luifelvraag

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Dimi
Berichten: 281
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 19:18
Locatie: Het Groene Hart

luifelvraag



Bericht door Dimi »

Op onze Ducato bus zit een vaste luifel met afdichting tussen luifel en dak.
Ik wil de luifel een klein stukje uitdraaien om als het regent het inregenen bij de schuifdeur te voorkomen.
Vraag: hoever kan ik de luifel uitdraaien zonder de steunpoten uit te zetten. Heeft daar iemand ervaring mee

GrDirk
Wij rijden in een blauwe Fiat Ducato met AmorA inbouw
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: luifelvraag



Bericht door Marco Polo »

Staat in de handleiding.
Een meter volgens mij.
Gebruikersavatar
Dimi
Berichten: 281
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 19:18
Locatie: Het Groene Hart

Re: luifelvraag



Bericht door Dimi »

Ja dat is bij uitdraaien. Maar ik bedoel om de luifel een klein stukje uitgedraaid te laten staan. Ik zie dat soms op een camping maar ik heb dat nooit aangedurfd zonder steunpoten en scheerlijnen
Wij rijden in een blauwe Fiat Ducato met AmorA inbouw
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

luifelvraag



Bericht door Marco Polo »

Zie daar zelf verder geen verschil in.
Hij kan een meter hebben zonder ondersteuning.
Met veel wind zou ik dat sowieso niet doen.
Maar dat is volledig uitgedraaid ook niet verstandig zonder stormlijnen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: luifelvraag



Bericht door PaulBng »

Draai hem eens een meter uit als het een beetje waait... Of zit er even met je vingers aan. Ik zou het niet aandurven!

Ik wil bij regen ook de luifel een stukje uit om de boel binnen droog te houden.
Hoe ik dat doe: poten uit en in de steunen die aan de zijkant van de camper zitten.
Ik heb de veren uit de rafters gesloopt. Ik neem de kortste stukken, zet die er tussen en aandraaien. Gaat nergens heen.
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland

Re: luifelvraag



Bericht door Abe »

Gewoon een 75 cm á een metertje uitdraaien en de pootjes uitzetten. Als het even kan de pootjes vastzetten met een grondpenharing. Zo doe ik het ook altijd. Alleen met veel wind draai ik hem naar binnen en 's nachts ook.

Oh, ik lees nog even goed en lees dat je de pootjes niet uit wilt zetten. Waarom zou je dat niet willen dan?
Groeten Abe
Afbeelding
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: luifelvraag



Bericht door KTManiac »

Dimi schreef:
vr 04 okt 2019, 16:07
Vraag: hoever kan ik de luifel uitdraaien zonder de steunpoten uit te zetten.
Naar mijn mening: helemaal niet.
Ik vind 't eerlijk gezegd al te fragiel allemaal om een half metertje uitgedraaid te laten staan. Wanneer ik m'n luifel maar een klein stukje uitdraai zet ik de steunen vast in bevestigingspunten aan de zijwand. (maar goed, dan moeten die er wel op op zitten natuurlijk)
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: luifelvraag



Bericht door Transitje »

KTManiac schreef:
vr 04 okt 2019, 19:56
Ik vind 't eerlijk gezegd al te fragiel allemaal om een half metertje uitgedraaid te laten staan.
Ik ondersteun de luifel ook altijd na ongeveer een meter uitdraai, maar een klein stukje uitgedraaid heb ik nog nooit gezien.
Toch lijkt me dat best een goed idee, maar dan zou ik hem zelf wel ondersteunen.
Evengoed zag ik laatst op een camping dat men de luifel volledig naar buiten deed en toen pas de steunpoten er onder, het hing behoorlijk door maar het was al een behoorlijk op leeftijd zijnde camper dus het lijkt heel wat te kunnen hebben.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: luifelvraag



Bericht door ducati 900 »

Ik heb afgelopen vakantie met verbazing staan kijken naar mensen die hun luifel in of uitdraaiden.
Gewoon zonder steun 2,5 of 2,75 m.
Niet een maar echt meerdere, niet te geloven.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
marcel-m
Berichten: 894
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 22:59
Locatie: middelburg

Re: luifelvraag



Bericht door marcel-m »

Zie het probleem niet zo, ik draai de luifel eerst volledig uit en daarna doe ik de steunpoten pas uitklappen.
Eerder kan ik er zonder opstap trouwens ook niet bij en alleen daarvoor neem ik er ook geen mee.
Als je de luifel bv 50 cm uit draait kan die dat volgens mij best hebben.
Het is alleen niet fijn om hem nat op te draaien, daar zou ik meer problemen van verwachten.
na gedane arbeid smaakt een goudgele rakker altijd!
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: luifelvraag



Bericht door freddorr »

Ik begrijp het probleem niet en waarom zal je risico's willen nemen.
Monteer de steuntjes voor de luifelpoten op de zijkant van de camper en zet daar altijd de steunen in. Zet bij regen ook de luifel zo uit dat het water aan een kant af kan lopen.

E.e.a. Voorkomt doorzakken door regenwater en opwaaien door wind die meestal met regen aanwezig is.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: luifelvraag



Bericht door Marco Polo »

Bij ons zou het achterste luifelsteuntje op de garagedeur uitkomen ;-)
Hebben we dus maar niet gedaan.
Steuntjes monteren lukt dus niet altijd.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: luifelvraag



Bericht door Hoofdnoorman »

PaulBng schreef:
vr 04 okt 2019, 17:45
Draai hem eens een meter uit als het een beetje waait... Of zit er even met je vingers aan. Ik zou het niet aandurven!

Ik wil bij regen ook de luifel een stukje uit om de boel binnen droog te houden.
Hoe ik dat doe: poten uit en in de steunen die aan de zijkant van de camper zitten.
Ik heb de veren uit de rafters gesloopt. Ik neem de kortste stukken, zet die er tussen en aandraaien. Gaat nergens heen.
Dit is niet, zonder meer bij alle luifels mogelijk.
Afhankelijk van merk/model, zijn de plaatjes onder de poten soms dusdanig dat deze pas in de steunen kunnen worden gestoken als de luifel een goed stuk uit is.


Voor TS.
Het is natuurlijk niet te zien hoe jouw luifel vastzit aan de camper en dat is de grootste onzekerheid. Een goed en degelijk gemonteerde luifel kun je, zonder probleem een 30 cm uitstellen. Vanzelfsprekend is een beetje gezond verstand nodig als het hard waait.
Bij mij gaat hij bij regen soms een meter uit en is het onstuimig weer, dan gaan de poten in de steunen. Maar, zoals hierboven beschreven, dit is niet bij elk merk/type mogelijk en je zult ook die steunen moeten hebben.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: luifelvraag



Bericht door Hoofdnoorman »

ducati 900 schreef:
vr 04 okt 2019, 21:11
Ik heb afgelopen vakantie met verbazing staan kijken naar mensen die hun luifel in of uitdraaiden.
Gewoon zonder steun 2,5 of 2,75 m.
Niet een maar echt meerdere, niet te geloven.

Ben
Dat is nog niet alles, ik ben een paar jaar geleden ook eens wezen kijken bij zo'n figuur. Het bleek dat deze niet eens wist dat hij poten had.
Ik snap zoiets niet, want je ziet toch overal poten? Dan ga je je toch afvragen of die er aan zitten?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie