Ombouw Citroën Jumper Just_passin_though

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Just_passin_through
Berichten: 21
Lid geworden op: za 18 nov 2017, 18:09

Ombouw Citroën Jumper Just_passin_though



Bericht door Just_passin_through »

Hallo,

Ik heb gisteren mijn tweede bus gekocht. Een Citroën jumper l2h2 3.0 van 2009. Daarvoor had ik een ford Transit, maar deze werd te klein om lang in te reizen dus nu is het tijd voor wat groters. De bedoeling is om deze zo snel mogelijk om te bouwen en dan de winter te ontvluchten naar het zuiden. Ik zal hier een zo goed mogelijk ombouwverslagg bijhouden. Voorlopig is het nog een lege witte bus dus er is nog heel wat werk.

Daarbij meteen mijn eerste vragen. Hoe moeilijk is het om zetels van een andere wagen in de Jumper/ducato in te bouwen? Of weet er iemand een adresje in de buurt van Belgisch of Nederlands Limburg waar ik goedkoop een passagierstoet kan kopen. In de transit hadden we een draaiplateau onder de bijrijdersstoel, maar omdat de draaicirkel hiervan niet heel groot is, waggelde de stoel bij de minste hobbeltjes en drempels. Wie heeft welke draaiplateau's en is er enorm tevreden van?

En wie heeft er tips voor betaalbare ramen. Ik zou in de 3 deuren achteraan ramen willen inbouwen. die in de schuifdeur zou open moeten kunnen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Just_passin_through op vr 15 nov 2019, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
metatoon
Berichten: 9686
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Citroën Jumper



Bericht door metatoon »

Beste

Dit kan nog al in prijzen gaan lopen.
Nieuwe bijrijders stoel tussen de 550 en 750.
Draaiconsoles origineel tuv gekeurd 200. Per stuk.
Misschien wil je dan ook nog verlaagde consoles , dacht ook zeker tegen de 190 euro per stuk.
( de wit Schijndel. )
Anders gewoon Google op bijrijders stoel jumper.
Of anders naar de bridge te Herentals.
Google op Kareltje cola of de bridge.
Voor de ramen Goods& Goods. Leeuwarden. Deze doen in tweede hands.
Heel veel succes . Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Ombouw Citroën Jumper



Bericht door durisotti »

Hier kun je alles vinden wat je nodig hebt:

https://www.reimo.com/de/
pele
Berichten: 1020
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Citroën Jumper



Bericht door pele »

Bijrijdersstoelen zijn raar en duur. Eén keer kocht ik er één voor 550 euro, een gebruikte uit een links gestuurde auto, dus een bestuurdersstoel, met meer verstelmogelijkheden. De 'winkel waar je die voor 550 tot 750 euro nieuw kan kopen zou ik graag kennen! :mrgreen:
Met wat geluk vind je er én voor 500 euro. Succes!
Bij het kiezen van het juiste draaiplateaumoet je het juist type hebben. Er bestaan modelspecifieke modellen, maar naar mijn ervaring is eer maar één die goed voldoet voor de bestuurdersstoel : een excentrisch draaiende waarbij je niet tegen de handrem komt. Bij mij kan ik vlotjes in één beweging van stuur - naar tafel- positie draaien, zonder verdere bewegingen met de rugleuning en zonder naar voor en naar achter te moeten schuiven.
metatoon
Berichten: 9686
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Citroën Jumper



Bericht door metatoon »

Beste bouwer.

Voor stoel(en). O.a. Egbert de boer in hemrik.
Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Ombouw Citroën Jumper



Bericht door FrankJC »

Just_passin_through schreef:
za 28 sep 2019, 11:13
Ik zou in de 3 deuren achteraan ramen willen inbouwen. die in de schuifdeur zou open moeten kunnen.
Ik zou in de achterdeuren geen ramen plaatsen maar aan de zijkanten achterin niet al te grote. Het raam aan de kant waar de schuifdeur niet zit zou geopend kunnen worden net zoals het raam in de schuifdeur. Ik heb de ramen nooit open, ik zet de schuifdeur open. Als je toch denkt te weinig lucht te hebben kunnen de ramen op een kiertje, dan geeft de schuifdeur geen probleem. Ik kan wel zeggen dat ik spijt heb van ramen in de achterdeuren.
Just_passin_through
Berichten: 21
Lid geworden op: za 18 nov 2017, 18:09

Re: Ombouw Citroën Jumper



Bericht door Just_passin_through »

Bedankt!

Heb ondertussen een zijruit om te lijmen besteld bij reimo.Voor de achterruiten ga ik wss vaste laten inbouwen bij autoglasinbouw in Nederland.

Ik vind het ook een nadeel om geen achterruiten te hebben tijdens het rijden. dus ook daarom wil ik graag hier ramen inbouwen. Wel handig als je achterom kan kijken vind ik!

Intussen heb ik ook beslist om voor andere autostoelen te gaan. Onvoorstelbaar hoe duur die ducato/jumper stoelen zijn! Dan moeten er natuurlijk wel adapters gemaakt worden om de andere stoelen te laten passen. heeft iemand hier ervaringen mee?
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Ombouw Citroën Jumper



Bericht door FrankJC »

Ik heb geen binnenspiegel(meer) omdat ik altijd de verduistering van de ramen in de achterdeuren gesloten heb en ik heb twee buitenspiegels met dooiehoekspiegeltjes, ik kan het achterop komende verkeer prima zien en voor achteruit inparkeren heb ik geen binnenspiegel nodig.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Citroën Jumper



Bericht door WoutvanAken »

Wanneer je dwars slaapt zie ik het nut van zijramen achterin niet. Alleen een raam in de schuifdeur en daartegenover in de zijwand zodat je vanaf de zithoek naar buiten kunt kijken. De ruit in de schuifdeur is de enige die van nut is tijdens het rijden.
Ik vind de ramen in de achterdeuren wel prettig; wanneer je 's morgens wakker ben kun je wat naar buiten kijken en ik zet een ruit iets op een kier 's nachts waardoor je icm het dakraam een goede ventilatie hebt.
Ik heb al verschillende stoelen omgebouwd van links naar rechts en deze verkocht voor rond de € 350,--.
Momenteel weinig aanbod maar wanneer je geduld hebt kom ik die best weer eens tegen.
Dit is goedkoper dan twee andere stoelen, zeker wanneer je deze nog door derden moet laten pas maken.
Je hebt dan ook meteen een (linker) stoel die voor- en achter in hoogte verstelbaar is.
Wout.
Just_passin_through
Berichten: 21
Lid geworden op: za 18 nov 2017, 18:09

Re: Ombouw Citroën Jumper



Bericht door Just_passin_through »

Mijn plan is nu een verlaagde console en draaiplateau voor de jumper te bestellen. En heb intussen lederen zetels van een alfa 147 in optie voor 120 euro.
Morgen loop ik nog eens langs de sloper in de buurt om te kijken wat hij nog heeft en dan een keuze maken.

Als je zorgt voor een adapterplaat tussen de alfa stoel en de draaiplateau moet dit toch lukken?
pele
Berichten: 1020
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Citroën Jumper



Bericht door pele »

Verlaagde console : Iemand die zeer fijn kan lassen heeft de originele 3 à 4 cm verlaagd, haast niet zichtbaar, maar wel véél beter voor de zitpositie.
Ik meet 178 cm.
Draaiconsoles : Let op dat je de goede te pakken krijgt. Ik heb er a-centrisch gehad uit de Reimo catalogus, waarmee het een gedoe was met handrem en stuur. Daarna vervangen door andere ( ik weet niet dadelijk de naam van de producent), waarmee ik meestal in één beweging van stuur- naar zitpositie kan draaien.
Let op met niet originele stoelen (Alfa) . Voertuigen met een COC, daar doe je niet meer mee wat vroeger wel kon.
Just_passin_through
Berichten: 21
Lid geworden op: za 18 nov 2017, 18:09

Re: Ombouw Citroën Jumper



Bericht door Just_passin_through »

pele schreef:
wo 02 okt 2019, 20:07
Verlaagde console : Iemand die zeer fijn kan lassen heeft de originele 3 à 4 cm verlaagd, haast niet zichtbaar, maar wel véél beter voor de zitpositie.
Ik meet 178 cm.
Draaiconsoles : Let op dat je de goede te pakken krijgt. Ik heb er a-centrisch gehad uit de Reimo catalogus, waarmee het een gedoe was met handrem en stuur. Daarna vervangen door andere ( ik weet niet dadelijk de naam van de producent), waarmee ik meestal in één beweging van stuur- naar zitpositie kan draaien.
Let op met niet originele stoelen (Alfa) . Voertuigen met een COC, daar doe je niet meer mee wat vroeger wel kon.
Voor de console: Ik heb momenteel enkel een 2persoonsbank. dus heb ook geen normale console. Dan lijkt dit me de makkelijkste oplossing.

Wat is een COC? is dat camperinschrijving? Indien zo, mijn bus zal gewoon als lichte vracht ingeschreven blijven.
Just_passin_through
Berichten: 21
Lid geworden op: za 18 nov 2017, 18:09

Re: Ombouw Citroën Jumper



Bericht door Just_passin_through »

Tijd voor een kleine update. De laatste weken is er niet meer gewerkt aan de bus aangezien ik momenteel 5 weken in Indonesië vertoef.
Dus de werken liggen een beetje on hold.

Voor ik vertrok heb ik al een groot deel van de isolatie gedaan. Ik heb een pakket schapenwol tweedehands op de kop kunnen tikken en heb dit in combinatie met xpr plaat gebruikt om de bus te isoleren. Voor de xps platen komt waarschijnlijk nog een laag wol en ook tegen het dak komt nog wol.

De wielkasten en blanke plaatdelen heb ik eerst beplakt met bitumen dakbedekking als anti-dreun.

Ik heb ook een deepcycle batterij van 240ah goedkoop op de kop kunnen tikken. Dat ding weegt wel 80 kilo Afbeelding

Ik heb een reimo zijraam en glazen achterraamen besteld. En een fiamma vent dakraam. Deze gaat mijn vader er inzetten nu ik hier in de tropen zit.

Over 2 weken ben ik terug in de kou en ga dan meteen aan de slag met de rest van de bus om zo snel mogelijk naar het zuiden te kunnen trekken.
.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn MI 8 met Tapatalk
Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: Ombouw Citroën Jumper



Bericht door ThomasJumperHendriks »

Succes met de bouw.

Die schapenwol. Moet daar dan weer een damp dichte laag op komen?
Ben me zelf ook nog aant orienteren op isolatie voor de moeilijke hoekjes namelijk. Zoiets vouwt natuurlijk mooi om de wielkasten heen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie