Ombouw Fiat Ducato L2H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
dwolters
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 aug 2019, 11:41

Ombouw Fiat Ducato L2H2



Bericht door dwolters »

Hallo forumleden!

Sinds het voorjaar van dit jaar is het plan om een bestelbus om te bouwen naar een camperbus! Dit idee is natuurlijk ontstaan op, je raadt het al, de camping.
Ik heb al veel rondgekeken op dit forum en erg veel geleerd, nu is het tijd om te beginnen aan mijn eigen ombouwverslag. Dit doe ik om tips te krijgen en om natuurlijk te laten zien hoe het gaat met de ombouw!

Een paar weken terug hebben wij een tweedehands Fiat Ducato uit 2011 gekocht, en hij is oranje! Zie bijlage.

Nu ben ik natuurlijk druk met het plannen wat er moet gebeuren, maar ik zie dat er veel verdeeldheid is op veel verschillende vlakken (zoals isolatie, welke is het beste). Nu heb ik voor mezelf gekozen om de vloer, plafond en wand bij het bed te isoleren met Xtrem, de rest van de wanden met schapenwol. Hierbij kies ik voor Xtrem op door het minimale ruimte verlies, en voor schapenwol voor zowel warmteisolatie als geluidsisolatie.
Dan wordt de vloer bedekt met okoume hout van 12mm (is dit te dik of juist niet?) en de wanden en plafond met populieren multiplex van 9mm.
Voor de ventilatie worden er twee dakluiken geplaatst, en waarschijnlijk twee zijramen.

Nu zie ik dat het van groot belang is om eerst je elektra op orde te hebben en daar ben ik nu mee bezig en dat is voor mij een flink (leuk!) karwei, dit omdat ik hier (nog) geen ster in ben! Ik ben het volgende elektrisch schema tegengekomen: http://www.suzuki-4wd.nl/downloads/vict ... mall-1.pdf , deze wil ik gebruiken voor ongeveer de basis (nog wel uit te zoeken wat voor mij de juiste draaddiktes zijn, en kan het zijn dat bepaalde onderdelen worden vervangen uit dit schema, maar daarom is het de basis), deze wil ik nog veranderen naar mijn wensen maar achter 1 ding kom ik toch lastig.
Mijn idee was om dit schema te gebruiken en daarbij een extra walstroom aansluiting te maken om de accu op te laden, maar ook om nog twee stopcontacten te maken in de camper! Ik kies hierbij bewust niet voor een omvormer van 12v naar 230v omdat ik de luxe van 230v alleen zal gebruiken bij een plaats waar stroom beschikbaar is.
Nu is mijn vraag, hoe wordt dit gedaan? Is dit juist erg gemakkelijk of moet er een extra scheidingselement tussen komen?

Alvast bedankt voor het antwoord!
D Wolters
Bijlagen
Ducato foto-min.jpg
Ducato foto-min.jpg (173.1 KiB) 1119 keer bekeken
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1719
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L2H2



Bericht door marjasjaak »

Leuke bus. Wij hebben gebruikt populieren multiplex: plafond en wanden 4mm, kleine kastdeuren 6 mm,9mm voor staande dele, en staande zijwanden voor kasten 12mm die gelijk het plafond kunnen ondersteunen. Kortom er is genoeg keus. :roll: . De afwijkende diktes kan je gewoon bestellen bij bouwmarkten. Tegen betaling brengen ze het ook nog thuis, het zijn platen van 122 bij 244. Platen van 4mm dik zijn ook nog een beetje buigzaam. Ons plafond is alleen verlijmd en hangt nog steeds. Het is belangrijk om op gewicht te besparen.
dwolters
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 aug 2019, 11:41

Re: Ombouw Fiat Ducato L2H2



Bericht door dwolters »

Hoi Marjasjaak, Leuk dat je reageert!
Ik vraag me alleen af of dat dik genoeg is? Hoe heb je de kasten die bovenin zitten bevestigd? Gaat dit wel met 4mm hout?
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1719
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L2H2



Bericht door marjasjaak »

De bovenkastjes hangen aan het plafond, maar voordat je het plafond 4mm erin lijmt, moet je eerst uitmeten waar je kastjes komen. Daar lijm je een dikker balkje aan het dak. Ook zijwanden van bijvoorbeeld kast/keuken gebruik je om bovenkasjes aan te bevestigen. Wij hebben alles met BisonPolymax High Tack gelijmd. Na een testrit van 7 weken over de meest slechste wegen en temperaturen van 38 graden in het zuiden van Italië is alles blijven hangen.. op ons draadje staan wat foto's. Gr. Sjaak
dwolters
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 aug 2019, 11:41

Re: Ombouw Fiat Ducato L2H2



Bericht door dwolters »

Op die manier! Dat is dan helder en inderdaad een goed plan.

Vandaag alles uit de achterbak gehaald en kom zo op meer ideeën. Nu weer even terug naar de tekentafel om een duidelijk concept te maken.

Heeft iemand ervaring met de volgende ramen?

https://shop.reimo-pan.de/nl/kampeerart ... raam-links

Ben ze tegengekomen in de catalogus van Reimo maar heb ze verder nog nooit voorbij zien komen! Wat is hier de reden voor?
Boxbox
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 13 jun 2018, 19:21

Re: Ombouw Fiat Ducato L2H2



Bericht door Boxbox »

dwolters schreef:
Heeft iemand ervaring met de volgende ramen?

https://shop.reimo-pan.de/nl/kampeerart ... raam-links

Ben ze tegengekomen in de catalogus van Reimo maar heb ze verder nog nooit voorbij zien komen! Wat is hier de reden voor?
Wij hebben die ramen en ze zijn prima. Ze zijn volgens mij nog niet zo lang leverbaar dus denk dat je ze daarom weinig ziet.

Afbeelding
Net geplaatst op deze foto, daarom nog met tape.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Fiat Ducato L2H2



Bericht door Navigator »

Zien er prima uit.
Forum verlaten.
Plaats reactie