2 was maar het was een L3 en dat kwam door de type aanduiding : LH2
Als ik moest kiezen tussen die 2 dan zou ik voor de Movano gaan, jaartje jonger + minder km + beter onderhouden
Kijk als je er op ingaat naar het onderhoudsboekje en schade verleden, zo kreeg ik alle onderhoudsgegevens en vervangingen te horen.
Maar er zullen best meer raadgevingen komen van mensen die van bussen meer verstand hebben dan ik :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Buskeuze: jong+veel km, of oud+weinig km?



Bericht door DiffRental »

Moeilijk een advies te geven over wagens die je niet kent of ziet.

1 ding durf ik vrij zeker te stellen, de mercedes kan in de regel meer kilometers hebben dan een ander merk.
Bedoel dan vooral motor, aandrijflijn en ophangingen. Roest kan wel eens een dingetje zijn bij oudere mercedesen.
Maar 360dkm als stucadoorsbus is wel erg veel. Mijn ervaringen met stucadoors en auto's is niet best.

300dkm voor een opel/renault vind ik ook aardig veel, zal dus veel afhangen hoe ermee omgegaan is.
En eigenlijk geldt dat voor elke wagen die je voor dat geld gaat vinden.
Groeten Peter
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Re: Buskeuze: jong+veel km, of oud+weinig km?



Bericht door Breg »

Dank beiden voor reactie!

@GSM blij met de Ducato? En mag ik vragen rond welke prijs hij lag, om te vergelijken? (hoef je natuurlijk niet te noemen!)

@Peter - dank, ja precies, ik dacht ook mee te krijgen dat mercedes veel km kunnen hebben, maar of dat opweegt tegen de afgeragde staat weet ik niet.

Ik vermoed wel dat er met beide wagens vooral lange afstanden gereden zijn. Snelwegkilometers lijken me in wel beter dan een post-nl bus die steeds stopt en weer optrekt.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Buskeuze: jong+veel km, of oud+weinig km?



Bericht door gsm »

Geen geheim hoor :-B €9000 en ja we zijn er zeer tevreden mee.
Ter info wij waren ±€12000 aan ombouw kwijt en dat zijn de echte kosten + keuring en BPM
Die van ons is van een drukkerij geweest en heeft lange afstanden gereden maar is soms ook wel zwaar beladen geweest en dat bleek in afgelopen juni toen we hulpveren er onder wilde hebben dat de schokbrekers versleten waren en één bladveer achter was het oog gebroken.
Maar nog steeds een prettige bus die we leuk naar eigen wensen hebben omgebouwd zoals te zien is op mijn topic viewtopic.php?f=7&t=8458214
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Buskeuze: jong+veel km, of oud+weinig km?



Bericht door kampo »

Een goed of leuk antwoord is er niet op die vraag. Naarmate de kilometers of jaren evolueren zullen de algemene slijtage en bijbehorende herstellingskosten blijven toenemen.

Eenmaal je over de 200.000km of over de 15 jaar gaat is het helemaal niet meer zeker dat het een goed voertuig is. 1 van de 2 overschrijden is voldoende. Ze worden steeds minder betrouwbaar.

Als een kaap van 300.000km of 20 jaar er aan komt dan zit het voertuig statistisch in de buurt van het einde. Dat is zo ongeveer waar veel bestelbussen ophouden te bestaan.

Ja er zijn uitzonderingen. Er zijn voertuigen die weinig belast werden, zeer goed onderhouden, eerste klas mee gereden en altijd binnen gestaan. Die kunnen langer meegaan. Maar meestal is het niet zo. Dus een goede met veel kilometers of oude vinden is moeilijk.
De meeste van die voertuigen zijn slecht of er zijn veel kosten aan.
Als je het allemaal zelf kan, veel tijd hebt en je kan permitteren van een keer meer te blijven stilstaan dan kan je zo een voertuig nog een 2de leven geven. Daar zijn een paar voorbeelden van.
Groeten Kampo
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: Buskeuze: jong+veel km, of oud+weinig km?



Bericht door Boulange »

Koop het beste wat je kunt betalen.

Houdt rekening met een paar duizend aan onderhoud voor het eerste jaar.

Zoek gewoon de knapste bus uit.
Beide situaties zeggen niet alles.
Probeer gewoon een inschatting te maken hoe er met de bus is om gegaan.
Zelf wil.ik altijd graag een eerlijke auto.
Dus liever een bus met een deuk en gips erin met 300.000, dan een overgespoten, opgepoetste bus met 100.000 op de teller.

Nog even wat tegeltjes wijsheid :
Als je voor een cent op de eerste rij wil zitten, moet je er of, heel veel verstand van hebben. Of je zoekt de verkoper op die het hardste liegt.
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2432
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door bently »

Als je toch BPM moet voldoen, kijk dan ook eens bij de buren. www.mobile.de
Bijvoorbeeld : https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 4b6a52f29f

TIP : vraag daar altijd naar een recente TÜV !
Succes !
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door de Jonckheer »

Als de eerste eigenaar van die MB er 360000 km mee heeft gereden kan hij er wel mee omgaan anders had ie dat op zeker niet gehaald! Mogelijk heeft dus altijd dezelfde bestuurder ermee gereden. Je weet uiteraard niet de onderhoudshistorie van de bus want je gaat af op het uiterlijk. En dat zegt niet zoveel.Vanwege die hoge stand kun je ervan uitgaan dat hij veel langere afstanden heeft gereden dus gewerkt in een andere provincie, wat vaak voorkomt. Dus weinig korte stukjes wat slecht is voor een auto.
Persoonlijk heb ik niet zoveel met km standen want dat zegt niet zoveel. Mijn touringcar kocht ik in 2007 met meer dan 1 miljoen km en die bleek oer betrouwbaar wat hij na 12 jaar nog steeds is.
Hoe dan ook, het blijft een gok, welke je ook kiest. P
Verhalen dat ze aan het eind zitten moet je maar met een korrel zout nemen, een beetje MB haalt makkelijk meer dan 5 ton dus hij kan nog even.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door isoplus »

Eerlijk? Niet aan beginnen, koop gewoon een busje dat zijn leven als camper begonnen is, gisteren op een ander draadje kwamen er vw busjes voorbij van 6000 Euro. Niet handig en geen inzicht in techniek, warom zou je aan een nachtmerrie beginnen?
Als wij destijds onze bedrijfbussen inruilde zagen die er prima uit, maar ze waren technisch op vanwege overbelasting, te hard rijden, zware vrachten slepen met aanhangers en ze stonken naar smeerolie, vetten en oplosmiddelen.
Je budget is gewoon te laag voor een goed begin.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door kampo »

Ruwweg genomen heb je volgend budget nodig bij de camperbouw op basis van een oudere bus.
25% aankoopprijs basisvoertuig
25% herstelling en restauratie basisvoertuig
25% meubels en inrichtingen
25% technieken
Het kan afwijken natuurlijk.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door Marcel1962 »

Die MB kan heus wel wat meer aan dan die 360.000.
Een familielid van mij is bedrijfsleider bij een taxibedrijf en daar rijden de Sprinters 900.000 tot over de 1.000.000 km alvorens ze worden vervangen.
Moet erbij vertellen dat ze goed onderhoud krijgen en 18 tot 19 uur per dag op de weg zitten, zo'n motor krijgt dus amper de tijd om af te koelen.
Groet Marcel, DK1NL.
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Re: Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door Breg »

Wauw allen, dank voor jullie reacties! Gevarieerd ook.

Ja, ik ben me ervan bewust dat als ik een bus met zoveel km op de teller pak, ik waarschijnlijk evenveel kwijt zal zijn aan onderhoud als aan de aanschafprijs, misschien wel zelfs al het eerste jaar. Maar mocht ik daarmee dan een 'degelijke' bus hebben die ik vervolgens goed kan onderhouden, dan is het wellicht de moeite. Een groter budget is er gewoon even niet, rekening houdend met dat ik ook nog de ombouw wil doen.

Koop ik een camper dat al van het begin op kenteken staat, dan kom ik met mijn budget bij een '90 model uit. --> Minder zuinig dan een MB uit 2009 schat ik, wellicht minstens zoveel aan onderhoud, en ik kom sommige steden niet meer in qua oude diesel zijnde.

Ik vind het persoonlijk ergens wel leuk om van iets wat eruit ziet als 'crap' en afgeschreven is, toch nog wat te maken. Ik heb de afgeragde bus van 360.000 km nog niet helemaal afgeschreven mits ik 'm voor een goede prijs kan hebben. Extra belangrijk om niet in mijn 'blinde vlek' te hangen en al jullie antwoorden zo te interpreteren naar hoe ik het wil horen, want een dikke miskoop wil ik ook niet doen ;).

@GSM: heb je topic bekeken, met name de foto's ook, wat een mooi project! interessante indeling ook, qua bed. In de sprinter zal dat niet gaan passen, in de movano misschien wel. neem ik mee.

Wat betreft auto importeren uit Duitsland: heb ik aan gedacht, ook wel al rondgeneusd op mobile.de, tegelijkertijd ook hier op het forum gelezen dan je dan iets meer kans hebt op een teruggedraaide kilometerteller, en dan weet je dus nog niet wat je in huis hebt. Ben terughoudend daarin merk ik.

Mijn gevoel zegt dat de Movano in veel betere staat is, het minst afgeragd is en duidelijk het best onderhouden (onderhoudsgeschiedenis aanwezig), maar zoals ik hier ook lees: de MB is wellicht beter gemaakt om de 500.000 te kunnen halen en de movano niet. Door de lange afstanden die gereden zijn kan ik de km-stand wellicht met een korrel zout nemen. Dat geldt dan voor beiden.

Je kan ook zo denken: heb je liever:
- A. een bestelbus uit 2007 met 200.000 op de teller, rijgeschiedenis = onbekend, mogelijk kortere afstanden
- B. een bestelbus uit 2012 met 350.000 op de teller, rijgeschiedenis = lange afstanden mee gereden (moet bijna wel in die korte tijd dat auto bestaat)
- (C. of een camper uit 1995, ook al gauw 300.000 op de teller, die 10 maanden per jaar heeft stilgestaan, minder zuinig, iets meer roest maar wel goed onderhouden en wel al een camper).

Mmm misschien is het appels met peren.
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Re: Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door Breg »

isoplus schreef:
di 08 okt 2019, 9:24
Eerlijk? Niet aan beginnen, koop gewoon een busje dat zijn leven als camper begonnen is, gisteren op een ander draadje kwamen er vw busjes voorbij van 6000 Euro. Niet handig en geen inzicht in techniek, warom zou je aan een nachtmerrie beginnen?
Als wij destijds onze bedrijfbussen inruilde zagen die er prima uit, maar ze waren technisch op vanwege overbelasting, te hard rijden, zware vrachten slepen met aanhangers en ze stonken naar smeerolie, vetten en oplosmiddelen.
Je budget is gewoon te laag voor een goed begin.
--> bedoel je dat je beter een vw-busje zou kunnen kopen 6000 euro dat al een camper is, of dat je de vw-busjes van 6000 juist moet laten staan?
Plaats reactie