Thetford C3

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Thetford C3



Bericht door 309T16 »

Na een aantal dagen geklust te hebben aan de Trumatic en EBL van de nieuwe camper, ben ik nu begonnen met het herstel van de toilet.

Heb bij de Tabbert J5 ooit de bedrading met pomp vervangen (dankzij input @myway destijds). Dacht bij deze iets vergelijkbaars tegen te komen. Nee dus!
Heel ander systeem. Geen pomp en watervulmogelijkheid te bekennen. Blijkt het een systeem te zijn, waarbij er gebruik gemaakt wordt van de schoonwatertank en zijn pomp.

Hangt een relais in de C3, waarvan ik verwachtte dat het de elektrische klep zou bedienen. Ook niet het geval. Die twee staan gewoon parallel. Relais kan je dus de externe pomp mee schakelen.
Echter werkt de waterpomp bij deze camper op druk. Dus na het volgen van de bedrading zag ik inderdaad aan het eind dat de draden niet aangesloten zijn. Relais dus overbodig.

Nu veronderstel ik, dat er altijd waterdruk op die klep staat, zodra de schoonwatervoorziening operationeel is.
Zodra ik elektrisch contact maak voel ik de klep bewegen. Druppelt er minimaal wat water de wc in. Klep zit waarschijnlijk vast. Echter zag ik aan de slangen dat er nog iets tussen zit: een vacuum breaker volgens de Thetford tekening.

Wat is daar de functie van? Een soort terugslagklep zoals bij een CV-ketel?
Kan die ook voor een verstopping zorgen?

Willart
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Thetford C3



Bericht door 309T16 »

viewtopic.php?t=8426437

Toch wat op het forum gevonden :D .
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Thetford C3



Bericht door Marinus »

De vacuum breaker is nodig bij een toilet waarbij de watertoevoer rechtstreeks op een drinkwatersysteem is aangesloten.
Dus een toilet met GEEN eigen watervoorziening.

De vacuum breaker is bedoeld om te voorkomen dat bij onderdruk, water uit de toilet (dus na de vacuum breaker) terug kan stromen in het drinkwatersysteem.

Stel dat deze vacuum breaker er niet in zou zitten dan zou in het eventuele geval, dat er onderdruk in het toevoersysteem is en gelijktijdig de spoelknop bediend wordt, water dat mogelijk nog in de spoelrand van de toilet staat terug gezogen kunnen worden in het drinkwatersysteem.

Om dat helemaal uit te sluiten is de vacuum breaker aangebracht.
Bij onderdruk gaat een klepje in de vacuum breaker open en wordt alleen lucht aangezogen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Thetford C3



Bericht door 309T16 »

Ok Marinus. Nou drinken wij nooit dit water, maar koken er wel mee.

Hij ligt in de wijnazijn momenteel. Is helemaal kalkwit van binnen.
Wat een crime om los te halen trouwens. Met mijn 1m92 ondersteboven gemonteerde parkers demonteren en dat opgevouwen in een kleine sanitaire ruimte.
Enige voordeel t.o.v. aan een automotor sleutelen is dat je geen smerige handen krijgt :D
Zag dat de Wit in Schijndel hem ook gewoon te koop heeft. De elektrische klep wordt wat moeilijker geloof ik.

Ik verbind de twee slangen eerst even met een koppelstuk om te kijken of de elektrische klep wel werkt en goed afsluit. Anders die ook proberen te ontkalken.

Kwam ook dit topic nog tegen: viewtopic.php?f=3&t=8456092

Thanks!
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Thetford C3



Bericht door 309T16 »

Alles werkt weer. De wijnazijn heeft de klep weer goed gangbaar gemaakt en sluit volledig. Verder de leiding naar WC een tijdje met open uiteinde doorgespoeld. Kwam veel bagger uit.

Klepje is trouwens wel op voorraad bij Jasicamp. Kost 62 euro en was gelukkig dus niet nodig.

Hier nog nuttige info over herstel van deze systemen:

https://www.campshop.nl/dbdocs/attachment_20.pdf
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Thetford C3



Bericht door javanes »

309T16 schreef:
di 08 okt 2019, 11:56
Klepje is trouwens wel op voorraad bij Jasicamp. Kost 62 euro en was gelukkig dus niet nodig.
Nog geen €6- bij AliExpress :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie