Truma C3402 rode knipperlampje

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Cinogenic
Berichten: 17
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 19:46
Locatie: Schaijk

Truma C3402 rode knipperlampje



Bericht door Cinogenic »

Goede middag allemaal,

Ik ben in het bezit van een LMC camper uit 2001.

Ik heb zoals vele berichten die ik heb gelezen op het forum ook problemen met mijn Trauma kachel.

Het lampje van de spanning gaat knipperen als ik de kachel laat branden op de accu, eerst ging het lampje knipperen en schakelde de kachel uit om daarna weer een automatische poging te doen om op te starten. Met de motor aan of op was stroom zijn er geen problemen.

Het eerste deel van het opwarmen van de boiler als het gele lampje brand geeft geen problemen. Pas na een periode van ik denk 10 minuten begint de lamp te knipperen. Ook als ik tijdens de beging fase lampen aan zet begint het ook meteen te knipperen en schakelt de brander uit.

Nu heb ik logischerwijs een nieuwe accu gekocht een Centurion, echter bleef het probleem hetzelfde. Na wat speurwerk en adviezen van de man van Centurion kwam ik erachter dat de EBL99 op gel stond heeft die accu blijkbaar een knal gehad en is daardoor kapot gegaan.

Fijn van Centurion dat de accu gewoon kosteloos geruild is tegen een nieuwe, top! Ik heb de accu aan de walsstroom gehangen voor 12 uur en jippie de kachel ging niet meer in storing, maar toch nog als ik een paar lampen aan zet.

Omdat ik een oude zware accu ook nog in de camper had staan heb ik deze vervangen. Centurion kon die grote niet leveren anders had ik daar een accu besteld. Daar heb ik een varta LFD230 voor aangeschaft een aangesloten.

Deze ben ik nu aan het opladen via de walsstroom maar net een test gedaan en met lampen aan wederom hetzelfde probleem.

Ik denk zelf dat er dingen schoongemaakt moeten worden, deze camper is van mijn vader geweest en er is nooit onderhoud gedaan aan de kachel. Daar zal op verschillende plekken wel een bak stof zitten.

Nu heb ik wel wat dingen gevonden op het forum maar kom er nog niet echt uit.

Wie kan mij adviseren hoe deze kachel te reinigen of heeft hier goede informatie over. Ik had ergens in de groep een link gevonden maar helaas is mijn frans niet zo goed.

Ook deze heb ik gevonden https://zwiebelfam.nl/verwarming-werkt-niet/

Of weet iemand een goed bedrijf in de buurt van Schaijk die service kan doen tegen een redelijke prijs?

Alvast bedankt voor de informatie.

Groeten Peter
Het leven is fijn als de zon schijnt
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Truma C3402 rode knipper lampje



Bericht door javanes »

Er zit waarschijnlijk wat verlies in de bekabeling; stekkerverbindingen ed.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cinogenic
Berichten: 17
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 19:46
Locatie: Schaijk

Re: Truma C3402 rode knipperlampje



Bericht door Cinogenic »

Dat kan maar hoe komt het dan dat het wel werkt op de walsstroom en op de dynamo? Dat gebruikt toch dezelfde bekabeling? Want de kachel werkt zover ik als leek weet gewoon toch op 12V? Dus dan worden de accu's opgeladen en hebben dus genoeg stroom waardoor de kachel gewoon werkt? Dat gebruikt toch geen andere kabels? Gaat via de EBL 99

Groeten Peter
Het leven is fijn als de zon schijnt
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Truma C3402 rode knipperlampje



Bericht door Peter LMC »

Wat is het type van de Truma kachel :?:
Gebruikersavatar
Cinogenic
Berichten: 17
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 19:46
Locatie: Schaijk

Re: Truma C3402 rode knipperlampje



Bericht door Cinogenic »

C 3402

Ik zoek op een plaatje om erbij te doen en kom ik op deze fijne site. https://motor-roam.co.uk/truma-trumatic ... leshooting

Ik heb echt al een aantal weken lopen zoeken op allerlei woorden in google en was vooral op zoek naar video's maar deze site is wel een hele fijne en in het engels.

Maar nog steeds begrijp ik niets van de storing,dus waarom het gebeurd. Want nieuwe accu's en het heeft in het verleden volgens mijn Pa altijd gewerkt op de accu.
Het leven is fijn als de zon schijnt
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22851
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Truma C3402 rode knipperlampje



Bericht door PaulBng »

Begin eens met de spanning aan de Truma te meten in beide omstandigheden.
Gebruikersavatar
Cinogenic
Berichten: 17
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 19:46
Locatie: Schaijk

Re: Truma C3402 rode knipperlampje



Bericht door Cinogenic »

Ik zal mij daar morgen eens in verdiepen want dat is inderdaad slim. Dan kan ik de verschillen zien en de oorzaak misschien herleiden.
Ik heb een multimeter maar weet nog niet zo goed hoe ik dat moet doen. https://multimeterkopen.nl/meettechniek/ ik zal hier morgen eens voor gaan zitten want ik weet er geen snars van :-)

Als ik dit een beetje snap meld ik mij weer met de waardes die ik gemeten heb.
Het leven is fijn als de zon schijnt
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Truma C3402 rode knipperlampje



Bericht door Japie »

https://www.gebruikershandleiding.com/T ... 04112.html

Link naar handleiding staan plaatjes op, tekst is ook in het NL>
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Cinogenic
Berichten: 17
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 19:46
Locatie: Schaijk

Re: Truma C3402 rode knipperlampje



Bericht door Cinogenic »

Dank je wel Japie maar ik heb de originele handleiding nog in mijn bezit. Ik begrijp ook wat het knipperen betekend, niet genoeg spanning, maar het waarom begrijp ik niet.
Ik heb in eerste instantie een nieuwe drukregelaar geplaatst en een nieuwe gasfles maar dat mocht niet baten. Als het gas niet goed is dan knippert het minder snel. Nu is het om de seconde en dat is echt het stroom gedeelte.

Update
Vanmorgen de nieuwe accu 24 uur aan de walsstroom gestaan en nu dus testen.
Opwarmen gaat prima met een paar lampen aan, na een minuut of tien zijn drie lampen teveel en doe ik er twee uit. Na een 20 minuten moeten alle lampen uit om ze zorgen dat er geen rood lampje knippert. Dan na nog 10 minuten en gaat hij uitschakelen tijdens het knipperen en weer aan, en weer uit etc. Dan is het verbruik blijkbaar zo hoog door het warm worden van de kachel? Want de accu zit nog goed vol.

Omdat het aan walsstroom en met draaiende motor wel werkt verwacht ik niet dat het aan de EBL 99 ligt.

Ik moet nog gaan meten aan de kachel maar moet mij er nog in verdiepen of iemand vragen om mee te kijken.

Groeten Peter
Het leven is fijn als de zon schijnt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Truma C3402 rode knipperlampje



Bericht door Kroppie »

als het rode lampje gaat knipperen wat meet je dan voor voltage direkt op de accu en ook direkt op de kachel, wat ik zo lees is je accu of niet vol of stuk, want enkel op de accu gaat het mis, op wal stroom en dynamo gaat het goed, hij kan wel nieuw zijn en 24 uur aan de lading gestaan hebben dat zegt mij niets, VOLTAGE METEN!!, begin maar eens direkt op de accu te meten, wat is het voltage dan als het lampje begint te knipperen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cinogenic
Berichten: 17
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 19:46
Locatie: Schaijk

Re: Truma C3402 rode knipperlampje



Bericht door Cinogenic »

Dit is de tweede accu die ik vernieuwd heb dus ik neem aan dat ze niet beide defect kunnen zijn. Als wat ik zie op het paneel van de EBL 99 genoeg is aan informatie voor je kan ik dat zo nakijken. Wat ik wel weet is als de kachel aanstaat de waarde snel zakt op de meter.

Ik zal morgen een paar foto's maken en de waardes opschrijven op de tijdstippen dat de lampjes gaan branden.

Ik heb vandaag een strijd van een boomstam in de grond gewonnen maar het was een hele strijd :P dus als ik weer puf heb zal ik het goed opschrijven. Dan ga ik ook uitzoeken hoe ik bij de kachel moet meten.

Groeten Peter
Het leven is fijn als de zon schijnt
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Truma C3402 rode knipperlampje



Bericht door Charm »

De dynamo en de EBL-lader leveren een boordspanning tot ongeveer 14.2V. De Truma werkt dan goed begrijp ik uit je relaas.
Alleen rechtstreeks gevoed vanuit de accu, gaat de Truma uiteindelijk in storing onder meer na het inschakelen van verlichting.
Dit betekent dat er echt verliezen zijn door corrosie of andere contactproblemen. Omdat de Dynamo en de EBL-lader een hogere spanning afgeven, worden een deel van die verliezen gecompenseerd waardoor de Truma voldoende spanning houdt.

Als de betreffende verlichting niet van dezelfde voedingsleiding gebruikt maakt als de Truma, zal de 'verstopping' zich waarschijnlijk dichtbij de accu bevinden in het traject dat beide verbruikers gemeenschappelijk hebben.

Gezien de leeftijd van de camper zou ik sowieso eens alle verbindingen nalopen en reinigen.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    seth_space
    Berichten: 8674
    Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
    Locatie: Brabant

    Re: Truma C3402 rode knipperlampje



    Bericht door seth_space »

    Naast de genoemde bekabelings aanpak lijkt het ook niet onmogelijk dat de Truma motor te zwaar draait en meer stroom trekt dan je accu kan leveren. Na een tijdje draaien neemt dan de weerstand nog verder toe met nog meer vraag om vermogen.
    Ik weet niet of die motor eventueel te smeren is. Meestal zijn electromotoren angenoeg onderhoudsvrij.
    https://www.jasicamp.nl/motor-12v-omloo ... raad/p6610
    Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
    “Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51278
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Truma C3402 rode knipperlampje



    Bericht door Kroppie »

    accu 230Ah en te zwaar belast door een truma motortje?

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Plaats reactie